Příklady z celého světa ukazují, že zvýšení cen tankování nemusí mít jen negativní dopady. Snaha ušetřit může mnohým lidem otevřít otázku nového způsobu dopravy. Jízda na kole, veřejnou dopravou nebo pěší chůze jsou totiž řádově levnější. Mikromobilita může zároveň udělat naše města příjemnějšími místy k životu i dopravě.
Nejznámějším příkladem toho, jak dražší benzín „podpořil“ rozvoj cyklodopravy, je Nizozemsko. Arabské země uvalily na tuto a několik dalších evropských zemí v 70. letech kvůli podpoře Izraele sankce, které zvýšily ceny pohonných hmot až o 300 procent. Lidé tak hromadně přesedávali na kola i veřejnou dopravu.
Ruku v ruce s tím šla veřejná nespokojenost a protesty proti masivní podpoře automobilismu v tehdejším Nizozemsku. Bourání celých čtvrtí kvůli budování dálnic a přebytek automobilů zhoršilo znečištění a zvýšilo úmrtnost pěších a cyklistů – především dětí. Ropná krize byla jedním z faktorů, která tento trend zvrátila a zapříčinila, že se ve městech začalo opět myslet na ty, kteří jdou po svých, nebo jedou na kole.
Podobných příkladů existuje více. Vysoké ceny tankování v roce 2007 až 2008 zapříčily „cykloboom“ i v americkém městě Portland. Několik měsíců poté se ceny paliv opět snížily, ale část lidí na kolech zůstala. Město díky nárůstu lidí na kole vybudovalo bezpečnou síť cyklostezek, která je hojně využívána dodnes.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
tik 9. 3. 2022, 19:55
3
21
Vyuzit jednu z nejvetsich krizi k propagaci vlastniho ideokonicku. Jednoznacne tleskam.
Jan H 9. 3. 2022, 21:08
9
2
Na webu zdopravy je teď obdobný článek a přes 300komentů jasně dokládá, že tohle téma je dost kontroverzní a zatím oprávněně převládá názor, že v Česku je doprava na kole furt spíše na bázi volnočasove aktivity. Za mě nejjednodušší omezit cesty jako takové, 4 denní pracovní týden, home-office , místo autem do fitka chodit pěšky a už na ZŠ dbát na výchovu k aktivnějšímu životnímu stylu a ne mama-taxi a odvoz autem na fotbal trénink
Kuba 9. 3. 2022, 22:44
13
1
Jan H: Tak ono není divu. Většina lidí se rozhoduje podle toho, jaká je infrastruktura. Takže když máme drtivou většinou infrastruktury pro kola vhodnou spíš pro rekreační ježdění, než pro dopravní účely, nemůžem se divit, že převládá to rekreační. I když i to dopravní roste (ale spíš díky odhodlání lidí, než díky tomu, že bychom pro něj systematicky vytvářeli podmínky).
Stejně tak se nemůžem moc divit, že když investujem zdaleka nejvíc do infrastruktury pro auta, máme na ulicích tolik aut...
Jan 10. 3. 2022, 12:37
3
1
No minimálně u činností,kde to má ekonomický dopad,to může vést k rozvoji (posílení) udržitelné dopravy,např. cyklocargo u rozvážkových služeb apod. U obyčejných lidí těžko říct, tam spíše může nastat částečný asi spíše dočasný přesun směrem k využívání MHD.