Tato úvaha vznikla z každodenní zkušenosti a z frustrace z toho, že spousta lidí na kole nejezdí ne proto, že by nechtěli, ale protože nemají to správné kolo ani výbavu. Proč tedy v Praze pořád nejezdí víc lidí na kole? Samozřejmě krom infrastruktury – to je ale problém, co teď nevyřešíme. Ale je tu ještě jeden důvod, o kterém se moc nemluví: když na to koukám, lidi tu jezdí na nevhodných kolech…
Horáky, různé skládačky, retro stylovky s galuskami tenkými jak žiletky. Pak se nedivme, že je to nepohodlné, nepraktické a nikomu se do toho nechce. Přitom základem je mít vhodné městské kolo a výbavu, která dává smysl.
Do toho, jaké kolo si kdo vybere, tady nikomu mluvit nechci. Ale je dobré podívat se i mimo to, co běžně visí v českých obchodech. Riese & Müller, Qio, Kalkhoff – německé značky, které dělají městská kola opravdu promyšleně. Dobře to umí i jinak mainstreamový Cube nebo – překvapivě – český Crussis, který poslední dobou začal dělat decentní a rozumně vybavená kola.
Jsme v Praze. Takže tlusté pláště. Aspoň 47 mm, klidně víc. Ideálně Schwalbe Big Ben nebo něco podobného. Najednou neřešíte kostky, tramvajové koleje, kanály, obrubníky. Město jako Praha není jen silnice, je to hrbolaté a drsné prostředí. S tlustými plášti je to najednou mnohem větší pohoda.
Sedlo, co vás netlačí. Řídítka ideálně v úrovni sedla nebo výš. Nízký nástup – ať se na to dá nasednout i v běžném oblečení. Sukně, kabát, batoh na zádech – tohle všechno má jít bez přemýšlení. Příslušenství na odvoz věcí jako nosič nebo košík jsou velkým bonusem, co oceníte.
Ideálně středový, nebo aspoň nábojový motor. Praha je kopcovitá, a když chcete jezdit denně a i mimo celkem placaté centrum, nechcete přijet zpocení. Městské elektrokolo není pro lenochy nebo důchodce. Je to pro lidi, co chtějí jezdit častěji, dál a pravidelně. S motorem to přestane být výzva a začne to být zvyk.
Čím nenápadnější, tím lepší. Tmavé, matné, decentní. Žádné křiklavé rámy nebo okázalé nápisy. Kolo má sloužit, ne budit pozornost. A taky je menší šance, že si ho někdo všimne s pákovkama v ruce.
Malý detail, co změní všechno. Je vždycky s vámi, nezabírá místo a dá se doplnit řetězem. Ideální pro běžné parkování: kavárna, obchod, schůzka. Když je zámek součástí kola, nezapomíná se a hlavně nepřekáží.
Ne sportovní větrák, co vám zničí účes a profoukne i při mírném vánku. Spíš něco kompaktního, co chrání a zároveň nevypadá blbě. Helma, kterou si nevezmete jen proto, že musíte, ale proto, že chcete. S mojí hlavou je to celkem challenge, ale za to helmy obecně nemůžou.
Ne reflexní pytel z cyklošopu (vidět a být viděn, chápu, ale auto taky nemáte celé v reflexní žluté), ale něco, co si klidně vezmete i bez kola. Já nosím nepromokavou od Barbouru, ale dobře poslouží i věci od Rains nebo jiných značek, které dělají oblečení na město, ne do lesa.
V zimě stačí třeba Blundstone. Jsou teplé, odolné a nepromoknou. V létě úplně stačí běžné městské boty, když máte dobré pedály. Klíč je v tom, že se nemusíte převlékat, prostě nasednete a jedete.
Úplně zásadní, zvlášť v zimě nebo ráno. Ideálně kožené, já mám rád od Bohemia Gloves. Když jsou hezké, nosíte je i mimo kolo. Já si beru výraznější rukavice, protože je mít pár kusů oblečení ve výrazné barvě určitě vhodné. Navíc je dobře vidět, když signalizujete změnu.
Když máte správné kolo a výbavu, nejezdíte proto, že jste nadšenec. Jezdíte proto, že je to (pro mě určitě) nejpohodlnější, nejrychlejší, nejzdravější a nejpříjemnější způsob, jak se v tomhle věčně zacpaném městě pohybovat. A přitom vypadáte jako vy. Ne jako kurýr v pláštěnce nebo sportovec na tréninku. Pokud se lidi v Helsinkách, Amsterdamu, Stuttgartu nebo Miláně dokážou obléknout civilně a přitom jezdit denně na kole, není důvod, proč by to nešlo i u nás. Chce to jen jiný základ. Díky, pokud jste dočetli až sem.
Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 8. 8. 2025, 22:33
16
1
Souhlas. Doplnil bych jednu věc, kterou Michal pokud si dobře pamatuju nemá na rozdíl ode mne moc rád a to je nábojová převodovka. Jo, má větší ztráty než dobře udržovaná klasická přehazovačka. Jenže na e-kole to považuju za vedlejší a naopak mají do města (minimálně většina modelů) velkou výhodu v možnosti řazení při stání. Dá se tedy pro rozjezd zařadit lehčí převod, i když člověka něco donutí zastavit nečekaně, aniž by stihnul podřadit.
A taky to, že ta e-kola stavěná jako městská už mívají potřebné věci typu blatníků a světel integrované a světla napájená z hlavní baterie, bez potřeby hlídat další baterky ve světlech.
A k tomu civilnímu oblečení se určitě hodí dobrý kryt na řetěz (nebo rovnou méně špinící řemen), a ochrana na zadní kolo proti zamotání kabátu/sukně.
Ondra 9. 8. 2025, 09:41
13
3
Ještě jedno bych dodal, jsme národ co má fobii z nastydnutí. Když vidím jak kolikrát jezdí lidi nabalení, tak se nedivím, že jízda na kole bude upocená a nepohodlná. Zkuste odložit jednu vrstvu, nic se vám nestane a pojede se vám líp
CM 9. 8. 2025, 21:36
7
Se vším souhlas, kromě skládaček. Nepočítám různé retro Esky a nebo levné krámy z Kauflandu a Allegra.
Prošel jsem si vývojem od od MTB 26", přes Favority, po plně vybavená městská kola 28" a skončil jsem u skládaček 20".
S ohledem na praktičnost do města nemají konkurenci, hlavně kvůli skladnosti, váze a možnosti kombinovat libovolně s MHD/autem.
Mám na mysli hlavně ověřené značky Tern, Dahon s 20" koly, které zvládnou pobrat i balonové pláště Schalbe Big Apple nebo Big Ben a uvezou i 190cm vysokého člověka.
Ultra kompaktní Brompton jsem, kvůli menším a užším 16" kolům, v Praze nezkoušel.
Odpadá hlavně potřeba motoru a vysoce funkčního oblečení pro případ deště, protože se můžu kdykoli po cestě rozhodnout, jestli pojedu, nebo se pár stanic do kopce svezu tramvají/busem.
Zdeněk N. 9. 8. 2025, 23:11
5
Jezdil jsem na Schwalbe Super Moto pneumatikách, ale pak jsem si koupil Bromptona, abych doma ušetřil místo. Rozhodně platí, že na širokých pneumatikách se dostanete pohodlně všude. Na Bromptonovi bych třeba do centra nejel ani náhodou, musím si víc vybírat trasy.
Nicméně jsem na kole přestal jezdit, protože jsem už nechtěl riskovat život - kolo nekolo.
Zdenek X 10. 8. 2025, 07:44
6
4
"Do toho, jaké kolo si kdo vybere, tady nikomu mluvit nechci."
Jo, jo, tim bych se ridil. Z meho pohledu autor vybira vybaveni pro naprosto jiny cyklistcky vesmir.
Vitek 10. 8. 2025, 09:38
11
Zdenek X: Jaký cyklistický vesmír máte na mysli? Protože autor vybírá vybavení na pohodlné každodenní ježdění po Praze a nějak mi nepřijde, že by byl moc vedle.
Zdenek X 10. 8. 2025, 09:54
4
3
@Vitek: jak pisi uz v prvnim komentari, jde o muj nazor. Take jezdim po Praze denne, skoro bez ohledu na pocasi, daleko, a dovolte, abych se (napriklad) botam Blundstone zasmal. Ale verim, ze pro nekoho jsou OK, a proto sam neradim.
d 10. 8. 2025, 11:25
@CM Opravdu je se skládačkou MHD bez omezení? Když je ten bus poloprázdnej, věřim, že to projde, ale když je celkem narvanej, nezačne řidič cyklistu vyhazovat?
Zdeněk N. 10. 8. 2025, 18:11
7
@d
Skládačka je jako zavazadlo, ne kolo, takže řidič má právo vyhazovat cyklistu stejné jako vyhazovat člověka s velkým zavazadlem. A třeba ten Brompton je dokonce malé zavazadlo, takže s ním nemá právo nikoho vyhazovat. Leda že by bylo kolo špinavé, pak by asi mohl argumentovat špínou.
Hafan 11. 8. 2025, 09:20
6
Obecně souhlas s duchem článku a díky za něj.
Náboj v kole je na zdolání většiny kopců ok (mám dost slabý náboj na těžkém naloženém kole a jsem dýchavičná velryba, přesto ty kopce docela spolu docela obstojně zvládáme). Takže za levno se dá získat velký benefit zvyšující efektivní dojezd i směrovou volnost. Samozřejmě středový pohon je středový pohon. Mít pomocný pohon navíc je pro dost lidí rozhodující prvek: mohu jezdit/nemohu jezdit. Integrované (a silné!) svícení je fajn, svítím pokaždé i ve dne, různé blikačky navíc (mám jednu vpředu na řídítkách a dvě vzadu na brašnách + v helmě) pak člověk použije jen když je to opravdu potřeba, takže se nabijí jen jednou za čas.
Tloušťka plášťů je asi největší problém, na co jsem narazil - prostě to chce obecně tlusté plášťě a ne úplně hladký vzorek kvůli trakci na mokru a bordelu. Souvisí to i s hmotností (elektrokola+jezdce), větší tlustší pláště to zvládají daleko lépe a na vlastní kolo se pak přenáší i daleko méně sil. Projet některé dlážděné ulice (zvlášť ve větším stoupání nebo klesání) na běžném městském kole opravdu není příjemné - jde to, ale člověk se tomu radši vyhne, pokud je k dispozici slušná alternativa.
Co se týče odění - jezdím vždy v tom, v čem jsem celý den normálně v práci. Dodatečně mám v brašně rozměrnější reflexní vestu (na podmínky při špatné viditelnosti) a plášťěnku. Když člověk přijede na schůzku, tak na nějaký upocený trikot není nikdo zvědavý a je to spíš urážka ostatních jednajících. A ještě teda vozím i plachtu na zakrytí kola před deštěm.
V zásadě jedna z mála věcí, co mne reálně omezuje jezdit napříč Prahou i různé cesty na schůzky, jednání apod. je nemožnost někde kolo bezpečně i s příslušenstvím odstavit a ideálně i dobít, přičemž peníze a placení za nějakou službu tady v tom opravdu nejsou problém. Motorku nebo skůtr člověk běžně zaparkuje, protože má své bytelné zabezpečení a nelze ho jen tak odštípnout na odjet s ním.
[Povzdech: Třeba celé "rádobypokrokové" OC Stromovka v "městské části kolům údajně zaslíbené", kde sedí třeba TSK, kam můžou i legálně nevelcí hafani a kdesicosi, tak do garáže s kolem zajet člověk nesmí, i kdyby si za to platil zcela normálně jako jakýkoli jiný uživatel. Kolárna taky nic. A v případě elektrokola s nějakým vybavením je nechávání kdekoli venku na chodníku bez přímého kamerového dohledu dost nepřiměřený risk hraničící s jistotou ztrát. Takže pak člověk jede stejně autem a nebo dvakrát tak dlouho MHD.]
d 11. 8. 2025, 10:23
3
@Zdeněk N.
Díky. Maximální rozměry předmětu 50 × 60 × 80 cm podle stránek pid.cz mi ale připadají pro některé skládačky možná moc malé, přestože v jednom rozměru to může kolo překročit.
Vratislav Filler 11. 8. 2025, 14:03
1
1
@d: Pár let by mělo být v přepravních podmínkách uvedeno, že na složená kola a koloběžky (asi ne elektrické) se maximální rozměry pro zavazadlo nevztahují.
Kuba 11. 8. 2025, 14:36
2
skládačky v MHD: legálnost podle přepravních podmínek je jedna věc, šikovnost druhá. Obecně ve špičce nerad používám MHD s jakýmkoli zavazadlem, bohužel Praha objednává interiér zejména tramvají, ale i metra a busů takovej, že tam není moc kam si s větším zavazadlem stoupnout a nepřekážet. Takže to často znamená neustále ho přendavat a přemisťovat se, aby člověk pustil lidi, kteří potřebují nastupovat nebo vystupovat, projít k automatu na lístky a podobně.
Kuba 11. 8. 2025, 14:53
2
Hafan: jj, OC Stromovka je z tohoto pohledu dost nepovedený. Sice má stojany u všech vchodů, ale ani nejsou zapuštěný do země, jsou k ní jen přišroubovaný, asi se někdo pozdě chytil za hlavu, že nebyly v projektu.
Vjezd do garáží taky nebyl zakázán od začátku ale až cca v červnu 23 (na Panoramě ze 27.5. 2023 ještě zákazové značky u vjezdů nejsou, na streetview z července 23 už jo), tedy cca 3,5 roku od dokončení a otevření. Navíc uvnitř jsem narazil na směrovku s kolem k zadnímu výtahu (nejspíš zásobovacímu) u zadního vchodu ze Strojnické (paradoxně tedy u jediného vchodu, u něhož jsou schody). Možná je to do nějaké kolárny pro zaměstnance tamních kanceláří, nevím. Každopádně je to tam celkem pakárna a radši volím jiné pobočky obchodů z tohoto OC, kde se kolo zaparkuje snáze.
Petr 11. 8. 2025, 15:10
7
"Nejezdím, protože nevím, že jezdit jde."
Aspoň pro mě to bylo takhle. Až když jsem jednou náhodou zkusil přijet do práce na kole (protože společná vyjížďka odpoledne), tak jsem zjistil, že to není až tak strašné, že na těch středočeských cestách se mi auta vyhnou a že v Praze do provozu nemusím tak často a že i v tom provozu to vlastně není až tak strašné a že auta v Praze mě respektují (až na výjimky) a že se nakonec ani tak strašně nezpotím a že se mi do cyklotašky vejde vše, co potřebuju, a tak vlastně vůbec. A pak jsem při následujících pěti-deseti cestách vychytal trasu a její alternativy.
Jestli byla opravdu jedna věc, která mě definitivně nakopla, tak to bylo dynamo-v-náboji; spolehlivé světlo (USB si nikdy nevzpomenu nabít), úžasná svítivost (3W jsou 3W a LEDka není žárovka mého mládí) a bezúdržbovost. S dynamem nemusím plánovat, zda večer dorazím za světla nebo potmě (na jaře a na podzim je to podstatný rozdíl).
d 11. 8. 2025, 16:09
1
@Vratislav Filler:
Myslíte větu:
"Objemné předměty dosahující výše uvedených rozměrů lze vzít do vozidla jako zavazadlo jen s ohledem na okamžité obsazení vozidla."
uvedenou ve smluvních podmínkách PID? Nic jiného jsem nenašel.
(A zdá se, že v tomhle směru přepravní podmínky mezi elektrickými a neelektrickými koly nerozlišují.)
Každopádně jak říká @Kuba, být se skládačkou v autobuse může být asi dost nepříjemné. Spíše bych to bral jako zálohu (kdyby např. začalo hodně pršet).
CM 11. 8. 2025, 16:52
6
Ze zkušeností, již 3. sezóny s různými skládačkami(elektro,bez motoru), jsem byl vykázán pouze jednou neoprávněně z prázdného autobusu 125 z Lihovaru na Chodovec. Po stížnosti na řidiče jsem dostal odpověď, že ve voze byly dva kočárky. Nebyl tam ani jeden. Neměl jsem video, ani svědka, tak jsem to neřešil. Platí, že "složené skládací kolo a "dětské kolo" má výjimku z rozměrů(nikdo nic měřit nemůže), stejně jako kočárek, ale nemá se smysl hádat, lepší počkat na další spoj. Odpovědnost a rozhodnutí je na řidiči. Příště si ale natočím video.
Jinak do plného busu a tramvaje ani metra se necpu. Ve špičce je stejně kolo rychlejší než MHD skoro všude. Využívám hlavně při pozdních návratech domů, když už jsem unavený, nebo v případě defektu, špatného počasí atd...
Jiří Kadlec 11. 8. 2025, 19:45
2
1
Na ty tankodromy přes které po Praze pravidelně jezdím (hlavně Klárov u Malostranské) je pro mě nejpohodlnější klasické horské kolo - s terénními plášti a s odpruženou vidlicí. Na městském rekole nebo nextbiku se to taky dá, ale cítím tam drncání o dost víc.
Jakub 11. 8. 2025, 21:31
3
1
"Proč lidé NEJEZDÍ [zvýrazněno mnou ...]?"
"Ale je tu ještě jeden důvod, o kterém se moc nemluví: když na to koukám, lidi tu JEZDÍ [zvýrazněno mnou] na nevhodných kolech…"
Tak jezdí nebo nejezdí? Ty, co už Michal vidí na "nevhodných kolech", tak už jezdí, duh, tak jak může vědět, proč ti co NEjezdí, NEjezdí?
Zdenek X 12. 8. 2025, 12:03
2
@CM: slozene kolo ma vyjimku z jednoho rozmeru, mereni nadale nastat muze.
CM 12. 8. 2025, 12:47
2
@Zdenek X: Ok, díky za opravu. Měřit tedy může, ale nikdo to nedělá. Když vás vzít nechce, tak si něco vymyslí. V článku je na foto složený Dahon 20", který min dva rozměry splňuje. Viz https://pid.cz/cykliste-v-pid/. Já skládám většinou jen rám uprostřed. Řidítka a sedlo nechávám. Umísťuji na plošinu pro kočárek, když není obsazená. Když tam někdo stojí, slušně požádám. Většinou je ve voze plno místa, ale z nějakého důvodu si tam lidé rádi stoupají, i když jsou jinde volná místa k sezení. Ve vlacích to samé. Tam si to většinou srovná průvodčí.
Kuba 12. 8. 2025, 12:59
3
Jakub: lidi to zkusi, ale protoze to zkusi na kole do mesta ne moc vhodnem, rychle prestanou?
Jiri Kadlec: ta mestska kola taky mohou mit odpruzenou predni vidlici (nebo predstavec, sedlovku, ...) pak ten komfort opravdu roste i proti MTB. Jo, u sdilenych kol bez odpruzeni to neni v tomto srovnani tak znat (navic pokud vim, ta sdilena kola uplne balony nemaj, spis takove kompromisni plastem samozrejme ke galuskam daleko, ale k maximu taky).
Kostik 15. 8. 2025, 16:13
No, nevím co se týká pláště a vidlici
Po celém životě na MTB jsem si koupil kolo z pláště 35mm a rigidni vidlici. Užívám si toho mnohem víc. Mám pocit že jsem rychlejší a dokážu naklonit kolo v zatáčkách mnohém víc. Také neslyším ten hnusný hluk při tření širokých pláštů o asfalt a mám větší kontrolu předního kola - nehýbé se mi vidlice atd. I přestože jezdím všude - i bahnem, i kameny, i nějaký gravel i kostky v centru. Možná ale je to jenom placebo🤷
Vratislav Filler 17. 8. 2025, 20:00
@d: V kapitole o přepravě zavazadel ( https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/SPP_PID_2021-08-01_komplet.pdf ), kap. 7/D/6:
"Stanovené rozměry může v jednom rozměru překročit hudební nástroj včetně jeho obalu, složené skládací jízdní kolo nebo složená skládací koloběžka (vč. skládacích elektrokol a elektrokoloběžek)."
Tedy upřesnění, překročit lze jeden rozměr (prakticky) z trojice 50 × 60 × 80 cm, což technicky dovoluje přepravovat složená jízdní kola nepřesahující cokoliv x 60 x 80 cm.
Jinak se ztotžňuji s tím, že vozit velkou skládačku pravidelně spoji, které bývají časato plné, skutečně není komfortní ani pro uživatele kola, ani pro ostatní spolucestující. Je ale dobré, že tu ta možnost je pro případ potřeby.
Vratislav Filler 17. 8. 2025, 20:04
1
@CM: Jo, hlavní plošiny jsou oblíbené, protože při 100% nízkopodlažnosti vozu jsou jediným místem, kde si člověk může sednout bez šplhání na podesty, nebo mít při stání sedící spolucestující ve výšce hlavy. Dlouhodobě se domnívám, že je to požadavek fakt kontraproduktivní.
Nightrider 19. 8. 2025, 17:45
1
0
Autor článku opomněl jeden dost zásadní gamechanger: blatníky. Kdo je nemá, nemůže jezdit v civilním oblečení za mokra. Dešti se dá většinou vyhnout, ale zem je mokrá ještě dlouho po něm a v některých částech roku víceméně pořád.
Druhá zásadní věc je košík, do kterého se dá strčit batoh. Nosit ho na zádech je osvědčený recept na zpocení, navíc pak jeho váhu nese už tak dost otlačený zadek a unavené nohy.
Polemizoval bych i s doporučenou tmavou barvou kola, osobně si myslím, že z hlediska viditelnosti v provozu je lepší něco výraznějšího. Na druhou stranu ale křiklavý rám sám o sobě nestačí, větší efekt mají světla, odrazky a oblečení.
Proti zlodějům je dobré nechat kolo takticky ušpinit (na místech, kde to není na úkor funkce) nebo vylepšit tak, aby vypadalo unikátně (nátěr, nálepky, atypické osazení apod.) - něco takového se špatně prodává.
komentář