Uživatel Sergio A. byl v ulici 5. května na Praze 4 zastaven strážníky městské policie s tím, že se v ulici nesmí jezdit na kole. V místě je přitom jízda kol povolena. Policejní mluvčí se následně omluvila za neprofesionální komunikaci příslušníků policie s anglicky mluvícím cyklistou. Současně ale vytkla přestupek spočívající v porušení povinnosti jízdy při pravém okraji vozovky. Pochybila tedy městská policie i cyklista? Nebo je příčina ještě někde jinde? Třeba v samotné podobě magistrály?
Then, a siren to stop and these 2 agents, decided somehow that riding in the city center wannabe motorway is illegal (no sign forbidding that), and from that they insist on it’s not allowed and me saying it isn’t 2/ pic.twitter.com/RQICM5sECz
— Sergio A. (@sergiowct) March 17, 2022
Netoužím se vrtat v postupu příslušníků městské policie, kritiky bylo spousta a zazněla i omluva. Diskuse se zdatným mluvčím by zde koneckonců nebyla snadná ani pro člověka s mnohem lepší dovedností angličtiny.
Podívejme se spíše na údajný přestupek. Z videa je patrné, že cyklista nejprve na křižovatce s Wenzigovou předjel před světly stojící policejní auto zprava, a následně jel kousek vpravo od středu pruhu na Nuselském mostě a na jeho konci. Bylo to nebezpečné nebo protizákonné?
Předjetí stojících vozidel na kole zprava je zákonem výslovně povoleno, pokud cyklista dbá zvýšené opatrnosti, existuje dostatek prostoru, a vozidlo neodbočuje vpravo. Což bylo splněno, cyklista vozidlo předjížděl rychlostí cca 10 km/h, a vozidlo nic nesignalizovalo. Předjetí také nevyžadovalo 1,5 metru bočního odstupu, má to ten důvod, že předjíždí-li cyklista, má boční odstup – svou bezpečnost – plně pod kontrolou. Předjetí vozidel v koloně před světly je manévr v silnějším provozu zcela běžný, mimo jiné zlepšuje dynamiku rozjezdu kolony, protože ji cyklista rozjezdem „zprostředka“ neštěpí.
Osobně bych si to předjetí auta policistů nejspíš odpustil, protože bych počítal, že by mne hned zase předjížděli, a to tam vlastně nejde. Na druhou stranu nebylo asi úplně snadné odhadnout, že zelená padne hned, v opačném případě by se cyklista mohl dostat do sendviče mezi auty, což také není v příjemné. Lepší je být před auty. Ostatně zákon ukládá povinnost „cyklobox“ před auty (značka V 19) použít. A ten v místě byl vyznačen.
Na Nuselském mostě dává smysl jet víc vlevo než těsně u kraje. Jsou tam poměrně úzké pruhy, cyklistu jedoucího při kraji prakticky nelze bezpečně (a od 1. ledna ani legálně) předjíždět bez vybočení do druhého pruhu. V tomto místě při podobné hustotě provozu by tedy na tom, zda zde cyklista zabral či nezabral pruh, nemělo vůbec záležet. Pokud se řidiči budou chovat podle zákona. Praxe je ovšem taková, že zde při jízdě těsně při kraji těsné předjíždění běžně zažijete.
Konečně, na konci Nuselského mostu (začátek druhého videa s konfliktem) má cyklista další důvod pro jízdu víc vlevo: Výjezd z Pankráckého náměstí nemá přiřazovací pruh a cyklistu jedoucího vpravo tam může ohrozit vyjíždějící auto. Což jsem, jakožto praktik po magistrále jezdící, v tomto místě už zažil. Dle videa se pak cyklista ihned za sjezdem přisunul do přiměřené pozice při pravém okraji jízdního pruhu mimo dveřní zónu.
Když jezdím po magistrále, tak ne úplně zabírám pruh, ale také nelížu obrubu. Myslím, že jedu tak tři čtvrtě metru od kraje. Většina řidičů „pochopí“ a míjí mne druhým pruhem. Na magistrále se třemi pruhy každým směrem je to paradoxně snazší než na užších komunikacích. Jízda vpravo od středu je praxe běžná v USA s větší tradicí vehikulární cyklistiky. Sebevědomá jízda tímto způsobem je bezpečnější zejména na kříženích – což platí právě pro místo, kde druhý videozáznam začíná. Kromě toho Sergio A. jel rychlostí překračující 30 km/h, což by na komunikaci s limitem 50 km/h mělo dát řidičům dostatek času na přípravu předjížděcího manévru.
Domnívám se tedy, že tvrzení městské policie o údajném ohrožení jiných účastníků provozu nebo sebe není pravdivé. Cyklista se zachoval v rozporu se striktním výkladem zákona, současně tak ale učinil právě pro svou bezpečnost a v úseku zachyceném na druhém videu jel nejbezpečnějším možným způsobem.
Proč ale vůbec ke konfliktní situaci došlo? Proč cyklisté jezdí přes centrum po magistrále? Proč jsou nuceni jezdit tak, že při zabírání pruhu pro svou bezpečnost vzbuzují nevoli řidičů a pozornost policie?
První důvod je ten, že magistrála je pro jízdu na kole velmi šikovná. Zařadíte-li jízdu po magistrále do repertoáru svých dovedností, přestane být pro vás centrum Prahy změtí chaotických uliček, přes které se kodrcáte dvacet minut. Proletíte kolem něj jak nůž máslem – dokonce i zácpa nezácpa, protože na kole kolony předjedete. Když na to tedy fyzicky a psychicky máte a znáte pár triků.
Ty základní triky, jak jezdit po magistrále najdete v mém starém článku z roku 2016. Od té doby už neplatí legální průjezd ze Spořilova, naopak okolí Vltavské bylo zcivilizováno cyklopruhy.
Druhý důvod je smutnější: magistrála, zejména na Praze 2, přetíná síť místních ulic tak brutálně, že v řadě relací nemáte prakticky jinou možnost. Chcete dojet na kole z Václaváku na Nuselský most? Legálně jedině po magistrále. Z Pankráce na Náměstí míru? Opět, Praha 2 cykloobousměrky nevede, takže jedině po magistrále. A nedej bože, že byste chtěli jet až do Holešovic. Chcete jet z Apolinářské do Rumunské? Opět jedině alespoň krátce po magistrále.
Sergio na videu argumentoval tím, že jede na kole „po městě“. Což je velmi případné. Není to tak, že by cyklista neměl být na téhle ulici. Je to daleko spíš tak, že takováto ulice by se ve městě neměla vůbec vyskytnout. A když už tady z nějakých důvodů je, tak podél ní má vést cyklostezka. Taková, na které nebudete odsouzeni k roli šneka, a na které ani zdatný jezdec švihající 32 km/h nebude svou jízdou ohrožovat chodce.
Proč se tedy s magistrálou už roky skoro nic neděje? Ve spolku AutoMat jsme dávno požadovali, aby se magistrála přestavěla z automobilové stoky na snesitelný městský bulvár. Město si na to udělalo studii v roce 2009, a v roce 2012 připravilo úvodní koncept opatření ze zprovozněním Blanky. Z navrhovaných úprav, spočívajících v přidání řady přechodů a postupném zcivilizování ulice do „cyklosjízdné“ podoby, zbylo ale torzo.
Pražská rada si humanizaci magistrály dala do programového prohlášení v roce 2014, v návaznosti na zprovoznění Blanky. Jenže každý krok, který do magistrály jakkoliv zasáhl, vyvolal zuřivou reakci motoristických publicistů a části zastupitelů napříč koalicí a opozicí, kteří bránili kapacitu „dálnice přes centrum“ za každou cenu. I přes to, že obchvat centra zvaný Blanka již vznikl a žádný další už nikdy nevznikne. Neuspěl ani nejtěžší kalibr, koncept úprav navržený proslulým studiem Gehl Architects. Přitom řada těchto úprav neměla výrazný dopad na kapacitu, vadilo i pouhé „oddálničnění“ komunikace.
Z magistrály se nakonec stalo tak horké téma, že si její humanizaci v roce 2018 nová Rada do programového prohlášení raději už ani nedala, a opakované výzvy skupiny nevládek k obnově postupu podle konceptu Gehl Architecht vyignorovala. Pouhá úvaha o zrušení podjezdu ulice Táborské na náměstí Hrdinů, zobrazená jako varianta v koncepční studii (podotýkám jedna z mnoha variant, jiné varianty podjezd zachovávaly), přispěla v roce 2019 k pádu zeleného starosty Prahy 4 Petra Štěpánka.
Magistrály se bojí i náměstek Adam Scheihnerr. Cyklopruhy máme nově na Evropské, Patočkově, dokonce i na Chlumecké. Na magistrále jich ale v tomto volebním období nevznikl ani metr. Nepředpokládám, že by to bylo proto, že na to Scheinherr neměl odvahu. Spíš jej drží zpátky křehká koaliční většina zahrnující TOP 09, jejíž předseda Jiří Pospíšil by si v otázkách dopravy daleko lépe sedl s milovníky aut na pomezí ODS a Svobodných.
Z velké proměny magistrály, která mohla být kolem roku 2016 realitou, zbylo pár nových přechodů a světla na Wenzigově, pomáhající bez cykloobousměrky daleko víc autům než čemukoliv jinému. Ovšem, jak vidno z videa nebo z toho, že náš aprílový článek oznamující zřízení cyklostezky na magistrále byl nejčtenějším textem minulého roku, pod podlahou bublá touha s tou zatracenou městskou dálnicí přece jen něco udělat.
Pro začátek by jistě stačilo „shodit“ její božský status a přistoupit k ní jako ke každé jiné ulici. Tedy doplnit aspoň kombinaci cyklopruhů a legalizací, jaké se na většině ostatních pražských hlavních ulic už roky dělají.
A oprášení konceptů z let 2009 až 2014 by mělo ihned následovat. Městský okruh má hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí. Věří ještě někdo, že se humanizace magistrály projekčně připraví tak, aby začala hned se zprovozněním okruhu, když na poslední pořádnou studii padá prach už skoro deset let? Kdepak, vše směřuje k tomu, že magistrála s námi zůstane i po zprovoznění Městského okruhu. A potom i po zprovoznění Pražského okruhu, i po postavení všech radiál, obchvatů a dálničních spojek. I těch, o kterých ani ještě nevíme, že je auta budou za třicet let chtít naplnit. Při stávajícím uvažování bude Praze na korekci magistrály vždycky nějaká dálnice chybět.
Ne, změna musí proběhnout jinak. Je na čase tenhle gordický tunel prostě rozetnout. Do humanizace magistrály se pustit ne proto, že bude jednou za deset let pár měsíců „okno,“ až se zprovozní nějaký kus okruhu a aut na pár měsíců ubude. Ale prostě proto, že magistrála je odporný dopravní vřed, který v krásném městě typu Prahy naprosto nemá co dělat.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 18. 3. 2022, 07:34
14
1
V celé kauze samozřejmě hrála roli jazyková bariéra. Kdyby tam zastavili mě, tak bych se jich zeptal, zda je to silnice pro motorová vozidla. Což není. Samozřejmě by to měli vědět (a snad teď už ví :-). Co se magistrály samotné týče, také to tak vidím. I když všechny okruhy a radiály budou, stále tu nebude vůle to pohodlné "dálniční" spojení přes centrum omezit. Leda by vzniklo občanské sdružení jako je v Hodkovičkách a na celou situaci tlačilo.
Tomáš Kindl 18. 3. 2022, 08:50
25
3
Městská policie se sice omluvila za „neprofesionalitu“, ale tím mediálním obviněním cyklisty z přestupku (že „ohrožoval nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu“, protože „jel sice v pravém jízdním pruhu, ale nikoliv při pravém okraji vozovky, jak mu ukládá zákon“) se snaží zpětně legitimizovat zastavení vozidla.
Podle § 79 odst. 1 písm. c) bodu 2 zákona o silničním provozu zastavovat vozidla je oprávněn strážník obecní policie ve stejnokroji, jestliže řidič vozidla nebo přepravovaná osoba je podezřelá ze spáchání přestupku týkajícího se bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích.
Z videozáznamu je zcela jasné, že přestupkem, ze kterého strážníci cyklistu podezírali, nebyla jízda nikoli při pravém okraji vozovky, ale samotná jízda po magistrále, přičemž strážníci se mylně domnívali, že jízdní kola na magistrálu nesmějí. Z toho nelze než uzavřít, že chybou není jen neuctivé vyjadřování strážníků, ale především nezákonné zastavení vozidla.
Je to ostudné a trapné.
