Pomalu začíná stavební sezóna a vyvstává tak otázka, kolik nových stezek a cyklostezek přinese rok 2024 Praze. Pokusili jsme se odpovědět.
Dle návrhu rozpočtu hlavní město letos do infrastruktury pro pěší a cyklisty investuje 120 milionů korun. To je méně než v letech 2020 (170) a 2022 (245), jedná se o podobnou sumu jako v roce 2021, kdy bylo investováno přibližně 122 milionů.
Pohorší si i akce výslovně zaměřené na pěší dopravu a celkovou bezpečnost BESIP. Na tyto projekty půjde 136 milionů. To je částka, která je dle slov radního pro dopravu Prahy 3, Ondřeje Ruta (Zelení), nedostatečná i pro realizaci projektů se stavebním povolením.
Nejvyšší částku z rozpočtu na dopravu čítající necelých 10 miliard korun spolkne metro D, výstavba vozovny Hloubětín, Dvoreckého mostu, rekonstrukce Libeňského mostu, stanice metra Florenc a parkovací domy Opatov a Dědina.
Letos by se mohla dokončit stavba následujících akcí. S jistotou lze říct, že se nepostaví všechny:
S největší pravděpodobností nevzniknou:
Zároveň během roku poběží výstavba akcí, které podmínky cyklistické dopravy zlepší až v následujících letech. Nové možnosti pro jízdu na kole přinese Dvorecký most s předpokládaným otevřením v roce 2025, nové cyklopásy plánované v rámci rekonstrukce horní části Václavského náměstí v roce 2026.
Kromě zcela nových úseků dojde k opravám stávajících stezek pro pěší a cyklisty:
V rámci rekonstrukcí dojde k integrování cyklistické dopravy do ulic:
Kromě toho se počítá s obnovou několika světelných křižovatek, což také může přinést drobná zlepšení ve formě řadících cyklopruhů, přejezdů nebo předsunutých stání pro cyklisty.
Rok 2024 tak v budování cyklistické infrastruktury nebude nijak přelomový. Jak vidno ze seznamů, mnoho akcí je připraveno k realizaci. Jako každý rok ale z kapacitních důvodů nedojde k realizaci všech. K tomu se letos přidávají rozpočtové škrty, které cyklistickou i pěší dopravu dále znevýhodňují.
Pár týdnů po vydání této zprávy magistrát představil plány cyklistické infrastruktury pomocí tiskové konference. Podle ní bude Praha v roce 2024 realizovat 5 stavebních akcí – tedy zúžený výběr oproti tomuto článku.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Piskvor 3. 4. 2024, 09:30
28
Je to bída. Půlka těch "staveb následujících akcí, který se možná ani nepostaví," jsou navíc monstrózní megaakce typu "tady na značku Stezka pro chodce přidáme dodatkovou tabulku, a támhle na druhým konci taky." :(
Kuba 3. 4. 2024, 10:45
21
Diky za prehled. Bohuzel se to stale da shrnout jedinym slovem: malo. Dalo by se to rozsirit i na dve slova: prevazne neskodna. I kdyz napr. Ta propojka v Bubnech bude podle me extremne uzitecna.
Ondra 3. 4. 2024, 11:07
22
Tradiční pokračování opravování chodníků a poté prezentování je jako cyklostezek řekl bych :) V úplném centru úplně prázdno.
Jiří Kadlec 4. 4. 2024, 08:47
7
Dobrá zpráva že bude cyklostezka podél Strakonické, tam to hodně pomůže (ve směru od severu k jihu v tomto úseku ani není všude chodník - o cyklopruhách nemluvě - a Nádražní je kvůli autobusům ještě větší horor ... Snad se ta cyklostezka brzo povede! Jenom škoda že se nechystá nic návazného severně od ulice "u královské louky", kde by šla vést stezka přímo po břehu Vltavy pod železničním mostem až k Smíchovské náplavce ale bohužel stávající pěšina není průchozí kvůli oplocené skládce. Nevíte jestli je to tam blokované čekáním na náhradu železničního mostu?
Piskvor 4. 4. 2024, 09:07
2
Víme, není. Majitel oplocené skládky ví, že město ten pozemek potřebuje... ($)_($)
Santi 4. 4. 2024, 11:52
2
1
Víceméně opět skoro všechno vpravo od Vltavy.
Radek 19. 4. 2024, 14:04
Dvě třetiny akcí.
komentář