Filler: Boční odstup se nemusí stihnout, napíšete poslancům?

Publikováno: 08. září. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 09. září. 2021
Autor: Vratislav Filler
Úvodní foto: NorbertM (Radelflieger), Wikipedia Commons
Publikováno: 08. září. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 09. září. 2021
Autor: Vratislav Filler
Úvodní foto: NorbertM (Radelflieger), Wikipedia Commons

Martýrium projednávání novely zákona číslo 361/2000 Sb., určující bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty, stále ještě nekončí. Senát návrh zkorigoval do kompromisní podoby a vrátil sněmovně. Poslední kolo projednávání tak přijde na řadu za několik dnů, pokud ovšem sněmovna novelu stihne projednat. V červnu se na ni nedostalo, a zářijová schůze sněmovny bude před volbami zcela poslední.

Považujeme-li bezpečný boční odstup za potřebný, je třeba o důležitosti novely přesvědčit dostatek poslanců na to, aby řešení novely neodsunuli a rok a půl dosavadního legislativního procesu tím fakticky nepohřbili.

Proč je potřeba napsat

Velmi jednoduše: Neprojedná-li sněmovna novelu vrácenou senátem, nebude novela platit. A program posledního jednání sněmovny je nabitý, balík zákonů vrácených senátem objemný a předmětná novela je na programu až na předposledním místě. Sněmovna tak novelu zákona číslo 361/2000 Sb. nemusí vůbec stihnout projednat.

Bude-li návrh projednán, nejspíš se schválí senátní verze, na které panuje celkem široká shoda. Návrh by pak vstoupil v účinnost 1. ledna 2022. Jestliže se návrh neprojedná, bude třeba začít v příštím volebním období znovu úplně od začátku. Můžeme mít ministra dopravy, které cyklo nebude ignorovat, a půjde to – byť se zpožděním několika let, za které pár lidí zaplatí životem.

Ale také se může stát, že převáží postoje upřednostňující represi cyklistů a změnu se v příštím volebním období nepovede vůbec prosadit.

Co napsat

Fakticky je třeba požádat o přednostní zařazení tisku 374 (novela zákona č. 361/2000 Sb.), obsahujícího určení bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty.

Maily poslancům se formulují obdobně jako jiná formální korespondence, je tedy žádoucí slušnost a věcnost. Je dobré zdůraznit, že návrh je kompromisní a senát v něm snížil postihy, takže řidičům za porušení bočního odstupu nehrozí automaticky vybodování, což bylo chápáno jako hlavní překážka obecné přijatelnosti novely. Ovšemže se nemusíte vzdávat naléhavosti, je vhodné zmínit třeba osobní zkušenosti s předjížděním některými řidiči v konkrétních místech.

Je dobré také připomenout, že novela obsahuje i další, neméně důležité úpravy. Novela by tak měla umožnit odtahy vraků z účelových komunikací, řeší jízdu přetížených vozidel, zavádí postih za jízdu ve vyhrazených pruzích, řeší regulaci obtěžujících pivních kol. Ale také dovoluje řízení traktorů držiteli oprávnění skupiny C a usnadňuje parkování vozidlům poskytovatelů domácí zdravotní péče. Prodlužuje se lhůta pro úhradu pokut a součástí novely je i nutná adaptace na nařízení EU ohledně řidičského oprávnění pro skupinu vozidel AM a B1.

Komu a jak poslat

Sněmovna by měla novelu projednat buď v úterý 14. září, nebo nejpozději ještě o týden později. Je proto třeba napsat co nejdříve.

Ve stávající situaci je potřeba dát najevo naléhavost a je možné napsat všem poslancům a poslankyním. Komunikujete-li již s konkrétním poslancem či poslanci, můžete napsat přímo jim a požádat je, ať osloví předsedu svého poslaneckého klubu. Právě předsedové nebo místopředsedové poslaneckých klubů budou o přednostním zařazení rozhodovat, můžete se tedy obrátit i přímo na ně.

Kontakty

Kontakty na konkrétní poslance jsou oficiálně k dispozici na stránkách Sněmovny zde. Ke stažení v podobě tabulky byly v minulosti k dispozici na stránkách Napište jim. Ty jsou bohužel aktuálně nefunkční, seznam kontaktů proto přikládám zde.

Vratislav Filler

Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Komentáře k článku12

lokutus 09. 09. 2021, 11:57
2
4

Podpořil bych to, kdyby to obsahovalo i povinný boční odstup od chodců.

Tomáš Kindl 09. 09. 2021, 13:15
8
3

Všichni už jsme délkou legislativního procesu unaveni. Je potřeba to dotáhnout do konce, chybí jen malý kousek. Prosím, napište poslancům znovu, i když jste jim psali již dříve v souvislosti s předchozími hlasováními.

Potřebujeme, aby poslanci dokončení projednání tohoto návrhu vnímali jako jednu z priorit a našli si těch deset minut, které to zabere. Žádná obdobná šance se již nikdy v budoucnu objevit nemusí.

Moc díky!

Filler 09. 09. 2021, 18:15

Tak snad se to projednat nestihne a tahle nátlakovka pumpiček spadne pod stůl definitivně

újezďák 11. 09. 2021, 21:50

Lokotus, to by ovšem znamenalo, že chodci půjdou po špatné straně silnice :)

LukášMěkota 12. 09. 2021, 01:15
3
1

Napsal jsem. Děkuji za seznam emailů.

Zdenek 12. 09. 2021, 14:43
2
6

Nenapsal jsem. Netusim, proc by se za mnou musela auta povinne tahnout kazdy den do kopce, kdyz jedu napriklad ulici Na Petrinach (v miste, kde parkuji vozy), nevim, proc by me nemohla ohleduplne predjet na Karlovarske od Bile Hory dolu (a obecne na mnoha dalsich silnicich s sirkou pruhu 4 m s velkym protismernym provozem, 1.5 m odstup dodrzet nejde, ja po care rozhodne nejedu, pritom nemam denne zadny pocit ohrozeni), nevim, proc by auta pri jizde od Bile Hory na Vypich nemohla vyuzivat oba pruhy, kdyz se tam kolo-auto-auto v pohode vejde. Vlastne si ani nejsem jist, zdali bych kazdy den nezdrzoval na tak cyklisty oblibene ulici jako je Cistovicka, kde v posledni dobe stoji misty auta o obou stranach - odhaduji, ze odstup 1.5 metru mnohdy dodrzet nelze.

Dalsi pravidlo, ktere vede k zapleveleni pravniho systemu.

Jenda 12. 09. 2021, 19:14

Zdenek: +1, zrovna v té ulici Na Petřinách jsem si to říkal taky. Tady https://mapy.cz/zakladni?x=14.3701106&y=50.0926386&z=17&pano=1&source=stre&id=119639&pid=54342113&yaw=4.620&fov=1.257&pitch=-0.034 je to hodně do kopce a docela dlouhý úsek, kde nejde s 1.5m předjet, a předjíždění mi nijak nevadilo.

Zdenek 12. 09. 2021, 22:50
1
3

Jenda: tak zrovna kolem toho ostruvku me predjizdeni celkem vadi, rekl bych, ze v tomto miste predjizdi tak 20% ridicu. Ale mnohem delsi usek, kde predjizdeni jde (a dokonce jej vitam, je to lepsi nez kdyz mi visi auto minutu za prdeli), je az o neco vyse nad Veleslavinskou: https://en.mapy.cz/s/cemalorufa . Zrovna ve ctvrtek me tam dokonce predjel kratky autobus MHD, zatroubil si (coz jsem hned nepochopil a procedil si mezi zuby neco o pitomcich) a potom se v pohode kolem me prosmyknul. Kdo umi ridit (na kole i v aute), ten nema problem. Z pravidla 1.5 metru se muze lehce stat nastroj buzerace ohleduplnych ridicu a zdroj zbytecnych hadek.

Zbyněk 13. 09. 2021, 18:01

Přesně o tomto novela je:
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/ridicka-v-plzni-srazila-cyklistku-nechala-ji-lezet-na-silnici-a-ujela-tvrdi-obzaloba-40371869

Zdenek 14. 09. 2021, 11:08

Zbynek: mate pravdu, pani porusila jiz existujici pravidla silnicniho provozu, co vedlo k nehode, ale take k tomu, ze je ted stihana. Kdyby soucasna pravidle NEUMOZNOVALA ji stihat, byla by to jina. Reci o "vychovnem charakteru" pravidla o 1.5 metru neprijimam, vychova nepatri do zakonu.

David 15. 09. 2021, 03:07

Zdenek: pokud by pravidlo 1.5 m skutečně začalo platit, tak by se pravděpodobně na Karlovarské (a všude jinde kde se vejde) rychle objevil ochranný cyklopruh a bylo by to Win-Win pro všechny.

Lukáš Měkota 15. 09. 2021, 21:26

Je to tam. Sice od července, ale je to schválené.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat