Rekonstrukce křižovatky Těšnov zlepšila její prostupnost

Publikováno: 25. března. 2022, 6 min. čtení
Aktualizováno: 26. března. 2022
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 25. března. 2022, 6 min. čtení
Aktualizováno: 26. března. 2022
Úvodní foto: Jiří Motýl

Křižovatka ulic Na Poříčí, Těšnov a Na Florenci doznala změn, které zlepšily její prostupnost pro pěší, cyklistickou, veřejnou i automobilovou dopravu. Proběhla totiž rekonstrukce signalizačního zařízení, která přidala úplně nový přechod, preferenci MHD a mnoho dalších vazeb.

Nejvýraznější změnou z hlediska cyklistické i pěší dopravy je nový přechodopřejezd na východním křídle křižovatky. Ten přináší tři nepřímá odbočení pro lidi na kolech. V běžných pruzích je totiž povoleno odbočit vždy pouze jedním směrem. Pro automobily levé odbočení kvůli kapacitě křižovatky možné není, lidem na kolech ale změnami umožněno bylo. Podobný systém běžně funguje na křižovatkách v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku.

Nové možnosti levého odbočení

Asi nejžádanější levé odbočení pomůže, pokud se při cestě z Florence chceme dostat na ulici Na Florenci a zdejší cyklotrasu A252. Nově je tak potřeba se před křižovatkou po nájezdu dostat na chodník, přejet přes nový přechodo-přejezd, počkat na druhou signalizaci a po piktogramech najet do ulice Na Florenci (níže znázorněno fialově). Bohužel u nájezdu na chodník není značka pro nepřímé levé odbočení, pro neznalé místa je tak dané řešení jen obtížně odhalitelné.

Nevýhodou je čekání na dva semafory, výhodou je vyhnutí se levému odbočení v provozu (které ani není legální), jízdě po hrubé dlažbě i mezi tramvajovými koleji.

Na Poříčí → Těšnov

Součástí akce bylo i zobousměrnění ulice Těšnov, které znamená lepší napojení křižovatky na pravobřežní cyklostezku A2. Jednalo se o dlouhodobě slabé místo pražské cyklistické infrastruktury. První návrh na cykloobousměrku v daném místě pochází již z roku 2005. Po 17 letech je tedy průjezd v tomto významném směru konečně umožněn. Nově se na ní dostaneme nepřímým odbočením z ulice Na Poříčí.

Za křižovatkou najedeme na legalizovaný chodník a následně máme dvě možnosti:

  1. Buďto přejedeme přes přejezd a následně se přes tramvajovou trať dostaneme do ulice Těšnov. Sjezd z legalizovaného chodníku do ulice Těšnov je ale oficiálně nedořešen, nejlépe lze sjet v místě cyklopřejezdu u tramvajové smyčky, je ale třeba dát přednost tramvajím i autům a daná možnost je spíše nelegální.
  2. Proto je asi pro plně legální nepřímé levé odbočení lépe zvolit tuto druhou variantu: Po najetí na legalizovaný chodník pokračovat pár metrů jižně a sjet novým sjezdem do ulice Na Florenci, odkud již lze křižovatku bez problémů překonat do ulice Těšnov.

Na Florenci → Na Poříčí

Třetí legální odbočení vlevo funguje mezi ulicemi Na Florenci a Na Poříčí. Před křižovatkou opět najedeme novým nájezdem na legalizovaný chodník, využijeme přechodopřejezd, sjedeme do cykloboxu před přechodem a počkáme na zelenou v přímém směru. Poté se vydáme rovně přímo do ulice Na Poříčí.

Těšnov → Florenc

Poslední levé odbočení je mírně problematické a ne úplně legální. Při jízdě z ulice Těšnov směrem na Florenc je třeba buď opustit vozovku, překřížit protisměr, a přes tramvajové koleje se dostat na nově legalizovaný chodník podél „parčíku“ pod magistrálou a již zcela legálně přejet přes nový přechodopřejezd a zařadit se do cyklopruhu směr Florenc – anebo bezpečněji: jet rovně ve vozovce a zařadit se do ochranného cyklopruhu v ulici Na Poříčí. V něm počkat dokud nepadne zelená na paralelním přechodu pro chodce a pak lze už jen rovně překonat křižovatku. Jedná se o možnost sice oficiálně nevyznačenou, ale zcela bezproblémovou, při nepřímém levém odbočení nebudete žádnému směru jízdy při čekání v ochranném cyklopruhu překážet.

V Německu běžná věc

Na německých, švýcarských nebo francouzských křižovatkách je takový manévr nepřímého levého odbočení běžný. V českých podmínkách ho ale naprojektovat ve světelných křižovatkách zatím nelze.

Bývalý poslanec Jan Čižinský tuto možnost minulý rok navrhl do balíčku tzv. „cyklonovely“, která zahrnovala např. zavedení povinného bočního odstupu 1,5 metru při předjíždění cyklistů. Tento dodatek by i ve stísněných podmínkách umožnil zřizovat nepřímá levá odbočení. Návrh nakonec ale parlamentem neprošel. Stále se tak čeká, až bude v nějaké formě schválen, nejlépe až budou aktualizovány příslušné normy pro tvorbu světelných křižovatek.

Nepřímé levé odbočení sice české zákony znají, stále ale není vyřešeno, kam v českých světelných křižovatkách v takovém případě umisťovat cyklistickou signalizaci. Podrobnosti neznáme, ale doufáme, že křižovatka je na možnost doplnění cyklistické signalizace pro toto nepřímé levé odbočení do budoucna připravena, až bude tato možnost předpisy umožněna. Do té doby je nutné se řídit signalizací pro pěší.

Zlepšení bez větších stavebních zásahů

Dá se říct, že nová úprava ze současných legislativních podmínek „vyzobala“ to nejlepší. V rámci poměrně stísněné křižovatky vytvořila spoustu nových bezmotorových vazeb, díky kterým bude cesta na kole přímější i přehlednější. To vše se provedlo během pouhé úpravy dopravního značení, bez zásahů vyžadující stavební povolení. Škoda, že některé návaznosti zůstaly poměrně krkolomné a ne úplně legální – jak je popsáno výše.

Podobných provizorně upravených křižovatek bude Praha potřebovat ještě mnoho. Ne všude se totiž daří realizovat velké stavební úpravy, které jsou velmi časově a finančně náročné.

V následujících letech má proběhnout rekonstrukce navazující ulice Na Poříčí, jíž organizuje Praha 1. Ta zřejmě podmínky pro cyklistickou dopravu zřejmě mírně zhorší, o čemž Vás budeme informovat v samostatném článku.

Křižovatku Těšnov si v mapě MNK prohlédněte zde.

Článek byl aktualizován 26. 3. 2021. Byl doplněn o elegantnější a legálnější variantu, jak realizovat nepřímé levé odbočení při jízdě z ulice Na Poříčí do ulice Těšnov.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

tik 25. 3. 2022, 12:27
4
8

Jak presne se zvysi "prostupnost" tim, ze budu jezdit zleva doprava, sem tam na chodnik, misto toho, abych profrcel pruhem rovne jako auto ?

Vratislav Filler 25. 3. 2022, 12:33

tik: Jako auto nesmíte na této křižovatce profrčet doleva ani v jednom směru.

Tomáš 25. 3. 2022, 14:36
12

Já teda nevím, ale toto je typickým příkladem skrytého pokladu pro fajnšmekry, kteří lokalitu znají a často tudy jezdí. Já bych si přál, abych podobně dokázal projet i bez předchozí přípravy, bez dívání do mapy, napoprvé, tak nějak přirozeně. A to bez stavebního zásahu jen štětkou prostě dohnat nejde. Zatím bych se přirozeně takovému místu tak maximálně pořád spíš vyhýbal.

Ondra 25. 3. 2022, 14:44

@Tomáš - zrovna jsem si to samé říkal. Furt se dělá s prominutím takové skoro až bych řekl guerillové řešení. Chápu že pak tak můžu legálně jezdit ale co takhle začít dělat vše průjezdné pro kola červeným asfaltem ? To by bylo príma!

Tonda 25. 3. 2022, 15:06
3
1

@Ondra a proč ne zeleným jako sem viděl na videích z Portugalska a tuším i z USA

TomášM 25. 3. 2022, 15:30

Dnes jsem to tam chtěl profotit při cestě do Holešovic. Tak přidám informaci, že při rekonstrukci TT v úseku Výtoň - Palackého náměstí, se upravuje i křižovatka Rašinovo náměstí x Vnislavova a vznikají sdružené přechody pro chodce a přejezdy pro cyklisty (východní a jižní rameno).

Ondra 25. 3. 2022, 15:37

@Tonda - klidně i zelené ale vycházel jsem z toho jak je to již udělané na A2 u Podolské porodnice

Kuba 25. 3. 2022, 21:47

Tonda: USA a další používají zelenou, Nizozemci červenou, Dánové modrou... Ono je to asi v praxi celkem jedno, jakou barvu bychom v ČR vybrali. Nemám problém ani s fialovou se zelenejma puntíkama. Hlavně kdyby to nějaká byla. A ideálně aby to byl opravdu probarvenej asfalt, ne barva nanesená na asfalt, která může klouzat.

Kuba 25. 3. 2022, 21:50
10

K závěru článku: nejen, že se ne všude daří dělat velké stavební úpravy, to je celkem přirozené. Opravdu zgruntu předělat všechny větší ulice je práce na desítky let. Průšvih Prahy je, že i tam, kde se velké stavební úpravy dělaj, se do návrhu nedostane pořádný řešení pro kola, ale v lepším případě polovičatej paskvil s legalizovanými chodníky a cyklopruhy pro nejodvážnější, v horším případě ani to ne.

MaT 27. 3. 2022, 01:12

No po pravdě, mě tam možná trochu udělalo radost to, že od té křižovatky mohu jet směrem k Hlávkovu mostu. Doteď to šlo jen obráceně (a že tam jezdím celkem často). Fajn. Jenže bohužel se na tu křižovatku nedostanu z ulice Na Florenci - je tam takový divný jednosměrkový trojúhelník se zákazem odbočení, který člověk "vyplivne" jedině směrem k ÚAN Florenc. Někde jsem ale četl, že s tím se snad taky bude něco dělat. To by bylo fajn...

Jinak odbočovat vlevo jsem tady asi moc často nepotřeboval, ze žádného směru. Celkem mi to nedělá problém v provozu, tady byl jediný problém v tom, že to bylo zakázané. Jestli to chápu správně, tak zakázané je to pořád, ale pro cyklisty tu má být nově ta možnost těch nepřímých odbočení. Ty já ale nějak v oblibě nemám. Nedávno nám na Vinohradech udělali něco takového z Francouzské (shora) do Uruguayské. Ale je to nic moc, akorát tam člověk tráví spoustu času na semaforu, daleko víc bych uvítal něco jako "přikázaný směr jízdy rovně a vpravo pro auta, mimo cyklistů". Ale někdo má asi pocit, že průměrný cyklista vlevo odbočit neumí a že by si tam ještě rozbil ústa na těch kolejích. Tak nesmějí ani ti, co by jim to problém nedělalo...

Každopádně jestli tahle křižovatka vyžaduje opravdu takovýto návod v podobě tohoto článku, tak mi přijde, že je to stejně dost na nic. To si nikdo studovat a pamatovat nebude. Infrastruktura má být jak už někdo napsal intuitivní. Když někam přijedu poprvé, chci aby mi bylo jasné, jak můžu jet dál a ne tohle...

Možná někomu, kdo tam jezdí pravidelně a zrovna nějaký ten konkrétní směr se zabočením vlevo by tam užil, tak se mu možná vyplatí se možný průjezd podle tohoto návodu naučit, ale mně je to asi teď opravdu na nic - jezdím tam často - i když tedy jen v jednom směru. Jezdil bych víc - v tom opačném - nebýt toho pitomého trojúhelníku poblíž Desfourského paláce... Tak uvidíme, co s tím město vyvede... Dokud nevyvede, tak moje trasa od MasNy na Hlávkův most bude pořád vést Zlatnickou, přes Petrské náměstí, Barvířskou a pak ten kousek po nábřeží podél Husákova ticha. I když bylo by docela fajn mít alternativu k těm kočičím hlavám na téhle trase...

TomášM 27. 3. 2022, 16:40

Ten trojúhelník tam již není. Na této křižovatce v současné době probíhají práce.

2046 27. 3. 2022, 23:42

..tak to ze se tam nesmi doleva "slysim" poprvy...
Mozna to meli v zameru kdyz tam delali tu neprejetelnou zmet koleji (dalsi podobny misto k pomilovani je na ipaku vod miraku). Takovyhle mista sou nabudku uz z toho pohledu ze v takovymhle marastu je cyklista nucen se predevsim drzet riditek a na nejaky ukazovani smeru muzou spoluucastnici provozu zapomenout.

Ty zvlastni novou sipku pro kola sem si naposled vsim, sem si rikal co je to za update. Treba se to bude dat konecne normalne projet. Cool.

mirek 28. 3. 2022, 18:21

A co začít dělat křižovatky pochopitelné a průjezdné i bez návodu? Navíc tohle zase vyvolává další nenávist a la "cyklisti jezdí po chodníku" (že existuje něco jako legálně pojížděný chodník 99 procent lidí netuší, chodci značky neřeší a řidiči to vnímají jako chodník). Ještě ty reklamní sloupy okolo přechodů bránících ve výhledu, to je taky paráda. Nemělo si tohle JCD už dávno odvézt?

Jasně, nestavební rekonstrukce, aspoň něco. Ale že i u velkých rekonstrukcí a přestaveb se to dělá blbě a konzervuje se tak špatný stav na další desítky let, to je prostě smutný :-(

2046 28. 3. 2022, 22:46

.. tak sem si to dneska dal..
poucen clankem vezdejsim jak na to a i pres to.. pekna pakarna.. jako z pohledu ridice to musi vypadat tak, jako ze na tom kole jede silenec.. z pohledu chodce uplne stejne a z meho pohledu.
Nikdy vice..
Cyklistovo chovani podle techto klikyhakyu na silnici muze pochopit jen soudce pri reseni skutkove podstaty, ovsem za bezneho provozu je takova rosada vohubu ze vsech stran.

Caidel 30. 3. 2022, 12:27

Ech. Křižovatku znám a občas používám, ale tenhle nový stav ke kterému jsou potřeba čtyři poměrně komplikované diagramy přednastudované předem má být jako pokrok? Vždyť to je šílené. Osobně nejčastěji jezdím z Florence rovně směr Náměstí Republiky, takže pro mě se vůbec nic nemění, ale z čistě praktického hlediska: levé odbočení do ulice Na Florenci je sice nelegální, ale zato obvykle úplně jednoduchý manévr (jakmile za vámi není tramvaj, tak už to v tak rozlehlé a v určitých denních časech celkem klidné křižovatce není žádný problém). Moc často jsem se do něj ale nepouštěl, právě kvůli problematické legalitě, ale na druhou stranu - když to samé přede mnou udělá i auto (nelegálně) nebo autobus (zcela legálně), tak zábrany poněkud padají, neboť zákaz odbočení doleva pro cyklisty je pak takový... zbytečný. Nové řešení s nepřímým odbočením, zastavováním, otáčením, jízdou po chodníku a "nasazováním do křižovatky" zkoušet téměř jistě nebudu, protože já pak sice vím, že to legální je, ale je jasné, že žádný z řidičů/chodců co mě bude pozorovat si to nebude myslet a bude mě mít za úplného magora který místo jednoho přestupku spáchal přestupků pět.

Goldi 31. 3. 2022, 20:17

Uplne doslova "Ja brecim, protoze tomu nerozumim."

Martin P. 3. 4. 2022, 00:06

Já si z toho článku odnáším překvapení, že to levé odbočení do ulice N Florenci, které už roky běžně praktikuju, vlastně není legální. Potvrzuju, že to je snadný manévr, zvláště, kdy je člověk zvyklý používat zrcátko (mám ho na všech kolech). Problematické jsou akorát ty kostky a neuvěřitelné množství přejížděných kolejí, které tam cyklistu radikálně zpomalí, v případě mokra jsou téměř nekřížitelné. Pak by asi bylo nejlepší to nepřímé odbočení pomocí přechodu za křižovatkou, na jedny světla navíc.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat