Hlavní město po dvou letech výstavby otevírá Štvanickou lávku. Pro pěší a cyklisty spojuje Karlín, ostrov Štvanice a Holešovice. Je přímou propojkou nadřazených cyklotras A1 a A2. Samotná lávka je pak počátkem budoucí plánované nadřazené trasy A6.
Stavba z ultravysokopevnostního betonu se přes Vltavu rozpíná s délkou 187 metrů. Rameno rampy odbočující na Štvanici přidává dalších 55 metrů. Lávka funguje v režimu chodníku s povoleným vjezdem lidí na kole. Šířka činí 4 metry, tedy stejně jako v roce 2020 otevřená Trojská lávka.
Na obou březích lávka navazuje na nově upravené komunikace. Na straně Karlína je to letos rozšířená asfaltová cyklotrasa A2. V Holešovicích lávka ústí na Bubenské nábřeží s rozšířeným chodníkem s povoleným vjezdem cyklistů a cyklopruhy.
Výstavba lávky, jejímž investorem je hlavní město, vyšla celkem na 352 milionů Kč. Autory její podoby jsou Petr Tej, Marek Blank, Jan Mourek a Vít Najvárek, realizaci provedla společnost Skanska a.s. Autory soch a ornamentů jsou Aleš Hvízdal a Jan Hendrych.
Lávku dnes ve 12:00 slavnostně otevřeli primátor Bohuslav Svoboda (ODS), náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček (STAN), místostarostka Prahy 7 Lenka Burgerová (Praha sobě), starosta Prahy 8 Ondřej Gros (ODS), zástupci městských společností a stavitele, architekti lávky Petr Tej a Marek Blank nebo Adam Scheinherr (Praha sobě), bývalý náměstek pro oblast dopravy. Přítomen byl i Jan Hendrych, autor sochy nazvané Řeka, která je umístěna u nájezdu z na lávku z ostrova Štvanice.
„Štvanická lávka je nepochybně prospěšnou stavbou. Jednak zlepší propojení Karlína s Holešovicemi, mnoha lidem zjednoduší a zpříjemní život, což je vždycky dobře. Navíc je z hlediska použitých přístupů stavbou unikátní a po nedávných zátěžových zkouškách doufám, že je i stavbou bezpečnou. K tomu všemu zapadá také do konceptu města krátkých vzdáleností,“ sdělil při otevření primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS). Zároveň vyzdvihl, že se jedná o dobrý příklad, jak hlavní město dbá na rozvoj všech typů dopravy, včetně dopravy pěší a cyklistické.
Spolu s lávkou byla řešena řada dalších detailů. Například se u lávky objevil první příklad nového městského navigačního systému. „K lepší orientaci poslouží také prototypy nové městské navigace, konkrétně obelisk a směrovka v rámci projektu Čitelná Praha,“ doplnil k tomu Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro oblast dopravy. Zároveň dodal: „Děkuji všem, kteří se podíleli na realizaci této unikátní stavby mostní konstrukce, během které se mnohdy narazilo na úplně nové situace, se kterými bylo potřeba se poprat. Na místě je také poděkovat všem institucím za pečlivou koordinaci okolních terénních úprav a dalších probíhajících staveb na obou březích řeky po dobu celé výstavby. Výsledkem je, že máme vše hotové najednou, bez dalšího zbytečného rozkopávání.“
Nová lávka vytvořila cyklodopravě rychlou a komfortní severojižní propojku, která umožňuje dostat se z Karlína přes Holešovice až do Troji bez nutnosti vjíždět mezi auta. Lávka tak vytváří příležitost pro řadu nových cyklistických propojení Karlína a Holešovic, případně i Žižkova, který je na dosah skrze Karlínský tunel. Tato propojení pak na podzim doplní plánovaný průjezd přes bubenské nádraží, který komfortně propojí Holešovice s Bubny a Letnou.
Do jisté míry se tak jedná o zcela zásadní stavbu, která může mít nebývale pozitivní vliv na rozvoj pěší a cyklistické dopravy v této části města. Vytváří možnosti průjezdů, které zde nikdy před tím nebyly dostupné.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Vit 29. 7. 2023, 19:53
2
13
352 milionů? To bude zase nějaký tunel. A vizuálně je ten bílý beton jako pěst do oka.
MaT 29. 7. 2023, 22:27
13
Tak jako jo, je to vlastně jen betonové koryto... Ale je fakt, že jak je to bílé, tak to jako klasický pohledový beton nevypadá a vlastně to naživo nevypadá až tak špatně. Ale jak říkají šotouši v diskuzích o vzhledu nových lokomotiv nebo jiných drážních vozidel: "Na design to nejezdí."
Akorát co jsem tam jel dnes odpoledne, tak se zdá, že po mediální masáži se na to všichni obyvatelé Prahy musí přijít podívat osobně, tak tam skoro nebylo k hnutí (natož k projetí). Ale to si snad také sedne, až se všichni vynadívají... Asi až tamtudy někdy pojedu ráno do práce, tak tam takový provoz snad nebude. :-)
Ale když jsme u těch návazností - a když je zmiňován třeba ten Karlínský tunel - tak zrovna tím jsem dnes ze Žižkova jel. Jak se k lávce nejlépe dostat? Pokračoval jsem v linii tunelu - tzn. Thámovou. Sice je tam u metra pěší zóna s povoleným vjezdem cyklistů, ale u toho výlezu z metra je to po obou stranách zbytečně moc úzké. Na jedné straně už tak dost úzký prostor ještě dost omezen nějakou předzahrádkou.
Když jsem pak dojel do Pobřežní, tak z ní nějak normálně přejet ulici Rohanské nábřeží také není možné. Je tam sice přechod, ale bohužel jen přechod pro chodce, ne nějaký smíšený nebo přejezd pro cyklisty vedle. Škoda. Zase pak tou ulicí U Mlýnského kanálu se aspoň dá na A2 nějak dostat, na jiných místech je to z té ulice Rohanské nábřeží často docela problém... Takže jestli se chce magistrát chlubit těmi návaznostmi, tak by na nich měl asi ještě trochu zapracovat...
Cyklista ze Zizkova 30. 7. 2023, 09:50
8
Napojeni na tunel na Zizkov je spis marketingovy obrat. Thamovou kolem vystupu z metra je cesta strasna, potom jsou obri kostky a nasleduje krizovatka, ktera se neda legalne prejezd.
O trochu lepsi je cesta skrz ulici Zabranska, ktera se vyhyba vystupu z metra, ale je o trochu delsi a take neni cela legalni.
MaT 30. 7. 2023, 10:25
3
Jo, tak tou jsem asi párkrát (ještě před lávkou) jel taky. No aspoň je možné normálně přejet tu ulici Rohanské nábřeží, protože je tam normální křižovatka. Nelegálnost spočívá v té jedné značce B01 u té závory?
To možná bude také jeden z těch příkladů, kdy nějaký úředník umístil značku B01, ačkoliv B11 by stačila (a třeba si myslel, že B01 pro cylkisty neplatí, je to bohužel dost rozšířené). I když kdo ví...
A dá se pak dál z toho "parkoviště mezi baráky" či co to je, projet i na A2? Mám pocit, že když jsem tam někdy před časem jel, tak to zrovna nešlo, buď to tam bylo nějak rozkopané, nebo zahrazené či co...
Nebo je ta nelegálnost v tom, že z toho parkoviště na A2 je to "chodník"?
Zajímavé taky je, že na tom parkovišti jsou dvě stanice pro Nextbike. Určitě se předpokládá, že tam lidi na těch kolech přijedou z ulice Rohanské nábřeží (přes ten zákaz) a v žádném případě po pěkné cyklostezce A2... :-)
Tady by možná stálo za to nějak zatlačit na to, ať se tam průjezd pro cyklisty plně legalizuje, tzn. jak ten průjezd z té křižovatky, tak pak dál k A2. Máte někdo tip, kam kvůli tomu psát? Praha 8? "Máte tady pěknou novou lávku pro pěší a cyklisty (magistrát vám to zaplatil), ale nějak se na ní cyklisté nemají z Karlína jak dostat..." Nebo do toho značení nějak můžou kecat vlastníci/provozovatelé/nájemci těch budov tam? Ale jestli to budou nějaké trochu progresivnější a modernější firmy (které třeba budou chtít podpořit své zaměstnance v dojíždění do práce na kolech), tak by k tomu také mohly být otevřenější...
Kuba 30. 7. 2023, 11:22
3
Mezi A2 a tunelem jezdím Breitfeldovou a Šaldovou - tedy na druhou stranu od Thámovy než je zmiňovaná Zábranská. Je to blíž než Zábranskou, vyhne se to té šílené pseudopěší zóně u metra (reálně velmi frekventované živelné parkoviště a velmi zúženej a chodci frekventovanej prostor kolem budovy vstupu do metra) a je to IMO zcela legální. Jsou tam samozřejmě dvě světelné křižovatky (se Sokolovskou a s Rohaňákem), ale daj se.
Tonda 30. 7. 2023, 13:14
10
Pěkný, akorát ty madla vcelku zbytečně snižují využitelnou šířku dobře o půl metru a režim stezky pro chodce s povoleným vjezdem cyklistů na 4m široké komunikaci taky není důvod k jásotu.
MaT 30. 7. 2023, 13:27
No díky za oba tipy (Zábranská i Breitfeldova), oběma těmi ulicemi jsem už někdy dříve (ještě před lávkou) občas projel, s návazností na lávku to teď zkusím obojí ještě znovu vyzkoušet a uvidím. Jak se teď tak dívám na mapu, tak oproti té Thámově, kudy mi to vychází od vyústění tunelu na začátek lávky asi tak 1 km, tak obě tyhle varianty jsou asi o půl kilometru delší. Sice po rovině, ale i tak, kdyby to člověk jezdil každý den a třeba ráno při cestě do práce, kdy někdy pospíchá...
Třeba moje celkem oblíbená trasa do práce (z Vinohrad do Motola) trasa Riegerák, Bulhar, Petrská čtvrť, Hlávkův most, Kostelní, Letenské sady, Chotkovy sady, Mariánské hradby, Jelení, Pohořelec, Gymnastická, Šlikova, Hošťálkova, Ladronka, Motol. Jo, je to delší než ta nejkratší cesta a znamená to pár desítek metrů stoupání navíc, ale až na toho Bulhara je to i z většiny mimo provoz a když už musím tolik nastoupat, tak po téhle trase je to celkem mírné stoupání. Pokud místo po Hlávkově mostě budu chtít jezdit po té lávce, bude to zase nějaký ten kilometr navíc. Fajn by bylo, že bych se vyhnul té křižovatce U Bulhara, ale zase se pak z dolních Holešovic dostat na Letnou... I když jestli ještě někdy v dohledné době bude možnost překonat prostor nádraží Bubny jinudy než přes Vltavskou nebo až kolem výstaviště, mohlo by to být také zajímavé...
MaT 30. 7. 2023, 18:30
Jo ještě jeden poznatek, zatímco z karlínské strany tam je značka Stezka pro chodce a k tomu doplňková tabulka s piktogramem kola a "vjezd povolen", tak mi přišlo, že z holešovické strany ještě nějak není osazené nic... Takže jestli tam někteří pěší jsou tak udiveni z toho, že kolem nich jede kolo, jestli to není tím...
Ale zase je fakt, že když je na holešovické straně legalizován pro kola chodník a tohle na něj plynule navazuje, tak vlastně ta možnost jet tam na kole mezi chodci plynule přechází i na lávku, ne? :-)
Kuba 30. 7. 2023, 19:32
1
MaT: od Tržnice nahoru na Letnou jezdím většinou oklikou právě přes Výstaviště, protože Kostelní se mi nahoru stoupat nechce, stoupání Stromovkou je o poznání příjemnější. Každopádně slibovaná propojka přes nádraží Praha Bubny tomuhle velmi pomůže, dneska to z Argentinské na Výstaviště stojí hodně za ...