Projekt Vršovické drážní promenády, plánované cyklistické a pěší stezky vedoucí vršovickým údolím, získává novou šanci. Na podzim loňského roku se zdálo, že územní povolení projektu propadne kvůli zpoždění příprav. Nakonec se ho zřejmě podaří zachránit, celá stavba ale vznikne s velkým zpožděním.
Vršovická drážní promenáda má být klíčovým prvkem rozvoje cyklodopravy v Praze. Cesta dlouhá 4,2 km spojí širší centrum města s přilehlými čtvrtěmi a nabídne kvalitní infrastrukturu jak pro lidi jedoucí na kolech, tak ty jdoucí pěšky. Povede po ní nadřazená cyklotrasa A3. Vznikne zde také liniový park a mnoho míst pro odpočinek a rekreaci.
Podle informací od radních Petra Hlaváčka (STAN) a Adama Zábranského (Piráti) město Praha jedná se Správou železnic (SŽ) o majetkovém vypořádání pozemků, po kterých má vést drážní promenáda. Řeší se návaznost na plánovanou vysokorychlostní železnici (VRT), včetně prostoru pro její depo, které Správa železnic plánuje v blízkosti trasy promenády.
Koordinují se tak dvě důležité investice. Územní rozhodnutí, které by bez „kopnutí do země“ mohlo letos na jaře propadnout, bude zřejmě zachráněno díky tomu, že Praha zahájí přípravné práce, konkrétně přeložku veřejného osvětlení.
Současně se připravuje soutěž na výběr projektanta stavební dokumentace. Až bude řešení vyprojektováno, bude se žádat o stavební povolení. Náměstek Adam Zábranský (Piráti) pro Městem na kole uvedl, že dokumentace vznikne pod dohledem hlavního architekta Drážní promenády Tomáše Cacha a spoluautorů*ek architektonického řešení z krajinářského ateliéru Terra Florida a Petra Teje, který zpracoval řešení mostů.
Úpravy oproti původnímu projektu budou zohledňovat požadavky Správy železnic spojené s VRT. Promenáda by ve finální podobě měla vzniknout v úseku od nejvýchodnějšího fragmentu kolejí u Zahradního Města až po ulici U Trati při stadionu Slavie. Zde bude cyklostezka řešena provizorně do doby výstavby VRT.
Od železniční zastávky Eden (při stadionu Slavie) bude pak cyklostezka opět pokračovat ve finální podobě, provizorně bude řešen nejvýchodnější úsek ulice U Seřadiště, nejblíže k centru. Dořešen bude taktéž po dokončení VRT a jejích odstavů.
Kdy se promenáda začne stavět? „To si nedovolím odhadnout,“ dodává radní Zábranský. Je jasné, že do roku 2027 to nebude, jelikož pražský plán 16 projektů pro cyklodopravu mezi roky 2024–2026 s promenádou nepočítá. Přitom původně mělo k dokončení již kolem let 2024 – 2025.
Stihla už se zrodit také petice „Zachraňme drážní promenádu„, ve které občané požadují aby se město opět projektu začalo věnovat. Iniciativa má za 3 dny od zveřejnění přes 300 podpisů. Lze ji podepsat jak fyzicky, tak online díky Identitě občana (např. přes
Bankovní identitu).
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Piskvor 30. 1. 2025, 08:55
5
Slibem nezarmoutíš. Abychom se v květnu nedozvěděli "nó, vono se nám nepodařilo kopnout do země, to bylo moc složitý, tak ta promenáda radši nebude vůbec."
David 30. 1. 2025, 09:23
8
Nejdříve 2027? To je k více než 20 výročí zahájení posledních velkých staveb pro cyklo ve stopě páteřních cyklotras. A bude těch staveb následovat tolik, jako za Béma?
Ondra 30. 1. 2025, 09:39
11
1
Tenhle projekt je potřeba dotáhnout do konce jako sůl. Ne jen z hlediska cyklodopravy ale místa, kde se člověk ve městě může trochu od aut oddechnout a zajít si třeba na procházku. Ideální by samozřejmě kdyby stezka vedla vedle kolejí až na Výtoň ale to je už z říše snů
Zdenek X 30. 1. 2025, 10:48
7
1
Na tom je predevsim skoda, ze VRT uz nestoji, pripadne ze neni ve vystavbe. Je docela prirozene, ze stavba vyrazne mene narocnejsi a komplexnejsi, tj. promenada, musi pockat v pripade, ze existuje kolize se stavbou VRT. Nic vic za tim nebude, pouze nase neschopnost delat velke stavby (na coz doplaceji ty male).
Stezka kolem koleji na Vyton je z rise snu, krome existujicich prostorovych omezeni existuje pocetna skupina lidi, kteri jsou schopni branit 130 let stary nevyhovujici most skoro vlastnim telem, a mozna i proto jsou kolem tohoto useku takove zdrzujici tanecky. Navazujici VRS RS3 na Plzen (smer, kterym vlakem s kolem vyrazim) se asi nedoziji ... .
David 30. 1. 2025, 11:33
9
Zdeněk X: Promenáda a VRT rozhodně nejsou a nemohou být v kolizi v celém rozsahu zrušené trati. Dokonce nejsou v kolizi ani ve většině rozsahu budoucí promenády, jak plyne i z článku. Nevidím tedy jediný důvod, proč by se na drtivé většině promenády již nemohlo, a dokonce nemělo pracovat. Vzhledem k tomu, že realizace VRT nebude ani zítra, a dokonce ani pozítří, protože není vyprojektovaná, a zdá se že ani územně stabilizovaná), se mi zdá vedení toho zbylého úseku který v kolizi možná bude, a možné také ne, v režimu dočasné stavby - pokud Praha přistoupí na riziko, že ji v případě že ke kolizi dojde buď přeloží, nebo odstraní.
Piskvor 30. 1. 2025, 11:46
6
"v pripade, ze existuje kolize se stavbou VRT" - a existuje? Zatím to vypadá spíš na "třeba by někdy v libovolně vzdálené budoucnosti teoreticky taková kolize nastat mohla, nebo aspoň to nelze na 110% vyloučit; takže kdo nic nedělá, ten nic nezkazí, brownfieldů je v Praze málo, hnít to může samo"
Zdenek X 30. 1. 2025, 13:50
3
Jak jsem pochopil vyjadreni SZ (a arch.Hlavacka) jinde, navaznost/kolize neni pouze technicka, ale i majetkova. Mestu jeste pozemky nepatri a SZ resi, co by mohla pustit bez toho, ze by nasledne narazila. Ja u jednani nesedim, ale dokazi si prestavit, ze zatimco finalni stav kolidovat nebude (samozrejme), kolize muze byt v prubehu stavby VRT (transport materialu, deponie apod.) a tomu chce SZ predejit. V pripade, ze by VRT (velka stavba) stala, pripadne byla ve vysokem stavu projektove rozpracovanosti, jsem si jist, ze jednani SZ vs. MHMP ohledne promenady (mala stavba) by bylo rychlejsi.
Ano, podle popisu se zda, ze na podstatne casti by bylo mozne budovat promenadu jiz dnes (pravdepodobnost jakekoliv myslitelne kolize je nizka i pri neexistenci projektu pro VRT).
Martin P. 7. 2. 2025, 14:10
1
Zaujala mne zmínka o železničním mostě na Výtoni. Dohledal jsem dva starší články z přelomu roků 2022 a 2023. https://mestemnakole.cz/2023/02/pamatkari-znovu-apeluji-na-kupku-aby-zabranil-bourani-zeleznicniho-mostu/ https://mestemnakole.cz/2022/11/jak-bude-novy-most-na-prazske-vytoni-vypadat-z-pohledu-cyklistu/ Je od té doby něco nového? Co by případně stálo za nový článek nebo aspoň krátkou aktualitu?
Martin Šnobr 9. 2. 2025, 22:00
1
Martin P. – chystáme :)
komentář