Podchod pod dálnicí D1, který spojuje městské části Praha-Šeberov a Praha-Újezd a vede tudy páteřní cyklotrasa A21, je otevřen. Firma dodržela poslední avizovaný termín, který komunikovala skrze vyvěšené informace v okolí. Podchod byl uzavřen půl roku kvůli stavbě protihlukové stěny.
Uzavírku od začátku provázely komplikace od špatné návaznosti jednotlivých stavebních úkonů, a tím pro občany zbytečně brzké uzavření, po několikrát posunutý termín otevření. Podchod je sice po dlouhodobější uzavírce zprovozněn, jeho stav ale nadále zůstává nevyhovující.
Podchod je mezi uživateli notoricky známý díky svým nevyhovujícím rozměrovým parametrům, (ne)osvětlení a rozpadajícím se povrchem. V nejnižším místě na východní straně má zhruba 160 cm na výšku. V podstatě každý kromě dětí jedoucí zde na kole se musí různě krčit, aby projel. Stejně tak musí činit i chodec vyššího vzrůstu.
Povrch podchodu v tomto místě je tvořen velmi hrubým a nerovným povrchem ze štěrkobetonu, který se navíc rozpadá. Vzhledem k tomu, že podchod je neosvětlený, tvoří tato kombinace nebezpečné místo pro jeho uživatele.
Z historického pohledu za zmínku stojí, že podjezd byl (jako propustek) postaven už před druhou světovou válkou v rámci stavby prvního úseku dálnice, a jako jedna z mála staveb adaptován do obnovené stavby v 60. a 70. letech. Při stavbě propustku před válkou se neuvažovalo o podchodu jako o komunikaci spojující tehdy na jedné straně pole a na straně druhé pár domů v Šeberově. Ten však dnes takovou funkci plní a i přes dlouhodobé a opakované žádosti občanů o prohloubení a obecné zlepšení podmínek se nic neděje. Je třeba zmínit, že často jsou negativní emoce občanů směřovány na radnice přilehlých městských částí, podchod je však ve vlastnictví a správě Ředitelství silnici a dálnic.
Je důležité zmínit, že propojka mezi Újezdem a Šeberovem se skládá ze dvou částí – podchodů, díky čemuž dochází často k nedorozumění. Jedna část je pod dálnicí a druhá pod valem podél dálnice. Průchod pod valem je na pozemku hlavního města, ve správě MČ Praha-Újezd a je naprosto v pořádku – vysoký, široký, před několika lety zde byla doplněna kvalitní dlažba a osvětlení. Je ale o poznání kratší než ten pod dálnicí.
Přístupová komunikace je tvořena zhutněným mlatem. Naráží tak na své klasické nedostatky – v déle trvajícím letním období bez deště je velmi prašná, od podzimu do jara bývá zpravidla rozmáčená a měkká. Chůze i jízda na kole je v druhém případě někdy až nebezpečná, kluzký povrch tak nutí lidi jít nebo jet mimo cestu po trávníku, kde jsou už pěšinky vyšlapané, bohužel ale díky časté chůzi koní pro cyklisty i chodce zpravidla nepoužitelné.
Někteří proto chtějí nahradit mlatovou cestu jiným povrchem, jak ukazuje například podnět na webu Cyklisté sobě a nespočet přímých žádostí ze stran občanů zaslaných na radnice. Situace však není tak jednoduchá, a to ze standardních důvodů. Cesta od zástavby až k zatáčce u dálnice je v majetku Prahy a ve správě MČ Praha-Šeberov, část podél dálnice je však součástí pozemků ve vlastnictví soukromého subjektu Seberov site s.r.o. a registrována jako zemědělský půdní fond.
Autor článku před třemi lety dostal vyjádření od TSK, že se připravuje výměna povrchu, ale dodnes nejsou známé žádné podrobnosti o termínu konání celé akce.
Na cestu mezi koňskými ohradami se dá napojit ze dvou stran. Z ulice Žábova a rohu ulic Vlasty Hilské/Rypkova, cyklotrasa je oficiálně vedená přes Rypkovu. Polní část mezi mlatovou cestou a ulicí Rypkovou/Vlasty Hilské má parametry obslužné lesní cesty pro těžbu dřeva. I když je sucho, vyjeté hluboké koleje a nerovnosti způsobené koňmi nutí nejednoho cyklistu sesednout. Tato situace je na páteřní trase zcela neakceptovatelná už jen proto, že v blízkém okolí neexistuje jiná bezpečná (komunikace bez motorových vozidel) cesta na druhou stranu dálnice.
Krátký úsek z ulice Žábova bývá zpravidla schůdný i sjízdný, problém je jen na křížení polní cesty směřující na sever (doleva od ul. Žábova), který není moc odlišný od obrázků níže. Polní část a nečekaně i pozemek s vozovkou v ulici Rypkova je ve vlastnictví již výše zmíněné soukromé společnosti.
Lokaci si v mapě Městem na kole můžete prohlédnout zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Cyril 19. 1. 2022, 13:56
5
1
Výstižně popsáno. Půl roku zasypáno a já doufal, že po otevření bude krásný podchod. Včera jsem zjistil, že je stejně strašný, jako před půl rokem.
Je to vlastně jediná cyklo-propojka z Jižnáku na západ. Most na druhém kilometru je na obou stranách zakončen křizovatkami se složitým provozem, prostě jen pro cyklosebevraha. A další možnost ja lávka na Chodově - úzká a plná chodců.
Je potřeba s tím něco udělat!
MaT 19. 1. 2022, 22:38
1
Tak oni to nezavírali kvůli rekonstrukci toho podchodu, ale prý kvůli nějakým protihlukovým stěnám. Sám jsem tam dlouho cestu neměl - ale jsou tam nyní aspoň ty protihlukové stěny?
Pavel Mašek 19. 1. 2022, 23:49
1
@MaT
- protihluková stěna je dostavěná, stavělo s v délce 446 metrů údajně na tři etapy. Původní avizované uzavřený mělo být jen přes letní prázdniny!
MaT 20. 1. 2022, 02:00
2
Pavel Mašek: Ok, díky za info. Ty tři etapy - úplně to vidím - týden tam něco dělali, pak tři měsíce nic, pak týden zase nějaká činnost, pak tři měsíce zase pauza a pak zase týden to dodělat. :-)
Ale jak jsem psal, nejsem úplně místní a asi od léta jsem tam nejel, tak jim třeba křivdím... :-)
Pavel Mašek 20. 1. 2022, 11:09
@Mat
- přesně tak nějak to probíhalo... bohužel důvody jsou neznáme, jediná ofiko zpráva je prodloužení kvůli nevhodnému počasí, můžeme asi ale klidně očekávat i důvody, za které firma nemůže kvůli covidové době například...
- jen pro upřesnění, ta etapa u Kateřinek měla ofiko termin do poloviny rijna (vysokoskolske prazdniny), jestli se dobre pamatuji, tak ta u Pruhonic mela koncit nejak srpen (stredoskolske prazdniny)...