Oproti minulým rokům se letos vedení města rozhodlo pro seškrtání peněz na udržitelnou dopravu. Za úsporami v rozpočtu stojí náměstek primátora pro finance Zdeněk Kovářík (ODS). Škrtaly se nejen projekty cyklistické dopravy, ale i dopravy veřejné, pěší a silniční.
Navrhované změny jsou v rozporu s dřívějšími tvrzeními náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti), který ještě vloni v rozhovoru pro Městem na kole uváděl, že investice do cyklodopravy by udržel, případně i navýšil.
Podle návrhu aktualizace plánu udržitelné mobility se minimálně do roku 2026 odkládá více než 11 projektů pěší a cyklistické dopravy. Mezi ně patří Vršovická drážní promenáda. Ta měla pomocí čtyřkilometrové dělené stezky pro chodce a cyklisty propojit Zahradní Město a Vršovice.
Promenáda na místě vlakové trati uzavřené v roce 2020 měla podle původních plánů zahájena v roce 2023 a dokončena v roce 2024. Projekt loni získal územní rozhodnutí, v lednu Technická správa komunikací (TSK) zahájila výběr dodavatele stavby. Vedení města ale nyní projekt „uspalo“. Přípravy zřejmě nadále budou probíhat, ale v pomalém tempu a bez většího množství financí.
Dále Praha navrhuje odložit projekt na zlepšení průjezdu pravobřežní cyklotrasy A2 centrem města, tedy na Smetanově nábřeží, mezi Mánesem a Rudolfinem. Nedojde ani k přípravě či realizaci cyklotrasy A4, která vede v trase dnešní Severojižní magistrály. Magistrát nedá peníze ani na cyklotrasu A9 mezi Krejcárkem a Vysočany, kde náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) avizoval novou lávku. Na stejné cyklotrase zatím končí příprava Severovýchodní cyklomagistrály podél železniční trati pod kopcem Klíčov.
Z méně významných, ale přesto nadřazených, cyklotras dochází k odkladu realizace cyklotrasy A3 mezi Hostivaří, Dolními Měcholupy a Uhříněvsí. Nebude se připravovat ani bezpečná spojka Hájí a Uhříněvsi (A4) nebo napojení Dejvic na budoucí drážní promenádu v Praze 6.
I v seškrtaném akčním plánu dopravy stále mnoho akcí najdeme. Hlavní město počítá v letech 2024 až 2026 se zlepšením levobřežní cyklotrasy A1 v centru. Počítá se s propojkou Radlické a Nádražní ulice skrz budovanou čtvrť Nový Smíchov (A3). Na druhém břehu pak chce Praha cyklotrasu A3 realizovat mezi Vltavou a Vršovickou drážní promenádou, jejíž stavbu nyní odkládá. Zlepšení zřejmě zahrnou opravu stezky v parku Folimanka či okolí ulice Vnislavova.
V centru se počítá s napojením hlavního nádraží a Žižkovské drážní promenády (A5), což může v realitě obnášet pouhou úpravu chodníku a značení podél Seifertovy ulice. Město počítá s dokončením již budované propojky Holešovic a Bubenče na cyklotrase A6.
Mimo centrum má dojít k realizaci Východní cyklomagistrály, tedy cyklotrasy A8. Tu Praha už částečně začala realizací pomocí zatím nenavazující cyklostezky podél Českobrodské v Malešicích. Vylepšení proběhne také na cyklotrase A2 v Braníku. Zde má být u branických ledáren stezka napřímena blíže k Vltavě. Již loni náměstek pro dopravu Hřib hovořil o zahájení této akce v roce 2023, nyní to ale nevypadá ani na zahájení v roce 2024.
Z dalších akcí v letech 2024–2026 mají vyrůst stezky na cyklotrasách A3 v Kolovratech nebo A5 v Dolních Počernicích. Cyklotrasa A6 spojí hranice Prahy a Veleslavín, vznikne cyklotrasa A7 podél ulice K Pazderkám, A8 propojí Vinice a Běchovice, A9 Hutě a ulici Borskou. Magistrát uvedl také cyklopodjezd vlakové trati v Horních Počernicích, který již je dokončován.
Město uvedlo, že bude pokračovat také v rozvoji dopravy na kole z hlediska zpřístupnění stanic metra cyklistické dopravě, doplňování stojanů a podpoře bikesharingu. Chce nadále koordinovat výstavbu pěších a cyklistických propojek se Středočeským krajem.
Na sociální síti X se pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib v reakci na článek vyjádřil následovně:
„Například financování cyklodopravy v rámci TSK držíme na podobné úrovni jako loni. Vršovickou drážní promenádu navíc neblokuje nedostatek financí. Problém je pozemkový na straně Správy železnic. Při bližších propočtech totiž zjistili, že území drážní promenády může zčásti protnout vysokorychlostní trať. Proto v současné chvíli nechtějí Praze poskytnout potřebné pozemky. Jednáme ale o řešení, jak i přes plánovanou vysokorychlostní trať projekt drážní promenády realizovat.“
K vršovické drážní promenádě doplnil: „Ve chvíli, kdy víme, že kvůli pozemkům v tomto termínu nemůžeme projekt realizovat, tak na něj nevyčleňujeme finance. Důvod je ale pozemkový.“
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 15. 4. 2024, 12:46
24
Zrovna ta drážní promenáda by pro začátek stačila udělat lowcostově - v trase jedné koleje shrábnout štěrk a nasypat mlat a udusat. Safta, já si to umím představit udělat to i v rámci crowdfundingu a jako dobrovolné brigády. Stačí jen když to povolí město.
Kuba 15. 4. 2024, 13:45
6
Ondra; nechybi tam nejaky mosty sneseny kvuli rozsireni prujezdu pro auta?
Ondra 15. 4. 2024, 13:49
7
@Kuba - mohlo by se začít aspoň jedním úsekem, třeba Nad Vinným potokem -> U Slavie, podle mapy tam most je.
Piskvor 15. 4. 2024, 15:13
18
@Kuba: Chybí něco mnohem podstatnějšího. Vůle.
újezďák 15. 4. 2024, 15:20
9
mě chybí Uhříněves- Hájek Koloděje... to by mě osobně prodloužilo sezonu minimálně o měsíc. Zmíněné odložené Háje -Uhříněves dám po osvětlené silnici s krajnicí klidně za tmy, ale neosvětlené úseky těsně " za Prahou" na úzkých silnicích bez krajnic, za tmy prostě jezdit nechci...
Erik 15. 4. 2024, 19:53
3
16
Hlavně že tramvaj na Václavaku má zelenou. Takový nesmysl ????????♂️ cyklo trasy po Praze by byly fajn. Když člověk vidí infrastrukturu cyklo stezek v zahraničí, tak u nás je to bohužel smutný příběh.
újezďák 15. 4. 2024, 20:29
17
Erik : proč to srovnávat zrovna s obnovenou tramvají na Váckavském náměstí ? To je přece MHD, co máte proti MHD ? Já ještě pamatuji jak tam jezdily tramvaje z Vinohrad a bylo to skvělé, opakuji skvělé a tomu náměstí to pomůže a pomůže to i lidem . Tak prosím nesrovnávat s rozvojem MHD, to mi přijde hodně ale hodně kontraproduktivní...
Kuba 15. 4. 2024, 21:53
9
Piskvor: na městě samozřejmě, political will sold separately je věčně platné, to jsem snad ani komentovat nechtěl, nechci porušovat pravidla diskuse, myslel jsem to pro ten Ondrův plán na brigádu.
Erik: to jste si vybral zrovna věc, která je reálně taky potřebná. Dneska je půlka tramvajový sítě Prahy závislá na průjezdnosti jedný jediný křižovatky Spálený s Lazarskou. Tam když se něco stane, zastaví to tramvaje v celým městě a ta trať na Václaváku je v podstatě jediná reálná šance, jak připravit možnou objížďku tohoto kritickýho místa a přetížený Ječný. Jo, je průšvih, jak se dopravní podnik při rekonstrukcích své infrastruktury chová macešsky k bezmotorový dopravě včetně lidí na kolech, ale tohle bych jim nevyčítal, tohle jde za neschopností a neochotou vedení města.
VM 15. 4. 2024, 23:05
Plan pekny, snad se jednou dockame alespon poloviny.
Ondrej 16. 4. 2024, 08:05
1
@Ondra - to je fajn napad! Rad přijdu na brigádu.
Jiří Kadlec 16. 4. 2024, 08:53
2
Tím zlepšením A1 v centru (které jak jsem pochopil nebylo vyškrtnuté) se myslí konkrétné co?
Ondra 16. 4. 2024, 10:43
2
@Jiří Kadlec - tipoval bych že to bude oprava chodníku podél Strakonické
Mickey 16. 4. 2024, 10:47
6
Bohužel to vypadá, že jsou odložené ty nejdůležitější a dopravně nejvýznamnější stavby. Škoda.
Kuba 16. 4. 2024, 14:42
3
Jiri Kadlec, Ondra: na A1 v centru se myslim resi lepsi prujezd skrz Kampu a vyhledove Janackovo nabrezi, ale jestli neco z toho bude brzy a v jake podobe, to netusim.
komentář