Magistrátní cyklomapy online

Publikováno: 12. května. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 12. května. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Doba, kdy měl magistrát webovou cyklomapu, o které nikdo nevěděl, je pryč. V dubnu 2017 byla slavnostně odstartována navigační aplikace Na kole Prahou, jejíž součástí je i cyklomapa pro desktop.

Jako zakladatel první pražské webové cyklomapy, která si už na internetu odkroutila dlouhých deset let, mohu zatlačit slzu v oku. Město konečně realizovalo produkt, který tomu zdejšímu konkuruje, což mě jednak naplňuje jistou nostalgickou radostí, jednak klade před naši cyklomapu dost zásadní výzvy. Těm se ale nyní nechci věnovat. Podívejme se raději, co magistrátní cyklomapa v desktopové podobě obsahuje a jak funguje. A podívejme se i na to, že magistrátní cyklomapa není jenom Na kole Prahou.

Na první pohled příjemné.


Nejdřív je plánovač…

Po otevření stránky Na kole Prahou nás čeká od pohledu vyladěná, hladká cyklomapa s překryvem značených a doporučených tras, zapnutá v permanentním režimu plánovače trasy – chcete-li vidět další obsah, musíte si ho zapnout. Plánovač obsahuje nastavení, které vyhoví většině uživatelů: vybrat si můžete z devíti typů kola, včetně elektrokola. Další tři nastavení vám umožní omezit kopce, jízdu v provozu nebo schody. Uživatelsky je to naprosto dostatečné, vyhledávač vám navíc nabídne přímo v mapě hned pět variant trasy.

Vyhledané trasy: rychlá, klidná, dvě alternativní, a veřejnou dopravou. Přes Nuselský most, i údolím.


Vyhledávání je uživatelsky příjemné. Vkládání koncových a mezilehlých bodů se dělá pravou myši. Vložením mezilehlého bodu se dá dobře „umravnit“ vyhledání variant, které se vám nezdají.

Hloubkový průzkum kvalit vyhledávače jsem zatím nedělal, je mi ovšem známo, že pracuje nad mapovým podkladem OpenStreetMap, tedy nad stejnými daty, jaká používá vyhledávač Prahou na kole. Několik úvodních testů naznačuje o něco menší citlivost na kopce.

… pak teprve mapa

Mapová kresba je vytvořená z databáze OpenStreetMap a renderovaná přes MapBox, je světlá a přehledná. Vrstevnice jsou po deseti metrech, velmi generalizované a málo zřetelné, doprovází je jemné stínování. Nad lehkým podkladem jsou ještě z OSM převzaté zelené cyklostezky a oranžová integrační opatření, součástí podkladu jsou také vyznačené cyklostojany. Značené a doporučené cyklotrasy nepřebírá mapa z OpenStreetMap, ale z dat Institutu plánování a rozvoje – jsou to tedy stejné trasy, jaké najdete v tištěné magistrátní cyklomapě. Mapa nerozlišuje vyznačené cyklotrasy od doporučených tras, které ještě nejsou vyznačené, jsou-li číslovány jako městské. Nejsou vyznačené jednosměrné trasy a cykloobousměrky (není-li v nich zřízen cyklopruh).

V detailu je zřetelná dvojakost kresby infrastruktury a doporučených tras. Cykloobousměrky jsou zřetelné, mají-li cyklopruh, stojany z OSM.


V mapě si můžete zapnout tmavý skin a trasy veřejné dopravy, která přepravuje kola. Mapa nemá vyznačená problémová místa, ale spoléhá na to, že problémy postupně zmapují uživatelé formou komunitních upozornění, která si také můžete zapnout. Pár dnů po spuštění je jich tam několik desítek.

Je jasné, že mapová kresba zde tvoří především podklad pro vyhledávání, které je hlavní službou této aplikace, a tomu je také přizpůsobena. Ostatně, z rozhraní plánovače tras stejně neutečete, vyhledávací panel nejde zavřít.

Varování budou přibývat.


Druhá magistrátní cyklomapa – pro nerdy

Alternativní cyklomapu najdete na pražském geoportálu, který vás odkáže na „klasickou“ magistrátní cyklomapu. Není zde vyhledávač a její skin není tak hladký, obsahuje ale řadu dalších informací o trasách, a to dokonce nad rámec tištěné cyklomapy.

Geoportál nepůsobí tak moderně, je to spíš pracovní nástroj. Ale cyklomapa je zde zřetelná a funkční.


Kromě cyklostezek a cyklopruhů je zřetelná jízda v silném provozu nebo nezpevněný povrch. Značené trasy jsou odlišeny plnou linií. Uvidíte zde směry jednosměrných tras, základní problémová místa rozdělená do deseti kategorií, a (nepříliš kompletní) databázi cyklistických stojanů.

Mapa v detailu ukazuje víc podrobností k trasám (a méně stojanů…)


Tahle mapa se před spuštěním nového vymazleného vyhledávače nikde příliš nepropagovala, což mně osobně přijde jako škoda. Použitelná totiž je. A nejen to. Co dělá z této starší magistrátní cyklomapy nesmírně silný nástroj, je její začlenění do pražského geoportálu. Jen pro představu, co všechno si tam k cyklomapě můžete zapnout:

  • letecké snímky (letní a „mimovegetační“, které prohlédnou na zem i v lese),
  • celoměstský generel cyklotras,
  • typ vlastnictví pozemků (městský, státní, soukromý), na jedno kliknutí s přechodem do katastru nemovitostí,
  • správní hranice, čísla parcel,
  • linkové vedení PID,
  • inženýrské sítě,
  • mapu kvality ovzduší,
  • mapu stabilního katastru,
  • územní plán,
  • měření vzdálenosti s rozlišením 0,1 metru.

Laik to asi nevyužije, pokud se ale potřebujete pohrabat ve „vnitřnostech“ území, je to prostě nedocenitelné.

Generel a realita.

Hrabeme se v území. Generel cyklo, mapa inženýrských sítí a rozlišení pozemků. Ty žluté jsou městské, zelené soukromé. A změříme si šířku komunikace. S tímhle už se dá skoro projektovat (a určitě projekty dobře připomínkovat).


A kde se vzaly doporučené trasy v městských mapách?

Vedení doporučených tras IPR, které najdete v tištěné městské cyklomapě i obou dnes představených webových mapách, se samozřejmě liší od trasování v mapě Prahou na kole. Hustota tras je menší, je to přizpůsobené tištěné mapě v měřítku 1 : 25 000. Dále jsou vyloučeny mnohé „nekorektní“ průjezdy (především dlouhé chodníčkaření či tolerované průjezdy „územím nikoho“), legálnost průjezdu je někdy upřednostněna před komfortem. Tajemství filosofie těchto tras znám velmi dobře: už třetím rokem je pro IPR s kolegy v Auto*Matu kompletujeme.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Tomáš 12. 5. 2017, 13:05

Chápu to dobře, že ty dvě mapy (ta propojená s geoportálem a ta na vyhledávání tras) jsou naprosto nezávislé?

Mimochodem, není to tak trochu plýtvání veřejnými prostředky, když je tu mapa Prahou na kole?

Vratislav Filler 12. 5. 2017, 14:10

Tomáš: Vyhledávač využívá mapový podklad OSM ke kresbě mapy a vyhledávání, ale zákres cyklotras je od IPR. Takže se sdílejí některé informace.

Imho to plýtvání není. Jestliže chce Praha cyklodopravu podporovat, je správné, že nabízí vlastní mobilní aplikaci. A pro PNK je to konkurence a impuls, abychom zapracovali na vlastních mapách, což v konečném důsledku prospěje uživatelům. Viz pondělní mapathlon :-) .

jkjk 14. 5. 2017, 02:28

Tím že plánovač nechodníčkaří, je pak schopen navrhnout takovou supr čupr trasu jako tohle:
http://jpeg.cz/images/2017/05/14/EaX5D.png

Neo Moucha 15. 5. 2017, 08:14

jkjk: Tak to mne skutečně pobavilo, možná si to někdy dám, jen tak pro radost :o) Zn.: Chrániče všeho s sebou...

David 15. 5. 2017, 08:55

Tak tohle jedině ve špičce, když auta stojí. Jinak ani omylem:)

Vratislav Filler 15. 5. 2017, 10:00

He, to jsem jednou jel. Ono to z Vinohradkské je v pohodě, když člověk zůstane vlevo, tak to stihne na světla. No a před Muzeem to stojí :-) Takže vlastně comfy ;-))

Ondra 2. 6. 2017, 11:27

S mapou Na kole Prahou mám sice jen malé, ale zatím pouze pozitivní zkušenosti. Použil jsem ji dvakrát pro naplánování trasy Říčany -> Vršovice a Říčany -> Střešovice. Nastavené jsem měl horské kolo a v obou případech našla skvělé trasy, které jsem do té doby neznal (i mimo Prahu). Vedla po pěšinách a polních cestách, ve městě po minimálně zatížených komunikacích. Několikrát využila chodníku nebo schodů, na což sem byl předem upozorněn. Stejně tak vyznačila rušné úseky/místa, které skutečně rušné byly.
Jedinou výtku bych měl k přidávání mezilehlých bodů. Oproti např. Mapy.cz je to katastrofa. Tam můžete trasu krásně ladit, když víte, že někde by to šlo líp a chcete to mít správně nakreslené v GPSce na řidítkách. Tady ale jakékoliv přidání nového bodu, byť prakticky na navržené trase, znamená nalezení úplně nových tras, které mají s původními trasami pramálo společného. Možná jsem měl smůlu, ale toto moc nefungovalo.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat