Praha 12: v Durychově vznikla parkovací místa. A podél nich také cyklopruh

Publikováno: 02. července. 2022, 3 min. čtení
Publikováno: 02. července. 2022, 3 min. čtení

Praha 12 ve spolupráci s magistrátem mění značení v ulici Durychova na sídlišti Kamýk. 1,2 kilometrů dlouhý úsek prochází silniční „dietou“, tedy redukcí počtu jízdních pruhů a vytvořením nových parkovacích míst. Mezi jízdním a parkovacím pruhem nově vede cyklopruh.

Nové uspořádání ulice si klade za cíl zvýšit bezpečnost chodců, zvýšení plynulosti MHD, zlepšení dostupnosti parkování aut i řešení průjezdu lidí, kteří jedou ulicí na kole. Cyklistická opatření jsou v ulici řešena souvisle – střídavě pomocí 1,75 m širokých cyklopruhů a pomocí cyklo-buspruhů u autobusových zastávek. Koridorem vedou plánované cyklotrasy A214 a A215.

40 metrů široká ulice jen s cyklopruhem?

Otázkou je, zda je cyklopruh v takto široké ulici na sídlišti pro cyklodopravu vhodným řešením. Fakt, že jízda mezi zaparkovanými auty a jízdním pruhem není úplně příjemnou záležitostí, si můžeme ověřit v nedaleké Novodvorské. Člověk musí být neustále ve střehu, zda někdo náhle nezpůsobí dooring nebo zda nebude muset kvůli nečekanému výmolu odbočit mezi auta. Zvlášť v Durychově, kde nový cyklopruh klesá a člověk zde tak nabere docela vysokou rychlost.

Cyklostezka byla v plánu

Ulice Durychova má velkolepou šířku 38 metrů. Takový uliční profil nabízí podmínky pro komfortnější a bezpečnější opatření. Koneckonců, cyklostezka v chodníkovém pásu s oddělením chodců a cyklistů zde měla vzniknout už v roce 2009.

Nynější úpravy ale byly nestavební – tedy nízkonákladové. Proto žádná stezka v přidruženém prostoru nevznikla. Magistrát se měl pokoušet alespoň o legalizaci jízdy na kole po přílehlých čtyřmetrových chodnících, což ale Praha 12 zamítla.

Nové opatření zlepšilo podmínky pro jízdu na kole i v ulici Novodvorská. Při nájezdu k zdejšímu kruhovému objezdu byl protažen ochranný cyklopruh a bude sem doplněn také piktokoridor.

Integrace cyklodopravy nebyla hlavním důvodem tohoto opatření. Nejvíce z něj benefitují místní majitelé automobilů, kteří v ulici nově legálně zaparkují. Tím byla zvýšena bezpečnost pěších, jelikož už není třeba přecházet přes dva jízdní pruhy. Poměrně úzký cyklopruh mezi jízdním pruhem a zaparkovanými auty je diskutabilní a nevhodný pro děti nebo seniory bez předchozí zkušenosti s jízdou v provozu.

Pozitivní je, že do budoucna případné rekonstrukci chodníků a vybudování cyklostezek mimo automobilový provoz nic nebrání. Tak snad se jich Kamýk někdy dočká. Současný a původní stav si můžete porovnat níže.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Kuba 2. 7. 2022, 21:43
13
2

To je něco jako "cyklopruhy" na Chlumecké. Reálně je to čistě ochrana řidičů těch parkujících aut, ale jsou na tom nakreslený kola, takže rozhořčení těch, komu bude vadit odebrání pruhu, slíznou cyklisti. Z pohledu lidí na kole bych to počítal se záporným znaménkem, tedy jako infrastrukturu proti cyklistům.

Marcus 3. 7. 2022, 07:04

Ja stejne porad nechapu ten zakaz chodniku. V Japonsku muzes na kole vsude a jen nesmis byt dement. Vse funguje v poho. Navic co si budeme namlouvat, chodniky v Praze uplne vytizene chodci nejsou, takze jedes na kole mezi auty a koukas na uplne prazdy zakazany chodnik.

josuk 3. 7. 2022, 16:42
8
3

Ano, JE to infrastruktura v podstatě proti cyklistům. Čárový neintuitivní smog na asfaltu, který řidiči stále méně respektují. .. Myslím. že se Praha od cyklopozitivnich měst jako Kodaň spíš vzdaluje.. Další jezdce to nepřivede, přitom periferie města jak stvořená pro 1,5 m širokou stezičku alespoň na jedné straně. Rezignovali jsme na použitelnou kvalitu..a přitom řidičum aut jsme stále protivnější ..

Michael 3. 7. 2022, 17:20

https://mapy.cz/zakladni?x=14.43561&y=50.01818&z=17&pano=1&pid=72394315&newest=1&yaw=5.771&fov=1.571&pitch=0.283
https://mapy.cz/zakladni?x=14.43437&y=50.01761&z=17&pano=1&pid=72394448&newest=1&yaw=5.361&fov=1.571&pitch=0.292
Ukázka, jak by taková nízkonákladová „cyklostezka“ taky mohla dopadnout...příklady z nedalékého místa

Martin Šnobr 3. 7. 2022, 20:43

@Michael měli jsme k dispozici výkresy té cyklostezky podél Durychovy a bylo by to o dost lepší. I když chápu, kam tím cílíte. Integrace je určitě lepší než kdyby tam udělali něco jen stylem „ať už se nám nepletou pod kolama".

Kuba 3. 7. 2022, 22:04

Michael: tohle samozřejmě zdaleka není ideální, ale furt je to podle mě o několik tříd výš, než ta realizace na Durychově.

PS: na mapách jde v nástrojích zvolit "sdílet tuto mapu" což vygeneruje kratší odkaz na aktuální pozici, pohled a nastavení.

Vít 17. 7. 2022, 00:02

A co třeba takhle? http://streetsketch.mobycon.nl/-/9535
(jeden rychlý pruh pro MHD a průjezd, postranní pomalý pruh pro přístup k parkování a obytným ulicím a pak chráněný cyklopruh, "bus pruh" je zastávka)

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat