Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?

Publikováno: 03. dubna. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 23. dubna. 2024
Publikováno: 03. dubna. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 23. dubna. 2024

Pomalu začíná stavební sezóna a vyvstává tak otázka, kolik nových stezek a cyklostezek přinese rok 2024 Praze. Pokusili jsme se odpovědět.

Dle návrhu rozpočtu hlavní město letos do infrastruktury pro pěší a cyklisty investuje 120 milionů korun. To je méně než v letech 2020 (170) a 2022 (245), jedná se o podobnou sumu jako v roce 2021, kdy bylo investováno přibližně 122 milionů.

Pohorší si i akce výslovně zaměřené na pěší dopravu a celkovou bezpečnost BESIP. Na tyto projekty půjde 136 milionů. To je částka, která je dle slov radního pro dopravu Prahy 3, Ondřeje Ruta (Zelení), nedostatečná i pro realizaci projektů se stavebním povolením.

Nejvyšší částku z rozpočtu na dopravu čítající necelých 10 miliard korun spolkne metro D, výstavba vozovny Hloubětín, Dvoreckého mostu, rekonstrukce Libeňského mostu, stanice metra Florenc a parkovací domy Opatov a Dědina.

Nové (cyklo)stezky

Letos by se mohla dokončit stavba následujících akcí. S jistotou lze říct, že se nepostaví všechny:

  • Stezka Kačerov – Labuť, Praha 4 (900 m), cyklotrasa A42/A7/A5
  • Stezka Strakonická (Nádražní–U královské louky, 1500 m), Praha 5, A1
  • Stezka Holešovice – Bubny, Praha 7 (450 m), A16/A6
  • Stezka v parku U Vody, Praha 7 (250 m), A1
  • Stezka K Cementárně – Na Drážkách (500 m), Praha 16, A114

S největší pravděpodobností nevzniknou:

  • Historické cyklopásy Letňanská, Praha 9 (500 m), A7/A42
  • Stezka U Záběhlického zámku, Praha 10 (600 m), A41
  • Stezka kolem Košíkovské nádrže, Praha 11 (350 m), A225
  • Stezka U Kunratického lesa, Praha 11 (500 m), A216/A225
  • Stezka podél Českobrodské, pokračování, Praha 14, A8
  • Stezka Sychrovská–Zamašská (450 m), Praha 19, A28
  • Letňanské korzo–Ostravská ulice (50 m), Praha 19, A4

Zároveň během roku poběží výstavba akcí, které podmínky cyklistické dopravy zlepší až v následujících letech. Nové možnosti pro jízdu na kole přinese Dvorecký most s předpokládaným otevřením v roce 2025, nové cyklopásy plánované v rámci rekonstrukce horní části Václavského náměstí v roce 2026.

Rekonstrukce

Kromě zcela nových úseků dojde k opravám stávajících stezek pro pěší a cyklisty:

  • Rekonstrukce stezky Kbely–Novopacká, Praha 19
  • Rekonstrukce stezky A2, Veslařský ostrov–Jeremenkova, Praha 4

Nové cyklopruhy

V rámci rekonstrukcí dojde k integrování cyklistické dopravy do ulic:

  • Hartigova, Praha 3 – pokračování nevyhrazeného cyklopruhu ve stoupání (400 m), A240
  • Peroutkova, Praha 5 – cyklopruh pouze v krátkém úseku, jinak piktokoridor, A130
  • Komořanská, Praha 12 – nevyhrazený cyklopruh ve stoupání z Modřan, A402
  • Dukelských hrdinů, Praha 7 – nevyhrazený cyklopruh, A30

Kromě toho se počítá s obnovou několika světelných křižovatek, což také může přinést drobná zlepšení ve formě řadících cyklopruhů, přejezdů nebo předsunutých stání pro cyklisty.

Promarněné příležitosti

Rok 2024 tak v budování cyklistické infrastruktury nebude nijak přelomový. Jak vidno ze seznamů, mnoho akcí je připraveno k realizaci. Jako každý rok ale z kapacitních důvodů nedojde k realizaci všech. K tomu se letos přidávají rozpočtové škrty, které cyklistickou i pěší dopravu dále znevýhodňují.

Pár týdnů po vydání této zprávy magistrát představil plány cyklistické infrastruktury pomocí tiskové konference. Podle ní bude Praha v roce 2024 realizovat 5 stavebních akcí – tedy zúžený výběr oproti tomuto článku.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Piskvor 3. 4. 2024, 09:30
27

Je to bída. Půlka těch "staveb následujících akcí, který se možná ani nepostaví," jsou navíc monstrózní megaakce typu "tady na značku Stezka pro chodce přidáme dodatkovou tabulku, a támhle na druhým konci taky." :(

Kuba 3. 4. 2024, 10:45
21

Diky za prehled. Bohuzel se to stale da shrnout jedinym slovem: malo. Dalo by se to rozsirit i na dve slova: prevazne neskodna. I kdyz napr. Ta propojka v Bubnech bude podle me extremne uzitecna.

Ondra 3. 4. 2024, 11:07
20

Tradiční pokračování opravování chodníků a poté prezentování je jako cyklostezek řekl bych :) V úplném centru úplně prázdno.

Jiří Kadlec 4. 4. 2024, 08:47

Dobrá zpráva že bude cyklostezka podél Strakonické, tam to hodně pomůže (ve směru od severu k jihu v tomto úseku ani není všude chodník - o cyklopruhách nemluvě - a Nádražní je kvůli autobusům ještě větší horor ... Snad se ta cyklostezka brzo povede! Jenom škoda že se nechystá nic návazného severně od ulice "u královské louky", kde by šla vést stezka přímo po břehu Vltavy pod železničním mostem až k Smíchovské náplavce ale bohužel stávající pěšina není průchozí kvůli oplocené skládce. Nevíte jestli je to tam blokované čekáním na náhradu železničního mostu?

Piskvor 4. 4. 2024, 09:07

Víme, není. Majitel oplocené skládky ví, že město ten pozemek potřebuje... ($)_($)

Santi 4. 4. 2024, 11:52
2
1

Víceméně opět skoro všechno vpravo od Vltavy.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat