Dobré podmínky pro kolo lákají kvalifikované lidi

Publikováno: 12. srpna. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Autor: redakce
Publikováno: 12. srpna. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Autor: redakce

Přinášíme vám další překlad inspirativního článku, tentokrát z pera Jaye Walljaspera. Článek „Jak cyklistika přetváří byznys“ jsme si dovolili vydat pod názvem, podle našeho názoru lépe odpovídajícímu obsahu. Původní článek vyšel pro Yesmagazine na Silvestra 2012.

Cyklostezka v Minneapolisu. Foto Micah Taylor.


Americká města zjišťují, že dobré podmínky pro cyklistiku přitahují talentované pracovníky i pracovní příležitosti.

„Cyklistika tvoří důležitou část naší strategie pro přilákání investorů a udržení konkurenceschopnosti,“ říká R. T. Rybak, starosta města Minneapolis, zatímco přejíždíme Mississippi po jednom ze dvou mostů pro pěší a cyklisty, které spojující centrum s areálem univerzity. „Chceme sem přitáhnout mladé talentované lidi. A dobré podmínky pro cyklodopravu jsou jedna z nejlevnějších cest, jak to zařídit.“ Odbočujeme na nábřeží prohlédnout si další úsek cyklostezky a starosta popisuje svůj nedávný rozhovor: „Večeřel jsem s jedním manažerem, o kterého měla velký zájem jistá místní firma. Byl to Američan žijící v Evropě a většinu večera jsme strávili povídáním o významu pěší a cyklistické dopravy pro život ve městě,“ usmívá se Rybak. „Nakonec to místo vzal.“

Mezi investice Minneapolisu do cyklodopravy patří například tyto:

  1. Město bylo pokryto sítí segregovaných cyklostezek.
  2. V ulicích přibylo 290 km cyklopruhů, a to je teprve polovina plánovaného rozsahu.
  3. Byl spuštěn rozsáhlý systém sdílení kol, jeden z prvních v zemi.
  4. Byly vytvořeny chráněné pruhy oddělující cyklisty od motorové dopravy.

Nyní se Minneapolis umísťuje na předních příčkách všech žebříčků amerických měst nejvhodnějších pro cyklistiku. To v mnoha směrech posiluje atraktivitu města pro firmy, říká Rybak. (Pozn. red.: O Minneapolisu jsme už psali – 1, 2).

„Přestěhovali jsme se z předměstí do centra, aby naši zaměstnanci mohli využít tamní systém cyklostezek,“ vysvětluje v novinovém sloupku Christine Fruechte, ředitelka reklamní firmy Colle + McVoy.

David A. Wilson vede minneapoliskou pobočku konzultantské společnosti Accenture se 1600 zaměstnanci. Říká, že pro vysokoškolsky vzdělané lidi ve věku od 25 do 35 let, o které má jeho firma největší zájem, je dostatek příležitostí k jízdě na kole důležitý. „Ještě před pěti lety by ekonomy ani nenapadlo uvažovat o kolech jako o součásti byznysu. Dnes s nimi musí počítat.“ Dodává, že Accenture nedávno přestěhovala kanceláře v Bostonu a Washingtonu z periferie do centra, aby byly pro zaměstnance snadněji dosažitelné pěšky, na kole nebo hromadnou dopravou.

Mladá generace zahazuje klíče od aut

Nedávné průzkumy zjistily, že dnešní mladí lidé jezdí autem výrazně méně než předchozí generace. Dokonce i časopis Motor Trend poznamenal, že mladí profesionálové stahující se do měst jeví menší zájem o koupi automobilů a „raději ty peníze utratí za chytré telefony, tablety, notebooky a kola nad 2000 dolarů.“

Podle studie organizace Frontier Group lidé od 16 do 34 let snížili mezi roky 2001 a 2009 průměrnou roční vzdálenost najetou autem o 23 %. A to v tom ještě nejsou minulé tři roky krizí a cen benzínu kolem dolaru za litr. Federální správa silnic zjistila, že podíl řidičů ve věku pod 30 let na všech naježděných kilometrech poklesl od roku 1995 do roku 2009 z 21 na 14 procent.

Právě tito lidé reprezentují tzv. „tvůrčí třídu“, o kterou má mnoho firem největší zájem. Proto se starostové, podnikatelé a politici v celých Spojených státech snaží vyhovět jejich představám o místech příjemných pro život, práci a zábavu. To znamená rozmanité kulturní vyžití, hojnost restaurací a kaváren, tolerantní atmosféru, různé možnosti ubytování a také široký výběr způsobů dopravy. Mezi ty patří i kolo – nejen pro dojíždění do práce, ale také jako rekreace po ní a někdy i během polední přestávky.

Richard Florida, ekonom a prognostik, který pojem „tvůrčí třída“ vymyslel, nedávno ve Wall Street Journalu o těchto žádaných pracovnících napsal, že „nemají takový zájem o auta a velké domy. Raději žijí v centrech, kde si mohou najmout byt a do práce cestovat hromadnou dopravou, na kole nebo pěšky.“ Florida považuje cyklodopravu za nezbytný předpoklad pro rozvoj měst. Loni se v New Yorku zúčastnil bouřlivé debaty o překotném šíření cyklopruhů a stezek. „New York se stal pro profesionály z tvůrčí třídy rájem,“ napsal pro Daily News. Dodal, že cyklistika pro ně zůstává důležitá i s přibývajícím věkem. „Až si vyjedou s dětmi v kočárcích nebo dětských sedačkách, začnou víc než jindy potřebovat bezpečné cyklostezky.“

Třicet tři vedoucích pracovníků z newyorských technických špiček – jako je Foursquare, Meetup nebo Tumblr – také začalo zvažovat otázky cyklodopravy a přimělo starostu Bloomberga, aby „podpořil systém sdílení kol, protože to je jeden ze způsobů, jak přilákat a udržet talentované pracovníky, kteří v dnešní rychle rostoucí ekonomice orientované na digitální média a internet zajistí New Yorku konkurenceschopnost.“ Bloomberg souhlasil a program nabízející k pronájmu 7000 kol odstartuje na jaře 2013.

Město na kolech

Rahm Emanuel byl loni zvolen do funkce starosty Chicaga díky svému záměru přitáhnout do města víc technicky a kreativně zaměřených firem. Jeho velkým úspěchem bylo, když letos v létě společnost Google-Motorola Mobility oznámila, že přestěhuje svých více než 2000 pracovních míst z areálu na předměstí přímo do srdce města. „Jedna z věcí, na kterých dnes zaměstnancům záleží, je kvalitní doprava – kvůli pohodlí, které přináší,“ vysvětluje Emanuel. „A kvalitou a pohodlím myslím možnost výběru mezi vlakem, autobusem nebo kolem.“ Technický ředitel John Tolva říká, že ne náhodou se Google-Motorola přestěhovala zrovna na Merchandise Mart sousedící s ulicí Kinzie Street, prvním „zeleným pruhem“ ve městě – cyklopruhy tam jsou fyzicky oddělené od proudů aut, aby se cyklisté cítili bezpečněji a pohodlněji. Myšlenka budování chráněných prostorů pro cyklisty, vypůjčená ze zemí severní Evropy, kde se na kolech vykoná 10 až 30 procent všech cest, se nyní šíří po celých USA.

„Města, která chtějí prosperovat, budují cyklistickou infrastrukturu jako část souboru prostředků pro přilákání podnikatelů,“ říká Martha Roskowski, ředitelka projektu Zelené pruhy, který v USA propaguje chráněné cyklopruhy. „A zjišťují, že taková infrastruktura je v porovnání s novými stadiony nebo lehkou kyvadlovou železnicí levnější a dá se postavit mnohem rychleji.“

Christopher Leinberger, profesor ekonomiky na univerzitě George Washingtona, je předním odborníkem na reality. Dnešní překotný rozvoj měst předpověděl v sérii článků pro časopis The Atlantic. „Cyklistika dávno není jenom okrajovou záležitostí pro pár namakaných borců. Teď už jezdí kdekdo,“ říká. „Úroveň městského prostředí spočívá především v možnosti výběru, dopravu nevyjímaje.“ Leinberger žasne, jak kola mění Washington, jeho současné bydliště. „Cyklistika je důležitou součástí rozvoje hlavního města. Vznikají tu fyzicky oddělené cyklopruhy, které poskytují novým jezdcům mnohem více bezpečí než když je od tunových vozidel odděluje jenom čára na asfaltu.“

Ellen Jones, ředitelka washingtonského výboru pro podporu podnikání, souhlasí: „Cyklistika se tu rozjíždí jak šílená, hlavně ten nový systém sdílených kol, který spousta lidí využívá k dojíždění.“ Rozhovor probíhá po jejím návratu ze schůzky s manažery jisté hi-tech společnosti, která si chce v centru pronajmout staré skladiště. „Spousta jejich zaměstnanců jezdí do práce na kolech, takže je zajímalo, jestli si je budou moci brát s sebou do prvního patra. Když cyklistika ovlivňuje rozhodování o tom, kam se firma přestěhuje, znamená to, že ji lidi berou vážně.“

Boom cyklistiky také vytváří příležitosti pro stavebnictví. „Nikdy nepracujeme daleko od cyklopruhů,“ říká Jair Lynch, zakladatel a ředitel jedné washingtonské stavební firmy. I v dnešní špatně fungující ekonomice mají v Minneapolisu rozestavěné byty v hodnotě 200 milionů dolarů. Adresa: hned u Midtown Greenway, „cyklodálnice“ protínající jižní část města.

Další výhodou pro zaměstnavatele sídlící v oblastech vhodných pro cyklistiku jsou nižší náklady na zdravotní pojištění. QBP, minneapoliský dodavatel součástek pro kola, nabídl svým 600 zaměstnancům řadu bonusů, pokud budou do práce dojíždět na kolech. Výsledek byl nečekaný: výdaje za nemocenské poklesly o 4,4 %, což znamená 170000 ušetřených dolarů ročně.

Tracy Pleschourt – podílník minneapoliské reklamní agentury Carmichael Lynch, která také propaguje cyklistiku – je nadšený z možností, jaké nabízí systém Zap, který sleduje cyklisty pomocí bezkontaktních RFID čipů na kolech a senzorů podél cyklostezek. Zatím tento program nabízí pouze dárkové poukazy a slevy na vybavení jako odměnu za časté ježdění, ale zdravotní pojišťovny v něm vidí užitečné měřítko pro odměňování firem, ve kterých hodně zaměstnanců jezdí na kole a tím šetří pojišťovnám peníze za zdravotní péči.

Mimo velkoměsta a cyklistické mekky

Cyklistika pomáhá obchodu i ve městech, která nejsou považována za vyloženě cyklistické metropole.

Austin v Texasu rozšiřuje infrastrukturu pro kola docela ambiciózně. První chráněný cyklopruh byl otevřen loni na jaře, celkem jich ve městě má být deset. Cirrus Logic, firma vyrábějící počítačové čipy, se neobejde bez speciálně vzdělaných odborníků. Loni v létě se přestěhovala z periferie do centra Austinu, „aby byla jako zaměstnavatel atraktivnější,“ říká Bill Schnell, ředitel PR. „Nemůžeme nabrat jen tak kdekoho z ulice. Lidi, které hledáme, bývají většinou mladí a cyklistika je pro ně součástí rovnice.“

Silicon Labs, firmu vyvíjející integrované obvody pro počítače, přestěhoval její ředitel Tyson Tuttle do centra Austinu už před pěti roky, aby byla blíž městské síti cyklostezek. Zařadila se tak mezi první z mnoha technicky zaměřených společností, které nyní v této oblasti sídlí. Tuttle, který sám občas na kole do práce jezdí, říká, že to byl dobrý tah. „Jízda po cyklostezkách je něco, co lidi baví, a pro potenciální zaměstnance je to velké plus.“

Možná si myslíte, že Memphis je to poslední místo v Americe, které by mohlo uvěřit, že nás kola mohou dovézt k prosperitě. V roce 2008, kdy v celém městě nebylo ani jediné cykloopatření, ho časopis Bicycling označil za jedno ze tří „nejhorších měst pro cyklistiku v celé Americe“ (spolu s Dallasem a Miami). To přimělo magistrát k vyznačení několika cyklopruhů, ale v roce 2010 Memphis stejně zase skončil mezi třemi nejhoršími, tentokrát spolu s Birminghamem (Alabama) a Jacksonvillem (Florida). Letos Bicycling vyznamenal Memphis za „nejvýraznější pokrok“ v podpoře cyklistiky. Navíc spolu s Portlandem, San Franciskem, Washingtonem, Chicagem a Austinem dostal podporu nadace Bikes Belong, aby v rámci projektu Green Lane mohl vybudovat síť chráněných cyklopruhů. Nadace doufá, že to poslouží jako dobrý příklad pro ostatní města.


Jay Walljasper píše o svých cestách a zaměřuje se na revitalizace měst po celém světě. Přispívá do National Geographic Traveler, je editorem OnTheCommons.org, a je vysoce postaveným pracovníkem v Projektu pro Veřejná prostranství. Více jeho prací můžete vidět zde: www.JayWalljasper.com

Pro Prahou na kole přeložil Mirek.

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tchaj–pej na kole
Inspirace ze světa,

Tchaj–pej na kole

01. prosince. 2023, 6min. čtení