Videa z jízdy Prahou na kole

Publikováno: 08. února. 2014
Zdroj: YouTube

Na YouTube se objevil uživatel, který nahrává videa ze své jízdy po Praze na kole a zřejmě v tom hodlá pokračovat. Můžou být zajímavým zdrojem poučení pro začátečníky i zkušenější jezdce.

Komentáře k článku

Jenda 9. 2. 2014, 15:46

Ten Karlín je dobrej… nebo je to spíš smutný… https://www.youtube.com/watch?v=wLR4Kx0kUi4

Tomáš 9. 2. 2014, 16:21

Zdá se mi to, nebo jezdí na elektrokole podle toho bzučení, co je přitom slyšet?

Jenda 9. 2. 2014, 16:24

2: Určitě. Navíc to vypadá, že rukou přidává „plyn“.

josuk 10. 2. 2014, 08:06

https://mestemnakole.cz/zpravicky/shanime-informace-o-zimni-prujezdnosti-cyklotras/
komentář 4: vlakno :)

vlakno 10. 2. 2014, 10:49

Odhalen :). Hodlám v tom pokračovat, ovšem jezdím víceméně pořád stejné trasy, takže časem to budu zveřejňovat spíš jen když bude něco zajímavého nebo nějaký sestřih. Jinak většina videí jsou z pedelecu, asi dvě z trekovýho kola, pozná se to podle bzučení jak bylo správně rozpoznáno. Plyn nepřidávám, mám jen příšlapnou asistenci (PAS), je to klasický 250 W pedelec, který je podle zákona kolo a může na cyklostezky.

Luděk 10. 2. 2014, 16:44

[5] vlakno: doufám, že máš hodně štastnou hvězdu, zkoukl jsem nejstarší video (Prahou na elektrokole) a proplétání se kolem aut, které se zrovna rozjíždějí na křižovatce, si jednou říká o velký průser. V téhle chvíli o tobě řidič nemá šanci vědět (soustředí se na situaci před sebou), nevím jak moc jsi v dané chvíli připraven na neočekávaný manévr (například řidič-panikář strhne auto doprava, protože mu u levého zrcátka zaburácí motorka.

Míjení parkujících aut mi občas připadá moc rychlé a těsné, ale tohle může být hodně zkresleno kamerou.

Luděk 10. 2. 2014, 17:05

Tak druhé video (Z Krče do centra Prahy na elektrokole) jsem dokoukal jen do poloviny, na to prostě nemám nervy. Fakt přeju hodně štěstí, ať ho máš co nejvíce ...

DD 10. 2. 2014, 18:03

5: Možná by tedy stálo za to přidávat videa i od jiných lidí?

6: Jo, to mi taky přijde nebezpečný... Při objíždění kolony zprava praktikuju pravidlo, že v okamžiku, kdy se rozsvítí žlutá, se zařazuju mezi auta.

vlakno 10. 2. 2014, 19:01

8: Sice jsem to neplánoval, ale nemám nic proti, pokud někdo bude chtít uveřejnit na tom kanálu video, může mi poslat link ke stažení a já ho tam uveřejním. (vlakno at seznam cz)

Pokud jde o to předjíždění zprava na křižovatce, je to situace, kdy auta stojí na červenou a já objíždím zprava kolonu, pokud je místo, a zastavím se vpravo u semaforu, případně v cykloboxu. Hrozí tam to co při každém objíždění kolony zprava - nejsem vidět, náhlý manévr doprava nebo otevření dveří na pravé straně. Zařazování mezi auta, pokud jsem vpravo, si neumím představit - držím se vpravo, tam mě všichni očekávají. Na křižovatce, pokud auta stojí, není náhlý úhybný manévr vpravo skoro možný (pokud jde o pravý pruh nebo v pravém pruhu stojí auta) a když, tak vzhledem k rychlosti kterou mám by se nic závažného nemělo stát. Náhlé otevření dveří na pravé straně by bylo horší, ovšem to v okamžiku rozjíždění kolony na žlutou neočekávám, na křižovatkách většinou nikdo nevystupuje, daleko víc to hrozí při objíždění kolony zprava stojící v ulici.

Ta kamera opravdu trochu zkresluje, nejen šířkou záběru, ale i tím že je na řidítkách, takže sklutečný pohled je trochu jiný.

Tomáš 10. 2. 2014, 19:04

"držím se vpravo, tam mě všichni očekávají"

No já nevím, ale jako řidič jsem si uvědomil, že teda kolo zprava vůbec neočekávám. Neočekávám ho teda nikde. I když teda řídím docela málo. Spíš mi ale přijde lepší počítat s tím, že řidiči kolo nikdy neočekávají. To jen tak na okraj.

Jenda 10. 2. 2014, 19:29

7: Co přesně je v první polovině toho videa nebezpečného? Nejdřív jede úplně sám a pak jede na silnici, kde ho předjíždějí ostatní.

(osobně teda tuhle trasu radši jezdím po A2, ale to je vedlejší)

vlakno 10. 2. 2014, 19:33

10: Nechce se mi tu hrát o slovíčka, ale to co cituješ je reakce na zařazování mezi auta zprava, při rozjíždějící se koloně. Vůbec nevím, proč bych to - odbočování vlevo mezi auta - dělal a řidiči s tím při rozjíždění taky nepočítají (ti kteří ho vidí). Cyklista se má držet při pravém okraji a všichni to od něj očekávají.
Jinak počítat permanentně s tím, že člověk na kole není vidět/je přehlédnut, se určitě vyplatí.

Tomáš 10. 2. 2014, 19:39

Jasně, já myslím, že si vcelku rozumíme. Jezdím v tomhle podobně jako ty. Co mají ale asi na mysli ostatní je to, že když jseš vpravo a nějaké auto, co stojí vedle tebe a nevidí tě, protože jsi zprava přijel zezadu, si najednou vzpomene, že odbočí doprava, ta docela jednoduše může porazit. Asi je v takovém případě - pokud tedy jsi na rovni aut, co už se začno pohybovat a ne někde na konci kolony - lepší zpomalit, nechat auto před sebou rozjet a zařadit se za něj. Auto, co už jsi předjel, tě vidí, když si ukážeš rukou, tak by tě mělo pustit.

vlakno 10. 2. 2014, 19:58

Pokud má auto rychlost a hrozí odbočovací manévr tak ano, já jsem ale předjížděl stojící auto, pokud se tu tedy mluví o tom prvním videu, kde v minimální rychlosti předjíždím bílou dodávku na Štúrově x Zálesí. Nebo jsem měl na zelenou zastavit a chytit se té dodávky zezadu? :)

Tomáš 10. 2. 2014, 20:00

No já tu píšu obecně, na video jsem koukal, ale tak detailně si ho nepamatuju. Osobně jsem z toho taky měl nebezpečný pocit, ale to je asi řidítky a tou akcelerací.

vlakno 10. 2. 2014, 20:13

Ano, zkresluje to značně. Tu stojící dodávku jsem míjel v malé rychlosti 10-15 km/h, zrychlovat jsem začal až před ní, předjížděla mě asi po sto metrech.

Luděk 10. 2. 2014, 23:02

[8] DD: přesně, já jdu ještě kousek dál, snažím se dát řidiči vždy tak 2-3 s čas, ať si mě může ještě před rozjezdem všimnout. Takže objíždím stojící auta vpravo a když se blíží konec červené, zastavím (stále co nejvíce vpravo) někde u předního světla auta, řidič přede mnou se cyklistou vůbec nemusí zabývat (rozjedu se až za ním), řidič vedle vzadu o mně ví, nijak se tudíž neleká (jako když se mu před předkem náhle zjeví cyklista), prostě jízda v pohodě pro všechny.

[14] vlakno: bílou dodávku vlevo si vzal, ale to bílé auto vpravo už jelo, občas se stane, že si řidič rozmyslí směr a střihne to rychle jinam. Okolní auta to neohrozí, ten řidič má z doby stání přehled o autech vzadu a periferně vnímá i co se s auty děje vedle (například jak rychle se rozjíždějí). Ovšem rychlé a náhle se zezadu objevivší kolo (či moped) má v dané chvíli smůlu ... samozřejmě chyba je to řidičova, ale odnese to ten na kole, zbytečně, protože čitelnou a přehlednou jízdou v prostoru křižovatky se této situaci dá předejít.

Luděk 10. 2. 2014, 23:44

[11] jenda: tak malý výpis nebezpečných situací pro video Z Krče do centra Prahy na elektrokole:

2:10 nespoléhal bych na to, že lidi vyjíždějící zprava si předem zjistili v katastrální mapě, že tohle není klasická křižovatka, takže zde neplatí přednost zprava; radši počítám s tím, že mi někdo přednost nedá

4:00 nejsem si jistý, jak moc dobře je v tom zrcadle vidět siuace za zatáčkou, ale třeba to i v té rychlosti jde

8:58 tady mi tak zatrnulo, že jsem neměl nervy sledovat video dál, ta pravděpodobnost, že to řidič bílého auta v náhlém úleku, že zapomněl odbočit, strhne najednou vpravo, není úplně zanedbatelná, a v té rychlosti by to mohla být pro cyklistu nehoda fatální ... a naprosto zbytečná, ta ušetřená půlsekunda za to riziko nestojí

josuk 11. 2. 2014, 10:48

Ta videa jsou moc pěkný. :-) Co se týká hodnocení nebezpečnosti jízdy podle kamery bych byl opatrný. Objektiv určitě zkresluje, vzdálenější věci jsou asi o hodně menší než jak je vidíme očima a pak kamera zachycuje jen část toho, co vidí a vnímá jezdec.
Třeba ten Smart v 8:58: dovedu si představit, že na jeho řidiči bylo poznat, že se např. ohlíží doleva a chystá se přejet do levého pruhu (protože tam pravý končí). Tím pádem nebezpečí, že náhle odbočí doprava bylo minimální (=nepřekračovalo obvyklou běžnou míru rizika), případně cyklista byl ready skočit mu v takovém případě na střechu.. ;-))
Držím palce!

wanted 11. 2. 2014, 11:03

vlakno: V jednom videu jsem videl projeti cervene (ty ty ty!). Jinak kamera opravdu velmi zkresluje. Mam pocit ze misty jedes padesatkou.

Ta videa potvrzuji moji teorii ze nejlepsi (=nejplynulejsi) rychlost pohybu po praze je 25. Vetsina aut co te predjizdi pak stoji na svetlech. Skoda benzinu a opotrebenych brzd.

vlakno 11. 2. 2014, 16:27

Strhnout neočekávaně řízení může kdokoliv kdekoliv, pokud by takové předjíždění mělo být nebezpečné, tak je otázka jestli vůbec někdy předjíždět zprava pomalujedoucí kolony. Nějaké riziko je tam vždycky, např. náhle otevřené dveře, holt se musí jet předvídavě. Za námi nikdo vpravo nebyl, takže místo na úhybný manévr bylo, oba jsme jeli ~25 km/h a v takové rychlosti bych pravděpodobně stihl reagovat, protože on taky nezatočí na pětníku.
Jinak po silnici tuhle trasu jezdím výjimečně jen pokud spěchám, po cyklostezce je to o asi 600m delší a je tam ztracený spád. Když jedu opačně tak většinou na výjezdu z benzínky vjedu na silnici a odbočím na tu hlavní do Vrbovy, kde se zpátky napojuju na stezku.
Že bych jel někde vyloženě na červenou si teda nejsem vědom... :).

Luděk 12. 2. 2014, 10:52

[21] vlákno: samozřejmě že na silnici se může stát cokoliv, jízda je vždycky jenom kompromis mezi rychlostí přepravy a opatrností, s přihlédnutím k pravděpodobnostem různých událostí a možných následků z nich. Takže když už mám něco naježděno (na kole i autem), na jednu stranu vidím do hlavy cyklistům i řidičům aut, na druhé jsou zkušenosti s tím, co všechno se na silnici může přihodit, tak si člověk vytvoří svá vlastní doporučení. Osobně rychleji jedoucí auta zprava nepodjíždím vůbec, pomalu jedoucí (řekněme 10-15 km/h) velmi opatrně a stojící vcelku jo, samozřejmě s přihlédnutím na možné otevření dveří (ne že by to bylo 100% bezpečné, už mi takhle ze stojící kolony vyjel osobák, akorát když jsem jel kolem, ale pravděpodobnost kolize je hodně malá a hlavně následky střetu nefatální; ale od této zkušnosti si dávám pozor i zda je vedle stojící kolony nějaký prostor na parkování).

Tohle si v hlavě musí každý sesumírovat sám, jak moc se má rád a jak věří svému štěstí ;)

Jenda 13. 2. 2014, 17:01

https://www.youtube.com/watch?v=Q5mK3mrxJRs

1:34 wtf! :)

3:04 Všimli jste si, že do toho „amerického“ proužku nejde legálně odbočit, protože tam je od Republiky přikázaný směr vlevo a na silnici je taky jenom šipka doleva?

4:40 Jak typické. Ještě mohli zavolat „Debile!“

Tomáš 13. 2. 2014, 17:08

4:40 Mně to spíš přijde, že to neslyší nebo tomu nerozumí, než že bych za tím hledal nějaký zlý úmysl.

Jenda 13. 2. 2014, 17:38

24: Já bych za neuhnutím taky nehledal zlý úmysl; spíš jsem měl na mysli, co občas následuje potom. Já tohle zažívám na Nuseláku, přes který jezdím skoro denně. Několikrát mně tam už někdo vynadal, že tam nemám co dělat (pozn. nepředjížděl jsem jako na videu, ale po dojetí jsem zpomalil na rychlost chůze a volal jsem „promiňte! s dovolením!“) a jednou při objetí že jsem nepoděkoval (za co?).

Tomáš 13. 2. 2014, 17:41

A nechybí ti zvonek? Mi přijde, že na něj lidé reagují líp (ještě se mi nestalo, že by neuskočili, což mě na tom videu překvapuje, ale zvonek moc nezní), když jsem na kole bez zvonku jsem z Nuseláku zoufalý. Já tam totiž taky jezdím skoro denně a nikdy mi nikdo nevynadal.

Ale je pravda, že lidem děkuju. Možná není za co, ale neuškodí to a oni nemůžou za to, že je tam tak málo prostoru. Není reálné po nich chtít, aby šli za sebou.

Jenda 13. 2. 2014, 18:44

Zvonek mám a používám tak ve třetině případů. Oni pak vyděšeně uskakují, mračí se a třeba to vynadání bylo právě po použití zvonku.

Děkuju, když je za co. Tedy když zareagují, ne když je musím objet málem po betonech.

vlákno 13. 2. 2014, 19:48

Ti dva důchodci byli v pohodě, prostě asi jim už sluch neslouží, v jejich věku na tom asi nebudem líp, pokud se dožijeme.
Já zvoním raději z dálky, není moc taktní někomu zazvonit z metru za zády, a snažím se jen tak decentně cinknout, aby to nebylo moc iritující, ale bylo to slyšet. A většinou poděkuju.
Jinak 1:34 - taky jsem nepochopil co tam prováděli, ale kdyby se tam neparkovalo ve druhé řadě, je to OK. Z Republiky na Příkopy se nejspíš legálně nedá, ale to zas tak moc neřeším :).

Václav Řehák 13. 2. 2014, 20:19

vlákno: 3:02 před křižovatkou vypínáš motor ovladačem nebo jak?

vlákno 13. 2. 2014, 20:27

Téměř jistě ne, motor vypínám jen z kopců. Vypadá to že jsem přestal šlapat a dojel setrvačností, stála tam kolona, v cestě a ve výhledu byla dodávka, takže jsem nic neviděl a musel jsem skoro zastavit.

komentář

Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat