Parkujeme na ulici

Publikováno: 02. května. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 24. června. 2021
Publikováno: 02. května. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 24. června. 2021

Jako každý rok, i letos se vám pokusíme zprostředkovat pár rad k zamykání bicyklů. Náš tradiční stále platný návod naleznete zde. V tomto článku se podíváme trochu konkrétněji na různé typy stojanů, zámků či kol a rovněž na to, jak kola správně zamykat na ulicích a v jiných veřejných prostorech.

Abychom to ale trochu uvedli: jakýkoliv zámek je v zásadě překonatelný. Vyplatí se proto parkovat na rušném místě, kde nemá zloděj klid na práci. (Na to, že to ale až tak neplatí, přijdete ve chvíli, kdy zlomíte klíč v zámku a budete ho na nějakém rušném místě pilovat.)
Užitečné je mít lepší zámek než většina kol kolem, aby si zloděj nevybral zrovna to vaše. Dokud budou převládat lankové zámky, tak nebude nikdo nosit nářadí na pořádné řetězy a podkovy, ledaže by vaše kolo bylo skutečně exkluzivní kořistí. To také znamená, že levná kola mají výhodu a méně se kradou. Pro parkování na ulici jsou ideální.

Následující manuál bude tak trochu přípravou na nejhorší. Nenechte se ale odradit, realita bývá většinou přívětivější.

Zámky

Už to začíná být nuda, neboť to stále opakujeme: lankové zámky jsou levná, ale špatná varianta. Možná trochu velké zobecnění, podle nás ale k nezaplacení. Většinou doporučujeme zámky typu podkova, ale rovněž klasické řetězy nebo skládací zámky mohou dosahovat podobné odolnosti. I v těchto kategoriích naleznete různě kvalitní kousky, na to je potřeba nezapomínat. Výrobci uvádějí u zámků stupeň deklarované ochrany, podle čehož se lze trochu orientovat a výrobky srovnávat. Hezké recenze zámků na kolo lze najít například na webu Bikeradar. Samozřejmě ale nakupujte přiměřeně k ceně kola: slavný Kryptonite New York Lock asi většina z nás v Praze úplně nepotřebuje.

vk_podkova

Zámek vzor podkova – doporučujeme. Pokud někam jezdíte pravidelně, lze zámek nechat přímo v cíli cest jako na fotce.

Skládací zámky jsou výhodné svou hmotností a skladností, ale zase bývají dražší. Podkovy a obzvláště řetězy již něco váží – narazíte na levnější i dražší varianty, zhruba od 600 Kč výše. Doporučujeme nákup podkovy, ale přiznáváme, že jsou neforemné a kolo s nimi nezamknete úplně všude. Z tohoto hlediska se řetěz nebo skládací zámek mohou jevit jako varianty lepší.

skladaci_zamek

Skládací zámek je také fajn (takto ale prosím nezamykat).

Security_Chain_Wiki

Řetěz a lepší styl uzamknutí.

Stojany

Kolo připevňujte k pevně ukotveným předmětům, nejlépe oficiálním stojanům. Ideální jsou městské stojany, umožňující zamknutí kola o rám, takzvaná „obrácená U“. Ty se hodí k uzamknutí velké většiny kol a zároveň u nich nehrozí poškození kola nebo výpletu.

vk_stojan_smichov_oc

Stojan typu obrácené U – to nejlepší řešení.

Podobnou funkci jako městské stojany plní i klasická červenobílá trubková zábradlí nebo masivnější značky. Kola ale zamykejte tak, aby nepřekážela. U klasických značek dávejte pozor, některé lze poměrně lehko vytáhnout ze země, či v případě volnějšího zámku může kolo ze značky vyvléci vrchem zloděj.

stojan-staromak

Na podobné značky pozor, jdou občas vytáhnout ze země.

Trubkové zábradlí je dobrou alternativou.

vk-machoparking-vodickova

Takto neparkovat: kolo překáží.

Nejrozšířenějšími stojany jsou klasické drátolamy a jejich obdoby. a to z toho důvodu, že jsou nejlevnější a zároveň byly donedávna jediným dostupným zbožím. Jde o stojany, do jejichž úzké štěrbiny vsouváte jedno z kol bicyklu. Naleznete je u kaváren, restaurací, ale i úřadů.
Pokud vlastníte klasické horské kolo, tak vás tyto stojany pravděpodobně nevyvedou z míry. Pokud ale jezdíte na něčem trochu nestandardním, můžete každodenně narážet na různé problémy: buď se vám kolo ve stojanu nepodaří pořádně udržet ve svislé poloze, nebo třeba nepůjde zamknout. A nejsmutnější jsou drátolamy, které jejich správce ani nepřišrouboval k zemi.

vk_stojan_penny_novodvorska

vk-stojan-eliska-cervenec2014

Drátolam tisíckrát jinak.

vk_stojan_jungmannova_1

Upgradovaný drátolam ulehčující zamknutí rámu.

Zamykání

Vždy je třeba zkontrolovat nejen místo, ke kterému kolo zamykáte, ale také samotný zámek a kolo. Cílem je, aby vše bylo pevně spojeno mezi sebou a zároveň ukotveno k něčemu pevnému, třeba k zemi. Je to takový malý několikasekundový hlavolam, který si však časem naprosto zautomatizujete.

jm_quadrio_stojan

K takovému sloupku v žádném případě! Kolo pak stačí nadzvednout o jeden metr a ihned na něm odjet: zámek neblokuje ani výplet.

Nezapomínejte, že byste měli kolo zamykat k něčemu, co nelze přemístit, zároveň ale také zámek vždy provléknout pevnou částí kola, tak aby i samotné kolo nešlo odnést. Banalita, přesto se bohužel pořád opakuje.

stojansuchdol

Přední kolo jde lehce odmontovat a zbytek odnést. Takto parkujte pouze v případě, že se nacházíte poblíž. Všimněte si, že zastrčením kola obráceně (zadním kolem do stojanu) by šla zadní část rámu k drátolamu uzamknout. Podobný zámek lze ale domácími štípačkami zdolat za pár sekund. Stojan tak v tomto případě plní pouze funkci podpěry, nikoliv bezpečnostní.

Klasickou chybou parkování u drátolamů je uzamknutí kola jen skrze výplet předního kola. Samotná kola se dají velmi jednoduše odmontovat (obzvláště pokud máte rychloupínáky) a zbytek bicyklu odnést.
Dále se můžeme setkat s bicykly uzamčenými jen kolem sedla, které lze během sekundy vyvléknout. Zámek proto vždy provlékněte skrze pevný rám, nejlépe i skrze jedno z kol.

Podkova na předním. Řetěz na zadním. Případnému zloději zkomplikuje život.

Podkova na předním, řetěz na zadním. Případnému zloději zkomplikujete život.

Občas se lze potkat i s krádeží samotných kol, světel nebo sedel. Zvláště žádaná bývají přední světla, díky svému bílému vyzařování. S tím toho ale příliš nenaděláte. Lze pouze doporučit výběr odnímatelného světla, které si můžete vždy vzít s sebou, nebo namontování světla bez baterie (dynamo, reelight).

Bicycle_Frame_Diagram

Bezpodmínečně musíte zamknout ke stojanu rám (zeleně), další odnímatelné části jsou již při zamykání bonus (červeně), i když často podstatný – např. kola. [původní autor: Wikimedia, AI2]

Pokud chcete vše dovést k nizozemské dokonalosti, pak se doporučuje mít zámky dva, tak abyste dokázali zamknout obě kola k rámu a zároveň celou soustavu ke stojanu nebo zábradlí. V Amsterodamu mívají většinou na zadním kole pevný čelisťový zámek a přední kolo s rámem zamykají řetězem nebo podkovou ke stojanům. Já třeba rád kombinuji kvalitní podkovu s levným lankem, kterým jistím dodatečně zadní kolo a zároveň zamykám ke kolu i helmu.

Schema zamykani kola

Užitečné doplňky

Tato dvojitá opatření jsou již míněna pro dlouhodobá a pravidelná stání na ulici. Všeobecně se pak pro delší parkování venku doporučuje nahrazení rychloupínáků klasickými matkami: krádeže kol a sedel se tak zkomplikují.

Výhodné je mít u kola stojánek, který někdy dokáže bicykl dobře zajistit a zvláště u drátolamů se může hodit. Pro krátkodobé stání ho pak lze použít například před obchody, které žádný stojan nemají.  Pro takové krátkodobé stání je výhodný čelisťový zámek, který lze ale snadno nahradit i jakýmkoliv jiným. Cílem je, aby vám s kolem nikdo neodjel během krátkého nákupu. Za člověkem odnášejícím vaše kolo pak od bankomatu nebo ze samoobsluhy snadno vyběhnete.

vk_pekne_kolo

Před obchodem lze na krátkou chvíli využít vlastní stojánek.

Závěrem

Parkování na ulici není až taková věda, jak se může po přečtení zdát. Pokud si pořídíte levnější kolo a začnete dodržovat alespoň základní doporučení, můžete jakékoliv starosti hodit za hlavu.

Dle zkušenosti Rekol se pravděpodobnost útoku zvyšuje, pokud začnete na určitém místě parkovat dlouhodobě. V tom případě zabezpečení nepodceňujte.

Já parkuji na ulici celoročně již zhruba tři roky a kolo zatím nezmizelo. Excesy v podobě ztrát částí kola jsem zažíval především prvním rokem, kdy jsem se principy článku teprve učil aplikovat.

Na krádež sedla a kola jsem zareagoval odstraněním rychloupínáků a pořízením záložního lankového zámku pro případy, kdy někde zastavím na déle než den. Od té doby se větší potíže neopakovaly.

  Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”
Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat