Centrum hlavního města má novou cykloobousměrku. Výrazně zkracuje cestu mezi Petrskou čtvrtí a Masarykovým nádražím i celým Novým Městem. Umožnila totiž obousměrný provoz lidí na kole v ulici Zlatnická. Jde o třetí cykloobousměrku, která letos v Praze 1 vznikla. V plánu jsou další čtyři.
Když Adam Bílek, obyvatel Prahy 1, na úřad v říjnu 2020 zaslal přes Zmente.to podnět na zřízení cykloobousměrky ve Zlatnické, úřad odepsal: „Opravdu nechápeme, že někdo může takovou variantu navrhnout. Aby byla cyklistické dopravě povolena jízda v protisměru v této úzké ulici Zlatnická v Praze 1 s parkujícími vozidly. Opravdu zde nelze tento způsob protisměrné dopravy cyklistů povolit. V žádném případě o této úpravě neuvažujeme a ani ji nebudeme realizovat.“
Později na úřad městské části dorazil od Vratislava Fillera dopis s argumenty, proč cykloobousměrku stanovit lze:
„Odhlédnu od tónu, který příliš neodpovídá vyjádření úřadu MČ, a to i přes to, že Zlatnickou ulicí projíždí dle mapy intenzit v sezóně na kole v protisměru kolem 50 lidí za den. Tedy evidentně dost lidí, které napadlo, že by tato ulice pro kola obousměrná být mohla, ba dokonce se v současnosti již chovají, jako kdyby Zlatnická cykloobousměrkou byla. Dovoluji si upozornit, že vozovka ve Zlatnické má v nejužším místě šířku cca 6,4 metru (s jednostranným parkováním), a v místě, kde bylo (v dosti nebezpečném místě před přechodem) zřízeno oboustranné parkování, stále zůstává mezi vozidly cca 3,8 metru. To jsou prostorové poměry, které podle TP 179 dovolují cykloobousměrkzu zřídit v případě, že se zavede zóna 30 km/h. Ta ostatně v takovýchto ulicích dává daleko větší smysl než padesátka, také vzhledem k rozhledovým poměrům před přechodem u Truhlářské, které jsou v naprostém rozporu s ČSN. V případě odstranění parkovacích míst vlevo před přechodem u Truhlářské bude zřízení cykloobousměrky přijatelné i podle ČSN 73 6110, která je v tomto navíc zastaralá a nesmyslně restriktivní. Chtěl bych Vás proto požádat o konkrétnější odůvodnění, proč nelze ve Zlatnické cykloobousměrku zřídit, když to TP 179 zjevně dovolují. Případně, proč není možné upravit dopravní režim v ulici tak, aby bylo zřízení cykloobousměrky přijatelné […].“
Po dopisech občanů úřad otočil. Původnímu iniciátorovi oznámil, že se zřízením cykloobousměrky zabývá. V květnu 2021 se na úřední desce objevilo stanovení nového opatření, které obousměrný provoz cyklistů ve Zlatnické zavedlo. Doprovodně se v ulici zavedla rychlost 30 km/h a před přechodem se zrušila dvě nevhodná parkovací stání (která Praha 1 přesunula opodál). Kromě razítka úřadu na stanovení bylo i razítko Policie ČR.
K samotné realizaci došlo 1. října 2021, tedy necelý rok po první odpovědi úřadu. „Před rokem úřad psal, že jsem se s tímto návrhem asi pomátl a určitě jej nebude realizovat. Tak se nebojte bojovat dál, i když vám odepíše něco takového,“ napsal k realizaci autor podnětu.
Cykloobousměrky levně a rychle mohou zlepšit prostupnost měst pro mikromobilitu. Vrací lidem na kole obousměrnost do ulic, které byly zjednosměrněny především kvůli parkování aut. V online magazínu Městem na kole naleznete mnoho příkladů dobré praxe i návod, jak cykloobousměrku ve vašem městě či obci prosadit.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Michael 2. 10. 2021, 11:56
2
Komu psát s Kateřinskou a Ke Karlovu? ?
David 2. 10. 2021, 12:49
Od kdy se Městská policie vyjadřuje ke stanovení místní utravy? :o)
Martin Šnobr 2. 10. 2021, 12:57
@David – městská policie samozřejmě ne, omlouvám se za překlep.
MaT 2. 10. 2021, 15:34
2
Michael: No, to je bohužel Praha 2 a tam je to asi neprůstřelné... Taky jsem to nějaký ten rok zpátky zkoušel a také jen negativní odpovědi (pokud vůbec nějaké).
Taky pokud vím, tak zatím na celém území MČ Praha 2 není jediná cykloobousměrka...
Michael 2. 10. 2021, 16:13
4
MaT: Teďka tam udělali ten krátkej obousměrnej pás v Žitný, takže ledy trošilinku roztály. Všeobecně nevím, o co jim jde; furt se ohání bezpečností, když jde o ty obousměrky. Ale jízda po Ječné a následně po Magistrále směrem z centra jim asi připadá jako bezpečná objížďka té jednosměrky Ke Karlovu lmao.
David 2. 10. 2021, 16:28
9
Jestli ona ta Žitná nebude magistrátní... Pod Prahu 2 spadají jen místní komunikace III. třídy.
Martin P. 5. 10. 2021, 00:48
5
Pod žádost o Kateřinskou a Ke Karlovu bych se velmi rád přidal. Je někde koordinační platforma, kde by bylo vidět, které podněty kdo a kde podal a s jakým průběhem?
Vratislav Filler 5. 10. 2021, 09:04
2
Martin P: Nějaká historie je na https://www.cyklistesobe.cz/ , ale není tam všechno.
Ke Karlovu odmítá P2 už asi 10 let kvůli rušení parkovacích míst (tvdrí že -6, můj odhad je, že by stačilo -1), Kateřinskou v minulosti odmítli taky. Kateřinskou jsem nedávno prověřoval a musela by se tam ta šikmá stání změnit na podélná (asi -5 míst), a pak by byla vozovka 4 metry, což už je ucházející.
Pavel Mašek 9. 11. 2021, 12:25
@Vratislav
- mínus jedno parkovací místo, obdivuji, že si někdo vůbec dovolí tady nahlas takové "návrhy" říkat, agenti s Novočočkou jsou všude a čistí řady nepřizpůsobivých, pozor....
- #sarkasmus pro nechápající