Kenny 18. 3. 2022, 10:40
3
Jak je to tím cykloboxem před křižovatkou? "Musí" ho cyklista použít (tak to chápu já), nebo naopak nesmí, když auto před ním bliká pravým blinkrem?
Jenda 18. 3. 2022, 11:39
2
Ondra: „Kdyby tam zastavili mě, tak bych se jich zeptal, zda je to silnice pro motorová vozidla. Což není. Samozřejmě by to měli vědět“ Jenže to není obsahem většiny rozhovorů. Nějaké přepisy najdeš v https://www.cyklistesobe.cz/threads/858
Kenny: „Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.“
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p57-1
Podle mě to "a" znamená, že tam musí být současně stání a cyklopruh, samotné stání povinen použít nejsi. A ani kombinaci s cyklopruhem, pokud by byla ohrožena blabla. Ale pozor že chodit s logikou na zákony může být obtížné.
Navíc v situaci „když auto _před ním_ bliká pravým blinkrem“ by to znamenalo, že kolem toho auta musíš projet, což by tě fakt nikdo neměl nutit, nemusí tam být místo.
--
K magistrále: stejně jako na mnoha místech v Praze by pomohlo celkem jednoduché řešení, které nikoho jiného neomezí. Tady buď udělat sjezd do Horské (aktuálně betonové zábrany a asi půl metru vegetace) nebo rovnou na chodníkostezku (aktuálně svodidla).
Karel 18. 3. 2022, 13:18
Strážníci byli z oddílu metro. Tak asi jen hledali zábavu. Nikdo z Pha 4 MP.
Neo Moucha 18. 3. 2022, 15:13
10
Ty dva pány bych být MP co nejdříve propustil a docela lituji, že tam nezastavili mne, protože by toho fakt litovali. Jinak musím říct, že mám z řad MP a PČR mnoho kamarádů a známých a jejich práce si hodně vážím a děkuji jim za ní. Těchto dvou pánů si tedy rozhodně nevážím a neděkuji jim.
LukášMěkota 18. 3. 2022, 15:22
2
Já cyklo box chápu tak, že když člověk dojede na normální stop čáru na kole, tak musí popojet do předsazeného místa. To jak se k němu dostane, tak to je na něm (jako že má zakázáno podjíždět odbočující řidiče nebo že to neudělá, protože mezera je na podjetí moc úzká,a by se cítil bezpečně)
MaT 19. 3. 2022, 18:43
Já bych si ještě dovolil k doplnění této věty z článku: "Předjetí stojících vozidel na kole zprava je zákonem výslovně povoleno, pokud cyklista dbá zvýšené opatrnosti, existuje dostatek prostoru, a vozidlo neodbočuje vpravo."
V tom zákoně bylo ještě pokud si pamatuji uvedeno, že předjetí zprava cyklistou je možné, pokud jde o "kolonu stojících či pomalu jedoucích vozidel". Stojící kolona je celkem jasná, otázka ale je, co ještě je "pomalu jedoucí" (někteří cyklisté si to vykládají tak, že cokoliv jede pomaleji než oni je pomalé :-) a další otázka je, jestli i jedno vozidlo je kolona...
Ale zajímavá je, že jak se teď snažím tu přesnou citaci v zákoně najít, tak to tam nějak nenacházím. Doufám, že nám tu možnost předjíždět zprava v té poslední novelizaci nějak nezrušili, to by mi radost neudělali...
Brahma 21. 3. 2022, 09:33
7
4
Ještě bych se vrátil k tomu předjetí kolony na světlech na křižovatce s Wenzigovou ulicí do předsunutého boxu. Mně to nepřipadá z pohledu cyklisty jako vhodné jednání. Všechna ta auta, která předjede ho budou okamžitě předjíždět zpět. Jen si tím natropí větší nepříjemnosti. Já tohle používám hlavně tehdy, když je kolona tak dlouhá, že bych na konci nestačil projet na zelenou, nebo tehdy, kdy je nějaké divné řazení v křižovatce a hrozil by mi pravý hák od auta, které mne ještě v křižovatce předjede. Jinak jsem rád, za každé auto přede mnou, co mne nemusí následedně v chumlu předjíždět a zmačknout mne. Tohle přesně ten pán musel přežít hned v křižovatce a hlavně hned za ní. Všechna auta vyrazila ve všech pruzích současně a ta v jeho pruhu ho předjížděla bez možnosti uhnout vlevo do vedlejšího pruhu. Předjížděla ho s nedostatečným odstupem. Pokud mezi nimi byla dodávka, tak už to muselo být nepříjemné i pro otrlého městského cyklistu.
Zvol 21. 3. 2022, 17:44
6
3
Pokud cyklistu někdo předjíždí s nedostatečným odstupem, tak si to "nenatropil" cyklista. Dodržet bezpečný odstup je povinnost předjiždějícího. Není možné, že by vás někdo "musel" předjíždět a zmačknout.
Brahma 22. 3. 2022, 08:44
5
5
add Zvol:
Dobrá teorie :) Zkuste se projet na kole po nějaké vícepruhé frekventované ulici a zastavte na světlech s kolonou aut v obou pruzích za sebou. Uvidíte reálný svět.
Zvol 23. 3. 2022, 08:23
2
1
Asi se snažíte naznačit, ale můžeme to říci napřímo, že řidiči svou jasně danou povinnost neohrozit předjížděného a dodržet odstup často porušují. Ale rozhodně to nelze házet na předjížděného cyklistu nebo tvrdit, že to řidiči v nějakém smyslu musejí dělat.
Brahma 24. 3. 2022, 10:16
1
3
Přesně tak, takové je reálné chování řidičů. Když mají místo k objetí cyklisty, tak to rádi udělají. když to místo není, tak ho prostě objedou jak to jde. Po přijetí zákona o povinném odstupu od cyklisty se to trochu zlepšilo, ale na vícepruhových hlavních komunikacích jen minimálně. No a pražská Magistrála je právě takovou komunikací.
Já na nikoho nic neházím, jen popisuji reálný stav, se kterým tam každý cyklista musí počítat.
Kenny 24. 3. 2022, 11:31
3
1
Souhlasím s @Brahma. Pohled zpoza volantu bez ohledu na zákon: Nechci zpomalit na rychlost cyklisty, tak ho objedu, jak se dá, byť vím, že vetší odstup je žádoucí. Mimo obec se tedy vmáčknu. V úzkých pruzích ve městě to ale nejde, tak cyklista přede mnou na víceproudé magistrále znamená, že musím nerad velmi zpomalit a plazit se za ním, protože ve vedlejším pruhu nás stále předjíždějí auta rychlostí 50+ a nemohu mezi ně vybočit rychlostí cyklisty. Je to horší, než když se na dálnici zaseknu za kamionem a levým pruhem letěj auta 130+ a já musím čekat na mezeru mezi nimi a přitom stále viset očima na tom kamionu, abych neskončil pod ním. To je pohled Čecha. V Rakousku jsem viděl, že zpomalení na rychlost cyklisty, když nelze bezpečně předjet, je samozřejmost.
Brahma 25. 3. 2022, 22:34
3
Přitom to zdržení je maximálně v řádu minut a risk pro cyklistu je docela velký. Ale ano, takový je svět na českých silnicích a ulicích. Dokud se nezmění myšlení řidičů, tak s tím žádný zákon moc neudělá. Ale tomu zákonu se zvolna daří to myšlení měnit. Je to letos lepší. Všichni řidiči už vědí, že odstup 0.5m je zcela nedostatečný.
Ondra 1. 4. 2022, 12:53
Na FB cyklisté sobě je vyjádření inspekce městské policie, kdyby to ještě někoho zajímalo
Martin P. 1. 4. 2022, 13:40
Nemohl byste sem dát odkaz na ten FB? Zkoušel jsem to přes Google, ale vyběhlo mi jako první jen cyklistesobe Praha 6 a tam to nepřekvapivě nevidím. Možná to s nějakým úsilím najit jde, ale jestli Vás to nezatíží, budu rád. díky
Neo Moucha 5. 4. 2022, 17:53
Nechápu, že si pořád stojí za tím, že ho zastavili oprávněně :(
https://www.novinky.cz/krimi/clanek/straznici-kteri-s-nou-inglis-peskovali-cyklistu-v-praze-dostali-trest-40392886
Vratislav Filler 6. 4. 2022, 11:30
Martin P:
https://www.facebook.com/groups/501794886536136/posts/4830469933668588/ , v komentářích.
Cyklisté sobě jsou neveřejná skupina, je potřeba do ní nejdřív vstoupit.