Zmeškaná příležitost? Obnova tramvajové trati na Malé Straně hladší dlažbu nepřinese

Publikováno: 30. ledna. 2023, 2 min. čtení
Aktualizováno: 18. února. 2023
Úvodní foto: Dopravní podnik
Publikováno: 30. ledna. 2023, 2 min. čtení
Aktualizováno: 18. února. 2023
Úvodní foto: Dopravní podnik

Jednou z velkých překážek cyklodopravy v pražském centru je hrubá dlažba. Na mnoha úsecích je jízda po ní tak nesnesitelná, že se na kole téměř nedá soustředit na nic jiného. Dvouměsíční rekonstrukce tramvajové trati na Malé Straně byla šancí to změnit, město se ale rozhodlo pro zachování stávajícího stavu. Proč?

Prodloužení výluky o 55 dnů

Pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) pro Městem na kole uvedl, že magistrát možnost pásu hladké dlažby mezi kolejemi zvažoval. Šlo by o podobné vydláždění, které v minulých letech realizoval mezi kolejemi ve Spálené ulici a na Smetanově nábřeží.

Magistrát od tohoto záměru na Malé Straně nakonec upustil. Dopravní podnik hl. m. Prahy totiž oznámil, že by pás pro kola z hladké dlažby znamenal prodražení a prodloužení výluky o 55 dnů. Jediným zlepšením budou podle náměstka poklopy kanálů otočené tak, aby se v nich nezaseklo kolo.

Ulice Újezd, Karmelitská a Letenská si tak na snesitelnější povrch pro kola ještě počkají – několik let či desítek let. Ač nejde o páteřní městské cyklotrasy, lepší povrch by zásadně zlepšil podmínky pro obyvatele a návštěvníky této historické části města. Zdaleka nejde jen o pohodlí, ale i o bezpečnost – hrubá dlažba znemožňuje člověku na kole se naplno věnovat provozu.

Paralelně s tramvajovou tratí sice vede cyklotrasa A1, ani ta nemá ale po většinu trasy hladký povrch, natož oddělení od pěších či automobilů. Zlepšením bude nová cyklostezka pod Mánesovým mostem. Díky ní se lidé na kole vyhnou alespoň nepříjemné křižovatce Klárov.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Tomáš Ulrych 30. 1. 2023, 22:39
2
3

Podél D8 mezi Veselskou a Kosteleckou vzniká cyklostezka odnikud nikam?

Brahma 31. 1. 2023, 09:19
20

Kvůli drobnější dlažbě mezi kolejemi prodloužení rekonstrukce o 55 dnů?? Někdo si z nás dělá legraci.

Jan Fiala 31. 1. 2023, 14:49

Tomáš Ulrych: Není to odnikud nikam, je to od Veselské po Kosteleckou. A není to cyklostezka.

Jiří Kadlec 1. 2. 2023, 00:49

Tušíte, kdy se konečně otevře stezka pod Mánesovým mostem? Leden pryč a je to stále zavřené :-(

Jenda 1. 2. 2023, 02:34

Brahma: Je to DPP. Když tam budou lepší podmínky pro kola, budou tam jezdit lidé na kole a zdržovat tramvaje, a navíc bude méně cestujících v MHD a tím ubude vejvar. Koleje se širokými žlábky, tohle, to jsou jenom příklady a začátek.

Vratislav Filler 1. 2. 2023, 09:27
13

Doptával jsem se insidera z DPP. Technické důvody, proč se to neudělalo v menší dlažbě, byly v podstatě tři: Prvním je, že DPP dělá "opravu" ne "rekonstrukci", tj. změny stavu by znamenaly jiný a náročnější administrativní proces. Druhým důvodem je, že samotná pokládka menší dlažby by skutečně trvala déle; nebylo mi upřesněno o kolik déle. Asi by záleželo na rozsahu té menší dlažby, hádám, že 55 dnů byl asi od DPP odhad zahrnující i zpracování projektu. Třetí důvod, který insider zmínil, je rychlejší rozpad malé dlažby pojížděné auty, ale tam jsme si asi nerozuměli, že já myslel dát ji jen mezi koleje, kde auta svými koly zpravidla nejezdí.

Prosím, neberte to jako obhajobu toho, že se to nepovedlo vyjednat, imho se to mělo připravovat jako rekonstrukce a zasáhnout případně i do dalších věcí (přechody, poloha obrub, apod).

Vratislav Filler 1. 2. 2023, 09:29

@Tomáš Ulrych, @Jan Fiala k OT stezce u D8: Tento projekt mi nebyl znám, není to kmenová akce cyklo. Už to stojí? Můžete mi někdo hodit záklik do mapy?

Martin Šnobr 1. 2. 2023, 09:56

@Jiří Kadlec – Praha 1 teď informovala, že je mají kolaudaci a čekají 15 dní než se případně někdo odvolá. Plus se tam dělají poslední nedodělky zeleně. Pak už se to snad otevře...

Piškvor 1. 2. 2023, 10:18

@Jiří Kadlec: Už je to ZASE zavřený? To už fakt bude Fantomasova pomsta nebo co, po včerejším DRUHÉM slavnostním otevření:
https://twitter.com/ZdenekHrib/status/1620342747705266181

Vratislav Filler 1. 2. 2023, 10:23
13

@Piškvor: Tak když nové cyklostezky v centru vznikají průměrným tempem jedna za dva roky, tak je potřeba každou otevírat aspoň třikrát! ;-)

Martin Šnobr 1. 2. 2023, 13:50

@Piškvor ne zase, prostě je to stále zavřený. :-) ještě to nebylo ani jednou legálně celý průjezdný. jen ta část magistrátu (podjezd mostu) je přístupná...

Jan Fiala 1. 2. 2023, 14:54

@Vratislav Filler, @Tomáš Ulrych: U D8 se nestaví stezka. Staví se tam stožáry vysokého napětí a pole je rozježděné mixy s betonem a další těžkou technikou. Některé stožáry už tam leží, betonují se jejich základy. Hlínu z pole mixy nanesly po celé Veselské, až k betonárce.
Konec poplachu.

MaT 1. 2. 2023, 22:38

A musí to nutně být nějaká dlažba z malých kostek? Jako jo, asi se po ní jede lépe než po klasických kočičích hlavách... Ale klidně ať to jsou větší kostky, ale ať jsou řezané a ne štípané. Takové jsou daleko pravidelnější a hlavně ten jejich horní povrch může být celkem rovný. Něco takového je podle mě třeba u Muzea nebo v dolní části Václaváku. A při tom to může být velké a tudíž je to asi položené stejně rychle. Já si to vyzkoušel už dřív ve Vídni, jezdí se po tom celkem dobře. A památkáři to asi také tolerují, když se to používá i na tom Václaváku třeba. Proč to z toho třeba nejde udělat pruh mezi kolejnicemi?

Tomáš Ulrych 1. 2. 2023, 22:58

@Jan Fiala, @Vratislav Filler
Nápadně mi to připomínalo plánovanou A430, viz geoportál http://www.geoportalpraha.cz/mapy-online?service[]=381 -> Doprava -> Systém městských cyklotras

Brahma 2. 2. 2023, 13:26

Oni pražští dlaždiči dokáží i s těmi velkými štípanými kostkami vyrobit ještě větší peklo, než je i v Praze obvyklé. Před pár lety zrekostruovali dlažbu v ulici Nádražní na Smíchově před Pivovarem. Kostky nesráželi k sobě, ale dávali je asi s 2cm mezerou, kterou vysypali kačírkem. V současnosti je kačírek pryč a mezery se občas rozšířily na úroveň, že do nich zapadne přední kolo s pneumatikou 3.2cm. Už neřešíte, že to jen drncá, ale hledáte průjezd změtí trhlin, kde v každé můžete zůstat lapeni. Prý to tak mají v technologii té pokládky.

mirek 2. 2. 2023, 16:52

Hlavně DPP si moc nepřeje, aby Karmelitskou jezdilo víc cyklistů, protože brzdí tramvaje. Velké kostky jsou pro ně nejjednodušší řešení a když nikdo z města nepožaduje nic jiného, tak co by vymýšleli. Je to primárně oprava kolejí. Tady selhal IPR, který to má hlídat.

Prioritní by ale mělo být zkvalitnění A1 přes Kampu, aby Karmelitskou jezdil jen ten, kdo tam má cíl, ale ne "tranzitní" cyklisti. Nikdy to nebude ideální cyklo ulice. Cyklopruh by se vešel jen při kompletní přestavbě ulice a úplném zrušení parkování, a to ještě zdaleka ne všude.

Kuba 2. 2. 2023, 21:45

mirek: jasne, A1 pres Kampu musi byt lakavejsi pro vsechny, kdo jedou skrz. Ale i ta Karmelitska by mela byt pouzitelna pro ty, kdo potrebujou primo do ni nebo z ni.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5