Rekonstrukce Dukelských hrdinů v Praze 7: Jak bude vypadat?

Publikováno: 27. června. 2024, 3 min. čtení
Aktualizováno: 07. července. 2024
Úvodní foto: IPR
Publikováno: 27. června. 2024, 3 min. čtení
Aktualizováno: 07. července. 2024
Úvodní foto: IPR

V těchto dnech začíná rekonstrukce ulic Dukelských hrdinů a U Výstaviště v Holešovicích. Součástí opravy tramvajové trati bude i rekonstrukce celého uličního profilu, přinese zlepšení pro pěší i lidi jedoucí na kole.

Mezi červnem 2024 až prosincem 2025 proběhne přestavba kilometrového úseku ulic Dukelských hrdinů a U Výstaviště, konkrétně mezi Strossmayerovým náměstím a Bubenskou ulicí. Proměna má vylepšit prostranství této obchodní třídy, zejména díky rozšíření chodníků, zřízení bezbariérových zastávek, úprav přechodů pro chodce či doplněním mobiliáře. Přibudou také podzemní kontejnery na tříděný odpad a lepší prostor pro restaurační předzahrádky.

Z hlediska cyklistické dopravy dojde v celé délce k doplnění nevyhrazeného cyklopruhu. Rozměrnější vozidla tak do něj budou moci zasahovat. Zároveň nebude výškově, barevně ani prostorově oddělen, částečně povede podél zaparkovaných aut. V nově bezbariérové tramvajové zastávce Strossmayerovo náměstí lidé  pojedou na kole společně s auty. Oproti současnému stavu bude v ulici U Výstaviště výrazným zlepšením nový hladký povrch.

Jediná více oddělená cyklistická infrastruktura bude v křižovatce Dukelských hrdinu – U Výstaviště (tramvajová smyčka), kde vznikne oddělený přejezd umožňující nepřímé odbočení vlevo směrem do Stromovky.

Promarněná příležitost?

Ulice Dukelských hrdinů bude další pražskou ulicí, kde po rekonstrukci vznikne pouze nevyhrazený cyklopruh. Oproti původním vizualizacím nebude podbarvený, v tramvajové zastávce se spojí s auty. K pohodlnosti cyklopruhu nepřidá ani to, že zhruba z poloviny povede podél zaparkovaných aut. A to i v ulici U Výstaviště, která je dostatečně široká a doposud zde parkovací zálivy nebyly. V části ulice Dukelských hrdinů navíc cyklopruhy poníží ze současných vyhrazených cyklopruhů na cyklopruhy nevyhrazené.

Město tak promarní další příležitost postavit bezpečnou oddělenou infrastrukturu pro jízdu na kole. Radní Pavel Zelenka (Praha sobě) uvedl, že cyklopás do ulice se prostorově nevejde, jeho vznik by totiž znamenal zúžení chodníků či redukci parkování. (pozn. red.: vyjádření P. Zelenky bylo předtím uvedeno nesprávně, vzniku cyklopásu by nebyl možný pouze pomoci redukce parkování)

Jedinou cestou, jak toto nyní řešení „zachránit“, by bylo podbarvení cyklopruhů alespoň v místě křižovatek. Takový zásah by ulici opticky zúžil, což by přispělo ke zklidnění i lepší pocitové bezpečnosti lidí na kole.

Celou koordinační situace rekonstruovaného úseku najdete zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Kuba 27. 6. 2024, 11:31
16
2

Tak nějak očekávané. Udělat pořádně cykloinfra i na velkých ulicích se nechce ani P7, k jednookému kralování mezi ostatními slepými MČ jim celkem stačí důslednost v tom nejjednodušším, tedy cykloobousměrkách na vedlejších ulicích. Doufám, že dodržej sliby o tom, že výrazně zlepšej paralelní průjezd Malým Berlínem, ulici Dukelských Hrdinů už jsem vzdal, ta holt bude na dalších 20-30 let zafixovaná v mizerným stavu, pokud se někdo na DPP, magistrátu a MČ neprobudí a nedá tam aspoň třicítku, se kterou by to možná mohlo jakž-takž fungovat.

Zdenek X 27. 6. 2024, 12:18
7
2

Ja ocenuji predevsim to pridane stromoradi.

Ondra 27. 6. 2024, 12:31
10
6

Ono si myslet že Praha sobě nějak velkoryse podporuje cyklodopravu je dost naivní. Nemá až tak daleko k ODS nebo TOP, zuby nehty se drží parkovacích míst. Přitom, kolik míst by se zrušilo ? Moc jsem jich nenapočítal, teoreticky tam projede víc cyklistů než lidí co si tam odloží svůj soukromý majetek.

Zdenek X 27. 6. 2024, 13:40
2
11

@Ondra: je docela dobre mozne, ze ti, kteri by projeli mistem, kde si nekolik jedincu odlozi soukromy majetek, maji odlozen soukromy majetek o nekolik ulic dal a maji tu kliku, ze to misto, ktere zrovna oni zabiraji, neni tak exponovane. A jestlize pritom oroduji za ruseni parkovacich mist, muze byt az pokrytecke. Proto napriklad ja mlcim.

Tri tydny stary pruzkum z diskutovane mestske casti: https://www.praha7.cz/hlasovani-parkovani-vysledky/

David 27. 6. 2024, 20:03
8
2

Neaktualizoval se nedávno Plán udržitelné mobility? A nevypadly z něj všechny cyklodrobnosti, jako Vršovická drážní? Tak jaká promarněná příležitost? To už je ono. Zvykejme si. Dopadlo to o cyklopruhy lépe, než mohlo.

Karel 28. 6. 2024, 09:19
5
21

Je úplně jedno jestli pruhy pro cyklisty jsou, tyhle cykloteroristi si stejně jezdí kde se jim povede. S ohledem na to že p. starosta jezdí stejně tak se čeká na to až některý srazí dítě pak jako obvykle pozdě možná bude policie tuhle sebrankou řešit. A za parkování by chtěli víc ale míň míst když vidím ten výsledek tak mě nenapadá nic slušného jak se o tom vyjádřit.

David 28. 6. 2024, 10:12
7
2

Karle, tak se místo neslušného vyjadřování zkuste jednou projet do práce na kole. Kolik přestupků cestou do práce spácháte, a jak se budete vyjadřovat potom.

Zdenek X 28. 6. 2024, 10:42
4
3

Karle, muzeme mi, prosim, sdelit, cim se cykliste dopousti terorismu? Me osobni zkusenosti jsou zcela jine: (1) na kole nemam zadnou interakci s chodci, nebot se na chodnicich nevyskytuji (pripadne zcela vyjimecne) a verte mi, ze abych prezil 20 let na kole mezi auty v Praze, musel (musim) jsem se chovat ve vozovce opatrne a nikoli terorizovat, (2) jako chodec (a otec deti) si nemohou vzpomenout na situaci, kdy bych se citil cyklistou ohrozen, (3) za volantem je asi interakce s cyklisty nejvyraznejsi, ale to je tim, ze rad jezdim autem rychle (mimo obec) a holt musim zpomalit. Cim to je, ze vase zkusenost s cyklisty je natolik odlisna? Je mi lito, ze mate takovou smulu. A podivejte se, prosim, na dlouhodobe statistiky na https://nehody.cdv.cz a vyhledejte si pocet deti srazenych cyklisty. Budete asi prekvapen.

(Asi nejvice me zacinaji omezovat e-cykliste, protoze se mraky e-cyklistu dostalo do mist, kam se drive muselo lidskou silou a tim bylo mnozstvi prirozene omezeno, a uhybat kazdou minutu na turisticke trase je zatracene otravne. Ale ja je povazuji za motoristy a jsem pro omezeni podobna, jako maji v prirode uzivatele jinych motorovych prostredku.)

Ale jinak s pruhy mate pravdu, jestli jsou nebo nejsou me netrapi, i bez nich me budete potkavat na silnici v Praze na kole, i ja se musim po meste pohybovat a vyhrazuji si moznost v ramci platnych zakonu svobodne zvolit, jak tak budu cinit.

újezďák 28. 6. 2024, 11:44

Karel, hm loni bylo na českých silnicích vyšetřováno přes patnáct set dopravních nehod s účastí a zdravotními následky u dětí do 14 let...

Vratislav Filler 28. 6. 2024, 13:21
14
1

Realizace je v příkrém rozporu se schválenými Standardy aktivní mobility. Minimální standard pro takovouhle ulici je dual, tj. Aspoň legalizovat souvislé některý chodnik. Vzhledem k významu trasy ale měl by spíš vyšší standard,což jsou dánské pasy. Jestli tam MČ chce parkování, tak by si to měla celé zaplatit ze svého.

David 28. 6. 2024, 14:37

Jenže ony ty standardy jsou nezávazné. Někdy na štěstí. Viz oddělování cyklistů od aut pred hlavním nádražím,bez ohledu na použitelnost takového řešení,nebo obytná či pěší zóna s povolenym vjezdem kol na nejdůležitějších trasách...

Karel 28. 6. 2024, 15:59
1
10

To nám tady p. David chce naznačit že každý kdo sedne na kolo tak dělá přestupky? Tak snad aby se zřídila cykloškola pro ty kdo nevědí že jsou účastníky silničního provozu a podle toho by se měli chovat.

Zdenek X 28. 6. 2024, 20:49
6
2

Pochvaloval jsem planovane stromoradi, ale ted koukam, ze jsou v nem zalivy pro parkovani. To uz pripada trochu moc i na me, tim je stromoradi uplne degradovano.

Jeste poznamka v sugestivnimu obrazku z amsterodamske ulice "Dukelskych hrdinu". V miste, kde je vyfocen cyklista, je ulice o 6 metru sirsi nez prazska ulice (v miste, kde vede mezi bloky). Ono je to videt i podle toho, ze v tom miste jsou v A. parkovaci zalivy po obou stranach a presto se tam vmestnaly prubezne cyklopruhy.

újezďák 28. 6. 2024, 21:37
8
3

Karel : cykloškola pro lidi, kteří valnou většinou mají řidičáky ? Tak pak i povinný opakovací kurs pro řidiče každé dva roky což ? Vždyt žijeme v zemi, se každý boží rok policejně a skrz úřady řeší 400 000 přestupků a porušení zákona na veřejných komunikacích a nějaký Karel nám tady bude vykládat o přestupcích cyklistů. Mimochodem pane Karle papíry mám přes 40 let a jezdím i autem, dodnes bez jediného přestupku nebo bodu či pokuty. ČÍm to asi bude, že by tím , že si na rozdíl od 400 000 přichycených uvědomuji, že nejsem na silnici sám ? ( mimochodem , na každý řešený přestupek připadá 5 až 6 nezachycených, tak až budete zase fantazírovat nad cyklisty, tak si laskavě vzpomeňte na ostatní účastníky provozu)

Karel 28. 6. 2024, 21:47
2
11

Pro pana újezďáka. Já mám též řidičák a na všechno, se vším jsem jezdil a po světě jsem ročně najezdil 120tis km. To jak se jezdí v této republice včetně kol by jste si nedovolil ani v Turecku. Pokud jste přesvědčen že většina cikloteroristů má řidičák tak já nejsem, pokud ho mají tak by jim ho měli sebrat.

Vratislav Filler 29. 6. 2024, 09:42

David: Předprostor Fantovy budovy se dá udělat podle Standardů dobře, akorát by to tak museli připustit mistři z IPRu. A ne, že bude Hendrych na komisi drtit mezi zuby, že dokud on tam bude, tak na cyklopásech za parkováním asfalt nikdy nebude.

Jenda 29. 6. 2024, 19:02

Karel: Ano, dělá. Zkuste si to někdy bez nich. Třeba jak budou řidiči aut za vámi šťastní, že vás nemohou předjet, protože odmítáte uhnout na značku V 13 (Šikmé rovnoběžné čáry) u kraje. Nebo že jedete přes most Barikádníků a ulicí V Holešovičkách do kopce, protože vedlejšími ulicemi se to legálně nesmí, nebo po I/4 kolem Jíloviště, protože Jílovištěm je průjezd zakázán.

Tonda 29. 6. 2024, 21:29
4
2

Nevyhrazený pruh pro cyklisty podél parkování je horší než nic, to je z principu ohrožení cyklistů, v podstatě genocida.

