Nedávný redesign posunul naší cyklomapu zase o kousek kupředu. Podívejme se na kořeny, ze kterých vycházela: z jednoduché, těžko ovladatelné mapy, vytvořené amatérsky v PHP, ale se snahou zobrazit už od počátku průjezdy použitelné pro jízdu na kole bez ohledu na (tehdy ostatně velmi řídkou) síť značených tras.
Prehistorie
Mapě celé Prahy předcházel v roce 2003 mapový popis trasy z Horních Počernic do Dejvic, po které jsem jezdil do školy. Trasu, využívající údolí Rokytky, jsem jako parafrázi tehdy fungující Greenwaye Botič pojmenoval „Dirty way“. Hrabosh, tehdy pracující v Oživení, by si mohl pamatovat, že jsem si s ním tehdy vyměnil pár mailů na téma, zda Oživení vyznačí nějakou Greenway také podél Rokytky. Že (z pochopitelných důvodů) neměli nic takového v plánu, přispělo nakonec asi také k mému rozhodnutí udělat praktickou webovou cyklomapu celé Prahy.
Na webu byla mapa na webu publikována 2. 10. 2005 a to jako soubor na sebe navazujících „dlaždic,“ mezi kterými se dalo přepínat. Výřezy se navzájem zčásti překrývaly a byly doplněny popisem problematických míst. Nebyla ale pokrytá ani zdaleka celá Praha, začal jsem pochopitelně od severovýchodu. Jednotlivé listy vypadaly zhruba takto:
V březnu 2006 už vypadala centrální část mapy takto (po rozkliknutí je mapa zmenšena na 50% původního rozlišení):
Středověk, aneb cesta k použitelnosti
„Historická“ epocha cyklomapy se začala psát v srpnu 2006, kdy se konečně dostala do jistého povědomí cyklistické veřejnosti tím, že o ní vyšel článek na webu nakole.cz .
V listopadu 2006 zažila mapa dva mezníky. Jednak byla alespoň základní kresbou pokryta celá Praha, jednak byl do mapy zapracován trojstupňový hierarchický systém: 1) páteřní trasy (C1 – C19), 2) zhušťovací (Z..) a 3) místní trasy (X..). Schéma páteřních tras ukazuje následující obrázek.
Je zajímavé, že zhruba ve stejné době vznikl také nový oficiální systém celoměstských tras (A1 a další). Potřebu pojmout trasy, po kterých se na kole v Praze jezdí, systematicky nově, tak ve stejné době měly i oficiální struktury.
Označení koridorů čísly tras městského systému bylo zapracováno počátkem roku 2007, jak ukazuje následující obrázek, propagační výřez centra. Tento princip si zachovává i současná mapa, považuji stále za důležité, aby se všeobecně vědělo, kde zhruba jsou koridory plánovaných cyklotras, i když jsou v současnosti průjezdné s většími či menšími problémy.
„Céčkového“ systému jsem mapu zbavil až někdy v roce 2010, kdy už bylo možné postavit nový přehledný systém na „Áčkových“ trasách vyznačených v terénu (stejně si ale neodpustím komentář v tom smyslu, že nový systém stále dostatečně přehledný není :-) ).
4. dubna 2007 vyšel o cyklomapě článek na Britských listech, který pro ten den zajistil neuvěřitelnou návštěvu 239 návštěvníků. 22.5. 2007 byl nasazen nový engine mapy nad souvislou mapou. Mapa byla přejmenována na „NeofiCyklomapu Prahy“, tento název jí ale zůstal jen krátce. 15. 8. 2007 byla mapa přejmenována znovu a to na „Prahou na kole“ – podle čerstvě zakoupené domény.
V této době přispěly ke zpešování obsahu desítky lidí. Jejich seznam jsem si jeden čas vedl a dodnes mám uschováno přes padesát jmen a přezdívek, z nichž někteří přispěli třeba jen drobnou opravou, jiní dodali řadu podnětů a časem začali zasílat i fotografie. Dnes s námi komunikuje řada lidí, kteří posílají podněty, a to je dobře: bez reflexe a korektivu od uživatelů mapy by se cyklomapa určitě nedostala tam, kde je teď.
Samostatná mapa Prahou na kole
V roce 2007 jsem už byl v kontaktu s řadou lidí z komunity (Hraboshem, Hynkem Hanke, Danem Mourkem, Michalem Křivohlávkem, Tomášem Cachem, Jitkou Vrtalovou a dalšími). Postupně krystalizovala myšlenka na vytvoření informačního webu pro pražské cyklisty a zdálo se, že mapa je pro takový server významným základním kamenem. Od prosince 2007 běžel v mapě newsletter, který byl jakýmsi předstupněm webu Prahou na kole.
Podněty od komunity a snaha o použitelnost mapy na webu Prahou na kole vedly k několika zásadním zkvalitněním mapy. Prvním bylo doplnění podrobnějšího měřítka v listopadu 2007. Zoomlevel s názvy ulic v širším centru města byl pro použitelnost mapy naprosto zásadní. V únoru 2008 pak v mapě přibyly klikací značky s podrobnějším popisem míst.
Následovalo přidání klikacích značek (2/2008) a později plynulý scrolling mapy. V této podobě se cyklomapa stala v dubnu 2008 součástí nově spuštěného informačního serveru Prahou na kole (úvodní článek zde).
Pilíř webu
Spuštění webu Prahou na kole přineslo mapě další rozvoj. Ještě v roce 2008 došlo na větší úpravy v mapě a vyznačení tras se silnějším automobilovým provozem – jako důsledku vyznačování cyklopruhů (článek zde). Rychlé zlepšování podmínek pro jízdu na kole vedlo k tomu, že jsme o novinkách v mapě mohli psát téměř každý měsíc. V lednu 2009 přibyly do mapy první fotografie — z velké části díky spolupráci Prahou na kole na jednom z posledních dopravních projektů Oživení, tzv. Cyklistického slabikáře.
Rozvoj cykloopatření v provozu vedl počátkem roku 2010 k diskusi nad tím, kam je vhodné mapu nadále směřovat. Výsledkem bylo, že zřizování cyklopruhů nenahrazuje zcela klidné trasy a tudíž je třeba alternativy se slabým provozem sledovat i nadále.
Tištěná mapa „Praha cyklistická“
Po celou dobu jsme jako mapový podklad používali rastry firmy ShoCart. Za možnost využívat rastry jsme výměnou začali aktualizovat firemní cyklo obsah a také jsme začali společně připravovat úplnou novinku: tištěnou podrobnou mapu Prahy. Ta nakonec vyšla v srpnu 2009 a v zásadě zafixovala pražskou cyklistickou realitu na několik dalších let. V následujících letech se totiž výstavba další infrastruktrury výrazně zpomalila…
OpenLayers a OpenStreetMap
Engine cyklomapy, psaný autorem článku na základě jeho neprofesionálních znalostí PHP, byl vlastně vždy morálně zastaralý. Po roce 2010 ale už existovaly systémy, které bylo možné na mapu nasadit a výrazně tak zvýšit komfort ovládání. Tak se stalo koncem dubna 2011, a to díky práci Petra Dlouhého a Václava Řeháka. Petr Dlouhý se postupem času stal „dvorním programátorem“ Auto*Matu a má mimo jiné na svědomí také velkou část práce na letošním redesignu.
Po této první úpravě následovaly rychle další. V červnu proběhlo sjednocení klikacích ikonek do současné podoby. Klikací značky jsou tak po některých fotografiích nejstarší součástí i současné mapy.
Sedmého prosince 2011 pak došlo k další zásadní změně: Vyměnili jsme mapový podklad a ruční kresbu za rendering z mezinárodní wikimapy OpenStreetMap. (více zde) Aplikace cyklomapy je od té doby také open source a je tak možné zapojit se do jejího vývoje.
Tím přestala být cyklomapa konečně mým „osobním“ projektem. Do té doby jsem musel každou změnu zakreslit ručně pro všechna měřítka, nyní to mohl kdokoliv jen jednou zaznamenat do OpenStreetMap, změna se v mapě objevila automaticky po novém vyrenderování. Do administrace značek má přístup stále více editorů (nyní přes dvě desítky).
Mobilně a s vyhledávačem
Noví lidé znovu obnovili slušné tempo zkvalitňování mapy. V září 2012 jsme naše dlaždice začali nabízet jako vrstvu do mobilní aplikace Locus. Po dlouhém a komplikovaném vývoji jsme pak na přelomu let 2012 a 2013 nasadili vyhledávač tras pro jízdu na kole založený na britském systému CycleStreets.
Vývoj vyhledávače byl dost pracný. Jako vedlejší efekt měl ale také výrazné zkvalitnění podkladu OpenStreetMap v Praze, což se projevilo jak přesnější kresbou, tak třeba i tím, že bylo možné začít v Praze prakticky okamžitě používat jinou mobilní aplikaci postavenou nad týmž vyhledávacím engine, CycleStreets journey planner.
V březnu 2014 jsme do vyhledávače (díky neúnavné práci Vaška Řeháka) doplnili možnost vyhledat trasu přes několik mezilehlých bodů, což byla v zásadě poslední větší inovace do letošního redesignu.
Nové obzory
V roce 2013 jsme do mapy přidali vrstvu „Cyklisté sobě„, zobrazující místa, kde se jedná o jejich zlepšení (nebo je to cyklisty aspoň požadováno). A jako další velkou novinku jsme mapu rozšířili pro použití měst, zapojených tehdy do soutěže Do práce na kole. Dokázali jsme v mapě (byť spíš experimentálně) zobrazit aktuální polohu Rekol.
Od podzimu 2013 spolupracuje tým Prahou na kole na aktualizaci městských geodat v oblasti cyklistické dopravy. Poskytli jsme Praze také přes tisíc našich fotografií cyklistické infrastruktury. Novinky poslední doby najdete v čerstvém článku k velkému redesignu.
Jako původce cyklomapy se jejímu vývoji v současnosti věnuji převážně formou aktualizací obsahu — vlastně jsem se postupně vrátil k tomu, s čím jsem začal před deseti lety, jen nyní za docela jiných podmínek. S týmem, který pro vás v současnosti mapu aktualizuje a dále vyvíjí, ale – věřím – budeme i nadále postupovat směrem k větší použitelnosti mapy a jejích aplikací pro městské cyklisty.
Historie umístění
- http://klobouk.fsv.cvut.cz/~vrf/praha_cyklo
- http://klobouk.fsv.cvut.cz/~vrf/mapa
- (od 15.8.2007) https://mestemnakole.cz
- (od 18.4.2008): https://mestemnakole.cz/mapa
- (od 4.2011): http://mapa.prahounakole.cz
- (od 4.2013): http://mapa.prahounakole.cz a http://[město].dopracenakole.net (v současnosti pro více než 15 měst)
Brahma 29. 9. 2015, 09:14
Ta mapa je stabilně nejlepší věc, co se v Prahou na kole nachází. Vyhledávač je i pro poměrně znalého cyklistu vždy první volbou pro návrh trasy. Díky :)
pavel 7. 10. 2015, 15:14
potvrzuji, spolu s propojenim na mobilni aplikaci a rozsirenim mapovych podkladu je to nepostradatelny pomocnik na cestach, jeste tak kdyby vyhledavac fungoval tak dobre na webu jako v mobilu, tak vam budu libat ruce :-P