Oprava Barrandovského mostu: Cyklisto veď kolo

Publikováno: 01. října. 2020, 3 min. čtení
Aktualizováno: 27. prosince. 2020
Autor: Vratislav Filler
Publikováno: 01. října. 2020, 3 min. čtení
Aktualizováno: 27. prosince. 2020
Autor: Vratislav Filler

Rekonstrukce Barrandovského mostu se nedotkne jen řidičů. Na páteřní cyklotrase A2 pod Barrandovským mostem začnou v nejbližší době stavební práce. Během první etapy, trvající zhruba do konce roku, bude cyklostezka pod mostem zúžena na 1,6 metru a bude na ní v délce cca 80 metrů pravděpodobně přikázáno vést kolo. Omezení má začít každým dnem, opatření vyvěšené na úřední desce v polovině září (PDF s OOP zde) je platné od 29. září 2020.

 

Omezení je důsledkem neporozumění potřebám cyklistické dopravy, a následného nezájmu o problematiku některých zodpovědných úředníků. Dle informací z důvěryhodného zdroje (redakce zná jeho jméno, pozn. red.) s omezením v původní podobě neměla problém Technická správa komunikací (TSK). Praha 4 pak navržené řešení s vedením kola odsouhlasila. Alternativa, v podobě dočasné přeložky stezky (např. formou položení asfaltu na geotextilii), nebyla „na stole“ dříve, než všichni zúčastnění schválili toto výrazně substandardní řešení s vedením kola. Následně proběhl pokus Odboru dopravy magistrátu hl. m. Prahy změnit řešení, tento pokus ale neuspěl.

Příklad objízdné trasy z mobilních panelů na cyklostezce v Amsterodamu (Foto: VK, více příkladů zde)

Výsledkem je zúžení stezky, v rámci kterého není na základě stanoviska Policie ČR možné povolit jízdu na kole. Dojde tak pravděpodobně ke čtvrt roku trvajícímu přerušení páteřní cyklotrasy A2. Problémem se bude v úterý 6. 10. 2020 zabývat Komise rady HMP pro cyklistickou dopravu. Pokud se ale za změnu nepostaví sami zodpovědní činitelé, jako je náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), radní pro dopravu MČ Praha 4 Zdeněk Kovařík (ODS), případně Odbor dopravy Magistrátu hlavního města Prahy, oddělení rozvoje dopravy, pak se pravděpodobně přerušení jízdy po této komunikaci nevyhneme.

Nástin místa zúžení (podkladové foto: Google StreetView)

Vratislav Filler

Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Komentáře k článku12

LukášM 01. 10. 2020, 23:40

Dobrý den.Tak mě napadá, proč se taková místa neoznačují zpravidla značkami P7 a P8. Přednost před proti jedoucím vozidly a Předenost protijedoucích vozidel

Jenda 02. 10. 2020, 03:56

Stane se. Přál bych si ale, aby byla uzavírka normálně značena, jako když je někde omezení pro auta - „cyklostezka přerušena | 80m veď kolo | nebo objížďka po Modřanské: oranžové šipky“ (kde jsou teď navíc ty cyklopruhy, že jo).

Brahma 02. 10. 2020, 12:10

Jen se vytváří další "Vyšehradský tunel", skrz který budou všichni dál jezdit jen pomaleji. Při intenzitě dopravy v tomto místě stezky a to nejen o wekendech a ve dne je tohle zcela hloupé a nevhodné řešení. Pokud to policie doplní nějakou nátlakovou akcí, jako se to dělo za tunelem, tak jen přilijí olej do ohně. Při opravě pod Radotínským mostem se tatáž stezka převedla na totálně rozježděnou polní cestu vedle vody a nikdo si s tím starost nedělá. Je to zajímavé, jak stejný problém na území Prahy se řeší diametrálně rozdílným způsobem.
Ukončení stezky připitomělým rozkazem "Cyklisto veď kolo" je sice podle zákona, ale to nic nemění na hlouposti toho příkazu. Dálnice pro motorová vozidla se přece také neukončuje příkazem k vysednutí tlačení auta. Prostě se signalizuje ukončení dálnice a přechod na standardní způsob komunikace. Přece cyklisté nejezdí jen po své cyklostezce a jinde pro jistotu jen netlačí kolo.

Petr 02. 10. 2020, 16:16

"Cyklisto, sesedni z kola" - a co dál? To je nějaký stop-and-go? :-)

Rád bych ale poznamenal, tříkolky jsou ze zákona také jízdní kola. Se značnou dávkou nepohodlí lze z tříkolky slézt a vést ji. Jenže problém je v tom, že jedoucí tříkolka má šířku cca 80cm, ale pokud ji člověk vede (a to dosti pomalu), tak už jsme kolem 140 cm. Takže tato značka pro jezdce tříkolky znamená "cyklisto, zablokuj cestu v obou směrech" (tady stejně jako ve Vyšehradském tunelu). Bezpečné to samozřejmě je, na zablokované stezce nemůže k nehodě dojít, v tom má PČR pravdu; ale praktické to rozhodně není.

Hukan 02. 10. 2020, 16:49

Praha 4 se po vzoru Prahy 1 a Prahy 8 rozhodla vyhnat cyklisty ze sveho svateho uzemi... budiz.
nesmime jezdit po cyklostezkach? budeme o to vic prekazet na silnicich.

MaT 02. 10. 2020, 19:26

A bude tam tedy "Cysklisto sesedni z kola", nebo "Cyklisto veď kolo"? Totiž u té první varianty je možný ten výklad, že v místě takové značky zastavím, sesednu, ale pak zase nasednu a pokračuji dál - takové značky obvykle neříkají nic dalšího, jen prostě "cyklisto sesedni", ale nic o tom, že nemůžu zase nasednout...

Nejdřív jsem myslel, že půjde o nějaký úsek přímo na mostě - ale že kvůli tomu opravdu takhle bez náhrady omezí zrovna tuhle páteřní cyklostezku, to je hodně smutné...

Zase asi nějaký úředník někde myslel. A vymyslel asi to, že cyklisté přeci jezdí jen v létě...

David 03. 10. 2020, 02:17

Původcem tohoto řešení je bohužel příslušný policejní sektorar dopravního inspektorátu. Asi nejvíc mě nadzvedla jeho slova, že by to sice neměl říkat, ale ze to stejně nikdo nebude kontrolova a tak ani dodrzovat, pokud se tam nic nestane - a všichni tam tedy budou jezdit. Pomalou jízdu, stezku pro chodce s povolenym vjezdem kol, vyznačení překážky... nic takového nechtěl připustit, své řešení měl projednane s Prahou 4 a trval si na nem. Tomu se rikanproste alibismus. Asi nejvíc mi vadí, že někdo kdo má kontrolovat dodržování předpisů a tedy soulad zvoleného zposobu značení s reálným provozem v místě, cíleně zvolí řešení, které prinuti stovky lidí denne spáchat přestupek.

Tříkolky? Jako dobrý. Ale co handbike a takový kvadriplegik. Někdo kdo nemá nohy, ten nevstane a neodejde. Tady to "vstan a chod" prostě neplatí...

mirek 05. 10. 2020, 19:04

Naštěstí příkaz "Cyklisto, sesedni z kola" se dá dodržet i tak, že při projíždění daným úsekem jen nebudete sedět na sedle. Není to příkaz k vedení kola.

Saša 13. 10. 2020, 10:49

Včera tam "cyklisto sesedni z kola" nebylo v ani jednom směru. A kupodivu tam neležel žádný sražený cyklista nebo chodec...

Vratislav Filler 13. 10. 2020, 12:54

Na cyklokomisi minulé úterý se řešilo, že to pořeší přímo předseda komise a vymyslí se způsob, jak to zařídit, aby to omezení nakonec nenastalo.

Stepan 15. 10. 2020, 12:21

Filler: Komise pro cyklo už nedělá zápisy? Poslední na webu magistrátu je z 2. 6.

Vratislav Filler 15. 10. 2020, 14:20

Stepan: Přes prázdniny se komise nescházela, zápisy ze září i října by měly viset v nejbližších dnech.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat