Venkovní teploty rostou, slunce svítí a vy si říkáte, že byste mohli vytáhnout své prázdninové kolo a zkusit na něm vyrazit i někam po městě? Přihlásili jste se letos poprvé do soutěže Do práce na kole, ale nevíte, jak a kudy vlastně v květnu vyrazit? Pak právě pro vás jsou určeny následující tipy.
Všichni jsme začínali, někdo zlehka, někdo s obtížemi, někdo to raději po pár cestách vzdal, někdo si začátky nepamatuje, protože jezdí již od mala. Jak ale začít a nevzdat to?
Pomoci může drobná příprava předem, zjistit si, zda je kolo funkční, dofouknout duše, zkontrolovat brzdy. Nezapomenout na světlo, pokud víte, že se budete vracet k večeru. Kromě toho velmi pomůže i příprava trasy. Podívejte se do mapy nebo využijte náš vyhledávač tras. Zvolte klidnou varianta, ze začátku volte cesty bočními ulicemi, parky, prostě mimo rušný provoz.
Důležité je zůstat pozitivní, jít do toho s dobrou náladou. Ze začátku budete muset překonat různé překážky, třeba si zvyknout na auta, ale odměňujte se: naplánujte si hezké úseky, které vás na cestě potěší. Často se na kole dostanete na hezká místa, kam byste se jinak podívali jen málokdy. A když už si přeci jen nebudete vědět rady, dostanete se do stresu před velkou křižovatkou, klidně zastavte u kraje a kolo nepříjemným místem proveďte po chodníku. Zřejmě půjde o místo, kde tento problém nemáte jen vy a lidé už se snaží na Cyklisté sobě o nápravu.
Také můžete využít rad zkušenějších. Zeptejte se přátel, kteří již jezdí, nebo napište nám do redakce (redakce@prahounakole.cz). Dobré je si předem nastudovat základy jízdy v provozu a jezdit ohleduplně a předvídatelně.
Mnoho lidí v počátcích začíná jezdit spíše po chodnících. Provoz v bočních ulicích se ale dá zvládnout docela lehce, chce to mít trochu prvotní odvahy a třeba to zkusit s někým, kdo se již vyzná. A pokud usoudíte, že nevyužívaný chodník u rušné silnice je pro vás jedinou možností, tak se vždy chovejte jako host, chodce míjejte pomalu a s odstupem, klidně i zastavte a chvíli jděte pěšky. Navíc nezapomínejte, že v ten moment již nejste chodec, pohybujete se rychleji a řidiči vás na přechodech nečekají.
A co až dojedete do cíle? Zjistěte si, zda je u vás v práci nebo ve škole možnost zaparkovat kolo. Pokud máte takový chráněný prostor, pak ho s chutí využijte. Pokud parkujete na ulici, tak nezapomeňte na kvalitní zámek a bicykl zamykejte do cyklostojanů nebo k jiným pevným předmětům – třeba zábradlí dobře poslouží. Typ kola také hraje roli, pro dlouhodobější stání na ulici je patrně vhodnější nějaký levnější kus.
A nezapomínejte, že není třeba jezdit každý den. Zrovna se vám nechce? Tak kolo klidně nechte doma a vyrazte, až zase budete mít chuť. Vyrážejte s dobrou náladou a usmívejte se na lidi kolem, třeba vám úsměv vrátí.
Všechny podrobné návody najdete výše v menu Jak na kole.
Radek 24. 3. 2015, 19:32
Dal bych ještě jeden tip: jezdit na pohodu a zbytečně se nehonit :) Ono to nevím proč svádí, sám jsem se to musel naučit, ale díky tomu se prakticky vůbec nezpotim (a to mám v cestě prudký kopec, který opět na pohodu prostě vytlacim). Bez problémů pak jezdím v civilních hadrech a jediný, co si v cíli převlíknu, je triko.
Václav Kříž 25. 3. 2015, 19:07
@Radek: přesně, taky jsem se to musel naučit. Jeďte na pohodu, v místech, kde si to můžete dovolit. Naštěstí je takových míst překvapivě dost.
Lei 26. 3. 2015, 11:41
Zatím s tím bojuju, a to pár let už jezdím - pudí to k makání :o)
Je to velké umění, jet na pohodu. Samozřejmě, různá místa vybízejí k různému, na Milady Horákové si člověk volné projížďky příliš neužije tak jako tak.
Mosquit 26. 3. 2015, 16:06
Po centru jezdím na pohodu a v běžném oblečení. Pokud ale jedu z práce domů (Kobylisy), tak tlačit od vody až nahoru se mi prostě nechce.
A ani v relativně příjemných trasách to na nezpocení na normálním kole (ne pedelecu) není.
Vratislav Filler 26. 3. 2015, 19:03
Dost výrazným faktorem proti jízdě na pohodu je jízda v provozu. Tam to člověk musí sekat svižně, aby vůbec mohl provádět některé manévry pro své bezpečí (je to holt běh se stádem nosorožců). Být tu víc chráněných tras, bude to podstatně snazší a podíl jezdců "na pohodu" podstatně větší - možná až tak velký, že na cyklostezkách přečíslí "drtiče" :-)
Jinak umím dojet na pohodu někam, když potřebuju, nebo se na krátkém přesunu nezpotím (klasicky spadnout ze Žižkova do centra). U tras nad 3 km to ale vyžaduje železnou sebekontrolu.
Lei 27. 3. 2015, 10:27
Uvolněnější jízda jistě neznamená nezapocení; ať jedu jak jedu, 10 km do kopce prostě v suchu nedám.
A pravda, ta větší vzdálenost člověka táhne, i když samozřejmě rozdíl v čase nakonec není tak závratný.
Zacyklení 31. 3. 2015, 08:13
Dneska paráda, tomu říkám pravé jarní ježdění. Asi největší hnus za celou zimu: tající chumelenice s deštěm a svěžím ostrým protivětrem. A víc aut na silnicích, jak se lidem v té slotě nechce chodit pěšky na MHD,
josuk 31. 3. 2015, 08:27
jj, paráda! Kdo dnes pojede, brýle sebou, nejlíp lyžařské, nebo aspoň kšilt! ;-)
Lei 31. 3. 2015, 09:16
Brýle - obyčejné- naopak v polovině trasy odkládám, protože pak už vidím líp bez nich.
Dneska je to drsné. Ale oproti zimě to má tu výhodu, že to neklouže.
Včera byl ovšem zas prvotřídní vítr - který se mi sešel s převozem stromků ze zahradnictví v jedné ruce, takže artistické číslo dobré, trochu mi to připomnělo čínské poměry :o)
Vratislav Filler 31. 3. 2015, 09:38
Jo, dneska to bylo dobrý. Kolony delší, takže mi nefungovaly obvyklé fígle. Naštěstí víceméně po větru, doufám, že se to večer trochu zklidní. Jeden z sezónních tří dnů "rezervního oblečení v práci."