Karel 30. 6. 2024, 00:17

Pro Zdeňka. Sedněte si na půl hodiny na Řezáčovo nám. a koukejte se okolo. Bude vám jasné proč mám zkušenost kterou prezentují. Né jednou jsem na těchto chodnících sundaval z kola někoho kdo se ještě rozčiloval.

David 1. 7. 2024, 02:28

"... Né jednou jsem na těchto chodnících sundaval z kola někoho kdo se ještě rozčiloval..."
Lékař, nebo pacient?
Policista, nebo zločinec?

Zdenek X 1. 7. 2024, 08:07

@Karel: budu rad, kdyz me opravite, ale odhaduji, ze za pul hodiny uvidim: projit pres namesti 50 lidi, nekolik s nich odhodi na zem vajgl, bude-li to v noci, nekdo se vycura u stromu (nebo bude opilecky pokrikovat), kdyz budu "mit kliku", budou tam zrovna sedet bezdomovici, budou chlastat a nechaji po sobe nejaky neporadek, nelegalne pres namesti projede par cyklistu (a treba sdilenych e-kolobezek a podobnych vehiklu), nelegalne okolo namesti projede par aut rychlosti prevysujici povolenych 30 km/h, zadne dite nebude srazeno. Mozna uvidim zastavit auto nelegalne na chodniku an blikackach a neco vylozit/nalozit (rozhodne nepatrim k tem, kterym by to vadilo, nekdy je to nezbytnost). Pochybuji, ze uvidim znamky teroru ze strany cyklistu.

Jak rikam, budu rad, kdyz me opravite a sdelite, jak vypada takova typicka pulhodina na Rezacove namesti s durazem na terorismus ze strany cyklistu.

Zdenek X 1. 7. 2024, 10:41
3
3

V.Filler: danske pasy navrzene podle nezavaznych Standardu aktivni mobility (standardy rikaji 2.25 m, takze dohromady 4.5 m) v ulici, kde je nutne zaroven zachovat automobilovou dopravni kapacitu a volny prujezd tramvaje, kterou je treba ozivit nejakou zeleni, a kde nejake parkovani take musi byt, a ktera je siroka 23 metru, nedokazi pravdepodobne ani v Amsterodamu.

Standardy by vyzadovaly valku, aby Praha byla vystavena znovu a velkoryseji treba jako Varsava. Potom by to slo.

Po pasech za zaparkovanymi auty jezdit nebudu, nevim, proc bych se mel tlacit do mist, kde nevim, co me trefi z obou stran. Kdyz uz ma cyklista takovou vykonnost, ze se dokaze prepravovat po kopcovite Praze (a ma odpovidajici bicykl, nikoli herku ala Amsterodam, na tom bych opravdu na Strahov, kde jsem 35 let bydlel a 15 let na kole jezdil, nevyjel), nevim, proc by se plouzil v prouzku mezi zaparkovanymi auty na strane jedne a chodci na strane druhe. Osobne radeji budu riskovat, ze me srazi auto, nez ze maminka na chodniku neuhlida dite a ja ho na tom pruhu bez moznosti uniku, srazim. Nevim, kdo je pan Hendrych, ale podporuji ho (ackoliv neznam jeho duvody, mozna jsou jine; a mozna jsem nepochopil vas komentar).

Jenda 1. 7. 2024, 10:41
1
4

David: Je to v pohodě, já díky těmto a podobným příspěvkům zase nemám problém srážet chodce když se motají někde kde nemají (přecházení mimo přechod <50m od přechodu, chození po stezce pro cyklisty ve větším rozsahu než mají povoleno zákonem atd.).

Jenda 1. 7. 2024, 10:48

Zdenek X 10:41: Ano, já to mám taky tak (jezdím do práce po magistrále), ale tady jde o to, že tu ulici má mít možnost používat i ta rodina z té slavné fotografie co je na konci článku. Takže ideální by bylo aby ta rodina jela tím proužkem pomalu nebo tak něco, a já a vy jsme mohli jet po silnici. Protože tam asi bude 30km/h, tak na té silnici ani nebudeme objektivně příliš zdržovat, protože taky zvládáme jet 30.

Druhá možnost je, že v „rezidenčních ulicích“ to bude pomalé (stejně jako pro auta - 30, případně i 20, a různé kličky mj. kvůli parkování, dávání předností na rozích, pouštění chodců), ale Praha bude navržená tak, aby se cyklista dostal do 500m na nějakou páteřní rychlou „magistrálu“ a po ní dojel kam je potřeba a až v cíli zase posledních 500m bylo pomalých. Opět stejně jako to mají auta.

(druhá věc je že tohle v Praze nefunguje a když se někde postaví, libovolně příšerná, cyklostezka, tak se po silnici pak moc jezdit nedá)

újezďák 1. 7. 2024, 12:31

David , on pan Karel bude náturou " pomocná stráž VB", to byli namachrovaní civilisté, kteří pomáhali Veřejné bezpečnosti udržovat pořádek ovšem většinově se věnovali buzeraci lidí, kteří nebyli ustrojeni a ostříhání v " proletářských standardech"..

Karel : jezdil jsem na kole v Turecku , jezdil jsem na kole v Německu, Rakousku, Anglii, Francii, Nizozemí a v USA ( samozřejmě tamtéž i autem) a tak mohu klidně říci, že k cyklistům se spolehlivě nejhůř chová zapšklá skupina lidi žijící u nás v Česku.
Nikde jsem nezažil, že by se nějaká špína veřejně chlubila, že sundala cyklistu z kola, nikde jsem nezažil ostřikování , polévání pivem , předjíždění na cm až po náraz zrcátka nebo odbočení vpravo těsně po předjetí a často i vybrždění cyklisty případně i sprosté pokřikování . To se holenku neděje ani v Turecku...

Zdenek X 1. 7. 2024, 13:27
2
1

prispevek "Jenda 1. 7. 2024, 10:41": to je tedy sila.

Jenda 1. 7. 2024, 13:34
1
3

Zdenek X: Nebo jste nedetekoval sarkasmus/ukázku dotažení ad absurdum.

Tomek 2. 7. 2024, 21:25

@Vratislav Filler Díky za info k Hendrychovi, to jsem tak nějak čekal. Stačí se podívat na to, co IPR vytvořil před Holešovickou tržnicí, neskutečná neschopnost práce s prostorem, jsou to bohorovní matlalové. Pozn.: Holka je taky totálně overrated, ale to je téma jinam ;)

MarPo 2. 7. 2024, 21:56
5
1

Tomek: HolKa je nesmysl, ta lávka měla mít o 4 metry na šířku víc a ty 4 metry mělo být věnováno pro cyklisty, odděleně. Stejně tak po nábřeží, to je jasné. My si tady v Praze celkově stříkáme do gatí z každé nové věci, protože jich až tak moc nedostaneme a tak to moc prožíváme a kritiku nechceme slyšet. Hodně času trávím ve Varšavě a Praha mi přijde v porovnání s ní už jen směšná, jak ve výstavbě čehokoliv infrastrukturního, tak vlastně čehokoliv jiného veřejného.

A jak se řešila ta nenávist vůči cyklistům, tak ve Varšavě na pohodičku na kole po chodnících, nikdy nebyl s nikým problém, jezdím na pohodu. Řidiči vás pustí ještě když se blížíte k přechodu, ne že musíte čekat až vás někdo pustí, na silnici vás nikdy nikdo neohrožuje, jo občas někdo jede jak blázen, ale určitě nemá v úmyslu vás ohrozit. Najezdil sem tu stovky kilometrů přímo ve vozovce a jezdím tu s absolutním klidem, v Praze instantní stres jakmile sednu na kolo....

Já už na to asi peču a zařídím si život tak, abych ve Varšavě zůstal napořád a Prahu jen navštěvoval, lidem v Praze už dočista hrabe...

Tomek 3. 7. 2024, 08:07

@MarPo Nemůžu než souhlasit co se týče našeho českého bahýnka a kapradí, z každýho prdu uválíme přes PR kuličku, nemluvě o tom, že ten prd je často jen takové nepovedené pšouknutí když jde o cykloinfra. Co se týče stavu na silnicích, za mě musím trochu oponovat, vysloveně s agresí či ohrožováním se setkávám minimálně a jezdím i dost po Praze a hlavně v provozu. I tady už se to podle mě dost v zlepšuje. Ale nemůžu srovnávat s Varšavou, dokážu si představit, že to někde může být krutě příjemnější...

Zdenek X 3. 7. 2024, 09:07
3
0

@MarPo: souhlas. Srovnani s Varsavou je krute, fakt je, ze tam se ulicni sit navrzena vyrazne velkolepeji (az sestiproude silnice/prospekty lemujici ba protinajici centrum) s moznosti dalsiho rozvoje. Proto mi diskuze o tom, zdali je mozne do Dukelskych hrdinu "narvat" i (dansky) cyklopas pripadaji usmevne, narvat je tam nelze (ani na mnoho dalsich mist, bohuzel) a je to marginalni. Tady jsou uplne jine problemy spocivajici v tom, ze jsme si z mesta udelali skanzen a nadale si jej pestujeme. Ano, s tim souvisi i to, ze Stvanicka lavka je mozna architektonicky pekna, ale uzka, zeleznicni most na Vytoni je mozna hezky, ale jinak uplne na hov*o (a plno tydytu jej jeste brani a chteli by jej zakonzerovat stejne, jako rozvoj mesta), plno lidi si mysli, ze je mozne zuzit magistalu bez nahrady (naopak, jesteze nekdo mel tu silu a dokazal alespon jednu komunikaci mestem udelat) ... . Je treba priznat, ze to maji planovaci (i historicky) v Praze tezke: Prazsky hrad, strahovsky kopec, udoli Motolskeho potoka, Botice, svah Letne, Vitkov ... to neni jak kreslit na rovine.

Souhlasim s vami i v tom, ze velky problem je mentalita (zvyk): cyklistika neni omezena pouze auty (ve skutecnosti to neni tak hrozne a ja najezdim po Praze tisice kilometru rocne -- bez prehaneni), ale i tim, ze nefunguje vetsi tolerance chodci vs. cykliste (pro ty slabsi/pomalejsi cyklisty, kteri by mohli jet po chodnicich). Oboustranne: kolikrat jsem tady uz cetl, jak se chodci motaji do cesty.

MarPo 4. 7. 2024, 16:17

Zdenek X: souhlasím. Praha by na tom mohla být lépe i přes kopcovitost a charakter shluku vesnic, ale pěstujeme si tu skanzen který si nechceme nechat narušit a nikam, ale vůbec nikam se neposouváme. Mezitím všechna velkoměsta na západě i v Polsku nám utíkají každým rokem obrovským skokem. Agresivita tu je opravdu veliká, možná mám smůlu, možná je to tím že dnes už většinu cest absolvuju na Rekole (už mi jeden tydýt nadával do čů*áků na růžovém kole) nebo nevím, ale opravdu mi to tu není už moc příjemné.

Já mám takovou teorii, že právě tím jak je Praha stísněná, přeturizmovaná a stává se skanzenem, tak je čímdál víc nevlídná pro své obyvatele a život v ní je čímdál větší boj o prostor a ideologie.

Právě ve Varšavě, kde z centra a okolo něj vedou desítky obřích prospektů které dovolují 3, mnohdy i 4 pruhy v každém směru, tři metry cyklostezky a obrovské chodníky, jsou lidi úplně v pohodě s tím, že si někdo jezdí autem a někdo jiný zase na kole. Každý si jede svoje a ti ostatní ho vlastně vůbec nemusejí zajímat. Všichni tak žijou v takovém větším klidu a je to na atmosféře města znát.

Ale možná je to příliš subjektivní, kdo ví, to já nemůžu posoudit.

Nakonec bych chtěl jen dodat, že ať se ve Varšavě rekonstruuje jakákoliv ulice, tak je to ve velkém stylu (minimálně centrum a širší centrum). Přibudou stromy, kvalitní povrchy, cyklo, celý veřejný prostor se udělá v obrovské kvalitě a ten skok před a po je obrovský. V Praze se nechá všechno jak je a jen se to předláždí/přeasfaltuje a maximálně se něco načmárá na asfald nebo se tam mrsknou balisety a podobná havěť. S tím, že nic jiného nejde protože památkáři/dlouho by to trvalo/jakákoliv jiná příhodná výmluva.

A tohle je asi nejsmutnější, vědět, že tady se to nikdy nezlepší...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat