Pražský přístup k cyklopruhům je umístěme je, kde je to aspoň trochu vhodné, má samozřejmě potíže růstu. Některé cyklopruhy nejsou navržené ideálně, některé jsou na ulicích, kde jsou cyklisté málo vidět, byť jejich počty i na rušných silnicích dosahují stovek denně.
Z mapy intenzit cyklistické dopravy (odkaz zde) lze vyčíst, že více než stovku cyklistů denně najdeme v sezóně ve vozovce i na tak „nepříjemných“ silnicích, jako je Řevnická (120), Podolské nábřeží u Žlutých lázní (370), Modřanská pod Barrandovským mostem (115), Plzeňská v Motole (220), či Strakonická severně od Lihovaru (175). Stovku cyklistů za den překročí v součtu obou směrů dokonce i magistrála u Fügnerova náměstí. A to jsou data získaná z městské navigační aplikace, nikoliv rychlými jezdci preferovaná Strava.
Může se stát, že brzy přijde přístup poněkud jiný a objeví se snaha část stávajících cyklopruhů zrušit. Nedávná slova primátora Svobody, že motoristům nebezpečné cyklopruhy smaže, jsou možná víc neinformovaná než přehnaná, ostatně i koalice Spolu měla v programu větu: „Budeme rozvíjet bezpečné a smysluplné cyklopruhy a cyklostezky uvnitř města.“ Přesto zde nepochybně posílil zájem některé cyklopruhy zrušit.
I když je několik míst, kde by při náhradě pruhu za piktokoridor nebo při úplném zrušení slza neukápla, drtivá většina cyklopruhů svůj smysl má. Ať už pro cyklisty, kterým vytvářejí minimum místa pro jízdu mimo kolonu, nebo pro motoristy, kterým pruh dovoluje cyklistu legálně plynule míjet bez nutnosti uhýbat o 1,5 metru.
A i když máme jistý přehled o tom, jak který cyklopruh funguje, nemáme zatím dostatečný vstup od uživatelů – cyklistů: o tom, kde cyklopruh při jízdě na kole pomáhá.
Naším cílem je potvrdit od uživatelů, které cyklopruhy jsou ty nejvíc smysluplné a má tak smysl bránit jejich zrušení v případě, že by hrozilo.
Nechcete-li tedy, aby cyklopruh, který používáte, do roka nebo dvou zmizel bez náhrady, napište je do formuláře v odkazu, budeme vědět, že dává smysl je hájit. Ve formuláři se nerozlišují vyhrazené a ochranné cyklopruhy, ani piktokoridory. Co používáte a považujete za potřebné, je zde na vás.
A samozřejmě, pokud by vám v tom místě vyhovovala spíš náhrada pruhu cyklostezkou, máme na to ve formuláři kolonku.
AutoMat také dlouhodobě sbírá informace o místech, kde cyklopruhy či jiná integrační opatření nefungují dobře. Tento sběr provádíme pro naši vlastní snahu jednat o úpravě problémových míst a proto, abychom věděli, kde je případná snaha o úpravu dopravního řešení oprávněná. Koncem roku 2021 jsme s prvními výsledky seznámili pražskou cyklokomisi. Máte-li problém s provedením konkrétního cyklopruhu, formulář je stále otevřený a v roce 2023 se chystáme ho znovu vyhodnotit.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
tik 29. 3. 2023, 08:30
7
18
anketa od komunity pro komunitu, to zas budou vysledky...
David 29. 3. 2023, 12:23
6
Tik: Tak ještě by se redakce mohla zeptat motorkářů, které cyklopruhy používají nejvíc. To by asi bylo i víc odpovědí...
Které cyklopruhy nejvíc vadí motoristům, na to se logicky ptají jiní.
Tomas 29. 3. 2023, 13:30
3
2
Proč v tom nadpisu není zmínka o druhém, dle mého názoru mnohem více důležitějším, formuláři. Není lepší přijít s návrhem jak to v některých problematických místech řešit lépe než křičet my to současné problematické řešení využíváme. Ten první formulář totiž nemůže přinést žádné smysluplné výsledky. Automat a tuto stránku navštěvují lidé co na kole po městě jezdí, takže jaké máte očekávání? Ano dozvíte se, že lidé co se zde objevují využívají cyklopruhy, ale to snad není vůbec žádná novinka.
zangief 29. 3. 2023, 15:17
5
1
Z úvodní fotky je krásně vidět jak jsou ty cyklo "pruhy" často debilní. Tlačený na sílu bez zamyšlení. Tahle ulice - Hviezdoslavova - má na úseku dlouhém jen 1km plejádu rozlišných opatření, a to čerstvě po rekonstrukci. Střídá se - žádný opatření - buspruh - cyklopruh, přes nácestný kruháče neni nic, a končí to obrázkem - chvíli cyklopruh, pak pikto, a pak zas nic a ani už nikde za Litochlebákem zase nic nenavazuje. Vypadá to příšerně esteticky, řidiče to mate, cyklistům to pomůže pramálo. Podobně je na tom např. Vršovická, Na Petřinách.
Ano byl bych rád kdyby tam byl souvislej širokej cyklopruh s jednotnou šířkou, podbarvený v celé délce, bez vedení buspruhem, bez vedení přes zastávky MHD s bumlíkem takže musíte na kole za busem zastavit. Ale dělat opatření timhle stylem, to fakt zvedám všechny ruce pro to všechno smazat a začít od nuly. Čest všem výjimkám na které se ptáte čtenářů. Napadá mě např. Jeremenkova je ok, jakž takž Hornoměcholupská, Rohanské nábřeží.
Michal 29. 3. 2023, 20:21
2
Chtěl jsem původně objektivně vyplnit anketu (u obou formulářů), ale vlastně jsem narazil na problém, že pro každou ulici, kterou projedu nebo chci projet musím vyplnit nový formulář, nebo to jen blbě chápu... škoda pro zadavatele. (viz Cyklopruh - ulice, odkud kam, směr, nebo odkaz v mapě.*
Vyplňte prosím každé místo zvlášť, pro další místa prosím vyplňte formulář znovu.)
Osobně bych klidně raději vyznačil cestu a hodil odkaz na web nebo uploadnul obrázek či jiný soubor.
Kdybych se měl rozepisovat o skutečných problémech (ne)vyznačeného cyklopruhu u nás (vč. toho, že i v ulici, kde je bezpečný je využíván cyklisty spíš široký chodník, tak je to hodně textu :)
Michael 29. 3. 2023, 20:24
3
3
@zangief: Za mě je Hviezdoslavova úplně v pohodě, neumím si úplně představit, jak jinak by tam mělo být vedeno cyklo než právě přes ty autobusové zastávky...
Jenda 30. 3. 2023, 01:29
3
Já jezdím cyklopruhem v Argentinské, a přál bych si, aby bylo "right turn on red" do Jateční a do Dělnické při jízdě směrem na sever a aby bylo "straight on red" na těchto křižovatkách při jízdě na jih.
Ale to asi v současné situaci není úplně na pořadu dne…?
David 30. 3. 2023, 09:15
1
Já jezdím Jiráskův most, V Botanice, Kartouzská, Plzeňská, Na Radosti, Plzeňská. V obou směrech (DC samozřejmě Vrchlického, Duškova). Ty kousky cyklopruhu, ač si o jejich šířce místy můžeme myslet své (třeba v "historickém" úseku Na Radosti, nebo v některých řazeních, mi opravdu pomáhají. Odpadá těsné míjení, i proplétání se mezi stojícími auty. Respektive zmizela většina aut, co dřív bránila předjetí v Kartouzské, i jinde a zbyli jednotllivci. Když se zde cyklopruhy objevily, bylo to skutečně skokové zlepšení. Kdyby se je podařilo propojit...
Ale to teď asi není na pořadu dne. Naopak. To co teď ROPID vymyslel na Vrchlického a Duškova mě asi po realizaci definitivně vyžene ve směru DC z Vrchlického na Plzeňskou a její tramvajovou trať. Nelegálně, ale bez stresu z aut a z pocitu, že pořád někomu překážím.
Vratislav Filler 30. 3. 2023, 12:38
4
Možná to není dostatečně srozumitelné, tak to shrnu: Tohle nemá být anketa, kolik lidí kde jezdí, nebo jak se cyklopruhy líbí tomu, kdo je nepoužívá. Že lidi jezdící v provozu po cyklopruzích jezdí, je očividné, na to by nebyl důvod se ptát. Anketa je určená k tomu, abychom měli v ruce ohlas od konkrétních lidí používajících konkrétní cyklopruhy, a tyto konkrétní lidi jsme mohli následně kontaktovat v případě, že dojde na rušení těch konkrétních cyklopruhů, aby nám pomohli s tím něco dělat.
@Michal: Ano, pro každou lokalitu se vyplňuje formulář znovu. I proto, aby lidi vyplnili jen místa, na kterých jim opravdu záleží. Prosím proto o shovívavost a vyplnění několika lokalit, které považujete za zásadní a cítíte, že by mohly být ohroženy.
Druhý dotazník na kritická místa je starý. Byl spuštěn už v roce 2021 a v článku ho jen připomínám. Berte prosím na vědomí, že to není žádné "změnte.to", protože to skončí jen u mne, nikoliv na ODO nebo TSK, a že rozhodně nejsem kulomet, který to rovnou do těch institucí rovnou střílí. Bude-li přehodnocení cyklopruhů na letos stole, použije se to především jako souhrnný podklad, jaká místa na cyklopruzích si samotní cyklisté přejí zkorigovat.
Tomáš 30. 3. 2023, 23:47
1
Vráto, já to nevyplňoval, ale žalovat jsem případně ochoten lecos :-).
Vratislav Filler 4. 4. 2023, 15:34
1
Tak předběžně děkuji více než 40 lidem, kteří vyplnili kolem 150 položek, včetně loňského pilotu (dával jsem o tom vědět ve skupině Cyklisté sobě) máme přes 250 odpovědí. Mrknu na to a v následujících týdnech zpracujeme si předběžný přehled, jestli ještě někdo chcete, tak vyplňte.
Díky,
V.
Roman 13. 4. 2023, 21:52
2
4
Jezdím na kole takřka denně. Nepoužívám žádný cyklopruh, protože nejsem blbej abych se motal na kole tam kde je hustý provoz. Jízda na kole je hobby. Jízda autem je nutná k obživě.
Jenda 14. 4. 2023, 12:13
3
1
Jezdím na kole takřka denně. Používám cyklopruhy když jsou k dispozici, líbí se mi hlavně když mi umožňují předjet zácpu aut nebo frontu na semaforech (pak je ale dobré aby pokračovaly skrz křižovatku) a jet plynule bez zpomalování a zrychlování, ale dokážu bez problému jet i tam, kde cyklopruhy nejsou. Bohužel často musím i hustým provozem, taková holt Praha je. Jízda na kole je pro mě nutná k obživě.
David 14. 4. 2023, 12:59
2
Jezdím na kole denně. Používám cyklopruhy, když jsou. Jezdím po těch nejpřímějších trasách, abych netrávil na cestách do práce a z práce více času, než je nutné. Cyklopruhy mi usnadňují život, protože mi šetří čas snadnějším podjížděním kolon a současně nepřekážím autům, když ona předjíždí mne.