Novinky v britském silničním zákonu: aktivní mobilita získala přednost

Publikováno: 18. února. 2022, 3 min. čtení
Úvodní foto: Transport for London
Publikováno: 18. února. 2022, 3 min. čtení
Úvodní foto: Transport for London

Od 29. ledna letošního roku platí ve Spojeném království nový silniční zákon, který upřednostňuje nejzranitelnější účastníky provozu: ty co jdou pěšky, nebo jedou na kole.

Řidiči aut musí být nově obezřetnější, zákon dává větší prioritu lidem na kolech. Ti mají zase větší odpovědnost za bezpečnost pěších. Řidiči rozměrnějších vozidel, která mohou způsobit více škod, mají větší zodpovědnost za bezpečnost ostatních účastníků provozu – začala zde fungovat pomyslná pyramida účastníků provozu.

57 % všech dopravních nehod v Británii proběhne na křižovatkách, na které se nový zákon zaměřil. Pokud auto odbočuje z hlavní ulice, musí vždy dát přednost lidem, kteří pokračují rovně – v souběžném pruhu, cyklostezce nebo na chodníku. Toto pravidlo již delší dobu platí v mnoha zemích Evropy.

Bezpečnější cyklodoprava

Stejně jako v Česku nebo na Slovensku zde začal platit povinný boční odstup 1,5 metru při předjíždění lidí na kole. Při určitých situacích může cyklista zabrat celý pruh – například v klidnějších ulicích, při zúžení silnice, velké rychlosti nebo přibližování se ke křižovatce.

Cyklisté jedoucí ve skupině mohou jezdit po dvojicích vedle sebe – při účasti dětí i větší rychlosti to může být bezpečnější. Zároveň by měly skupiny myslet na to, aby je bylo možné předjet.

Prevence dooringu

Na kole je nově doporučeno se držet minimálně 0,5 metru od obrubníku a minimálně 1 metr od zaparkovaných aut. Vzhledem ke stavu vozovky i nebezpečí dooringu je to bezpečnější.

V zákoně je nově také doporučení při otevírání dveří auta používat tzv. holandský chvat, tak aby se předešlo dooringu – nehodě, kdy člověk na kole narazí do nečekaně otevřených dveří auta. Při otevírání dveří se tak mají dveře auta otevírat rukou na druhé straně od dveří, což člověka intuitivně donutí kouknout se přes rameno do přilehlého pruhu.

Britská vláda zároveň ohlásila, že do pěší a cyklistické infrastruktury investuje 5,5 milionů liber, 3 miliony půjdou na zlepšení infrastruktury v okolí železničních stanic.

Detailnější výtah z nové verze předpisu najdete na stránkách gov.uk, konkrétní seznam The Highway Code zde. O novince jsme psali již při jejím schválení v loňském roce zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Jiří 18. 2. 2022, 08:47
2
7

Super, ovšem jak si nové zákony vykládají britští cyklisté je ZDE:
https://www.novinky.cz/auto/clanek/nekteri-britsti-cykliste-nesouhlasi-ze-policie-tresta-jejich-jizdu-na-cervenou-40387281#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.web.nexttoart&dop_req_id=fP4BsBdNwKv-202202171040&dop_id=40387281
Jiří

Martin P. 18. 2. 2022, 09:36
12
2

Jiří: Díky za tip na článek. Je tam řada zajímavých postřehů, ale není nutno je interpretovat proticyklisticky i když článek tuto ambici má. Nicméně jeho zaujatost je zřejmá i z posledního odstavce, kde se vymezuje proti povinnému 1,5 metrovému odstupu a omílá vyvrácené mantry, aniž by dal prostor opačným tvrzením.

Ale v článku zmiňovaná jediná bezpečnostní akce zaměřená na projiždění křižovatek na červenou cyklisty je srovnatelná s překračováním rychlostních limitů auty. Kdyby se někdo účelově zaměřil na dodržování 50ky v některých konkrétních úsecích, kde je dlouhodobě tolerováno překračování, dočkal by se stejných procent a obdobných zdůvodnění (a stejně "oprávněných"). A stavět toto do protikladu s novými opatřeními je chucpe.

Tomas 18. 2. 2022, 10:26
1
12

@Martin P.
A jsme tady zase u toho obvyklého dvojího metru. Na kole se přece nemusí dodržovat předpisy, ale auta to jsou zbraně a jsou nebezpečná. Srovnávat jízdu na červenou s překročením rychlosti je totální nesmysl. Pak se někdo zase bude divit, že když ho srazí auto a jel na červenou, že za to může (viz zprávička o sražené cyklistce na výjezdu/chodníku).

Mimochodem policie má většinou nutkání měřit rychlost na úsecích, kde to není tak nebezpečné, ale nachytají tam spoustu lidí (např. Teplárenská). Ale měřit u přechodů, kde přecházejí děti je naprosto nezajímá. Jejich účelem totiž bohužel není bezpečnost, ale nachytat co nejvíc lidí a vybrat co nejvíc pokut, což je opravdu smutné.

Tomáš 18. 2. 2022, 12:42

Ano, ten princip, že kdo má více síly, má být zodpovědnější, je přesně to, o čem jsem psal pod zprávou o srážce ženy na kole a ženy v autě. Jinak tam se nejednalo o projetí červené, které já bych tedy posuzoval jinak, než případ s tou srážkou (jízda na červenou nedává tomu, kdo má zelenou, licenci přejet toho, kdo jede na červenou, ale pokud mu tam někdo vjede náhle, tak ho opravdu těžko vinit - ohledně toho incidentu s jízdou po chodníku mám pochybnosti o tom, že to vjetí bylo náhlé a nepředvídatelné, řidička měla předpokládat, že po chodníku někdo může běžet a měla jet opatrněji, nakolik to ze zprávy v médiích mohu posoudit).

Jinak je přístup, že dodržování předpisů má hlavně kontrolovat policii, podle mě špatně. Ulice se mají primárně stavět tak, aby zejména auta vůbec překračovat rychlost nemohla.

Tomas 18. 2. 2022, 13:23

@Tomáš
To jestli auto srazí cyklistu, který jede na červenou nebo na chodníku je naprosto to samé. Rozhodně nevěřím, že někdo takhle někoho sráží naschvál. Řidič prostě nemůže předvídat všechno. Naštěstí vaše pochybnosti mají nulovou hodnotu a soudní znalec rozhodl jasně. Uvědomte si, že když jdete nebo běžíte zastavíte během okamžiku narozdíl od jízdy na kole nebo i autem.

Blábol, o tom jak se mají stavět silnice je opravdu neskutečný. To samé lze aplikovat i na kola. Takže proto se mají stavět chodníky tak aby tam kola vůbec nemohla? Opravdu chcete, aby např. kromě semaforů byly instalované ještě závory, aby nikdo nemohl jet na červenou?

David 18. 2. 2022, 14:46

Tak schválně, pokud chodec vstoupí na červenou na přechod, nikoliv tak, aby přijíždějící auto nemelo šanci zastavit, ale tak, aby muselo reagovat, aby nedošlo k srážce. Kdo bude viníkem případně nehody? Co porušil chodec? Co by v případě srážky způsobil cyklista?

David 18. 2. 2022, 14:48

Cyklista nebo motoristu ve vozovce... (pardon, že jsem to nedopsal).

David 18. 2. 2022, 14:54

A druhý příklad. Jedete po silnici. Neoznačená křižovatka, vaše silnice pokračuje rovně, doprava se odpojuje jednosměrka - a to ve vašem směru jízdy. Z této jednosměrky vyjede auto, které ji projelo v protisměru a vy mu narazíte do levého boku, protože jste ho nečekali. Kdo je viníkem nehody? Vy, protože jste nedali přednost zprava na neoznačené křižovatce? Nebo auto, které vyjelo z jednosměrky v protisměru? Bude mít to auto jen pokutu za nesprávný způsob jízdy nebo i za zavinění nehody - nedání přednosti? A pozor, tato situace je hodně blízká cyklistům vyjíždějícím legálně z cykloobousměrek v zóně 30, ale zejména nelegálně z jednosměrek v zóně 30.

Petr 18. 2. 2022, 15:01
3
4

@Tomas:
"Srovnávat jízdu na červenou s překročením rychlosti je totální nesmysl." Klasika. Moje porušování pravidel je v pořádku a mělo by se tolerovat, protože každý rozumný člověk (tedy já) chápe, že to je v podstatě bezpečné. Porušování pravidel někým jiným je ale nebezpečné. Proč? Protože každý rozumný člověk (tedy já) vidí, že to bezpečné není.

Dotaženo do důsledku to lze shrnout jako "celý svět se točí kolem mého pupíku".

Takový svět není k žití. Pokud s pravidlem nesouhlasím, tak se zasadím o jeho změnu a ne že ho ignoruji. A drobná vybočení z pravidla toleruji, ale jen drobná.

David 18. 2. 2022, 15:08

Osobně souhlasím s tím, že auto je zbraň a kdo jej používá, měl by brát k osobám méně "ozbrojeným" zvláštního zřetele. Chybu může udělat každý, ale zde jsou následky dost nevyrovnané. Vycházím přitom z toho, že cyklista sebevraždu dobrovolně páchat nebude a je si svých schopností i nevýhod plně vědom.
Předevčírem mi v noci při cestě z práce nedalo auto přijíždějící zprava z vedlejší přednost. Viděl mě, chtěl to na poslední chvíli stihnout a nedal to, protože neodhadl mou a svou rychlost a vzdálenosti. Kdybych to neubrzdil, už by se nehodě zabránit nedalo - a jen tak tak jsem nešel přes řidítka. Kdybych byl v autě, šlo by mi vzhledem k rychlostem o pár plechů. Asi bych to také ubrzdil. Sice by mě to rozladilo a pomyslel bych si své, ale to by bylo asi tak vše. Takhle na kole jsem měl ale "půlky stažené" a řval jsem "jako píchlé prase", protože mi šlo o zdravé nohy a záda, možná víc.
Obdobně je to s těsným míjením. Když v 50 km/hod (a více) minu jiné auto na těsno "o zrcátka", je to pro oba stejně nepříjemné i nebezpečné, je stejné riziko že to někdo z nás "nedá" a oba máme stejné podmínky "udržet se na silnici". Když auto v takové rychlosti mine (klidně v protisměru) cyklistu, už to rozhodně vyrovnané riziko ani stejná nepříjemnost pro oba není. A to nemusí být takový vichr, jako byl včera.

David 18. 2. 2022, 15:19

Tomáš: Zrovna u červené je dobré si uvědomit, že chodec a cyklista při jejím nerespektování ohrozí zejména sami sebe. Chodci který již vstoupil na přechod ale musí na rozdíl od cyklisty který vjel na čevenou do křižovatky, nebo i na přechod, dát auto vždy přednost (zákon neříká nic o tom, že když chodec vstoupí na přechod na červenou, tak už jej auto smí ohrozit a chodec má jen pokutu za nerespektování světelných signálů - a jestli víte že je to jinak, tak mě opravte...). Cyklista na rozdíl od chodce přednost mít nebude. Přesto je běžné, že chodci na červenou přebíhají, a cyklisté někde jezdí. Na rozdíl od auta při čekání v křižovatce lépe vidí a slyší (nejsou ve skleníku) a ohrožují jen sami sebe (teď to neschvaluji, jen konstatuji). Pokud se nemýlím tak jsou země, které přecházení na červenou netrestají, pokud chodec nezpůsobí nehodu, a které za určených podmínek respektují odbočení cyklistů vpravo i na červené. My k tomu ale případně ještě budeme muset dospět.

Tomáš 18. 2. 2022, 16:14

David: Přesně.

Tomas: „Uvědomte si, že když jdete nebo běžíte zastavíte během okamžiku narozdíl od jízdy na kole nebo i autem.“

O tom bych teda pochyboval. S dobrými brzdami podle mě kolo zastaví o dost rychleji než svižně běžící běžec.

Co se týče konstrukce silnic, tak ne, nechci závory, ale třeba zužování vozovky před přechody, vyvýšené přechody, šikan, které řidiče donutí zpomalit atp.

Kuba 18. 2. 2022, 16:28

Petr: vůbec ne, různé přestupky mohou být různě závažné zcela reálně. Nemusí to být tím, kdo je dělá. Proto ostatně jsou za různé přestupky různé sazby, ať už pokut nebo bodů, atd.
Co se týče toho projíždění červené cyklisty, jsem taky toho názoru, že by to stálo za zvážení. Tedy za zvážení, jestli to za určitých okolností nepovolit. Jsou státy, které to při odbočování vpravo povolují i autům (zas je otázka, jestli to je nebo není dobrý nápad, a je to jiná otázka, než jestli je nebo není dobrý nápad to povolit kolům, ale existují). A ten názor mám ať jedu na kole nebo autem.
Ne, dělat to nebudu, dokud (a pokud) to nebude uzákoněné, ale vidím u toho za určitých okolností možný přínos. Ostatně třeba Francie zrovna tohle má. Na některých semaforech jsou na sloupcích malé značky, které umožňují lidem na kole brát červenou jako by tam byla značka "dej přednost v jízdě". Je to tam celkem novinka, uvidíme, jak se jim to osvědčí a jestli bude mít cenu začít o tom debatu i u nás.
Co je ale v civilizovaném světě stále patrnější, je uznávání, že kolo není jakési menší auto a že tedy infrastruktura a pravidla pro kola nemusí odpovídat těm pro auta.

Tomas 18. 2. 2022, 17:07

@Petr
Máte asi problém pochopit psaný text a vymýšlíte si. Nikde jsem nenapsal, že porušuji pravidla, že překročení rychlosti je to bezpečné a že to schvaluji. A jestli jste si nevšimnul, tak tady vždy akorát píši aby se měřilo všem stejně, to jest naprosto přesný opak co jste napsal. Naopak to co jste napsal je tady v diskuzi běžné tvrzení, že cyklisté mohou jezdit po chodníku i zákazy atp. a ještě si u toho tady spousta lidí tleská. Totálně jste si to překroutil.

@Tomáš
Problém ale nejsou brzdy (navíc je to totální nesmysl, co když tam bude trochu mokro nebo čára nebo písek), ale reakce, která má zpoždění. Tj. než to z mozku doputuje ke zmáčknutí brzdy prostě něco trvá.

Tomáš 18. 2. 2022, 17:42
1
1

"Srovnávat jízdu na červenou s překročením rychlosti je totální nesmysl." Tak nějak bych z toho pochopil, že překročení rychlosti je dle vás méně závažné, asi jako je dle nás méně závažné, když cyklista jede po chodníku.

Co se týče brzdné dráhy - pochopitelně záleží na kontextu. Mokrý asfalt nebo písek mi taky komplikuje zpomalení jako běžci. A taky mi chvíli trvá, než přestanu běžte. Prostě neplatí, že když běžím, zastavím se okamžitě, taky mám něco jako "brzdnou dráhu" - porovnání zastavení kola a běžce záleží na spoustě dalších paramterch, těžko se o tom dá tvrdit něco obecného.

Jenda 18. 2. 2022, 17:47

Petr: „Pokud s pravidlem nesouhlasím, tak se zasadím o jeho změnu a ne že ho ignoruji.“

Mám v okolí několik semaforů na hlavních silnicích, které mají trvale červenou, cyklistu nedetekují a Eltodo tvrdí, že s tím nemůže nic dělat, protože ten hardware cyklistu detekovat nezvládne. Co dál? (https://www.cyklistesobe.cz/threads/1689) (nebo projetí červené když není žádný provoz považujete za drobné vybočení a pak je to v tolerovatelné?)

Mně přijde, že tyhle názory musí zaznívat od lidí, kteří na kole buď moc nejezdí (buď absolutně, nebo jenom pár tras nějakými vedlejšími ulicemi na kterých zrovna problémy nejsou), nebo předpisy porušují a neuvědomují si to. Další příklady viz moje podněty na CS: https://www.cyklistesobe.cz/settings#reported-issues

kuba 18. 2. 2022, 22:19

Jenda: zajimavy kecy od Eltoda. Jo, je mozny, ze hardware nezvladne detekovat kolo. U nekterejch, treba karbonovejch kol je to skutecne obtizny. Ale na takovy mista by pak melo byt samozrejmosti pro takovy pripady instalovat zebraci tlacitka...

Martin P. 18. 2. 2022, 22:44

Předpisy jako volnější rámec pro osobní zodpovědnost je zajímavý koncept. Druhá stránka mince je ale nejen něčí nepochopení a dezorientace v tom, co tedy je a není možné, vhodné a žádoucí. A lpění na jistotách psaných a do detailů přesných pravidel.

Větší problém vidím ve schopnosti vcítění se do obav a prožívání druhých. Auto jedoucí o pár kilometrů víc nemusí nikoho ohrozit, ale svým předjížděním vytváří už z principu potenciálně nebezpečné situace. Může to mít subjektivně pod kontrolou a nemusí nikdy dojít k havárii. Ale předjížděné i protijedoucí to přesto může stresovat, protože nemají jistotu, s jakou rezervou a pravděpodobností úspěchu ten člověk funguje.

Totéž platí pro cyklisty na legálním i nelegálním chodníku. Sám jsem nikdy neviděl někoho srazit, ale potkat na chodníku kurýra (častý jev) nebo k sobě více a k chodcům méně ohleduplného chodníčkáře, příjemné není. Pocitově horší je ten první případ, kde je více sebevědomí a méně projevované ohleduplnosti. Riziko může být paradoxně menší. Ale to subjektivní vnímání taky není rozumné ignorovat.

Sám se proto v pěších zónách nebo na sdílených stezkách snažím respektovat nejen bezpečnost, ale ani nevjíždět zbytečně do komfortní zóny. Pochopitelně to nejde absolutně. Někdo je předem vystrašený a nepřiměřeně uhýbá na desítky metrů předem, někdo si nepohlídá ani malé dítě a nemůžete se spolehnout, že tam nevběhne a pak bude zle, i když ho s přehledem minete.

Takže prostoru pro vzájemné nepochopení je víc než dost a zatím se častěji snažíme najít ta zavinění a nepravosti u druhých, než co jsme sami mohli udělat líp a jinak. Ale třeba se to povede. Chtěl bych se toho dožít.

Martin P. 18. 2. 2022, 22:49

Ve druhém odstavci o autech jsem popisoval situace na meziměstské silnici při maximální rychlosti, tedy povolené 90 a běžně dosahovaných odhadem až 130 při některých předjížděních.

Našlo o předjíždění kola autem a boční odstupy. To je jiná kapitola.

Martin P. 19. 2. 2022, 00:19

Tomáš 18.2. 11:26 "A jsme tady zase u toho obvyklého dvojího metru. Na kole se přece nemusí dodržovat předpisy, ale auta to jsou zbraně a jsou nebezpečná. "

Napsal jsem něco takového o autech a zbraních? Marně to ve svém příspěvku hledám. Tak mi to nepodsouvejte a nezavádějte diskusi do močálu.

Ale zpátky k podstatě věci. Podstatný je účel té akce. Je v Anglii problém nehodovosti cyklistů na křižovatkách? Jsou důvodem nehod jízdy na červenou? Je nějaký jiný problém s jízdou na červenou? Například i ten, že to kazí mládež a rozčiluje starší bych považoval za legitimní. Nebo si prostě někdo řekl, že udělá akci, protože jeho tchyně říkala, že ti cyklisti jsou pěkná svoloč? Myslím to s nadsázkou jen trochu.

Srovnání s auty je plně namístě. Překračování rychlosti je běžný přestupek a je plošně nevymahatelné, ergo tolerované. A podivení řidičů nad měřením překročení 50ky v místech, kde se denně a běžně jezdí 60 až 70 by nejen zúčastnění řidiči, ale i někteří "odvážnější" politici prohlásili za policejní šikanu. Přesně jak to sám prohlašujete o neodůvodněných "výběrčích" kontrolách v Teplárenské, zatímco u přechodu do školy by si začal vyskakovat jen otrlý Herodes.

Vy paušálně odmítáte cyklistovu jízdu na červenou jako čisté a jednoznačné zlo. Asi aniž byste sám měl jakoukoli osobní zkušenost, kdy a proč je někde, i když ne u nás jízda na červenou povolená a proč je u nás motivace chodců a zvlášt cyklistů k občasné jízdě na červenou tak silná.

A stejně jako je "někde" překročení 50ky tak málo nebezpečné, že nestojí za to nad tím moralisticky kroutit hlavou, tak je někde a někdy přejetí křižovatky (většinou spíše přechodu na nesouvislém cyklořešení) na červenou bez rizika a stejně banální prohřešek.

Nemůžete to paušalizovat ani na jednu stranu a hlavně stavět do jednoznačných černobílých nebo červeno bílých kategorií. Někdy je správnější se předpisy řídit, někdy to tak docela neplatí. V půl jedenácté v noci na liduprázdné křižovatce by asi vybavovací tlačítko tlačítko mačkal jen notorický předpisožrout. S podivem, že to někdo nepřepne do neřízeného stavu. Legerovu ve špičce by naopak na červenou dával jen velký hazardér. A mezi těmi krajnostmi si zkusme nějak poradit rozumem.

Tomas 19. 2. 2022, 08:38

@Martin P.
Nemělo to být přímo proti vám ale to je jedno.
Prohlašovat, že jízda na červenou je někde povolená je jen a pouze obrovské zjednodušení, protože paušálně jízda na červenou není dovolená snad nikde. Když už, tak je dovolené odbočovat vpravo na červenou což je ale obrovský rozdíl.
Podle mě není nejhorší porušování předpisů, ale nepředvídatelnost. Jeden takový typický nešvar, který bych tvrdě trestal, cyklista přijíždí ke křižovatce s červenou, najede na chodník a projede po přechodu na zelenou.

Nikdy jsem neslyšel, že by někdo z řidičů aut či vůbec někdo vůbec diskutoval o jízdě na červenou či ji někdo schvaloval, ale tady se někdo rozčiluje, že to není tak nebezpečné pro cyklisty. To proboha někdo na té červené nemůže minutu počkat, to by ho ta minuta zabila? Navíc se vsadím, že takový člověk bude první řvát když to samé udělá někdo v autě. Tohle je přesně ten dvojí metr co mi neskutečně vadí. (Pominu ty semafory co neregistrují cyklisty to je blbost provozovatele a měl by to co nejdřív opravit)

Vratislav Filler 19. 2. 2022, 09:01
8
1

Jenom si tu něco odložím:

190 : 3

To je poměr těžkých následků na zdraví u cyklistů a posádek motorových vozidel (včetně motocyklistů) po vzájemných srážkách v ČR v roce 2019.

To je, panečku, dvojí metr jako vyšitý.

Tomas 19. 2. 2022, 09:09
1
7

Jenže to nic neříká o vinicích, kdo za ty nehody může. Akorát to říká, že ten kdo je méně chráněn bude s největší pravděpodobností více zraněn. Navíc nic neříká kolik cyklistů mělo třeba helmu a vybavení. Takže jste si hezky vytrhnul čísla, která bez kontextu nic neříkají

Tomáš 19. 2. 2022, 11:28
3
1

Tomas: to je ale řekl bych takový velmi neetický sobecký pohled z džungle. V zásadě říkáte, že to, že je někdo zranitelný, je jeho problém, a nemáme ho chránit více, než někoho, kdo má ochranné brnění. Slabší ať umřou první, no super. Tím chci říct, že přece není vůbec tak moc důležité, kdo za to může, ale že je někdo zraněn, a redukce zranění by měl být náš cíl při utváření pravidel silničního provozu.

V čem je jinak tak moc problematické, když cyklista najede na přechod, pokud při tom neohrozí chodce na něm?

Co se týče červené a minuty, tak je dobré mít na paměti, že semafory tu máme proto, že auta jsou děsně neefektivní a mají velmi malou kapacitu na danou kapacitu (srovnejte si kapacity nuselského mostu pro metro nebo pro cyklisty oproti autům). Kdybychom v městě auta neměli, nepotřebovali bychom nejspíš téměř žádné semafory. Semafory tu totiž máme hlavně proto, že jinak se vytvoří zácpa, protože řidiči se neodkáží dohodnout, kdo má jet, což se u cyklistů nejspíš nestane, absencí brnění jsou jednak pohyblivější, jednak k sobě mají blíž:-).

Jenda 19. 2. 2022, 19:19
1
1

kuba: Žebrací tlačítka by byla lepší než současný stav, ale pořád to znamená zastavit (při cestě z Pankráce do Písnice je takových semaforů asi 5), zatímco detekce je desítky metrů předem a když funguje, tak ti zelenou hodí tak, že při standardní rychlosti cyklisty projedeš plynule. To je podpora cyklistiky my ass.

Tomas: „Nikdy jsem neslyšel, že by někdo z řidičů aut či vůbec někdo vůbec diskutoval o jízdě na červenou či ji někdo schvaloval“ Možná, že řidiči aut nepotkávají trvale červené semafory s detekcí, která by nefungovala na jejich auto. A nepotkávají "zelené vlny" nastavené na rychlosti, kterých nedokážou dosáhnout. A nepotkávají situace, kdy je odbočení či projetí na červenou fyzicky proveditelné (https://www.cyklistesobe.cz/issues/1517-right-turn-on-red, a imho teď Argentinská směrem na jih na křižovatce s Jateční) -- tam, kde je připojovací pruh pro auta, je totiž většinou ostrůvek okolo semaforu, ale pro cyklisty takovou věc vídám naprosto výjimečně.

„To proboha někdo na té červené nemůže minutu počkat, to by ho ta minuta zabila?“ Ano, zabila. Ale nejsem v tom sám, soudě podle reakcí na boční odstup při předjíždění (nebo „překážení cyklistů“ obecně), pokut za způsobené zpoždění např. vlaků atd. minuta zabije kde koho. A já s tím souhlasím, ta situace není po cestě jedna, ale spíš tak jedna za 5-10 minut jízdy, takže to zpomalí dopravu řekněme o 10%.

„Navíc se vsadím, že takový člověk bude první řvát když to samé udělá někdo v autě.“ Já určitě řvát nebudu. Jednak proto, že se o tom nedozvím (zmíněné situace nastávají nejčastěji v době, kdy okolo nikdo není), ale i kdybych se dozvěděl, tak s tím nemám problém.

Pozn. ten link byl samozřejmě chybný, https://www.cyklistesobe.cz/users/250-jenda/profile#reported-issues

Kuba 19. 2. 2022, 21:55

Jenda:
myslel jsem to pro případ opravdové nemožnosti detekovat. Takto je používají v Nizozemí - detektor zjistí kolo na stezce daleko před křižovatkou a nahodí mu zelenou tak, aby nemuselo zastavovat. A pro ten nepravděpodobný, ale možný případ, že jedno kolo z tisíce detektoru uteče, je tam jako záloha to tlačítko. Druhá věc je jaké používají detektory a že pokud nejsou ty jejich schopné zjistit žádné kolo nebo většinu kol, mají prostě používat lepší...

Petr Dlouhý 20. 2. 2022, 00:57

Docela by mě zajímalo, jestli případ, kdy Eltodo odmítá nastavit semafor na detekci cyklistů není možné nějakým způsobem dostat do správního řízení nebo před soud.
Každopádně jako první stupeň bych zkusil online interpelace. Kdysi mi na obecný dotaz radní pro dopravu (ne ten současný) odpověděl, že Eltodo to řeší. Tak by mě zajímalo co odpoví, když to evidentně neřeší.

Já jsem měl navíc často problém poznat, jestli dlouho čekám protože nefunguje detekce a nebo je prostě dlouhý ten cyklus. Pokud není vysloveně pozdě v noci tak většinou přijel někdo dřív, než mi to přišlo průkazené. Což ale znamená, že dost možná cyklista pročeká na semaforech mnohem déle než motorista.

Petr 21. 2. 2022, 14:15

David 18. 02. 2022, 15:54: Tuhle věc do mě rval můj instruktor v autoškole (Vršovice, začátek devadesátek) důrazně na každé křižovatce: "Nikde ve vyhlášce není napsáno, že auto zprava nemá přednost, když vyjíždí z protisměru z jednosměrky. Nikde ve vyhlášce není napsáno, že auto s blinkrem nemá přednost." (To druhé jako když vjíždíte na hlavní a auto na hlavní bliká, že z ní odbočí.) Mám to zafixované opravdu hluboko.

Ještě na okraj k tomu: Škoda, že se při řešení dopravních nehod nepokládá na prvním místě tato otázka: "A co jste konkrétně dělal pro to, abyste havárii zabránil?"

David 21. 2. 2022, 15:27

Petr:
:o)
Ne každý si to ale zapamatuje. A i když si to zapamatuje, když to pak přijde, je to stejně vždycky trochu šok. Zejména když dané místo znáte, víte, že tam je jednosměrka a jezdíte "po paměti" :o)
A k tomu přistupuje, že ne každý považuje auto (nebo kolo) zejména jako způsob, jak se bezpečně dostat z místa A do místa B.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat