Gent: Pěší a cyklo lávka postavená naráz s tramvajovým mostem

Publikováno: 30. ledna. 2024, 2 min. čtení
Aktualizováno: 31. ledna. 2024
Úvodní foto: Václav Kříž
Publikováno: 30. ledna. 2024, 2 min. čtení
Aktualizováno: 31. ledna. 2024
Úvodní foto: Václav Kříž

V Česku máme v posledních letech i v o něco vzdálenější minulosti příklady nových i rekonstruovaných tramvajových tratí, podél který nebyla využita příležitost postavit spojitou chráněnou cyklostezku (nebo alespoň vyznačit vyhrazené cyklopruhy). Z Prahy minimálně Dědina, Slivenec, Libuš, Krejcárek, Barrandov, Modřany. Z Olomouce Zikova. V Brně zase Plotní. Rád bych v tomto článku inspiroval mostem Gaardeniersbrug z belgického města Gent.

Zde na severu Gentu pěší a cyklistickou lávku a tramvajový most Gaardeniersbrug postavili naráz v roce 2010. Lávku otevřeli ihned. Tramvajový most využijí až v roce 2026 po výstavbě nové vozovny a garáží Wissenhage. Most vozovnu napojí na ulici Opgeëistenlaan / Blaisantvest, kudy už tramvaje jezdí. Lokality pro novou vozovnu a garáže pečlivě zvažovali. Lokalitu Wissenhage vybrali jako nejlepší i kvůli blízkosti stávajících linek. Více o záměru vozovny a garáží a jeho projednávání na webu dopravce (holandsky). Mé fotky v galerii jsou ze srpna 2013. Galerie na Google streetview začíná přibližně zde.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Komentáře k článku

Zbyněk 30. 1. 2024, 15:07

Tvrzení "nebyla využita příležitost postavit spojitou chráněnou cyklostezku" je mluva umírněného diplomata. V nedávném prodloužení tramvaje do Libuše byla spojitá chráněná infra rozdrobena "mlýnky na maso". A to v místě, kde je plno místa a všechny pozemky ve vlastnictví magistrátu.
Těžko uvěřit, že zničení dlouhého souvislého vyhrazeného cyklopruhu nebyl záměr.
2022: https://mapy.cz/s/mofobevoha
2023: https://mapy.cz/s/gafovasulo

Zdenek X 31. 1. 2024, 09:29

Zbynek: kdo chce psa bit, vzdy si hul najde.

Mate pravdu, na jednom miste cyklopruh prerusili, protoze je potreba ochranny prostor u novych koleji pro chodce. Asi se jim nechtelo posouvat obrubnik a lampy, a mozna kacet vzrostle stromy, jako to udelali kvuli cyklopruhu o kousek dale:

2022: https://en.mapy.cz/s/dobuzogebo
2023: https://en.mapy.cz/s/foharecuso

Zasadni nebezpeci pro cyklisty nevzniklo.

A dale:
- tady vam pruh v roce 2022 zoufale chybel: https://en.mapy.cz/s/jeconomole
- tady ho v roce 2023 mate: https://en.mapy.cz/s/fazevuvasu

(Tim nerozporuji, ze neco mohlo vnikout jinde, napriklad kolem meteorolgicke veze. Nic neni ztraceno, treba se setri, nevim, jaky je stav verejnych rozpoctu v Belgii. kdyz uz to porovnavame.)

Martin P. 31. 1. 2024, 12:06

Zdenek X.: Zasadni nebezpeci pro cyklisty nevzniklo.

To je trochu odvážná formulace. Minimálně se snížil stupeň ochrany a pociťovaný komfort je v čudu. Porovnáním fotek a šířkových poměrů je to celkem jasné i těm, co to nezažívají naživo. Za ochranný cyklopruh lze děkovat tam, kde nebyl a nic jiného tam udělat narychlo nejde. A nám drsoňům to stačí. Ale to není případ Novodvorské, kde to je docela významný regres. A kde ten potenciál dopravního spojení, význam trasy a další aspekty jednoznačně proti takovému postupu stojí. Je smutné, že se to děje, smířit se s tím musíme, ale omlouvat to nemusíme.

Martin P. 31. 1. 2024, 12:14

Zbyněk: Těžko uvěřit, že zničení dlouhého souvislého vyhrazeného cyklopruhu nebyl záměr.

Zkusím věřit, že to nebyl záměr ve smyslu, co bychom těm cyklistům udělali nejhoršího. Spíš bych to viděl na ignoranci a nevůli. Tak jim tam tedy dáme ochranný místo vyhrazeného, to jim musí stačit, přece kvůli nim nebudeme vymýšlet, jak zachovat vyhrazený. A možné obhajující argumenty ve svém příspěvku "ďáblova advokáta" přehledně shrnul Zdenek X.

Jan Fiala 1. 2. 2024, 21:25

Co se týče lávek, tak velmi chybí lávka podél železničního mostu Vrané nad Vltavou - Měchenice (plán kdysi byl), pak lávka Modřany - Chuchle (chodník na Branickém mostě je zrušen) a někde u Suchdola.

Zdenek X 2. 2. 2024, 12:40

Martin P.: nebavim se o tom kratkem useku, kde je prechod a ochrana pro chodce: objektivne se sire cyklopruhu nezmenila, priznavam, ze jsem si nevsiml, ze se zmenil z vyhrazeneho na ochranny. Jaky je fakticky dopad zmeny typu pruhu na jizdu osobnim autem, presne nevim (jedu vzdy stejne mimo), na kole to neresim uz vubec (po ceste do prace na kole mam oba typy, nepocituji rozdil). Nepresvedcil jste me, nepocituji, ze by vzniklo zasadni nebezpeci, dokonce mohu vypustit "zasadni". Realna a objektivni bezpecnost v tomto miste je velmi vysoka (podivejte se na statistiky nehod, a ono to plati pro celou Prahu).

Regres to presto asi je (jednoduse celkova sire komunikace je mensi), i pro auta, odnesou to spis cykliste. Ale vznikla nova tramvajova trat bez zasahu do vnejsich obrubniku vyzadujici dalsi naklady. Nova trat pro mraky obyvatel sidliste. Chapu, ze DPP (objednatel a investor) tohle neresi. A nami voleni zastupitele zjevne take ne.

Martin P. 4. 2. 2024, 23:11

Zdenek X: Ať říkáte cokoli, já v tom vidím jen potvrzení svých slov. :-)
Nejde o to, jak to pociťujete Vy nebo já. Vy jste si ani nevšiml změny kategorie cyklopruhu a vliv zúžení bagatelizujete. Já to v praxi asi taky nepocítím, jsem zvyklý jezdit leckde. Je dokonce možné, že skupina, kterou vyhrazený cyklopruh ještě obslouží a ochranný už ne, je menší, než by stálo za řeč. Nepamatuju si, kolik to vycházelo v průzkumu. Spousta těch nejméně jistých to vezme po chodníku, chybějící legalizaci navzdory. Ale pořád si myslím, že pár cyklistů ten rozdíl v kategorizaci vnímá a co víc, nejdůležitějsí jsou ty šířkové poměry a pasti změny režimu. V Podolí by cyklorpuh ve vozovce byl taky super a proti sdílené stezce mu často dávám přednost, ale jeho mizení v křižovatkách a nemožnost dostat se při červené do předsazených stání, které případně občas vůbec nejsou, je ta největší zrada.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat