Nový průzkum MultiSport Index 2024 přinesl varovná čísla: více než polovina českých dětí nesportuje vůbec, čtvrtina dospělých se hýbe méně než jednou měsíčně. Zdravotní výdaje rostou, produktivita klesá. A politici? Místo promyšlené podpory každodenního pohybu dál plánují miliardové investice do sportovišť. Přitom by často stačilo jediné – bezpečná cesta do školy pěšky či na kole.
Nadváhou nebo obezitou dnes podle Státního zdravotního ústavu trpí přes 60 % dospělých Čechů – 70 % mužů a téměř polovina žen. Obezita přispívá k celé řadě závažných onemocnění – kardiovaskulárním chorobám, cukrovce, vysokému krevnímu tlaku nebo rakovině. Už dnes stát vynakládá každoročně desítky miliard korun na léčbu onemocnění spojených s obezitou.
Dle modelu profesora Hindlse dosáhnou tyto náklady do roku 2035 až 313 miliard korun ročně – tedy víc, než kolik stálo Česko zvládnutí pandemie covidu-19. Přitom snížení podílu obyvatel s nadváhou o pouhých 10 procentních bodů by mohlo podle odhadů ušetřit až 60 miliard korun ročně.
Podle výzkumu více než 80 % Čechů uvádí jako hlavní překážku sportování nedostatek času. Další významnou bariérou jsou finance. A právě zde má aktivní mobilita obrovský potenciál – nevyžaduje drahé vybavení, permanentky ani speciální prostor. Umožňuje zařadit přirozený pohyb do běžného dne – při cestě do školy, do práce, na nákup.
Jenže lidé na kolech a pěší stále narážejí na prostředí, které jim cestu ztěžuje. Úzké chodníky, chybějící přechody, rozbité stezky nebo salámovitě navazující cyklopruhy bez logiky a bezpečí. Každodenní pohyb je dnes spíš odvahou než samozřejmostí.
Například v hlavním městě se často mluví o podpoře udržitelné dopravy, realita je ale jiná. Symbolickým příkladem je nedávno otevřená základní škola Elektra ve Vysočanech. Moderní vzdělávací budova, ale přístup k ní je pro pěší a děti na kolech nebezpečný a nevhodný – vede sem jen úzký chodník a děti se tlačí vedle projíždějících aut. Zatímco ti, kdo přijedou autem, se dostanou až ke vchodu. Ostatním zůstává smog a stres.
Tento přístup odporující všem strategickým dokumentům státu i města není výjimkou. Namísto podpory aktivního pohybu Praha i jiná česká města sítě cyklostezek budují jen pomálu, často navíc nekvalitně a nespojitě.
Politici se mnohdy předhánějí v plánech na výstavbu sportovišť nebo dotování Národní sportovní agentury. Realita ale ukazuje, že komplexní zdraví dětí a dospělých nelze zajistit jen tím, že jednou týdně budou běhat po hřišti. Denní pohyb je efektivnější a udržitelnější – ať už jde o cestu do školy, na kroužek nebo na nákup. Mimo stavby sportovišť za miliardy bychom se měli zaměřit sítě bezpečných cyklostezek, školních ulic a klidných zón. Takové, které využije osmileté dítě i osmdesátiletý senior. Zdarma.
Nejde jen o zdraví – jde i o ekonomiku. Podle dánských výzkumů přináší každý kilometr ujetý na kole společnosti čistý zisk asi 10 korun. Naopak každý kilometr autem znamená ztrátu asi 6 korun. Aktivní mobilita snižuje výdaje na zdravotní péči, zlepšuje ovzduší a zvyšuje produktivitu obyvatel.
Když veřejný prostor není bezpečný, rodiče své děti sami učí, že samostatný pohyb není normální. Vzniká „mama a tata taxi“: mnohé děti tráví valnou část dne mezi domovem a školou v autě. Přicházejí o kontakt s veřejným prostorem, o schopnost orientace, sociální dovednosti a o každodenní přirozený pohyb.
To není selhání rodičů – je to důsledek prostředí, které systematicky upřednostňuje auta. Děti pak vyrůstají ve světě, kde je chůze nebo jízda na kole buď nebezpečná, nebo nemožná. A stát se za pár let diví, že musí vydávat stovky miliard na léčbu nemocí z nedostatku pohybu.
Pozitivní signály – jako zavádění školních ulic v Praze – ukazují, že změna je možná. Ale pokud to se zdravím obyvatel myslíme vážně, nestačí jednotlivé projekty. Politické strany a úřady by si měli uvědomit, že fyzickou kondici Čechů nevyřeší pouze množství peněz směrující do sportovních klubů, ale především to, jak bude vypadat náš každodenní pohyb ve veřejném prostoru. Ten by měl aktivní způsoby dopravy vítat, ne odpuzovat. Tam začíná každodenní zdraví.
Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Zbynek 2. 6. 2025, 07:51
1
Skvělé téma.
Vratislav Filler 2. 6. 2025, 11:37
18
Pěkně popsáno.
Clovek 2. 6. 2025, 13:32
10
7
Nepopularni nazor: Soucast problemu je i "prilis dobra" MHD, ktera jezdi uplne vsude, porad a temer zadarmo - s cenovym modelem odmenujicim jezdeni co nejcasteji. Lide nemaji zadnou financni iniciativu hledat zdravejsi ale fyzicky narocejsi zpusoby pohybu. Spousta lidi jede i jednu zastavku tramvaji, ac by to pesky bylo i rychlejsi. Cena MHD je ted tak silene nizka, ze 200 kalorii jidla spalenych na ceste do prace na kole me staji vic, nez 10 korun, kolik by stala cesta tramvaji tam a zpet. Kvalita cyklostezek a mnozstvi do nich nasypanych penez to vyrazne nevyresi.
Auta naopak muzou konkurovat jen do urcite miry, protoze kapacita silnic ve meste je omezena.
Zdenek X 2. 6. 2025, 13:58
3
12
"Potřebujeme města pro lidi, ne jen pro auta", ok, souhlas, ale pokud se meritu clanku a obezity tyka, statistiky rikaji, ze nejvetsi podil obeznich je na vesnicich (a velmi malych mestech), zatimco ve velkych mestech je nejmensi (a to neni specifikum pouze CR).
A obezita deti (a to, ze je nauci na "mama taxi", zivot bez pohybu, ...) je JEDNOZNACNE chyba rodice, alespon v realite Prahy. No mercy. Fakt to nehazejte socialisticky na stat a politiky.
Zdenek X 2. 6. 2025, 14:01
... pozn: samozrejme mluvim o nemedicinskych pricinach. Nezahrnuji priciny typu psychicka nemoc, endokrinologicka porucha apod.
Ujezďák 2. 6. 2025, 15:19
9
3
No jezdim na kole dlouho a v zásadě jsem si zlepšil zdraví ale, ale ta hubenost se úplně nedostavila.
Problém je, že si tělo vypěstuje odolnost a kýžené spalování tuků přichází u mě již daleko za hranicí dojezdu do práce z práce. ( 46-50 km za den ve dvou porcích po cca hodině ta den s 9 hodinovou mezerou vám, po čtvrt století ježdění, akorát vypálí cukr z krve a udělá hlad )
Kuba 2. 6. 2025, 16:57
10
Clovek: souhlas s tou levností MHD, zejména s předplatným. Nesouhlas s tou kvalitou.
Pražská MHD je silně nevyrovnaná, v některých směrech fajn (ale pak je riziko přeplnění), v jiných totální slabota. Když ji začnete používat s dítětem (ať už v kočárku nebo bez), ještě se to zvýrazní. Tomu by se kvalitníma cyklostezkama dalo konkurovat velmi, velmi snadno. Přidejte, že lidi, starající se o malé děti (ale nejen o ně), mají většinou hodně pestrou škálu cest, nepřevládá u nich každé ráno do práce a večer zpět podobnou cestou (byť třeba s nějakými odchylkami trasy). Pro tyhle účely je naopak cyklo skvělé a MHD ho těžce dohání (v místech s dobrou infrastrukturou. Jenže je to taky ta skupina uživatelů, kterou pražská nebezpečná anticykloinfrastruktura nejspíš odradí...
Clovek 2. 6. 2025, 18:07
3
Kuba: Mozna jak kde. Ja naopak MHD vyuzivam pouze s ditetem. Na lince A, kde jezdi kazdych pet minut vetsinou poloprazdne soupravy a s miminem je to uplne zadarmo. Jezdime tak na prochazky po ruznych castech Prahy. Nikde jinde ve svete jsem nic podobneho nevidel, tomuto kolo konkuruje opravdu jen tezko.
Ale jasny, mozna mam stesti a ostatni linky jsou horsi.
Kuba 2. 6. 2025, 18:26
4
Clovek: s miminem zdarma je super na papire, kdyz se v peci stridame, stejne se nam obema vyplati rocni tramvajenka na jizdy bez ditete a jizdy ve 3, kdy by jeden platit musel...
Metro je fajn, jakmile prcek zvladne eskalatory nebo s nositkem. S kocarkem az na vyjimky pakarna. U tramvaji zalezi na stesti (vysokopodlaznost, preplnenost, nepristupne zastavky). U busu taky. Ty jsou sice teoreticky nizkopodlazni vsechny, ale to by museli ridici zajizdet az k obrubniku (coz casto nedelaj a nekdy ani prakticky nemuzou) a pouzivat kneeling, coz taky nedelaj.
Plus ty smery, MHD jde v podtstae vsechna radialne z okraju do centra, kdyz clovek potrebuje tecnej smer po obvodu, je to bida. Celkove je to takovy "fajn. Kdyz ma clovek rezervu a neni na to odkazanej." Byt na prazskou MHD odkazanej bych fakt nechtel.
Rudys 3. 6. 2025, 09:48
7
Clovek: to, že je MHD tak dobrá, je skvělé – a je potřeba ji dál rozvíjet a dávat jí prioritu. Nejde totiž o to, za každou cenu omezovat např. IAD, ale nabídnout lidem lepší alternativu, díky které bude MHD preferovanou volbou. I jako cyklista oceňuji, že se mohu i s kolem bez problémů svézt metrem, když je potřeba. Nebo že můžeme s dětmi nasednout do tramvaje a pohodlně překonat nepříjemné převýšení – třeba z Troje na Kobylisy. A už jen to, že lidé místo jízdy autem raději dojdou na zastávku, absolvují přestupy a cestu veřejnou dopravou, je rozhodně lepší než "odvézt si zadek" od dveří ke dveřím.
David 3. 6. 2025, 11:57
7
Rudys:
V ideálním stavu (volné silnice) bude IAD v městě vždy rychlejší než MHD. Nezastavuje v zastávkách, jezdí přímo kam potřebujete, je navíc pohodlnější (s nikým se o ni nedělíte, auto je zpravidla Vaše). A navíc s parkováním zdarma je relativně levná. V Praze nejsou velké vzdálenosti.
A v zácpě? Bez regulace (BUS-pruhy a oddělení tramvají na samostatné tělěso + preference MHD na SSZ) stojí s IAD i MHD.
Z uvedeného důvodu je aut tolik, kolik se jich na ulice vejde, a kolik jich tam může zaparkovat. Důsledkem jsou dopravní zácpy, porušování limitů na čistotu ovzduší, hluk a cca. o 15 mrtvých chodců za rok více, než by bylo bez IAD. A také plechovky, kam se člověk podívá. IAD jev Praze na většině území navíc již regulována zónami placeného stání.
Myšlenka o neregulování IAD a nabídnutí lepších služeb ze strany MHD mi proto přijde technicky nerealizovatelná. Časově a komfortem nikdy konkurovat nemůže, a cenově jen na vrub nemalých městských dotací. Tedy dotací z peněz obyvatel města ve prospěch všem (tedy k dobru návštěvníkům města). Pokud bych se jako obyvatel Prahy měl vybrat, jestli dám na dotace MHD ze "svého" cca. 30 tis. Kč ročně jako dosud (či více), nebo prostě návštěvníkům zakážu jezdit do města autem, osobně bych asi zvolil regulaci IAD. Alespoň pro návštěvníky.
Kuba 3. 6. 2025, 14:33
10
1
David, Rudys: ono by stačilo tu IAD adekvátně zpoplatnit. Tak, jak je to nyní, je to pro veřejné rozpočty ten nejdražší způsob cestování. Tedy ve skutečnosti ten nejdotovanější. Viz. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0921800918308097
Problém je, že to dotování IAD je výrazně víc skryté než u MHD, kde je ho většina jasně viditelná. Bohužel jsme si navykli nemalou část těch škod, která auta působí, a která musí potom veřejné rozpočty (nebo ostatní obyvatelé kolem) nést, považovat za normální a přirozenou věc...
Kuba 3. 6. 2025, 15:02
4
Ujezďák: není to všespásný a jen aktivní doprava po městě samozřejmě stoprocentně od nadváhy neochrání. A stejně tak je možný být štíhlej i bez toho.
Ale je to velká (a silně podceňovaná) pomoc. Když to vezmem ne na úrovni jednotlivců, ale statisticky na úrovni populace, zdaleka ta nejúčinnější známá možnost.
V angličtině o tom má výborný video Not Just Bikes. https://www.youtube.com/watch?v=KPUlgSRn6e0
Pro angličtinou nevládnoucí bych z něj vypíchl dvě věci (i) dostatek pohybu se samozřejmě dá zařídit i jinak - ale chce to peníze a čas - což zdaleka ne každej má. Místa, kde se dobře chodí pěšky a jezdí na kolech měla nižší podíl obezity celkově, ale výrazně větší rozdíly byly u chudších lidí než u bohatých a u žen než u mužů.
A (ii) lidi, co takhle mají ten každodenní mírnej pohyb (třeba jen pár km beze spěchu na kole denně) pak daleko spíš sportujou i "organizovaně" respektive prováděj to, co už považujeme za sport...
újezďák 3. 6. 2025, 21:46
4
kuba , no ono to funguje hlavně ze začátku skvěle, můj vrchol byl asi 13 000 km za rok ( z toho asi 5000 dopravně po Praze) , to jsem fakt byl hubenejm ale to už nešlo udržet s ohledem na rodinu , tři děti postupně . Časem jsem se ustálil na cca 5000 ročně a nastal postupný růst váhy, samozřejmě asi i vliv věku a stylu ježdění . Prostě jsem si na pohodu dojel do práce, už mě nebavilo to jezdit proti chronometru a tam jsem si dal sváču a veškerý efekt šel do kytek :)
Jiří Kadlec 4. 6. 2025, 08:06
13
Hodila by se i větší preference chodců na přechodech na semaforech. V Praze člověk často musí zmáčknout tlačítko a pak čeká 2 nebo 3 minuty, než padne zelená. A když se té zelené dočká, tak svítí jen pár vteřinek ...
Skoro mám takový pocit, že i preference MHD na křižovatkách je někdy spíš na úkor chodců (a cyklistů) než na úkor aut.
Docela rozdíl třeba proti Helsinkách, kde mají často před přechodem čidla a zelená padne chodci / cyklistovi už jak se blíží k přechodu /přejezdu.
David 4. 6. 2025, 10:17
1
Kuba:
Zpoplatnění je regulace.
újezďák 5. 6. 2025, 22:14
4
jiri kadlec : to není pocit to je tvrdá realita, dneska jsme s manželkou přecházeli na rušné křižovatce Pod Táborem a ta zelená tam na 4 proudy blikla řekl bych tak na 12 vteřin, já to přepajdat na zelenou rozhodně nestihl.
újezďák 5. 6. 2025, 22:15
1
pardon přes pět proudů je tam přechod
Kuba 6. 6. 2025, 14:41
3
újezďák, Jiří Kadlec: to je ještě ten lepší případ, když je to vcelku. Tam není potřeba to na tu zelenou stihnout, stačí na ni vstoupit do vozovky, dostatečná musí být hlavně doba, než dostanou zelenou auta v kolizním směru.
Větší problém je tam, kde je to ostrůvkem rozdělený na dva přechody, takže zůstanete další dlouhej interval trčet uprostřed, kam směřuje většina výfuků. A bývá to naprogramovaný tak hloupě, že zelená padá najednou na oba směry, i když je zmáčknutý tlačítko je na jedný tý části a na tý druhý nikdo nečeká. Takže když vedete za ruku malý dítě, nebo jde někdo velmi pomalu, a kolem nikdo další není, musí se zmáčknout na jedný straně, dlouho čekat až padne zelená na obou částech najednou, dojít doprostřed, mezitím zelená zmizí, znova zmáčknout, znova čekat velmi dlouho ve smradu a dokončit přecházení.
újezďák 6. 6. 2025, 17:10
2
kuba, jo to je blbý , ale třeba na té křižovatce Pod Táborem posledně, mě již padla červená tak v půlce a nějaký .ůl na motorce již těsně za mnou po pár vteřinách projel na plný " hluk" divím se, že ne po zadním kole...
Martin P. 8. 6. 2025, 14:44
2
újezďák: ad váha: Nemá cenu koukat jen na váhu. Pak to funguje pořád. Ten efekt ježdění na kole není jen v dosažení estetického ideálu. Jde o to mít taky z ježdění aspoň trochu radost. Každý ujetý kilometr se tak počítá několika různými způsoby. Je to trochu jako ta úsloví o tom, že čas strávený na rybách se člověku do vyměřeného času života nezapočítává. Podobný styl uvažování. Ale chápu, že se to nám, hodnoceným v zaměstnání i v životě za výkon, špatně přerovnává. Taky jsem se bavil sledováním průměrné rychlosti a najetých kilometrů. I když objemy mám výrazně menší a naštěstí už se nehodlám stresovat srovnáváním s ostatními.
Pro denní ježdění do práce jsem se kdysi rozhodl přesně pro ten nedostatek času, příležitosti a odhodlání pro jiné pravidelné sportování. A vliv na spalování přebytečných vánočních kilogramů můžu potvrdit. Když jsem tehdy znovu po letech projížděl Prahou na kole, byla sice dopravní zatíženost auty nesrovnatelně větší, než v předlistopadových časech, ale udrželo mne, že se přece jen postupně po aspoň malých krůčcích nějaká opatření pro cyklisty dělala a s tím se trochu měnil i mindset řidičů vzhledem k chodcům a taky cyklistům. Aspoň u těch rozumnějších a uznalejších.
A v neposlední řadě mi psychicky pomohla sounáležitost s touhle virtuální komunitou. Ne, že bych se s mnoha mezitím nepoznal i osobně, ale pro ty začátky byla důležitá tahle osvěta na netu. Napřed jsem městskou cyklistiku cítil trochu jako undergound, ale postupně se to zcivilňuje.
újezďák 8. 6. 2025, 15:31
2
martin p. však ano, jen jsem upozorňoval , že pro dlouhodobé dopravní cyklisty , tedy takové co jsou jako já, je to spíš mámivá vidina :) pro mě byl hlavní argument, že už nemusím hledat další pohyb typu : pojedu si po práci nebo až dojedu domů zahrát cosi , do fitka, . ( měl jsem cestu do práce na kole cca 50-75 minut podle trasy, kondice, nálady, věku před důchodem, autem to v Praze bylo od 40 minut do 150 minut když mě chytila havárka na spojce a mhd rekord 55 minut ale spíš 75 minut jedna cesta) . Kolo nejpohodlnější sport. Ovšem jak píšu když jsem obnovil ježdění před více než čtvrt století tak jsem razatně zhubl ale časem jsem se dostal opět do staré formy kdy se mnou 2x hodina ráno a večer na kole neudělala váhově vůbec nic :) To je celé. Kdysi jsme se všichni v Praze na kolech zdravili v tom asi byl " ten underground" , dnes už v zásadě zdraví jen cyklisté v zimě , mladí to berou asi jako podivínství. Zlepšení sleduji léta, bohužel do toho víc sype písek sociální síť, kdy se idioti slétají pod články , zmínky nebo názory o cyklistech a vytváří dojem , že cyklista je nepřítel demokratických práv na " doplňte si co chcete" , na to jim skáčí politici bez programů a profilují se šířením těchto bludů ...
Saklater 19. 7. 2025, 14:37
1
Tak to mě pobavilo. Češi jsou tlustí? Naši politici sem asi spadli z Marsu. Sami jsou obézní, někteří až morbidně. Za volební období je
možné srovnání. Možná jsme tlusti5, ale ne slepí ‼️‼️‼️ Kdyby raději řešili vážné problémy.. a že jich ČR má dost. Všechny kauzy nějak vyšuměly.
komentář