Glosa: Velké nebo žádné změny Prahy?

Publikováno: 25. května. 2023, 5 min. čtení
Úvodní foto: TSK Praha, Humanizace magistrály (2010)
Publikováno: 25. května. 2023, 5 min. čtení
Úvodní foto: TSK Praha, Humanizace magistrály (2010)

V pražském centru CAMP se sešla velká jména pražské politiky, aby v rámci série přednášek „Velké změny Prahy“ představili, jaké změny po letech diskuzí a hádek čekají pražskou magistrálu. Dokonce málem dorazil i samotný primátor. A prezentujícím zpětně poděkovala i starostka Prahy 2.

Celá akce neměla daleko ke chvílím napětí před uvedením dlouho očekávaného filmu či nové řady iPhone. Měli jsme tu náznaky, že se něco chystá, ale detaily byly tajné. Dokonce došlo i k úniku prvních obrázků těsně před akcí. Navíc okořeněno akční zápletkou, že vše již bylo dávno hotovo, ale zůstalo to raději v šuplících, aby se s tím mohla ztotožnit a pochlubit nová městská reprezentace.

I schválila a pochlubila se, což již samo o sobě je v kontextu Prahy jistě úspěch. Dostali jsme přehled všech možných záměrů, které se kolem magistrály aktuálně připravují. Mnoho z nich již je z minulosti známých, nebo alespoň povrchně zmíněných, takže nakonec na celé akci bylo nejzajímavější, na co bude kladen důraz, a na co se naopak vůbec nedostane.

Položení magistrály na zem tak bylo představeno Petrem Hlaváčkem (STAN) jako memo kód pro další generace. Rozumějme po dokončení okruhů a zavedení mýta. Takže by se vlastně mělo pomalu začít s projektováním, pokud by to skutečně někdo myslel vážně a nikoliv jen jako příspěvek na budoucí výstavu o kuriózních plánech Prahy, které se nakonec nerealizovaly. A v kuloárech občas zmiňovaný projekt cyklo/pěší lávky přes Masarykovo nádraží podél magistrály už nikde vůbec nefiguroval, takže ho můžeme považovat za mrtvý. Vlastně jsem ho ani já teď vůbec nezmínil.

Prim hrála představa magistrály jako svébytného nepříliš hezkého objektu, který jsme zdědili po předchozích generacích bloudů, a který postupně shora i zdola oživíme, zabydlíme a uděláme ho hezčí, příjemnější a průchodnější. Když už ho tu máme, aby se nám s ním lépe žilo. Někteří sice možná vzpomenou na nedaleký Negrelliho viadukt, který se ani po několika letech stále zabydlet nepodařilo, ale to jsou jen zlá a cynická slovíčka.

I přes lehce nahořklý tón rozhodně nechci ani jeden ze záměrů kritizovat, nebo se vyhraňovat proti jakémukoliv představenému architektonickému nebo urbanistickému návrhu. V kontextu celé prezentace snad již jen držím palce (ani nevím komu, snad nám všem), aby se vůbec něco stalo.

A ono se něco stane, těch projektů kolem je nyní v běhu tolik, že neudělat nic v zásadě nejde. Ale jak moc nebo málo ambiciózní/smysluplné to bude, to je oč tu běží. A v tomto ohledu byla zhlédnutá prezentace zatím jen další přehlídkou projektů, kterých už pečlivý a letitý sledující viděl nespočet. Žádné termíny, žádná finální rozhodnutí.

Nyní se o tom bude diskutovat v různých komisích, jak bylo praveno. Jen pár minut před tím nastíněnou etapizaci (1. cyklopruh, 2. chodníček s povolenou jízdou kol, 3. široký chodník s cyklopásem) stihl náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) označit za pouhé pracovní východisko, které to nemá v této podobě jisté. On by si představoval pokrok rychlejší, ihned k ambicióznějším a veřejností lépe přijímaným metám, než jsou pouhé změny značení a malování málo používaných cyklopruhů.

Nelze než držet palce. Ale v prostředí, kde již autor této glosy viděl podrobný projekt na cyklopruhy v celé délce magistrály v centru dopodrobna nakreslený (a v diskuzi zcela zamlčený), a kde se v diskuzi radní pro dopravu Prahy 1 neváhal ptát, k čemu vůbec může sloužit přechod pro chodce před hlavním nádražím (zdravím všechny, kteří přijeli na hlavní nádraží s větší bagáží uprostřed noci autobusem a taxík jim zastavil na druhé straně magistrály), se potlesku zatím zříkám.

A to mi stačí k potlesku málo. Až nebudu muset neustále vysvětlovat, že jízda na kole po magistrále je skutečně legální, tak rád zatleskám. Doufám jen, že nebudu muset tleskat doplnění značek B8 (zákaz vjezdu jízdních kol). Když to bude ještě v tomto volebním období, jak občas někdo mlhavě naznačil, budu jedině pozitivně překvapen.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

napalm 25. 5. 2023, 14:27
5
2

Co by také jeden čekal od ODS, že? No zvolili jsme si je, máme co jsme chtěli.

Ondra 25. 5. 2023, 15:15
12
2

Ta absence termínů realizace je s prominutím pitomá. Zvlášť když může porovnávat se západními městy, kde dělají odvážnější realizace a mají tam deadline třeba do dvou let. A tady se nedočkáme odpovědi, jestli tam aspoň hned namalují cyklopruhy. Nehledě na to, že na správě železnic si člověk může najít, kdy se tedy bude odkrývat celá stropní deska (konec realizace 2026) a tudíž se bude tvořit celý prostor od začátku. A pak ty divnosti ve výkrese od IPRu. Na co duální infrastruktura? Jejich odpověď je: "no jedna je pro ty co se bojí a jedna je bezpečnější". Wtf. Jak jedna je více bezpečná a jedna méně ? Co je tohle za paskvil. PŘESTAŇTE DĚLAT DUÁLNÍ INFRASTRUKTURU! Navíc od Vinohrad není zakreslen ani cyklopruh. Celé mi to přijde velice zvláštní. Na jednu stranu, jsem rád, že je tu politická shoda, "něco" se prezentuje, na druhou stranu už máme další tři vizualizace jak se má magistrála změnit v šuplíku.

Johny 26. 5. 2023, 10:23

Ta situačka okolí muzea je někde k dispozici ve větším rozlišení? díky

David 26. 5. 2023, 10:58
7
2

Duální infrastruktura mi zrovna tady dává smysl. Jako u každé čtyř (a více) pruhové komunikace a cyklistů. Když se na "čtyřproudovce" člověk potřebuje na kole vrátit 200 metrů zpět, málo kdo jede nejdřív 400 metrů dál ve směru, abych se pak otočil do protisměru a jel 800 metrů zpátky, znovu se otočil a jel zase 200 metrů k místu určení. Každá Českomoravská, Poděbradská, Chlumecká, Evropská či Strakonická jsou toho důkazem... 1 200 metrů na kole + 2 x křížení je autem za minutu, na kole v nejlepším případě za 4 minuty. Stejně jako pěšky po chodníku těch 200 metrů, které na kole zvládnete za 40 vteřin (a to nemusíte jet jako zvíře). A to je ten rozdíl, proč lidé jezdí (po městě) na kole. Projíždět se chodí do přírody, ne na Magistrálu, nebo na dlažbu souběžných jednosměrek na Praze 1.
Jinak to nekomentuji. Cyklopruhy už tam mohly být několikrát. Už i byly vyprojektovány, tak proč si to projektování nenechat zaplatit znova. Více aut, více tunelů. Více tunelů, více zakázek. Více zakázek...

Kuba 30. 5. 2023, 11:32

David: kde je na magistrále od Muzea ke Štvanici něco, kam by se chtěl člověk na kole dostat a mohl se teoreticky nacházet na špatný straně, aby to musel přejet, dostat se na druhou stranu jinde a pak se vracet, a zároveň tam nebyl v plánu přechod?

Obecně ten problém chápu (byť ho elegantně řeší obousměrná oddělená cyklostezka po obou stranách, případně legalizace chodníku pro protisměr i u pořádný, bezpečný, oddělený stezky na místě cyklopruhu pouze barvou) ale zrovna na estakádě nad Masaryčkou mi přijde, že se taková situace nevyskytne.

David 30. 5. 2023, 14:12

Ono stačí chtít překonat Masaryčku bez kličkování v zástavbě. Jestli se nepletu, tak ještě nedávno se zde mluvilo o lávce přes Masaryčku, souběžné s Magistrálou. Rozhodně ne levné investiční akci.
A zbytek je v podstatě od Štvanice k nejbližšímu sjezdu, nebo dosud nelegální sjezd z mostu na parkoviště za ministerstvem. Asi tak...
Rozhodně si nemyslím, že by tam i výhledově bylo tolik chodců, aby cyklisté legálně v protisměru na chodníku někomu vadili. I když - kdo by se nechtěl projít podél magistrály, že? :)

Zdeněk Novák 7 3. 6. 2023, 14:09

@David: Sjezd z mostu na parkoviště za ministerstvem je nelegální? Podle mě není nelegální sjíždět z chodníku na silnici/parkoviště a obráceně. Jinak by se na/z cyklostezku nešlo často dostat. Rozhodně tam není žádná značka soukromého pozemku nebo zákazu vstupu.

Motorista 20. 6. 2023, 15:07

1:09:30
"Chci se zeptat, jestli se alespoň před Muzeem a Hlavním nádražím plánuje omezení rychlosti na 30 km/h?"

"Ne."

LMAO

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Mapa Městem na kole aktualizována
Redakční blog,

Mapa Městem na kole aktualizována

17. října. 2023, 2min. čtení4