Vaše nehody na kole za posledních pět let

Publikováno: 31. srpna. 2022, 4 min. čtení
Úvodní foto: Michal Šindelář
Publikováno: 31. srpna. 2022, 4 min. čtení
Úvodní foto: Michal Šindelář

Sbíráme data o vašich nehodách za posledních pět let. Zdá se, že oficiální statistiky nehod lidí na kole představují pouze špičku ledovce a na každou jednu nehodu ve statistikách zůstává dalších devět nezmapováno. Proto vás prosíme o spolupráci při sběru dat o nehodách, které se vám na kole v posledních letech přihodily.

Bezpečnost jízdy na kole je klíčovým aspektem rozvoje cyklodopravy ve městech, neboť obavy o vlastní bezpečnost primárně v souvislosti s automobilovým provozem jsou hlavní překážkou bránící lidem ve využití kola. Lidé se obávají sražení automobilem. Bezpečnost jízdy na kole však souvisí i s dalšími faktory, jako jsou křižovatky, nekvalitní povrchy, přejíždění kolejí, ale také srážky na cyklostezkách.

Rádi bychom se Vás zeptali na vaše nehody na kole za posledních pět let, abychom získali věrohodnější obraz, jaká je vlastně cyklistická nehodovost.

Proč?

K cyklistické nehodovosti existují policejní statistiky, do těchto statistik se dostanou nehody, které šetřila Policie ČR. Typicky se jedná o nehody se zraněními se zásahem ambulance a o nehody s vyšší hmotnou škodou. Celá řada nehod se však do oficiálních statistik nedostane. Z vyprávění lidí víme o mnoha případech srážky s autem nebo jízdním kolem, u kterých byla způsobena zranění (i vážná), nicméně tyto nehody nebyly hlášeny policii a tak nefigurují v oficiálních statistikách. Oficiální statistika nehodovosti s účastí jízdních kol je do nějaké míry zkreslená a dosud nebylo zřejmé, jaké povahy toto zkreslení je. 

Cíle dotazníku?

Díky předběžným výsledkům probíhajícího šetření začínáme alespoň tušit, kolik nehod na kole se propíše do oficiálních statistik. Pouze u 10 % nehod na kole lidé uvedli, že byla nehoda šetřena policií. Zatím se zdá, že oficiální statistika cyklistické nehodovosti je špičkou ledovce, kdy zůstává 90 % nehod skrytých mimo policejní záznamy. Primární důvod tohoto šetření, a důvod proč vás nyní žádáme o spolupráci, je snaha popsat zbytek tohoto dosud neznámého ledovce cyklistické nehodovosti.

Cílem tohoto šetření je více porozumět bezpečnosti jízdy na kole. Chceme zjistit, jaký je vztah mezi oficiální nehodovostí a celkovou nehodovostí, kterou lidí na kolech za posledních pět let zažili. Díky tomu bude možné odhadnout z oficiálních statistik věrný obraz cyklistické nehodovosti v celé zemi. Dále bude možné odpovědět na následující výzkumné otázky:

  • Jaké nehody jsou typicky šetřené policií a které lidé spíše nehlásí?
  • Jak se liší nehodovost podle pohlaví, věku a délky cyklistické praxe?
  • Jaký vliv na nehodovost má přejíždění kolejí a nekvalitní povrch vozovky?
  • Na jakých komunikací se nehody odehrávají? 
  • Jak souvisí cyklopruhy s bezpečností?
  • Jak se odlišují nehody v závažnosti zranění podle toho, zda se stanou na cyklostezce nebo na silnici?
  • a další

Výsledky šetření budou zveřejněny v magazínu Městem na kole, a to nejméně ve dvou článcích. První článek představí první, předběžné výsledky, podrobnější víceúrovňová analýza následně přijde v druhém, návazném článku. Po dohodě bude možné data poskytnout dalším výzkumníkům.

Aby podrobnější, víceúrovňová analýza byla možná, tak potřebujeme vaši spolupráci při poskytnutí popisu nehod, které se vám za posledních pět let staly. Prosíme, vyplňte tento dotazník o vašich nehodách.

odkaz vyplnit dotazník

Michal Šindelář
Kola, data, výzkum. Zabývá se výzkumem bezpečnosti silničního provozu; spolupracovník spolků Brno na kole a AutoMat.

Tomáš 31. 8. 2022, 12:42

Já docela intenzivně jezdím a žádnou nehodu nemám. Zkusil jsem to vyplnit a neumožňuje mi to dát nulu jako odpověď. Je to záměr? To je divné, ne?

Jiří Motýl 31. 8. 2022, 12:47

Tomáš: Dle mého rozhovoru s autorem výzkumu není cílem mapovat, kolik zažije průměrný cyklista nehod, ale především porovnávat reálnou nehodovost s nehodovostí z policejní databáze. Viz výzkumné otázky v článku výše.

Michal Šindelář 31. 8. 2022, 13:38

Dobrý den, v úvodu dotazníku je psáno:

"Pokud se vám žádná nehoda nestala, můžete dotazník rovnou zavřít :)"

tik 31. 8. 2022, 14:03
2
9

Celorepublikovou policejni statistiku bude zpresnovat výzkum na komunitnim serveru a s dotazníkem?

To je na urovni (napr) "vim, ze cykloativiste soulozi s kotatky!" Ve statistikách nic neni, Srstka s Kubisovou take nic nerikali, ale jsem presvedcen, ze to tak je a kotatka trpi! Pojdme zachranit kotatka!

tik 31. 8. 2022, 14:05
2
4

A jedna fakticka: pokud dotaznik nedovoluje napsat "jsem bez nehod", bude výsledek krasnych 100% nehodovosti cyklistu.

Tomáš 31. 8. 2022, 14:12

Jak obvykle nesouhlasím s tikem v ničem, tak mi teda taky není úplně jasné, jakou to bude mít vypovídající hodnotu. Na základě selfreportingu toho, kolik lidé měli nehod a kolik jich nahlásili policii, se ve formuláři se bude extrapolovat, kolik lidí celkově to nenahlásilo?

Jako dost by mě zajímalo, zda fakt, že člověk čte Prahu na kole snižuje nebo zvyšuje pravděpodobnost, že nahlásí nehodu na kole.

Michal Šindelář 31. 8. 2022, 15:36

Faktory ovlivnujici to, zda clovek nahlasi ci nenahlasi nehodu, jsou predmetem tohoto vyzkumneho usili. Mezi hlavnimi podezrelymi lze ocekavat zavaznost nehody (skody na zdravi a na majetku), ale budeme sledovat i dalsi sledovaneho promenne na strane respondentu (vek, vzdelani, delka cyklisticke praxe, pohlavi). Vliv sledovani magazinu Mestem na kole na privolani PCR k nehode samozrejme zcela vyloucit nelze.

Zdenek X 1. 9. 2022, 10:52
2
3

Na prvni pohled mi to pripada jako cyklisticke "Me too": po urcite dobe zacneme vytahovat stare nehody (nebo "nehody"), ktere ucastnik (ci ucastnici) vyhodnotili jako banalni. A zacneme je pocitat bez moznosti objektivniho zhodnoceni. Ponekud me zarazi, ze otazky neresi primarni pricinu nehody, extremni priklad: po dvou pivech upadnu v kolejisti, vysledek ankety je: pad na kolejich, na silnici, mimo cyklostezku, se zranenim . Ne, koleje a absence cyklostezky za to opravdu nemohla (ale respondent to muze korigovat tak, ze pricinu na sebe praskne ve slovnim popisu nehody).

Nevim, proc se zabyvat nenahlasenymi banalnimi nehodami, je-li jich 90% nebo 99% je skoro jedno a je jedno zdali cyklista drbnul do chodce/auta nebo auto do cyklisty -- situace byla uspesne zvladnuta. Jestli nekdo nenahlasil vaznou nehodu s jinym ucastnikem (a ted to uvede do ankety) je mi nepochopitelne, ale je to jeho vec a budou to jednotlive pripady. Jedine co me muze prekvapit, je pocet vaznejsich/vaznych samonehod (ze je nehlasime je naprosto pochopitelne). Ale potom je zatracene zajimava primarni pricina. Myslim, ze to bude klasicke "neprizpusobeni stavu vozovky", "nevenovani pozornosti rizeni", "nedodrzeni bezpecneho odstupu": opomenuti, ze jedu na jednostopem prostredku (apriori nebezpecnejsi nez dvoustope vozidlo) a prilisne riskovani. Ale to na sebe neprasknou vsichni.

Tonda 1. 9. 2022, 12:03
3
1

A co si od toho slibujete? Typicky člověk nebude nikde hlásit nehodu, pokud si ji zavinil sám a je schopen sám dostat se z místa nehody, tedy v situaci kdy tím nahlášením nemá co získat a naopak případně ještě riskuje pokutu za dopravní nehodu. Čili akorát dospějete k závěru, že podíl zavinění cyklistů na jejich nehodách je ještě větší než těch cca 65 % kterými rádi argumentují odpůrci procyklistických opatření.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat