Co nás zaujalo na Bike Brno 2012

Publikováno: 15. října. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 15. října. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Nejsem si jistý, zda je to opakovaným vstupem do stejné řeky, ale na každém dalším Bike Brno nalézám méně a méně věcí, které by mě zaujaly. V roce 2009 jsem nadšeně psal o nákladních kolech a elektrokolech, v roce 2010 se objevily dětské tříkolky, vloni jsem vyjádřil naději, že letos narazíme na něco užitečnějšího, a letos snad nakonec nejzajímavější byly přednášky na bike konferenci v zastrčeném pavilonu V (píšu o nich ve druhém dnešním čláku).

Veletrh Bike Brno už dávno není přehlídkou všeho zajímavého, co vás v příštím roce potká v obchodech. Nevím, nakolik se na tom projevila politika vystavovatele, který nabídne vstup zdarma každému, kdo na sebe sdělí osobní údaje, a ztrátu na vstupném dostane z vystavovatelů. Výsledek je, že lidi sice na veletrh přijdou, už ale nemají moc na co koukat. Drobnější vystavovatelé, kteří zpravidla přinášejí do městské cyklistiky u nás skutečně převratné inovace, byli tentokrát zastoupeni neuvěřitelně slabě. A buďto jsem se špatně díval, a nebo jsem přehlédl i prezentace řady velkých značek. Probíhající elektrokolizace to nezachrání.

I přesto se na letošním Bike Brno objevilo pár novinek, které stojí za zmínku.

Odpružený Croozer a „zimní“ vozíky

Dvě novinky jsme našli u specialistů na vozíky Dvě plus Dvě. Pro rok 2013 byla představena odpružená verze Croozeru. Jeho devizou je zachování původní šířky jednomístného vozíku pod 80 cm, a to za cenu mírného zúžení kabinky v místě uchycení kol. Vyšší modelová řada se honosí cenou přes patnáct tisíc korun, přes deset tisíc ale přetekla i cena řady základní.

Odpružení vozíku Croozer. Otočením elastického bloku by mělo jít změnit tuhost odpružení.


Dvě plus dvě nabízejí také novou značku odpružených vozíků KidCar. Oba vozíky mají spodní část z plastu, který tvoří i blatníky pro obě kola, jsou tedy vhodné pro celosezónní ježdění. Levnější KidCar Twister váží jen 13 kilogramů, stejně jako Croozery. Je tedy asi nejlehčím vozíkem s plastovým dnem na našem trhu (dvoumístný Burley Cub, který jsme si nechali letos v na jaře zvlášť objednat, váží 15,5 kg).

Fotku vozíku KidCar Twister jsme si vypůjčili ze stránek výrobce. Vozík je také velmi krátký a tedy slušně použitelný jako kočárek.


Turistický vozíkopřívěs

Mezi vozík za kolo a přívěsné kolo se řadí cyklopřívěs Weehoo i-Go, ve kterém může dítě od dvou do devíti let sedět jako ve vozíku a současně pomáhat šlapáním. Přívěs nemá žádnou kabinku (lze dokoupit stříšku, která ale před deštěm chrání spíš symbolicky), jedná se tedy vyloženě o rekreační záležitost.

Šlapací přívěs řeší dobře známý problém, kdy dítě na tažné tyči nebo v sedačce usne. Tady to nevadí.


Tříkolka pro vozíčkáře

Nizozemská firma Van Ramm se zaměřuje na kola pro lidi se specifickmi potřebami. Na jejich webu najdete velmi zajímavé výrobky (například „školkové“ kolo s kabinou pro 8 dětí, nebo odrážedlo pro dospělé). Na veletrhu se nicméně prezentovala dvěma modely pro lidi se sníženou pohyblivostí.

Tříkolka pro vozíčkáře O-pair umožňuje společnou jízdu, přední část lze pak v cíli snadno odpojit a použít na krátkou vzdálenost jako vozík. Tříkolka Veloplus pak slouží přímo pro jízdu s invalidním vozíkem.


Třetím řešením, určeným pro společenskou jízdu vedle sebe, je dvojsedadlová tříkolka Fun2Go. Jediné, co zchlazuje nadšení nad zajímavými řešeními, je ne zrovna středoevropská cena těchto tříkolek, která se pohybuje kolem 4000€ .

Cyklokočárek s příslušenstvím

Cyklokočárek Dandy Joy jsem pro nakole.cz testoval na jaře se závěrem, že vyžaduje pohodlnější terén než jaký se nachází v Praze. Výrobce prezentoval i nákladní řešení a „seniorský set,“ který udělá tříkolku z každého jizdního kola. Na stánku byl prezentován připojený k upravenému elektrokolu Guewer. Samotný kočárek doznal na pohled viditelných drobných úprav a výběr doplňků narostl o dříve postrádané brašny (ovšem pouze v katalogu).

Modrá místo červené, upravené chrániče kol, v katalogu brašna pod řidítka a do špice kabiny.


Luxusní christianie a městská (elektro)kola

Nákladní kola tentokrát nepřehlédnutelným způsobem zastupovala luxusní christianie Johny Loco.

Krásná, elegantní. Dodává se i s elektrickým příšlapem (v tom případě si ale připravte 3000€).


Nabídka městských kol a retrokol mi přišla oproti loňskému roku téměř nezměněná. Už je zvykem, že prakticky kazdý výrobce městská kola v nějaké podobě nabízí. A že polovina je jich elektrická. Stejně jako v předchozích letech, i letos si je mohli zájemci vyzkoušet na testovací dráze.

Viva je klasika. Co je pro nás známka luxusu, je ovšem třeba v Kodani běžně k vidění opřené o plot u nádraží.

Jak říkám, mezi městskými koly si už vyberete skoro u každého stánku (značka Globe na stánku Specialized).


Skládačky

V oblasti skládacích kol už asi nic nepřekvapí, třeba Bromptony se v Česku už dávno zabydlely. Na vlastní oči byl ale k vidění elektrifikovaný kousek (baterii má nenápadně v přední brašně).

Elektrický Bromík byl neokázalý, v souladu s politikou firmy.


Mikromobilita

Za zmínku stojí také rostoucí segment městské mikromobility. Bude-li pražská metrolinkizace postupovat způsobem nasazeným v září, bez koloběžky, která vás nablíží na stanici metra nebo S-bahnu, se brzy neobejdete. Proto mne zaujala skládací minikoloběžka nabízející šanci slušně jezdit i po pražském chodníkovém terénu. Firma Micro nabízí model s nafukovacími 200mm koly, byť tedy za cenu „novinkovou“.

Kromě koloběžek a kickboardů jste si mohli pořídit také tento koloběžkový kufr pro věčně spěchající cestovatele letadlem.


Co bude dál?

Pohled na vyprázdněný veletrh naznačuje, že pro řadu výrobců už není Bike Brno nezbytnou součástí jejich obchodní strategie. Je tak docela možné, že alespoň pokud jde o Prahu, bude nakonec zajímavější až jarní veletrh For Bikes, který se už začíná počtem vystavovatelů brněnskému veletrhu silně blížit.

Uvidíme, co přinese příští rok.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat