V pondělí uspořádala městská část Praha 6 a spolek AutoMat komentovanou cyklojízdu po městské části, která se zaměřila na konkrétní dopravní situace a cyklistickou infrastrukturu. Během jízdy byl poskytnut výklad o nejlepším možném způsobu chování cyklistů, zejména ve vztahu k interakci s auty a chodci. Cílem akce bylo zvýšit sebevědomí účastníků a účastnic při pohybu v dopravě a zlepšit jejich schopnost bezpečně a efektivně zvládat různé dopravní situace na kole.
V úterý 17. září se uskuteční druhá část, která se zaměří na pokročilejší infrastrukturu a chování.
Teprve před několika týdny jsme psali o iniciativě Lucie Ryzlerové, která pořádá kurzy cykloškoly pro ženy, s cílem zvýšit jejich sebevědomí při jízdě na kole po městě. Zdá se, že radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) měl podobný nápad, a to nejen pro ženy, ale pro všechny obyvatele Prahy 6. V pondělí proběhl první díl této akce, který byl zaměřen na nováčky na kole v městském provozu.
Cykloprojížďku vedli Vratislav Filler a Zuzana Poláková ze spolku AutoMat (Městem na kole je nezávislý projekt spolku, pozn. red.). Deset účastníků, žen i mužů ve věku 35 až 70 let, s řidičskými průkazy i bez nich, dostalo k dispozici elektrokola Lime a sluchátka s portem, aby mohli poslouchat komentář v průběhu jízdy. Ačkoli se vyskytly určité technické problémy a část jízdy propršelo, účastníci se dozvěděli mnoho o různých aspektech cyklistiky v provozu, a to jak prostřednictvím poslechu, tak i praktického nácviku během jízdy.
Několik témat, která byla během jízdy diskutována:
V průběhu bylo diskutováno mnoho aspektů cyklistiky a účastníci se shodli, že projížďka s výkladem za jízdy pomohla zvýšit jejich sebevědomí při pohybu v provozu na kole. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že i když si myslíte, že všechno znáte, opakování některých zásad může zlepšit jistotu a zvýšit správné využívání cyklistické infrastruktury. Čímž pomůžete ostatním účastníkům provozu naučit se očekávat od cyklistů určitý předvídatelný styl chování.
Zajistí akce jako tato rozmach cyklistické dopravy na Praze 6? Stěží. Jak bylo radnímu připomenuto různými diskutujícími na sociálních sítích, když si na síti X stěžoval na nízký zájem o tuto akci, hlavním faktorem, který rozhoduje o tom, zda lidé skutečně budou jezdit na kole, je bezpečná infrastruktura. Lepší školení přidá jen trochu sebevědomí. Jak však radní uvedl v pondělí na konci jízdy, je nereálné očekávat, že se z Prahy přes noc stane cyklistický ráj, i kdyby byla politická vůle ke změně. Proto by se měly pořádat a oceňovat i takovéto malé akce. Diskuse o tom, zda Praha dělá dost, bude nepochybně pokračovat…
Pokud vás téma bezpečného pohybu na kole po městě zajímá, prostudovat můžete naši sekci návodů. Základy jsou přehledně shrnuty i v naší nedávno publikované infografice.
Pokud žijete v Praze 6, je vám více než 18 let a máte zájem jezdit na kole po městě, můžete se připojit k druhé části této akce. V úterý 17. září od 17:00 do 19:00 hodin bude dalším tématem projížďky pokročilejší infrastruktura a obtížnější manévry. Další podrobnosti budou poskytnuty po registraci, kterou můžete provést zasláním e-mailu radnímu pro dopravu Prahy 6 Ondřeji Matěji Hrubešovi na adresu ohrubes@praha6.cz.
Toto je revidovaný strojový překlad článku, který originálně byl připraven pro naši anglickou sekci webu.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
David 28. 8. 2024, 12:03
7
Určitě pěkná akce.
Teď stačí udělat jen 1 - 2 tisíce takových jízd pro úplné cyklonováčky, a když žádný z nich neodpadne, tak se podíl cyklodopravy na vykonané přepravní práci v Praze zvýší přibližně o jedno procento. A nebo holt zbývá ta cykloinfrastruktura (jak se v článku píše) a nebo popularizace, jak se už v něm až tak nepíše, ale článek sám o sobě popularizací částečně je... :)
Ploki 28. 8. 2024, 16:16
4
Tisícovka z milionu je jedna desetina procenta.
Raději budu stále jezdit po chodníku než po silnici mezi auty
David 28. 8. 2024, 18:35
Ploki - a v každé skupině mají 10 lidí, tak by to mělo na jedno procento vyjít...;o)
Martin P. 28. 8. 2024, 23:14
6
2
Ploki Raději budu stále jezdit po chodníku než po silnici mezi auty
Jestli je ti míň, než 10, tak můžeš. Jinak je ale zarážející to odhodlání bez upřesnění. Ano, dá se jezdit i po nelegalizovaném chodníku tam, kde je oprávněná naděje, že to nikomu nepřekáží (rigidní zastánce předpisů nepočítaje). Takových příležitostí je plno. Ale využívat frekventovaný chodník a proplétat se mezi chodci, jen abych se za každou cenu nepotkal s autem, to už je za hranicí. Vídám i takové jezdce a často nad jejich rozhodnutím kroutím nechápavě hlavou. Nebývají to vetché stařenky nebo malé děti, ale lidé v nejlepších letech a zjevně v dobré fyzické kondici. A místem nejsou opuštěné periferní chodníky podél autostrád, ale přeplněné chodníky v centru. Všeho s mírou, rozumem a hlavně ohleduplností.
Vratislav Filler 29. 8. 2024, 09:42
2
Jakožto jeden z pořadatelů plně souhlasím s tím, že takovéto akce nemají zrovna přímý masový dopad. Pro ty lidi z řad začátečníků, kteří přijeli, to ale smysl mělo, tím bych začal. PRové sdělení je zřejmé: technicky se řada lidí může jízdě v provozu naučit i za stávající infrastruktury. Neříkám, že každý, a jiná věc je, zda na to má člověk náturu. Ale dovednosti jízdy v provozu jsou pro pohyb na kole po Praze nutné a příležitostí, jak je získat přímo v terénu jinak než metodou pokus-omyl-skoronehoda, v Praze zase tolik není.
Kromě toho jsme měli i další důvody. Vyjížďku si u nás objednal pan radní Hrubeš (ODS) a za odvedenou práci dostal spolek zaplaceno. Konečně, byla to dobrá příležitost procvičit si v terénu naše lektorské dovednosti, což využijeme i jinde.
David 29. 8. 2024, 09:53
5
Martin P.:
Rigidní zastánce předpisů suše konstatuje, že ani do 10 let není jízda po chodníku povolená, pokud to neumožňuje místní úprava.
Proč? § 58 odst. 2) říká, že děti do 10 let, pokud jedou po ... (obytná zóna, pěší a sdílená zóna, cyklostezka, chodník) ... nemusí být pod dozorem osoby starší 18 let. Je to naopak § 53 odstavec 2, který říká, že chodníku mohou využít jen chodci a IZS. Ostatní zákonem stanovené případy jsou pak dány místní úpravou podle § 77 a násl.
Právně uvědomělý čtenář to ale neřeší, protože ví, že dítě do 15 let nemá právní způsobilost. Přestupkové jednání dětí je nesanckionovatelné, a dokonce není právně přenositelné. Takže od 15 let dítě pokutu za jízdu po chodníku nedostane, a pokud jej k tomu nebudete zjevně navádět, tak nikdo nepostihne ani Vás, jako jeho rodiče či zákonného zástupce.
Detailista by samozřejmě řekl, že i dítě do patnácti může nabýt způsobilosti, a to ve zvláštních případech díky rozhodnutí soudu.
Realista vidí, že dítě do provozu pustí jen ten, kdo se ho chce zbavit, všichni na to kašlou a Policie to toleruje. Dokonce tak, že se tenhle "benevolentní" výklad jízdy do 10 let dostal i na stránkách BESIPu a zpráv PČR. Ale chápu, že se jim to říká snáze, než kdyby měli přiznat, že do 15 let jsou děti za jízdu po chodníku de fakto nepostižitelné, protože nenesou trestní odpovědnost.
A pak jsou tu lidé jak, kteří se výkladu PČR a BESIP striktně drží a slepě ho papouškují, aniž by si ověřili (přečtením zákona a kritickou úvahou) skutečný stav věci. A těch je většina.
Zdenek X 30. 8. 2024, 08:33
@David: ja vim, ze to asi neni otazka prava, ve kterem se zjevne vyznate nadprumerne (nechci se nikoho dotknout, urcite lepe nez ja), ale mam okrajove souvisejici dotaz (mozna odpovi i nekdo jiny):
(1) Ok, rozumim, ze pravni odpovednost neni prenositelna (z ditete na rodice). Ale jak je s odpovednosti za skodu? Napr. 14lete dite jedouci na kole samostatne do skoly udela dopravni prestupek vedouci ke skode 1M (nebo na tom chodniku zrakvi chodce tak, ze si chodec 14 dni polezi v nemocnici, coz ma i financni nasledky). Jasne, jako rodic bych si mohl prat, aby za skodu neplatil (asi nema deliktni odpovednost, nevim, jak se prokaze, ze jsem jako rodic nezajistil dostatecny dozor), ale to je sakra prasarna, nebot skoda pujde za poskozenym. Nakonec priste mohu byt poskozenym sam. To je takova poznamka k ucasti (nepostizitelnych?) deti v silnicnim provozu.
(2) Ma nekdo zkusenost s tim, ze na kole udelal prestupek vedouci ke skode na cizim majetku a nasledne skodu uhradila pojistovna, u ktere mel "pojisteni odpovednosti za skodu v obcanskem zivote" (byva soucasti pojisteni domacnosti)? Pri vyberu pojisteni jsem dbal na to, aby moje pojistovna mela pro tento pripad vysoke kryti, byl jsem ujistovan, ze uhrada skody za nedani prednosti vedouci k totalni havarii Audi Q8 v tom je, ale rad bych vedel, jsou-li tam nejake klicky (spoluucast apod.). Nalitej nejezdim (ani povestne jedno pivo ...).
David 30. 8. 2024, 09:20
Odpovědnost za škodu způsobenou nezletilým řeší primárně občanský zákoník. Na webu je k tomu spousta hezkých rozborů - strejda Google určitě rád poradí. Jeden je třeba tady: https://www.mka-nosko.cz/posts/odpovednost-za-skodu-zpusobenou-nezletilym/
Ad hrazení škody způsobené cyklistou pojišťovnou: Před cca. 2 lety mě na Plzeňské u krematoria DC předjela oktávka kombi. Já jel tak 45, bylo to před přechodem, tedy zúženým místem, na přechod vlezla paní bez rozhlédnutí, auto před oktávkou prudce zabrzdilo, oktávka to ubrzdila silou vůle, já jsem oktávce zrušil zadní dveře, nárazník a pravé světlo a poškrábal pravý blatník. Škoda byla vyčíslena PČR předběžně na nějakých 20 tisíc, následně servisem na cca. 75 tis. Kč. I když řidič sám říkal, že jsme neměl šanci to ubrzdit, tak jsem nediskutoval, řekl že co neubrzdím, to neukecám. Na základě toho mi PČR připsala vinu, ale sankce byla jen symbolická.
Řešil jsem přes svoji pojistku. Mám pojištění domácnosti, které mám rozšířené na pojištění odpovědnosti. Takhle to připojištění škody v rámci milionů stojí "pár korun", řádově nižší stokoruny za rok - rozhodně méně, než nyní populární pojištění "pro cyklisty", které v době kdy jsem začínal pátrat po tom jak se pojistit navíc ani nebylo na trhu.
Pojišťovna:
1) po upozornění, že cena za opravu s mi zdá vysoká udělala v servisu před vyplacením pojistky kontrolu a servis cenu opravy snížil na nějakých 55 nebo 60 tisíc
2) pojišťovna vše obratem uhradila
Zdenek X 30. 8. 2024, 11:11
@David: dik, resim to take v ramci pojisteni domacnosti, tak jsem rad za pripad, kdy to fungovalo. Doufam, ze to nebudu potrebovat. Pri Vami uvadene skode na aute se nabizi otazka, jak dopadla vase telesna schranka :-). Ale ono telo hodne vydrzi.
David 30. 8. 2024, 11:25
Slovy lékaře: "Hematom jak kráva."
Na kole deformovaná šlapátka, poškozené gripy, poškozená hadička na brzdovou kapalinu, poškozené ovládání přehazovačky, ohnutá patka, hnutá vidle, drobné oděrky, ale nic zásadního - v tu chvíli škoda cca. kolem 5 tis. Kč. S odstupem času pak ještě praskl rám ve sváru pod sedlovkou (s šikmou trubkou, držící zadní kolo).
Samozřejmě jsem dobržďoval intenzivně oběma brzdami, takže ve chvíli srážky jsem už jel prakticky jen po předním kole a jakmile jsem mu vrazil řidítky do pravého zadního světla (na přechodu to je zúžené, takže vpravo od něj jsem se nevešel a lampu na chodníku jsem obejmout nechtěl), tak se tělo a rám stočily doleva, kde se mu profil cyklisty "prolisoval" do kufru a nárazníku doslova v životní velikosti.
Naštěstí to bylo kombi, takže kufr byl rovný, bez výrazných hran. Ale levé stehno to pocítilo v plné intenzitě.
Auto nevypadalo nijak hrozně. Jen si prostě na kufru odvážel "siluetku cyklisty...", měl praské světlo a od řidítek pár škrábanců na blatníku. Ale v nárazníku jsou senzory, lak něco stojí, a když se díly mění a ne vyklepávají...
Jinak se mi osědčilo mít gripy gumové, a ne kovové.
Zdenek X 30. 8. 2024, 14:32
Jo, rikal jsem si, ze to musel byt hematom :-))). Mam vlastne podobnou zkusenost: Chyne - Rudna, z kopce, 40+ km/h, auto me predjelo a na potvoru mu do cesty udelalo klicku protijedouci auto, takze 15-20 metru prede mnou panicky zabrzdil az do zastaveni (byl to ridic-ptak, zcela zbytecne). Ja take brzdil panicky (proste jsem nekontrolovane vzal za paky, na nic jineho jsem se nezmohl a nejsem na nic jineho trenovan) a nasledovalo luxusni dalekonosne salto. Tim byla karoserie auta zachranena :-) (a ja zachranen od zkusenosti jednani s pojistovnou), nemel jsem hematom, ale byl jsem sedreny a potrhany jak borci na Tour de France. Rana do hlavy (v prilbe) jako hrom.
David 31. 8. 2024, 09:41
Zdenek X: No vidíte, tak teď už nějaký ten tréning na nestandardní situacem áte... :o) Ale jak praví lidová praxe, když se jezdí, tak se bourá, a jak pravil jistý kačer z Kačerova, každá bouračka, z který odejdeš po svejch, je dobrá bouračka...
Úzké a přelidněné cesty kolem Prahy a absenci jakékoliv rozumné alternativy považuji za jeden za velký průšvihů. Bydlím nedaleko místa kde jste boural. Ranní cesty do práce jsou trochu oříšek. Když jedete brzo, lidi za volantem ještě spí. Často vás prostě přehlídnou v křižovatce - na přehledném kruháči, nebo prostě nedostanete přednost a když jim "zaklepete na kapotu", tak koukají jako spadlí z višně a strašně se omlouvají - a myslím, že to říkají i upřímně. Prostě "ještě spali" a nevšimli si. Ale špička, mimo léto před osmou, když mámy vozí děti do školy, a teď v létě mezi osmou a devátou, to je konec. Všichni spěchají hlava nehlava, předjíždí před horizontem, v zatáčkách, nebo už když vidí auto v protisměru...
Naposled ve čtvrtek mě mezi Dobříčí a Jinočany v zatáčkách kde není nic vidět předjížděl Rohlík (škoda City go), když v protisměru bylo auto. Já jel 30, on tak o 50 víc, silnice tak 5 - 6 metrů. Já to auto už viděl (a slyšel), on samozřejmě ne. Vzal mě těsně kolem řidítek, málem jsem šel do příkopu. Dojel jsme ho o 200 metrů dál, když stál na přejezdu na červenou. Jsem sice vcelku klidný, ale řval jsem na něj jako prokopnutý. A jeho argumenty? Vždyť jsem vám nechal odstup (ukazoval asi 25 cm, a to tak 50 % nadsadil), zpomalit jsem už nestíhal (když jsem tam vlítnul jak blesk do stodoly) a vždyť se nic nestalo... Kdybych mu před tím v pudu sebezáchovy neukazoval ať nepředjíždí, protože jsem ze své pozice už auto v protisměru viděl, možná bych byl klidnější.
Jenda 31. 8. 2024, 14:22
David: "Teď stačí udělat jen 1 - 2 tisíce takových jízd pro úplné cyklonováčky, a když žádný z nich neodpadne, tak se podíl cyklodopravy na vykonané přepravní práci v Praze zvýší přibližně o jedno procento."
Nešlo by to exponenciálně? Naučíte 10 nováčků na takové akci, chvíli budou jezdit, za rok naučí každý dalších 10 nováčků, ti zase za rok každý 10 dalších a máte 10^n cyklistů!
Kuba 31. 8. 2024, 17:01
1
Vratislav Filler: chápu důvody pro a nedivím se, že jste do toho šli.
Mrzí mě, že to pan radní očekávaně zneužil k šíření svých oblíbených bludů o tom, že o cyklodopravu ve skutečnosti není zájem. Přitom i tady u nás na P6 vidím jezdit čím dál víc lidí. I díky tomu, že se (a v tom jednoznačně vidím klady působení pana Hrubeše ve funkci radního pro dopravu) pomalu objevuje skutečně použitelná infrastruktura alespoň někde (sem tam nějaké cykloobousměrky, dříve na P6 téměř tabu; legalizace "promenády" podél Ankarské (to je pro průjezd Petřinami citelný přínos)). Ale samozřejmě ne v cyklopruzích na Patočkově a podobně. To je a bude "infrastruktura" pro drtivou většinu populace nepoužitelná.
David 31. 8. 2024, 23:31
2
Kuba: Cyklopruhy na ulicích jako Patočkova, Evropská nebo Plzeňská nevnímám jako lákadlo pro nováčky, ale jako záchranný kruh. Když už tam někdo musí (spěchá pro děti do školky, nebo jede moc daleko na to, aby se motal bočními uličkami a nebo si dával horské prémie po okolních kopcích), má s cyklopruhy výrazně vyšší naději, že z takové cesty vyvázne se zdravou kůží.
Kuba 1. 9. 2024, 08:02
David, nejsem si jistej tim na Evropsky, ty na Patockove moc rozumnou klidovou alternativu nemaj, na to tam chybi par klicovych cykloobousmerek a/nebo legalizaci chodniku.
Jerzy 1. 9. 2024, 08:28
3
Kuba: Já teda nejsem fanoušek drandění na kole po výpadovce, vyhýbám se tomu, ale ty cyklopruhy mi pro příležitostné přejezdy vytrhly trn z paty.
Třeba na Patockove mezi Marketskou a Brevnovskou, když jedu na poštu/polikliniku od Větrníku. Vůbec na Patočkově směrem dolů to je úplné požehnání pro řadu směrů. Tisíckrát příjemnější pro tranzit oblastí než Bělohorská, kde mě nikdo nepředjede (já moc nespěchám a jezdím spíš pomaleji). Dřív by to pro mě byla totální černá díra na mentální cyklomapě, teď to jde. Nováčky to asi vyděsí, mně to ale dost zlepšilo život v oblasti.
Na Evropské moc nejsem, ale už jsem z Hadovky dolů také jel. Dřív bych se někde zdržoval tlačením kola z Hadovky do Zavadilovy přes park a takto jsem ušetřil pět minut.
Co chci říct: každý si porad představuje, že po tom cyklopruhu budou lidi jezdit celou Patockovu/Evropskou, ale ty ulice člověk mnohem častěji potřebuje lehce prekrizit a třeba na par desítek/stovek metru využít.
Kuba 1. 9. 2024, 22:32
Jerzy: je fakt, že po pohodovým sjetí shora před klášter je to solidní dilema, kudy dál. Já většinou potřebuju až kus dál do oblasti kolem Pod Drinopolem, takže to beru Markétskou na druhou stranu přes park do Sartoriovy a pak do Radimovy (od křižovatky se Sartoriovou dolů ke kolejím na Kajetánce je celkem v pohodě, je tam třicítka, je to přehledný (minimum parkování) a jsou tam dva vyvýšený přechody (zpomalující auta), nepříjemná část Radimovky, který se vyhýbám, jak můžu, je ta horní, kolem STK a k ÚVN) a Patočkovu jen křížím na semaforu. Kdybych jel do Břevnovský, asi bych to zatočil do Anastázovy a převedl přes lávku do Slavníkovy. Na Bělohorskou ani do cyklopruhu na Patočkově se mi fakt nechce ani na kousek (a zrovna tenhle kousek tuplem ne), pohybuju se tam často pěšky i autem a vidím, co tam jsou řidiči schopni docela pravidelně dělat a toho se na kole účastnit nechci.
PS. jak se člověk dostane z Markétský před vchodem do kláštera na Patočkovu směrem dolů? Od kláštera je tam přikázaný odbočení doprava, zkoušet tam s kolem odbočovat doleva mi přijde extrémně nebezpečný; odbočit doprava, přejet ve stoupání do levýho pruhu a otáčet do protisměru u ústí Říčanovy, jako to dělaj auta, je taky na kole dost nanic a poslední možnost, která mě napadá, je ta úzká pěší cesta k přechodu na tramvajové zastávky, ale tam je tolik lidí a ten přechod tak blbě nenavazuje, že to bude IMO vyžadovat vedení kola odspodu až za přechod a to už se radši projedu tou výše popsanou relativně příjemnou cestou a převedu přes lávku z Anastázovy).
Jerzy 2. 9. 2024, 01:25
Kuba: Ten kus chodníku od přechodu přes Patočkovu po výjezd z Markétské je legalizovaný. Sice je značka jen dole, ale to beru tedy spíš za opomenutí, protože to bylo v OOP k těm cyklopruhům, a to se logicky úsekem nahoře nezabývalo (tam se cyklopruhy nedělaly).
Ale asi tam jezdíme v jiný čas, protože ani na tom šikmém chodníku, co popisujete, nikoho moc nepotkávám. Max třeba jeden člověk. Tak to holt kousek dva tři metry kolem něj protlačím.
Zdenek X 2. 9. 2024, 08:42
1
Stesky nad pruhy v Patockove ve mne bezpecne vyvolavaji pocit, ze si to musim opet po nejake dobe (jezdim tam tak 1x mesicne) vyzkouset. Je prvni skolni den, idealni prilezitost ... .
V cca 7:20 najizdim na karlovarskou vypadovku (smer centrum) za tocnou tramvaje na Bile Hore jako kazdy den, Belohorska je klasika, zadny problem. Samozrejme se to štosuje od Kauflandu k Vypichu, dnes tedy nejedu vlevo, podjizdim, propletam se "na čáru" smer rovne. Jo, tohle uz neni pro kazdeho, ale objektivne mezi stojicimi ci takrka stojicimi auty nic nehrozi, jestlize si clovek dava pozor a jede pomalu. Padne zelena, tady je dulezita rychlost a valit to dolu co to jde, kolem zastavky tramvaje samozrejme uprostred jizdniho pruhu, je tam i nekolik zapadlych vik o sachet, pro neotreleho cyklistu uplne na prd (navic se bojim, ze se najde neukazneny chodec, ktgery se rozhodne prejit na zastavku na cervenou). Rychlost neklesa pod cca 48 km/h, misty atakuje 60 km/h, auta si vezu nekde za sebou, ale jsou ohleduplna, dnes se mi nikdo ani zdaleka nelepi na kolo (vubec o nich nevim) a ukazou se az niz pod zastavkou Ricanova, kde me predjizdi druhym pruhem (ne, fakt 50 km/h nejednou, ani ja tak nejedu). Na potvoru na semaforech pred kolejemi na zacatku Patockovy cervena se zelenou sipkou pouze vpravo. Takze zastavuji, noha na obrubniku, celkem opatrne me objizdi jedno auto odbodujici vpravo (tohle je opet zcela na prd). Zelena, rozjezd, prejezd koleji pro nejisteho cyklistu zcela na prd, i ja ho vzdy prejizdim tak, ze diagolne prejizdim od kraje smerem ke stredu pruhu. Nechapu, ze to nerozsirili a neudelali cyklopruh uz v tehle krizovatce, cyklista by mel svuj prostor na prejezd koleji (navic by to o nejaky stupen kolměji). A zacina v porovnani s prechozim usekem naprosta pohoda az k Pyramide. Jedu svizne a bez potizi. Za potiz bych mohl oznacit "honění se" s kloubovym autobusem (poustel jsem jej ze zastavky a pred dalsi jsem musel pribrzdit, aby na ni mohl zajet) a jednu dodavka, ktere vycuhoval zadek az nad obrubnik a dokonce cca 10 cm do pruhu, ale on je provoz tak ridky (krome kolon pred semafory, chytil jsem 2x cervenou), ze jedu sam (auto mam po boku pouze v nekolika okamzicich) a mohu se libovolne vyjizdet do auto-pruhu. Ano, jet rychle je urcite velka vyhoda.
U Pyramidy pruh konci, prujezd brejlemi pred tunelem na jednicku, minulo me jedno auto jedouci smer Smichov. Az po Stresovickou vozovnu me minula (tam uz je zase pruh) 4 auta, z toho 2 az tesne pres vozovnou, protoze jsme vyrazeli na semaforech na zelenou na krizovatce se Stresovickou.
Normalne bych tocil na Orechovku, ale rikam si, ze si to dnes vyzeru do dna, tak jedu dal na Prasny most. Podle ocekavani na prd, provoz narostl skokove, prejezd koleji proveruje dotazeni ruznych sroubu a dostatecne nafoukani 23 mm pneumatik, prejezd do leveho pruhu pro odboceni na Prasny most jiz pro bazlive rozhodne neni. Dnes (sucho, slunecno) z meho pohledu to neni zadny problem, ale kdyby bylo sero, tma, mokro, odlesky svetel aut ... zcela na prd. Samozrejme sjezd na Kulatak jedno velke parkoviste, takze propletacka. Na Kulataku davam prednost druhemu (a poslednimu) cyklistovi, ktereho jsem dnes potkal. Do arealu CVUT dojizdim s jednim poruseni jednosmerky a asi porusenim jizdy po chodniku (na te obrovske betonove plose mezi knihovnou a VSCHT se asi na kole jezdit nesmi, ne?).
Ne, neni to cesta, kterou bych preferoval, vyrazne by pomohlo to vzit na CVUT ze Stresovicke pres Orechovku. Ale i tak ten usek Vypich - zacatek Patockovy je naprd a neni to pro kazdeho. Nicmene usek po Patockove, kvuli kteremu jsem to podnikl, je uplna "malina". Nechapu, ze se nekdo muze od Brevnovskeho klastera na vozovnu "probíjet" jinudy. Docela by me zajimalo, zdali to muze byt vubec objektivne bezpecnejsi (krome toho, ze je to zoufale pomale).
Moje obvykla cesta Vypich - Ankarska - Stresovicka - Orechovka (ruzne moznosti prujezdu) - CVUT je lepsi, tam neni duvod proc na kole nejezdit, zadne harakiri typu Vypich-Patockova nebo krizovatka u Prasnaku.
Jeste to dnes vecer zkusim Patockovou domu (naposledy jsem tam jel v pulce prazdnin), ale zitra uz zase svoji obvyklou cestou.
Kuba 2. 9. 2024, 15:05
Jerzy: díky, tahle osamocená legalizace mi fakt unikla. Nicméně i tak to pro mě bude příjemnější, jak jsem popsal výše, přes tu Radimovku. Na tom šikmém chodníku potkávám lidí dost, většinou jsou to skupinky s kočárky, ten park pod klášterem je na to velmi oblíbené procházkové místo. Možná to opravdu bude tou hodinou, já se tam vyskytuju náhodně během celého dne, ale moc ne v ranní nebo večerní špičce.
Zdenek X 2. 9. 2024, 22:57
Aby to bylo kompletni: odjezd od CVUT v cca 18:20, Orechovkou k Stresovicke vozovne a potom Patockovou a Belohorskou az na Bilou Horu. V mistech, kde jsou sirokaaanske vyhrazene pruhy naprosto zadny problem, byl mensi provoz, nebal bych se nazvat to "kochaci vecerni vyjizdkou ve vyhrazenem pruhu", dnes i zcela bezproblemove stoupani Belohorskou na Vypich (uz bez pruhu, tzn. s auty, az na smrad, v tomhle teplem pocasi se vyfukove plyny drzi dole).
Otravny se muze jevit cca 600 m zakazu vjezdu cyklistu u "brejli" pod "Pyramidou", asi mene zdatny ci zasadne zakona dbaly cyklista by to mel vzit predepsanou(?) cestou po chodniku (na mape vidim, ze to neni velka zajizdka), konstatuji, ze s ni nemam zkusenost a pravidelne v tomto miste porusuji pravidla silnicniho provozu.
Kuba 2. 9. 2024, 23:10
A hlavně co jsem chtěl říct bylo právě toto: pro mě za mě, ať cyklopruhy na velkých ulicích klidně jsou, pro těch pár rychlejch dálkovejch jezdců, kterejm nevadí. Třeba je do nich motorkáři mezi sebe pustěj. I když jsem přesvědčenej, že je ostuda, když se do tak široký ulice "nevejde" lepší, bezpečnější, oddělená infrastruktura. Ale to je vlastně vedlejší.
Hlavní průšvih podle mě je, když maj MČ pocit, že těmi cyklopruhy na hlavních je hotovo a nemusej řešit klidnější alternativu. Zrovna u tý Patočkovy mi to přijde v tomto jako dobrej příklad. Já jsem místní, jezdím tam často a nějaký klidnější alternativy jsem si našel. Ale jsou do značné míry neintuitivní a pro někoho, kdo se tam ocitl "poprvé", absolutně bez šance je najít. A některý jsou zbytečně dosti komplikovaný jednosměrkama nebo vyžadujou občas vedení kola. Posun cíle o pár set metrů teď třeba znamená, že je lepší vyjet z Vypichu úplně na opačnou stranu. Pár kousků cykloobousměrek a legalizací širokejch a přehlednejch chodníků by ty klidový alternativy silně zjednodušilo nebo umožnilo jet ještě klidnějšíma ulicema. Ať si má např. takovej duál podél Argentinský (viz čerstvej článek) sebevíc much, proti Patočkově (auta běžně jezdí 70, i přes zákaz tu nejsou neobvyklý kamiony a klidová alternativna k cyklopruhu "chráněnýmu" jen trochou barvy neexistuje) je to nebe a dudy, protože tam ta klidnější alternativa aspoň je a legální. Byť třeba ne úplně pohodlná, ale je a je použitelná, když člověk do tak hustého provozu nechce, např. proto, že jede s dítětem. Tohle mi na tý Patočkově prostě ze strany MČ sakra chybí - když to tam bude, klidně si tam nechte i ten cyklopruh. Průšvih není v jeho přítomnosti, průšvih je v absenci alternativy.
Zdenek X 3. 9. 2024, 18:13
1
2
Kuba: predne mi vadi takove drobne polopravdy (obecne na tomhle serveru; takove drobne stiznosti, ktere ukazuji situaci horsi nez je, pripadne hazi vinu na ostatni). Patockovu jsem otestoval ted, otestoval pres nejakou dobou vicekrat, a nemohu potvrdit "Třeba je do nich motorkáři mezi sebe pustěj". Zadnou motorku jsem behem testovacich cest nepotkal, to jsem si jist, to bych to sem napsal. Krome toho jsem tuhle trasu jel za tu dobu vicekrat (bez toho, ze bych tolik sledoval situaci a mozne potize, proste jsem jel domu touhle cestou, protoze se mi ten den hodila) a zadny pocit boje s motorkami mi v pameti neutkvel. To uz mozna je vetsi problem s mopedy v Nizozemi, kde byla jizda do cyklostezkach povolena a byly tam nejake (i smrtelne) nehody (a nyni je vjezd mopedu, pokud vim, uz zakazan).
S kamiony mate pravdu, vcera jsem v Patockove zadny nepotkal, ale objizdel jsem ho pred semafory na Vypichu. Ale je treba poznamenat, ze cca 1x mesicne vidim na Vypichu u Kauflandu policisty, kteri je sbiraji a pokutuji.
Ano, jezdi se tam rychle. Ale podle mych zkusenosti je to pravda na hornim useku (Belohorska) bez cyklopruhu, na Patockove uz jede vyrazne pres 50 malokdo. Na spodnim skoro rovnem useku (od polikliniky) nejedu na kole vic nez 45 km a jedu spolu s auty. A malokdy to projedu na zelenou, takze kazdou chvili pomaleji.
Ja vam rozumim pouze castecne. Rozumim tomu, ze nechcete na Patockovou s ditetem (avsak musim konstatovat, ze vcera vecer to bylo naprosto v pohode, samotne dite bych tam nepustil, ale klidne bych tam s ditetem v mem doprovodu jel). Rozumim tomu, ze takto by to nemelo skoncit a ze tam je misto na neco oddeleneho (necht to mesto udela!). Ale absolutne nerozumim tomu, proc po Patockove nejezdite vy (dospely clovek) a i za svoji osobu prskate na problble nevhodne objizky (a to ani nemluvim o tom, ze pisete, ze nekde vedete kolo, to je uplny bizar). Mne to pripada jako forma nejakeho šprajcu a masochismu. Pruhy na Patockove jiz nyni mohou slouzit obrovskemu poctu cyklistu a jsou naprumerne bezpecne.
Zdenek X 10. 9. 2024, 13:10
@Kuba: tak jsem dnes po delsi dobe jel Plzenskou od Zlicina az do centra, v cca 7:15 rano. Musim konstatovat, ze Patockova je proti Plzenske krasna a jednoducha projizdka po excelentnich cyklopruzich.
David 10. 9. 2024, 13:21
Zdenek X: Jenže po Plzeňské projede asi o něco víc lidí na kole, i auty. A je bohužel i užší a s proměnlivou šířkou.
Od té doby co jsou na ní cyklopruhy, nejsou auta naštěstí nalepená až k obrubníku a člověk se nemusí proplétat uprostřed mezi popojíždějícími kolonami a trnout, kdy ho někdo přehlédne a sejme zprava, nebo zleva. Cestou do centra mívám největší problémy vlastně až v buspruzích. Jezdím tam kolem 40 km/hod, což je moc na to, abych se přitiskl k parkujícím autům a nechal se předjet těmi desítkami aut, co zde nelegálně projíždí buspruhem. Ale je to málo na to, aby mě nelegálně jedoucí auta v buspruhu neměla tendenci agresivně předjíždět a toto předjetí si vynucovat. Paradoxně nejméně problémů je tu mezi kolem a autobusy, protože ty zastavují v zastávkách a člověk si to už může vypočítat tak, aby mě autobus nedojel, nebo mi naopak "ujel" ve spodním úseku a zbytečně jsme si nepřekáželi. S auty to tak snadné není. Ta předjíždí vždy a všude.
Zdenek X 10. 9. 2024, 17:16
@David: ano, souhlas, po Plzenske projede vice ucastniku provozu. To je to co celou dobu v teto diskuzi rikam: i v porovnani s Plzenskou nevidim duvod, proc na Patockove v pruhu nejezdit a na cyklopruhy na Patockove "nadavat" -- Patockova je lepsi (sirsi), je tam lepsi povrch, neni tam ani (oddelena) tramvaj, je tam mensi provoz, v casti tunel -- stresovicka vozovna je provoz casto zcela minimalni (casto tuto cast vetsinou projedu s tim, ze me minou nizke jednotky aut).
Jak jsem rikal, jel jsem po Plzenske po delsi dobe, hodne mi vadila kvalita povrchu a vetsi provoz (a je ta ulice takova hnusna, zaprasena; zlatá Belohorska, Patockova ...). Od Kotlarky az ke Klamovce jsem jel zcela natvrdo prostredkem s osobakem za prdeli.
No, jo, ale co s tim? Z tohodle udoli nikdy provoz aut nedostaneme, to jednoduse nejde. Presneji neco odpadne az pote, co bude radlicka radiala (proto ja jsem absolutni priznivec vsech velkych dopravnich staveb, to ted chybi a to ted blokuje rozvoj treba i cykloopatreni). Priste pojedu zase jako obvykle, je to pomalejsi, ale klidnejsi: z Rudne smer Bila Hora, Vypich, a do centra se spustim az ze Strahova. A to ukazuje problemy kopcoviteho mesta: alternativa je, ale narocna. To se v rovinatem meste nenastane, tam by byla alternativa podobne narocna a vedouci paralelne blizko optimalni trasy.
Jo, kdyz jsem mijel krematorium, myslel jsem na vas obtisk na kapote a drzel si odstup :-).
komentář