Praha 1 má novou cykloobousměrku ve Zlatnické. Úřad nejdřív psal: „v žádném případě“

Publikováno: 02. října. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 05. října. 2021
Publikováno: 02. října. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 05. října. 2021

Centrum hlavního města má novou cykloobousměrku. Výrazně zkracuje cestu mezi Petrskou čtvrtí a Masarykovým nádražím i celým Novým Městem. Umožnila totiž obousměrný provoz lidí na kole v ulici Zlatnická. Jde o třetí cykloobousměrku, která letos v Praze 1 vznikla. V plánu jsou další čtyři.

Úřad byl nejdřív výrazně proti

Když Adam Bílek, obyvatel Prahy 1, na úřad v říjnu 2020 zaslal přes Zmente.to podnět na zřízení cykloobousměrky ve Zlatnické, úřad odepsal: „Opravdu nechápeme, že někdo může takovou variantu navrhnout. Aby byla cyklistické dopravě povolena jízda v protisměru v této úzké ulici Zlatnická v Praze 1 s parkujícími vozidly. Opravdu zde nelze tento způsob protisměrné dopravy cyklistů povolit. V žádném případě o této úpravě neuvažujeme a ani ji nebudeme realizovat.

V žádném případě

Později na úřad městské části dorazil od Vratislava Fillera dopis s argumenty, proč cykloobousměrku stanovit lze:

Odhlédnu od tónu, který příliš neodpovídá vyjádření úřadu MČ, a to i přes to, že Zlatnickou ulicí projíždí dle mapy intenzit v sezóně na kole v protisměru kolem 50 lidí za den. Tedy evidentně dost lidí, které napadlo, že by tato ulice pro kola obousměrná být mohla, ba dokonce se v současnosti již chovají, jako kdyby Zlatnická cykloobousměrkou byla. Dovoluji si upozornit, že vozovka ve Zlatnické má v nejužším místě šířku cca 6,4 metru (s jednostranným parkováním), a v místě, kde bylo (v dosti nebezpečném místě před přechodem) zřízeno oboustranné parkování, stále zůstává mezi vozidly cca 3,8 metru. To jsou prostorové poměry, které podle TP 179 dovolují cykloobousměrkzu zřídit v případě, že se zavede zóna 30 km/h. Ta ostatně v takovýchto ulicích dává daleko větší smysl než padesátka, také vzhledem k rozhledovým poměrům před přechodem u Truhlářské, které jsou v naprostém rozporu s ČSN. V případě odstranění parkovacích míst vlevo před přechodem u Truhlářské bude zřízení cykloobousměrky přijatelné i podle ČSN 73 6110, která je v tomto navíc zastaralá a nesmyslně restriktivní. Chtěl bych Vás proto požádat o konkrétnější odůvodnění, proč nelze ve Zlatnické cykloobousměrku zřídit, když to TP 179 zjevně dovolují. Případně, proč není možné upravit dopravní režim v ulici tak, aby bylo zřízení cykloobousměrky přijatelné […].“

Úřad změnil názor

Po dopisech občanů úřad otočil. Původnímu iniciátorovi oznámil, že se zřízením cykloobousměrky zabývá. V květnu 2021 se na úřední desce objevilo stanovení nového opatření, které obousměrný provoz cyklistů ve Zlatnické zavedlo. Doprovodně se v ulici zavedla rychlost 30 km/h a před přechodem se zrušila dvě nevhodná parkovací stání (která Praha 1 přesunula opodál). Kromě razítka úřadu na stanovení bylo i razítko Policie ČR.

K samotné realizaci došlo 1. října 2021, tedy necelý rok po první odpovědi úřadu. „Před rokem úřad psal, že jsem se s tímto návrhem asi pomátl a určitě jej nebude realizovat. Tak se nebojte bojovat dál, i když vám odepíše něco takového,“ napsal k realizaci autor podnětu.

Jednodušší pohyb městem

Cykloobousměrky levně a rychle mohou zlepšit prostupnost měst pro mikromobilitu. Vrací lidem na kole obousměrnost do ulic, které byly zjednosměrněny především kvůli parkování aut. V online magazínu Městem na kole naleznete mnoho příkladů dobré praxe i návod, jak cykloobousměrku ve vašem městě či obci prosadit.

V mapě Městem na kole bude nová cykloobousměrka zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Michael 2. 10. 2021, 11:56

Komu psát s Kateřinskou a Ke Karlovu? ?

David 2. 10. 2021, 12:49

Od kdy se Městská policie vyjadřuje ke stanovení místní utravy? :o)

Martin Šnobr 2. 10. 2021, 12:57

@David – městská policie samozřejmě ne, omlouvám se za překlep.

MaT 2. 10. 2021, 15:34

Michael: No, to je bohužel Praha 2 a tam je to asi neprůstřelné... Taky jsem to nějaký ten rok zpátky zkoušel a také jen negativní odpovědi (pokud vůbec nějaké).

Taky pokud vím, tak zatím na celém území MČ Praha 2 není jediná cykloobousměrka...

Michael 2. 10. 2021, 16:13

MaT: Teďka tam udělali ten krátkej obousměrnej pás v Žitný, takže ledy trošilinku roztály. Všeobecně nevím, o co jim jde; furt se ohání bezpečností, když jde o ty obousměrky. Ale jízda po Ječné a následně po Magistrále směrem z centra jim asi připadá jako bezpečná objížďka té jednosměrky Ke Karlovu lmao.

David 2. 10. 2021, 16:28

Jestli ona ta Žitná nebude magistrátní... Pod Prahu 2 spadají jen místní komunikace III. třídy.

Martin P. 5. 10. 2021, 00:48

Pod žádost o Kateřinskou a Ke Karlovu bych se velmi rád přidal. Je někde koordinační platforma, kde by bylo vidět, které podněty kdo a kde podal a s jakým průběhem?

Vratislav Filler 5. 10. 2021, 09:04

Martin P: Nějaká historie je na https://www.cyklistesobe.cz/ , ale není tam všechno.

Ke Karlovu odmítá P2 už asi 10 let kvůli rušení parkovacích míst (tvdrí že -6, můj odhad je, že by stačilo -1), Kateřinskou v minulosti odmítli taky. Kateřinskou jsem nedávno prověřoval a musela by se tam ta šikmá stání změnit na podélná (asi -5 míst), a pak by byla vozovka 4 metry, což už je ucházející.

Pavel Mašek 9. 11. 2021, 12:25

@Vratislav
- mínus jedno parkovací místo, obdivuji, že si někdo vůbec dovolí tady nahlas takové "návrhy" říkat, agenti s Novočočkou jsou všude a čistí řady nepřizpůsobivých, pozor....

- #sarkasmus pro nechápající

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Kdyby cyklostezky byly metro…
Česká inspirace,

Kdyby cyklostezky byly metro…

18. července. 2022, 1min. čtení7