ODS ukázala, kde chce v Praze rušit cyklopruhy. Lidé místo nich mají jezdit po cyklostezce, která neexistuje

Publikováno: 13. května. 2022, 5 min. čtení
Aktualizováno: 15. září. 2022
Úvodní foto: ODS Praha
Publikováno: 13. května. 2022, 5 min. čtení
Aktualizováno: 15. září. 2022
Úvodní foto: ODS Praha

Zdeněk Zajíček, místopředseda Občanské demokratické strany (ODS), se v minulých týdnech vyjádřil, že pokud pokud po podzimních volbách usedne ODS kandidující nyní v koalici Spolu do vedení Prahy, začnou z hlavního města mizet některé úseky cyklopruhů. Nejnověji navrhl zrušení řadícího cyklopruhu v ulici Radlická. Jako alternativu navrhuje cyklostezku v ulici Nádražní, která ovšem neexistuje.

Zdeněk Zajíček nejdřív mluvil o zrušení části ochranných cyklopruhů v ulici Plzeňská. Ty spolu s novým parkováním vznikly po loňské úpravě Plzeňské ulice. Později ukázal na další příklad, a to na 70 metrů dlouhý úsek řadícího ochranného cyklopruhu v ulici Radlická na Smíchově. Ten vznikl minulý rok v rámci obnovy světelné křižovatky Ostrovského – Radlická a mimo jiné navazuje na úseky cyklopruhů v ulicích Ostrovského a Vltavská.

Jen si připomeňme: cílem tohoto integračního opatření je cyklistům bez nebezpečného řazení mezi auty umožnit pohodlnější jízdu rovně. Můžou tak zároveň předjet kolony čekající před semafory. Řidiči s lidmi na kole také díky upozornění cyklopruhem více počítají a nemusí díky cyklopruhu od nich udržovat povinný boční odstup 1,5 metru.

Zrušit bez náhrady

Podle Zajíčka je umístění tohoto cyklopruhu v řazení mezi běžnými pruhy nebezpečné. Navrhuje ho bez náhrady zrušit. Zvýší to bezpečnost? Nikoliv.

Lidé na kolech, kteří tudy jezdí například z Radlic, by se pro jízdu rovně museli řadit mezi rychle jedoucími auty. Podle Zajíčka by patrně museli ideálně zabírat celý jízdní pruh, aby zamezili riziku pravého háku, které zmiňuje. Takový manévr rozhodně není pro každého. Řadě lidí lépe poslouží cyklopruh, který dá řidičům povědomí, kudy budou křižovatkou na kole projíždět.

Pražská ODS zároveň lidem radí, ať na kole radši jezdí ulicí Nádražní, kde podle ní údajně vede cyklostezka. V této ulici, ani na žádné komunikaci poblíž, ale cyklostezka nevede. Jedná se pravděpodobně o naprosté zmatení pojmů. Ulicí Nádraží prochází pouze levobřežní značená trasa A1, která je ale vedena v pruhu s auty – bez žádných integračních opatření jako jsou cyklopruhy, natož opatřeních jako by byla samostatná cyklostezka.

A ostatně: pokud potřebuje člověk jet například do Radlické nebo jejího okolí, tak ho těžko spasí objízdná trasa přes Nádražní.

Proč cyklopruhy vznikají?

ODS dodává, že si chce od magistrátu vyžádat data, na základě kterých zde tento cyklopruh vznikl.

Vedení pražského magistrátu od roku 2018 ve větším integruje cyklodopravu do běžných rekonstrukcí ulic i obnov křižovatek. Činí tak kvůli zvýšení bezpečnosti provozu, strategiím městské mobility, ale i s ohledem k respektování českých norem.

Například Česká státní norma 73 6110 uvádí: „návrh cyklistické infrastruktury je nedílnou součástí řešení dopravní soustavy obce a má být především plánováním nabídky pro rozvoj této dopravy. Pro cyklistickou dopravu má být v obci vytvořena ucelená síť, která umožní plošnou dopravní obsluhu a kvalitní spojení potenciálních zdrojů a cílů, včetně širších regionálních vazeb.“

V kapitole 4.1.4 se píše: „v návrhu průjezdních úseků silnic musí být v rovnováze podmínky jednotlivých druhů dopravy – chodců, cyklistů, veřejné, individuální automobilové, dynamické a statické.“

Postrádá to logiku

ODS tak navrhuje nerespektovat české normy a zhoršit podmínky jak pro řadu cyklistů, tak pro řidiče. Proudy aut a cyklistů by se v křižovatce sloučily, což by vedlo ke zvýšenému dopravnímu stresu pomalejších lidí na kole a ke zdržení aut.

Ideální by bylo, kdyby se namísto ochranného cyklopruhu v ulici zřídila od provozu oddělená cyklostezka v podobě například dánského cyklopásu. To ale pražská ODS neplánuje. Její návrhy na zrušení toho mála infrastruktury, které po Praze je, tak postrádají logiku. Ironií navíc je, že zatímco Zdeněk Zajíček natáčel video o „nesmyslném“ cyklopruhu, kolem něj jím projelo několik lidí na kole.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Tomáš 13. 5. 2022, 12:41
16

Já to taky nechápu. Tam na tom videu mají záběry na cyklisty, kteří normálně jedou, pruh využívají, nebezpečné to oproti stavu, že by tam nic nebylo, není. Asi počítají se svým obecenstvem, které vytrigeruje už to, když v Praze cyklisu vidí, aniž by dál myslelo, pokud takové obecenstvo existuje. To video opravdu nedává smysl. Kdyby se strefovali do cyklopruhů, kvůli kterým se ubraly pruhy pro auta, pochopil bych, že má to alespon nějakou logiku (byť podle mě naprostou špatnou). Ale počkat, to se za současné koalice nedělo :-O.

ODS: chceme vládnout, ale co pak ve vládě dělat, to nevíme, prostě tam být, nebo tak nějak.

Ondra 13. 5. 2022, 13:50
11

@Tomáš - taky nechápu. A je roztomilé, jak jim jde o bezpečí cyklistů. A přitom vlastně nejde :-). Komedie

MaT 13. 5. 2022, 19:15

Jo jo, "nemáte odkud přijet". A ten člověk na tom Rekole či co to je se tam tedy materializoval jen tak ze vzduchu? :-)

A ještě tedy jede na nějakém to bikesharingovém kole, bez helmy... Já když jedu na svém kole (vždycky s helmou), tak už jsem taky dost otrlý a jedu někdy klidně i kousky po magistrále, ale když jsem zrovna dnes jel na Nextbiku, bez helmy, v civilnějším oblečení, bez rukavic, tak jsem si připadal málem jak nahý a do nějakého většího provozu jsem se pouštět nechtěl, spíš jsem si schválně hledal klidnější a pomalejší trasy...

No jsem na ty další volby zvědavý. Mně právě přijde, že s posledním náměstkem pro dopravu se v Praze spousta věcí začala hýbat dobrým směrem - a nejde jen o podporu cyklodopravy, ale i MHD, ale i pokud jde o některé silniční stavby. A teď se do toho snaží ODS doslova kopat s tím, jak je prý v Praze vše "na hlavu" (ne ne, už nějakou dobu zase tolik ne, "jejich" psychiatr vedl Prahu už docela dávno), jak budou "rušit nesmyslné cyklopruhy"... Že se vůbec vůči nim musí takhle vymezovat. A proč taková negativní kampaň? Co nabízí pozitivního? Slíbí alespoň, že dostaví okruh?

újezďák 13. 5. 2022, 20:28
6
1

hm, no já mám pořád v hlavě, že ODS byl třeba Bém, za kterého se cyklistika v Praze skutečně pohnula správným směrem nebo dnes pan Samec ( starosta Újezd nad lesy / Praha 21) který jezdí na koloběžce , instaluje cyklostojany jak u škol, obecního domu či na nádraží včetně pumpiček, nebo historicky starosta Prahy 11 Mlejnský . Obecně vzato je neštěstím městské cyklistiky, že si z toho dělá kdekdo politikum, nově třeba Dlouhý z hospodářské komory v rámci bojovky o Hrad , protože je to " mediálně vděčně hlučné NEGATIVNÍ téma", které nikoho nic nestojí . Nevěřím tomu, že k nějakému zrušení něčeho dojde ať už volby vyhraje kdokoliv :)

Zvoník 13. 5. 2022, 21:18
4
1

Vytvářet cyklostezky za peníze nás poplatníků a pak za stejné peníze je rušit? To je ekonomika jako stehno! To by měli zastupitelé dostat přes držku! - Bez pardónu...

Tik 14. 5. 2022, 01:58
3
17

Vylobujou si 1.5m pro predjizdeni a pak horujou pro pruhy, kde se 1.5m nemusi dodrzovat.
Tvl, to nevymyslis...

Zbyněk 14. 5. 2022, 22:04

újezďák:
Z toho co znám, tak půlka Újezda je na kole de facto neprůjezdná, protože nejsou cykloobousměrky, jednosměrky na sebe záměrně nenavazují, aby se nedala objíždět I/12. Přičemž kousek jednosměrky bez cyklo byl přidán naposled letos.

Nádraží Klánovice víc než stojany potřebuje dvě cyklověže, ty se na celodenní odstavování více hodí. Připomínám, že na cykloboxy tamtéž je už léta pořadník.

Františka Pičánková 15. 5. 2022, 07:47
11
2

Zajíček jest to odporná kreatura,obyčejné Pražany považuje za lůzu.Manželka neschopná a uplacená starostka Prahy 5.Zničili sídliště Barrandov masívní zástavbou na úkor zeleně.hlavně tím přivedli dalších tisíce aut na barrandovský most,který je čím dál víc užší hrdlo.Tento krajně nesympatický nafoukaný manželský pár jezdí všude jen autem,cyklisty považují za odpad,který se musí zlikvidovat.Ze Zajíčků se musí každí pozvracet.

Ujezdak 15. 5. 2022, 15:48
2
2

Hm, jednosměrky jsou dědictví a projekt předchozí radnice vedené spolky typu Újezdský strom/Piráti , už tenkrát jsme na ně štěkali ( na obecní diskusi kterou pak raději zelené mozky zrušily) , že je to děsivá a prakticky nevratná chyba ale nedali si říct," bezpečnost" a starost o les byla přednější . Cykloboxy jsme tady probírali, každý místní ví, že půlka z ní h slouží jako pohotovostní skládky a i jsem sem psal historku jak se při slavnostním otevření Újezd nad Lesy od starostky Klánovic dozvěděl že jsou " čistě Klánovické" a okolní obce utrou nos, cykloboxy jsou prakticky nejhorší "řešení" prostorově náročné a zneužitelné pro cokoliv mimo cyklistiku. Věže nevím, Klánovické nádraží má dvě stovky metrů protihlukové stěny u které by mohla být lehks stříška a stovky kol , stavět na jediném "lesním" nádražím dvě obludy mi přijde asi stejně hloupé jako parkovací dům...

Neo Moucha 15. 5. 2022, 15:59

Pan Zajíček mne velmi pobavil. Marťan.

Ujezdak 15. 5. 2022, 16:22

Hmmm, jednosměrky jsou dědictví a projekt předchozí radnice vedené spolky typu Újezdský strom/Piráti , už tenkrát jsme na ně štěkali ( na obecní diskusi kterou pak raději zelené mozky zrušily) , že je to děsivá a prakticky nevratná chyba ale nedali si říct," bezpečnost" a starost o les byla přednější . Cykloboxy jsme tady probírali, každý místní ví, že půlka z ní h slouží jako pohotovostní skládky a i jsem sem psal historku jak se při slavnostním otevření Újezd nad Lesy od starostky Klánovic dozvěděl že jsou " čistě Klánovické" a okolní obce utrou nos, cykloboxy jsou prakticky nejhorší "řešení" prostorově náročné a zneužitelné pro cokoliv mimo cyklistiku. Věže nevím, Klánovické nádraží má dvě stovky metrů protihlukové stěny u které by mohla být lehks stříška a stovky kol , stavět na jediném "lesním" nádražím dvě obludy mi přijde asi stejně hloupé jako parkovací dům...

Vladimír Havlák 15. 5. 2022, 16:54
3
14

Cyklopruhy v Praze je jedna velká parodie. Praha svým profilem priori není pro hromadné využívání kol vhodná. A teď si všichni diskutující popravdě řekněte. Kolik je v Praze cyklistů, kteří by chtěli pravidelně jezdit na kole do práce? Minimum. U nás na JM je takových nových pruhů několik a já tam pořád marně vyhlížím ty davy cyklistů, koloběžkarů a podobně. Nikdo je nevyužívá, je to jen kus nevyužité komunikace. Byl jsem teď na pár dní v Paříži a to je jiný level. Tam mají cyklopruhy smysl, chvílemi tam bylo vic kol a koloběžek, než aut, ovsem na širších silnicích je cyklopruh oddělen fyzicky, ne jen nějakou blbou čárou. Zkrátka mělo by se to buď udělat pořádně, pro cyklistiku v Praze udělat maximum ( ale pro kolik lidí???) nebo to nedělat.

Zbyněk 15. 5. 2022, 21:09

Újezďáku, melete nesmysly, Třebenická mezi Chmelickou a Chabeřickou byla zjednosměrněna letos. Bez cykloobousměrky.

MaT 16. 5. 2022, 00:35
9
2

Vladimír Horák: A co přesně myslíte tím "profilem"? Výškový profil? Šířku ulic? Já si myslím, že s obojím by se dal polemizovat... Pokud někdo bude dojíždět do práce třeba z Modřan někam do centra nebo z Karlína do Holešovic, tak bude určitě zvědavý strašně zvědavý na někoho, kdo mu bude říkat, že Praha má nevhodný výškový profil. :-)

Na kolech se dost jezdilo i třeba v Zürichu (a to jsem tam byl už před docela dost lety) a tam to také nění úplná placka.

Pokud by šlo o ty šířky ulic - v Paříži sice jsou někde široké bulváry, ale také ne všude. Byl jsem tam mnohokrát, dost jsem tam toho nachodil, ale i celkem dost najezdil na kole. Najdou se tam i různé úzké a někdy celkem krkolomné uličky (třeba v Latinské čtvrti). Nebo si myslím, že bychom se mohli srovnávat třeba s Vídní (společná historie, podobný rozvoj města)...

Kolik lidí by v Praze chtělo na kole do práce jezdit já si říct netroufám. Napsat jen stroze "minimum" je o ničem. Ale každopádně si myslím, že by jich bylo víc, kdyby podmínky byly lepší. Usuzovat na nezájem jen podle nějakých pruhů někde na Praze Jižáku (sledoval jste v nich cykloprovoz celý den, nebo jen v nějakou dobu? a jakou případně?). Já když zrovna teď v posledních dvou týdnech (že by efekt výzvy Do práce na kole?) potkávám jen během té své jízdy desítky cyklistů na Podolské cyklostezce, posledně přes 10 cyklistů jen na Barrandovském mostě, další desítky v Prokopském údolí, tak co z toho mám vyvozovat? Minimálně to, že se jim asi jezdit přes Prokopské údolí nebo přes to Podolí líbí víc, než po některých hlavních tazích na Jižáku... :-)

A už jsem taky zažil pár diskuzí, kde někdo tvrdil, jak třeba "cyklistu jsem tam nikdy neviděl" a při tom za prvé vím, že tam jezdí (nejen že tam jezdím já, ale dost jich tam vídám), ale aby to bylo ještě objektivnější, tak je tam třeba ještě cykloscítač, který tam denně zaznamená několik set průjezdů (třeba Hybernská). Takže bych byl v takových soudech taky opatrnější a nedělal závěry jen z nějakých svých pozorování v jedné čtvrti na celou Prahu...

Ondra 16. 5. 2022, 09:25
5
1

@Vladimír Havlák cyklopruhy je věc dočasná, časem bude oddělená a bezpečná cykloinfra skoro všude. Jen to nesmí být moc rychle, naše společnost není zralá na rychlé změny :-)

AP 16. 5. 2022, 15:45
3
1

@MaT Za mě jak píšete, argument "nikdy jsem tam nikoho neviděl" je všeobecně oblíbený, je to takový protějšek "všude samej Ukrajinec". Je to více hodnotový než faktický statement. U Podolí jsem ho teď zažil - při protiargumentu, že přece auta tento pruh o nic nepřipravuje, protože tam stejně je parkování - dokonce spojený tak, že když tam nebylo vyhrazené parkování, tak tam sice auta stála, ale když nestála, tak šlo jezdit dvěma pruhama (a tedy vrrrm vrrrm předjíždět)... Kolikrát se stalo, že tam auta nestála v délce dostečné pro předjíždění nechávám stranou (stejně jako nechal daný člověk). Tedy kdo chce psa bíti, klacek si vždycky najde a nemusí jít o Modřanskou, ale i poměrně vytížené lokace.

Vladimír Havlák 16. 5. 2022, 17:30

@MaT za prvé jste zkomolil moje jméno, ale budiž 😉. Ano, tím profilem myslím výškový profil. Paříž je placka, stejně jako treba Hradec Králové, kde je v ulicích vidět mnohem víc lidí na kolech. V Praze chtějí lidi sportovat, ne jezdit na kole do práce, to je chyméra. A Latinská čtvrť, typická demagogie. Ale ano, i na tom jediném kopečku v Paříži se jezdí.
O sčítačích, které v zimě počítají sněhové vločky bych raději pomlčel.
Ne, Praha není pro cyklisty vhodnou lokalitou.
Ano, podél Vltavy je dost prostoru, tam bych smysl viděl. Ale je to obrovská minorita lidí. A za tím si stojím. Že bude více lidí v ulicích na kolech, když pro ně budou smysluplně, srozumitelně a bezpečně vytyčené koridory, ano. Budou více jezdit do práce na kolech? Možná. Nemám nic proti tomu, aby se pro cyklisty udělalo více, ale musí to mít atributy trvalé udržitelnosti (takový krásný novotvar) a hlavně to musí mít smysl. V Evropských městech, ve městech jako je třeba Hradec Králové, České Budějovice, ten smysl vidím, v Praze ale moc ne.
Podolská stezka, Prokopák. Jezdí se tam, protože jsou to stezky mimo ulice z běžnou dopravou. V Krči, v Hostivaři, je taky mraky cyklistů, ale nikdo nejezdí po silnicích určených pro běžnou dopravu.

Jenda 17. 5. 2022, 00:20

Vladimír Havlák: Pozor že okometrické měření obsazenosti cyklopruhů klame, https://twitter.com/BrentToderian/status/1321816544041594884

MaT: Sčítače ovšem klamou taky, tady jsou třeba screenshoty po pádu Trojské lávky -- sčítač na tom druhém mostku vesele ukazuje pořád stejné hodnoty. Asi turisté co se jeli podívat na katastrofu.

https://jenda.hrach.eu/f/lavka2.png, https://jenda.hrach.eu/f/lavka1.png

Kolik lidí jezdí tak, že je to kvůli kopcům nepraktické (ale teda jako existujou elektrokola) by mě zajímalo, v mém okolí to má naprostá většina buď úplně po rovině nebo z kopce (typicky jezdí z různých okrajových částí někam doprostřed). (teď určitě někdo napíše "a co cesta zpátky"… no doma se přece můžu osprchovat)

S tím „nikdo nejezdí po silnicích určených pro běžnou dopravu“ mi to není moc jasné, já kdybych měl po cestě nějakou takovou cyklostezku, tak bych jezdil po ní a ne po silnicích, i když bych jel dopravně (což je u mě velká většina případů).

Jiří Kadlec 17. 5. 2022, 07:15

Hodně by mi pomohl cyklopruh ve zmiňované ulici Nádražní. Hlavně ve směru od Smíchovského nádraží k zastávce Lihovar. Od té doby, co se přesunuly tramvajové koleje na západ od vozovky, není jízda v úzkém prostoru mezi rychle jedoucí protijedoucí tramvají a předjíždění umí auty / autobusy vůbec příjemná. Také úhel křížení tramvajových kolejí je po dešti pro cyklisty rizikové místo. Měl by někdo tip na alternativní trasu? (Od Anděla k Lihovaru na začátek cyklostezky A1)?

Zbyněk 17. 5. 2022, 07:59

V Nádražní cyklopruh rozumně nejde.

Od loňska je fragment cyklopruhu ve strakonické, ve stylu aby se s cyklisty vyjebalo a motorista zůstal celý. Tam kde cyklopruh neni vás normální řidič předjede druhým pruhem. Druhý pruh ale v Nádražní neni a jezdí zde mnohem větší vozidla než osobní auta...

Lukáš Měkota 17. 5. 2022, 09:38

Alternativa bude až dají nový povrch na chodnících na první část Strakonické (doufám, že dají i bezbariérové křížení s výjezdy z objektů). Městský okruh zde již není (pokračuje od Lihovaru Dobříšskou) , tak si troufnu i v silnici, která je zde široká a povrch kvalitní (vadí mi zde akorát povolená 70ka). Potom jako alternativu beru přes ostrov Císařská louka a přívozem na jednu z Náplavek. A poslední varianta je jet Křížovou a potom Radlickou (aut je min. o víkendu snesitelně, nejvíc aut pokračuje kapacitním malým okruhem na Magistrálu (nejdřív po silnici a potom po chodníku nebe přejet do Stroupežnické).

Lukáš Měkota 17. 5. 2022, 09:43

Nádražní nemám rád. Jezdí tam všechny autobusy od Smícháče, potom je kratičký úsek asfaltu, dlouhý úsek nepříjemných kostek, jízda spolu s tramvají a nakonec zase kostky :-(!. Jakš takš se dá chodníčkařit od Lihovaru k Na Knížecí. Ale je to časově podprůměrně dlouhé.

MaT 17. 5. 2022, 09:48

Vladimír Havlák: Za zkomolení jména se omlouvám, to určitě nebylo úmyslně. Vy jste koukám zase zkomolil chudáka chiméru. :-)

Do hlav jiných lidí nevidím, ale konkrétně třeba já do té práce na kole jezdit chci a tak to dělám. A po rovině to zrovna není. Sport tomu neříkám, i když někdo tomu tak říkat může, pro mě je to pořád především doprava do práce (a z práce).

Latinskou čtvrť jsem vůbec nemyslel jako příklad kopce (to bych napsal třeba Montmartre), ale právě jako příklad dost úzkých uliček (v Praze někdo pořád argumentuje tím, jak centrum má moc úzké uličky a že se tam žádné oddělené cyklopruhy nevejdou). A není to jen tam, třeba kolem Templu to samé. Prostě Paříž také nejsou jen široké bulváry. A kopců si také pamatuji víc, pohyboval jsem se často kolem 14. okrsku, kolem Montparnasského mrakodrapu co si vybavuji to také docela stoupalo (byť naštěstí mírně)...

Mně kvůli Latinské čtvrti obviňujete z demagogie, ale sám argumentujete ve stylu "po ulicích určených pro běžnou dopravu cyklisté nejezdí" (já jo a nepřijde mi, že bych byl sám, ono to v centru ani jinak nejde, protože tam moc vyhrazených cyklostezek není a já bydlím v centru a ne v Prokopském údolí), "sčítače co počítají sněhové vločky" (a jak často v Praze sněží, že by to mělo znamenat takový problém?)... :-)

Ne, nechci se zbytečně hádat, i s Vámi souhlasím v tom, že by se mělo budovat to, co má smysl. Ano, Bém sice asi jako první pražský politik podpořil to, aby se do nějaké cykloinfrastruktury investovalo, ale zase na druhou stranu jak to vypadalo. Třeba cyklostezka kolem Rokytky na tělese bývalé vlečky - stálo to šíleně peněz a efekt prvních pár let dost sporný, protože v Hloubětíně se z té stezky ani nedalo rozumně sjet (jen schody). Pak se člověk ještě dozví, jak se za ty peníze sanovala ekologická zátěž po bývalých fabrikách, aby to nemuseli platit developeři, kteří tam hned poté začali stavět pěkné bytečky v přírodě... Já osobně bych třeba ocenil opatření, která ani moc stát nemusí, žádné megalomanské stavby, někde stačí jen úprava značení (třeba nějaké ty cykloobousměrky pro lepší průchodnost centrem, nebo třeba u nás na Vinohradech).

Někomu mohou připadat jako nesmyslné ochranné cyklopruhy, já za ně na některých místech jsem rád, protože to řidičům dá najevo, že tam můžu jet a můžu tak třeba objet kolony, dostat se na světelných křižovatkách dopředu... A při tom je to věc, která také moc nestojí (v Pražských podmínkách obvykle žádné stavební úpravy, jen barva).

No uvidíme, jaké bude další směřování pražské dopravní politiky a jak dopadnou volby...

Petr 17. 5. 2022, 16:19

Vladimír Havlák: Obdivuji vaše sebevědomí při zobecňování. Kolik peněz utratil STEM za to, aby zjistil, zda chce někdo jezdit na kole do práce ... a přitom se stačilo zeptat jen vás.

Každopádně o faktech: Do výškového rozpětí Paříže (cca 28-130 mnm; a ano, na Montmartre se na kole taky jezdí) se vejde kompletně celá Praha na východ od Vltavy, a k tomu i kousek západní části. Jasně, jihozápadní město, Břevnov, Střešovice, ty jsou od Vltavy o něco výš. - Vídeň má podobný výškový profil jako Praha a na kole se tam jezdí o dost víc. - A třeba v Barceloně je výškový rozdíl proti Praze více než dvojnásobný, je tam v průměru častěji horko, a přesto je tam cyklistů výrazně víc než v Praze.

Že by ten výškový profil nebyl tak striktní diskriminátor?

Z druhé strany, kudy se v Praze dostane cyklista od centra/Vltavy třeba na severní město? Do Bohnické rokle je to už strašná zajížďka. Serpentina K Bohnicům je úzká a frekventovaná (z kopce dolů OK, zpátky ne). Pod Havránkou má extrémní sklon (z kopce dolů OK, zpátky ne). Trojskou nahoru tak do dvou třetin OK, ale horní třetina je stoupání uprostřed tramvajových kolejí nebo po chodníku (z kopce dolů OK, zpátky ne). Holešovičky pro kolo fakt nejsou. Bulovka je už zase hodně prudká a navíc se do ní nedá bezpečně odbočit z Povltavské (z kopce dolů OK, zpátky ne). Zenklova je úzká a frekventovaná (ani z kopce dolů není příjemná). A pak už jsem zase u děsných zajížděk. - Závěr: Když z Kobylis nejezdím do práce na kole, nemůže za to kopec; může za to chybějící trasa pro kola s rozumným sklonem. Auta dostala Holešovičky, kola dostala metro a tramvaj.

Jenda 17. 5. 2022, 22:22

Petr: Jestli tě zajímá kudy je to do Kobylis alespoň trochu rozumné (nikoli legální), tak já jezdím takhle:

z Plynární doprava po chodníku (stezka pro chodce s povoleným vjezdem cyklistů) a pak kousek Argentinskou

u benzínky najet na chodník na mostě (smíšená stezka)

na konci mostu přejet přes přechody do areálu MFF UK (asi nelegální)

projet areálem laboratoří MFF UK (nelegální - zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhy)

150 metrů po ulici V Holešovičkách

ulicí Na Truhlářce (nelegální - průjezd zakázán, lidi asi preferují, abych jezdil V Holešovičkách celou cestu)

ulicí Valčíkova, přes most přes magistrálu

ulicemi Pomezní, Nad Rokoskou, Kubišova, Pod Vlachovkou

poslední problém je co nahoře, když je tam jednosměrkové peklo. Většinou jedu holt až na Kobyliské náměstí.

Dolu jezdím Holešovičkama, není to nic moc ale v té rychlosti… Už je navíc legální pravý pruh + dole je nakreslené takové nepatrně lepší připojování.

Trojskou jsem také občas jezdil, doporučuji mindset "to, že mě nahoře nemůže předjet tramvaj a není tam legalizovaný chodník, není problém můj, ale toho, kdo to tam takhle udělal".

Martin P. 17. 5. 2022, 22:56

Sebejisté mantry o nevhodnosti Prahy pro cyklodopravu už jsou nudné. To může tvrdit jen ten, kdo to nezkusil. Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody (proti). Kdo chce psa bít, klacek si vždycky najde a kdo chce bít cyklisty, najde si dost manipulovatelných spřízněných duší, bohužel.

Nelibuji si v nátlakových demonstrativních akcích, ale jako protiváha demagogie a falešné marginalizace zájmu o cyklo v Praze bude účast na cyklojízdě v předvolebním období podstatná. Pro další směřování není nepodstatné, kdo volby vyhraje. To nějaká cyklojízda neovlivní. Vztah některých provařených exponentů k cykloopatřením to taky nezmění. Jestli to bude mít vliv na úpravu předvolebních programů bych si vsadit netroufl. Ale určitě pak nikdo nebude moct tak bezostyšně tvrdit, že v Praze beztak na kole nikdo jezdit nechce. A bude na co se odvolávat při lobování.

Vladimír Havlák 19. 5. 2022, 22:22

MaT, Petr. Pánové, jsem pro, abychom se sešli na nějakém klidně i rovinatém úseku podél Vltavy a počítali kola. Dáme si sváču, limču a pokecáme.
Prahou jezdím mnoho desítek let, když jsem ještě mohl, tak občas i na kole, což pro mě víc byl stress než zábava. Za těch mnoho let, míst a časů, ve kterých se po Praze pohybuji, jsem nikdy moc lidí na kolech nepotkal. Za mě stále platí, že Praha je pro běžnou jízdu pro většinovou !! populaci díky mnoha kopcům směrem od Vltavy nevhodná. V Praze neexistuje vhodný systém stezek ani bezpečných koridorů pro provoz kol a koloběžek (treba i elektrických) Jak se vyskytne jakákoli iniciativa třeba pro sdílení koloběžek, je ihned zadupaná do země, ani to na popularitě jízdy po městě moc nepřidá (mimochodem minimálně většina kol právě v Paříži mi přišla, že jsou sdílená) Pravda je, že nebydlíme v centru, tam může být situace jiná, i díky turistům, kteří jsou na tento druh dopravy po městě zvyklí ale zase asi nepojedou přes křižovatku u Bulhara na Žižkov, nebo Letenským tunelem někam dále a budou se přemísťovat jen v rámci centra.

Odskočil jsem od tématu. Zkrátka, za těch mnoho let, se v Praze mým subjektivním pocitem, mnoho nezměnilo, jak do počtu kolistů, tak do počtu vhodných a bezpečných míst pro jízdu na kole. A řikejte si co chcete, je mi to fuk, mám na svůj názor stejné právo jako vy ostatní.

Jenda 20. 5. 2022, 01:29

Já bych se chtěl zeptat, proč by mi vůbec měly kopce při používání kola vadit. Mně totiž vadí v jediném případě - když někam jedu a v cíli se nejde osprchovat nebo by to bylo nepraktické. To frekvenci problémů ještě více snižuje - jak jsem psal, myslím si, že většina lidí jezdí po rovině/z kopce, a tímto jsme ještě udělali non-issue z případů, kdy se třeba jede na trénink (jsou lidi co třeba chodí cvičit ráno před prací) nebo do školy na tělocvik. Nebo kdybych to měl do práce do kopce (jezdím z Pankráce do Holešovic, takže to neřeším), tak bych se asi sprchoval (což stejně ráno dělám, nezávisle na nějakém kole) až v práci. Tipuju že MaT to tak asi dělá?

Na druhou stranu, já ani nevyžaduji nějaká cykloopatření. Občas by se hodilo při umísťování značení přemýšlet (viz třeba ty zbytečné zákazy pro cestu do Kobylis co jsem napsal výše), ale obecně se mi naprosto v pohodě jezdí i teď, normálně po silnici.

Lukáš Měkota 20. 5. 2022, 06:21

Já vidím důvody, proč se v Praze nejezdí víc na kole tohle: v centru je příliš nepříjemných kostek (chodníky nevadí nebo řezaná dlažba) hodně úseku, kdy se jezdí s tramvajema nebo do nejpříjemnějšího kopce s masami aut, levný celoroční kupón, my, pražané, jsme velice zpohodlnělí (viz jedno povidání s Adamen Gebrianem), nepropojená už existující infastruktura. Kopcovitost není důvod. Metropoli by už teď mohli víc fungovat ostrovy (např. třeba centrum, Petřiny a Malý Břevnov, Spořilov, Jižní Město atd.). Kopce se dají obejít metrem nebo někde tramvajema.

AP 20. 5. 2022, 06:43

@VH Vám by nepomohla ani snídaně u lodenic v Podolí, užívejte si svůj názor ;)

kuba 20. 5. 2022, 08:30

Vladimir Havlak: na vlastni nazor pravo mate, na vlastni fakta ne.

Zdenek X 20. 5. 2022, 08:53
1
3

Jezdim na kole denne, kopec Dejvice-Bila Hora mam na ceste. Rici, ze kopce nejsou (zadna) prekazka je uplne stejny nesmysl, jako rici, ze kopce jsou jedinou prekazkou. Nevim, jake jsou pruzkumy, ale tak nejak pozorovanim kolem sebe (zena, deti, rodice, kolegove v praci, ...) a pri znalosti vekoveho rozlozeni obyvatelstva Prahy (a budouciho vyhledu), nemyslim si, ze by bylo nekdy realne dosahnout vice nez 5% podilu cest po Praze na kole. A duvodem je kombinace bohatsvi spolecnosti, spatneho urbanistickeho reseni Prahy (bohuzel/bohudik nebyla Praha nikdy poradne poborena a nebyla prilezitost ctvrti resit jinak, prazke uzke ulice jsou peklo), nekde i udrzovanim Prahy jako skanzenu s hromadou kostek (to se me primo netyka, protoze centrem projizdim malokdy, ale i tak jsem obcas nucen absolvovat utrpeni na Klarove na silnicnim kole), kopcovitosti (bydlel jsem dlouha leta tesne pod Strahovskym stadionem, rici, ze kopce nejsou problem povazuji za skutecne odvazne, celkem by me zajimalo, jaky podil bezneho obyvatelstva vyslapne Strahov cestickami v Kinskeho zahrade, kde se vyhnou provozu, pripadne si "uzije" Holeckovu s Svedskou nebo Zapovou s auty za prdeli), podnebi (jasne, vsichni se tady kasaji, ze jezdi i v zime, pravdepodobne vic lidi nejezdi, protoze letos jsem jezdil krome dvou tydnu bez preruseni a pocet cyklistu, ktere jsem potkal v unoru, se rovnal asi tak poctu mistnich prispevatelu :-)), dostupnosti MHD. Za me (obcana) je dostupnost MHD mnohem vic zasadni nez nejaka cyklo-infra, predpokladam, ze jeste 10-15 let na kole jezdit budu, ale pak budu nucen jej povesim na hrebik a pridam se k vetsine populace a presednu do MHD.

A na vsechny cykloupravy se divam prizmatem meho subjektivniho odhadu potencialu cyklodopravy 5%: neni duvod hazet cyklodoprave klacky pod nohy, kde je to mozne, necht se upravy delaji, ale nemelo by to zasadne omezovat (vetsi) zbytek populace a delat mesto pro ne mene privetive. Napr. zabrani mista pro parkovani cyklopruhem muze byt velmi kontroverzni.

O cyklojizde (nekde vyse v prispevcich zminene) ani nehovorim. To je z meho subjektivniho pohledu neco naprosto otresneho.

AP 20. 5. 2022, 11:36
3
1

@ZX Odborné názory mluví o mnohem vyšších potencionálních číslech - pozorování stávající stavu je sice fajn, ale potenciál je spíše než bájnými pražskými vrcholy prostě a jednoduše dán kvalitou infrastruktury a její údržby (opět podložené statistickým vývojem v řadě a ne jen rovných a ne jen mírněklimatických měst). A takto by se (vyjma MHD) dalo polemizovat o všem co píšete. Ale jak uznáváte, je to váš subjektivní pohled/názor, takže...

Zdenek X 20. 5. 2022, 12:31
1
2

@AP: ok. Snad by me pouze zajimala polemika o tom, jak urbaniste chteji udrzet prazsky skanzen a zastaralou ulicni sit, umoznit (z meho pohledu) celkem opravneny pozadavek, kdy se obyvatele chteji/potrebuji nekam dostat (i) autem, a zaroven vybudovat pohodlne cyklo-infra. Abych zustal v mistech, ktere ze sedla kola dobre znam a kde jsem bydlel: napriklad by me zajimalo mozne reseni v udoli Motolskeho potoka mezi dvema kopci (Plzenska ulice v useku Andel - Klamovka - Kavalirka). Nic me nenapada, ja tam proto ten bajny vysoky potencial cyklodopravy nevidim (a nedela mi to ani skodolibou radost).

Kuba 20. 5. 2022, 12:47
3
1

Zdenek X: vy máte podle mě strašně úzkej pohled na to, co ježdění na kole po městě znamená. A právě díky tomu úzkýmu pohledu odhadujete maximální potenciál tak nízko. Jo, tak, jak podle popisů jezdíte vy, těžko může jezdit víc, než těch 5 procent lidí. Dost možná i to bude nadsazený. Jenže pak je tu násobně větší skupina lidí, která by byla schopná a do značné míry i ochotná jezdit, kdyby k tomu byly lepší podmínky (a myslím teď podmínky relativně snadno ovlivnitelné, ne vybagrování kopců a zbourání třetiny domů v centru, opravdu spíš jen konec házení klacků do drátů a relativně jednoduchý strategický úpravy). A potenciál týhle skupiny je o hodně větší. I v kopcovitým městě (což samozřejmě opravdu reálně problém je, ale zdaleka ne tak velkej, jak si lidi představujou, zejména v době rozmachu elektrokol. Ono tam, kde nemaj kopce, mívaj zase o dost víc vítr. A ten umí udělat podobnej odpor jako kopec (zejména na městským kole se vzpřímeným posedem) a navíc je narozdíl od kopců nevyzpytatelnej, klidně se otočí tak, abyste ho měl proti sobě cestou tam i zpátky).

Kus pod Strahovským stadionem bydlím teď, cesty v Kinskýho zahradě nevyšlapu a stejně jezdím. Pokud jedu od Holešovic, dá se to vzít mírnějšíma stoupáníma, nebo holt vytlačit kopec na Letnou a pokračovat mírněji. Pokud jedu od Újezda, zkouším lanovku (a docela často mě bez problému vyveze, ale samozřejmě se na to nedá spoléhat a kdyby to začalo dělat o hodně víc lidí, asi by její kapacita brzy nestačila ani mimo špičku, i když má se předělávat, bylo by hezký, kdyby vymysleli na nový vozy nějaký nosiče na kola, který by umožnily nezabírat s ním místo uvnitř, a taky upravili technologii tak, aby umožnila častější jízdy), pokud je na ní fronta tak holt kolo nahoru vytlačím. Taky to jde, i když jo, je to jeden z důvodů mých úvah o elektrokole...

Další kapitola je možnost snadnýho přesedání mezi kolem a MHD. Což by mohlo velmi pomoct jak dopravě na kolech, tak MHD, která je v Praze velmi nevyrovnaná. Při kombinaci s kolem (ať už vlastním z domova na nějakou páteřní trasu) nebo třeba sdíleným v centru, by se člověk mohl krásně vyhnout těm částem trasy, kde je MHD mizerná/přecpaná a naopak ji použít na překonání těch největších kopců, kam si na kole netroufne, nebo ne každý den, a kde je MHD v pohodě.

Cyklojízdy jsou mi taky hodně proti srsti, ale stejně uvažuju, že se letos poprvé zúčastním. Právě proto, že je potřeba ukázat, že potenciál cyklodopravy v Praze zdaleka není tak zanedbatelnej. Ono se to sice dá ukázat i spoustou jiných (a mě řádově příjemnějších) způsobů, ale očividně to člověk musí chtít vidět. Bohužel je to furt pro politiky asi moc snadný přehlížet, tak se holt nedá nic dělat a jsou potřeba i takový masový akce.

Caidel 20. 5. 2022, 16:53

Vladimír Havlák: Můžu se zeptat, proč byste takovou blbost (nebo lépe zbytečnost) chtěl dělat? Máme jednadvacáté století a na spoustě míst v Praze máme nainstalované sčítače průjezdů. Takže kolik kol projelo na pěkném rovinatém úseku podél řeky Vám řeknu, aniž bych tam musel půl dne posedávat a dělat si čárky.

Kuba 20. 5. 2022, 17:10
15
2

Zdenek X: požadavek umožnit přístup autem je zcela na místě. Ale je obrovskej rozdíl mezi "přístup autem je možnej" a "děláme všechno proto, aby přístup autem byl co nejpohodlnější, nejrychlejší a nejpřitažlivější, a to i za cenu prakticky úplnýho vytlačení lidí na kole, až na pár nejodvážnějších". Viz ten příklad Plzeňské v úseku Anděl-Klamovka-Kavalírka. V podstatě celou dobu, s výjimkou míst s ostrůvky zastávek tramvají, jsou tam dva pruhy pro auta - 2 pruhy nejsou "umožnění průjezdu" na to stačí jeden. 2 pruhy vždycky znamenaj "preferenci průjezdu aut" což může být na místě tam, kde je na to dost místa, aby se vešla bezpečná infrastruktura i pro ostatní druhy dopravy, ale pokud někde tvrdíme, že není místo na bezpečný pruh pro kola a máme tam dva pruhy pro auta stejným směrem, dost nelichotivě to vypovídá o prioritách města. Navíc tu máme ve většině toho úseku paralelní Vrchlického, kterou je veden opačnej směr. Tou nevede tramvajová trať, takže ta má pro ten svůj směr na většině délky pruhy pro auta (včetně parkujících) 3-4. A pokud máme někde ulici se 3-4 pruhy pro auta jedním směrem a tvrdíme, že tam není prostor pro bezpečnou, oddělenou cyklostezku, musíme být jako město už úplně totálně vyšinutí... To samý magistrála - Z Pankráce k Hlaváku jsou to každým směrem 3-4 pruhy. Na slušnou obousměrnou cyklostezku by stačil jeden z nich v jednom směru. Jeden v každým směru by byl pro kola už velmi slušnej prostor. To fakt není o tom, že by se autům měl zamezit průjezd. To je o mírným ubrání pohodlí pro auta versus prakticky znemožnění průjezdu pro kola (s výjimkou pár nejodvážnějších jezdců) za dnešního stavu...

AP 20. 5. 2022, 17:27

@Kuba Podepisuji, palec nahoru je málo.

Jenda 20. 5. 2022, 17:36

Caidel: Protože minimálně ty staré indukční snímače měřily před několika lety blbosti.

Na Strahov jezdím Holečkova - Švédská - U Nesypky - Na Hřebenkách (horní část) - Turistická, nějakých aut za sebou jsem si nevšiml, ale je pravda, že tam jezdím jen občas mimo špičku.

Ondra 20. 5. 2022, 18:57

Kuba to posledním komentářem velice dobře shrnul 👍

LukášMěkota 23. 5. 2022, 16:15

Lucie Stuchlíková: "Takže okruh je podle vás důležitější než metro D?"
Exprimátor Svoboda: "Určitě, protože okruh řeší celou Prahu, metro D znamená přísun lidí z velmi významné a velké městské části, která se rozrůstá, do Prahy. Ale my potřebujeme objízdné trasy, které umožní, aby lidé do města nevjížděli zbytečně." Ach jo, :-( https://www.seznamzpravy.cz/clanek/volby-komunalni-svoboda-okruh-je-dulezitejsi-nez-metro-postavme-ho-doslova-za-kazdou-cenu-202980

LukášMěkota 23. 5. 2022, 16:50

@Kuba nechápu, proč na Plzeňské od křižovatky Radlické ke křižovatce s Podbělohorskou jsou 2 průběžné pruhy pouze na 44 %. Dávno tam měla být kombinace ochranného i vyhrazeného cyklopruhu. A to od té doby, co se u zastávek při opravě tramvajového svršku rozšířily ostrůvky (U Zvonu a Bertramka) a je tam jen jeden ale obr pruh. Mezi Zvonem a Klamovkou se to díky přechodu opět zkrouhlo na 1 pruh.

Zdenek X 24. 5. 2022, 11:04

@Kuba: v bodech:

* asi je muj pohled uzky, nebo mozna vas take mirne zkresleny. To, jak vy popisujete moznou jizdu po Praze (z/do prace), je v z meho pohledu nejaky vylet. Cesta z/do prace neni nic extra zabavneho, casto potrebuji byt v praci i doma na cas (zvlaste drive, kdyz jsme treba vyzvedavali deti ve skole/skolce), cas na experimenty typu "hledam sdilene kolo", "doufam, ze me vyveze lanovka", "vyslapnu si Strahov pesky", "vyrazim na kole, zmoknu, a potom v mokrych hadrech presednu do MHD, abych vyjel kopec" ... skutecne neni. Bud me zvoleny zpusob dopravy dostane do cile pohodlne a v rozumnem case, nebo zvolim jinou alternativu. Mne vychazi kolo, napriklad moji zene auto (nedela ji to prazadnou radost, boli to i financne, ale jina rozumna moznost neni).

* Nejsem dopravni expert, nikdy jsem zadnou komunikaci nenavrhoval. Nemohu si pomoci, prestoze vy tvrdite, ze udelat obousmerny cyklopruh v udoli Motolskeho potoka je snadne, ja to vidim jako obtizne. Nevim, jak by se cyklopruh napriklad "prorval" u smichovskeho konce Vrchlicke/Duskovy pod Bertramkou, nevim ani, jak by se vesel na jinych mistech, aby byl zachovan prioritni pruh pro MHD a dokonce (fuj!) i nejake misto pro parkovani (i v blocich mezi Plzenskou a Vrchlickeho ziji lide/volici, a i oni maji nejake preference). A to je presne ten problem s geomorfologii Prahy, ktery zminuji: to neni pouze problem pro samotnou jizdu na kole, ale cini to komplikace i pri navrhu silnicni site. Dve udoli z centra na zapad, kdy jednim by se vedla automobilova doprava a druhe bylo klidne, nejsou. Na mnoha mistech (nejenom v udoli Motolskeho potoka) neni kde navrhout jednu rusnou a o kus dale rovnobezne druhou klidnou ulici (krome utopistickych reseni, ze lide prestanou jezdit auty a tak nastane klid vsude, to skutecne nebude, staci se podivat jak roste podil lidi, kteri jezdi z Prahy na vikend pryc, tepny ven/dovnitr jsou ucpane a parkoviste/penziony na horach nacpane prazskymi cisly).

(Mimochodem: i kdyby cyklopruh Vrchlickou existoval, o jeho atraktivite mam pochybnosti: to neni jak v Podoli po rovine kolem reky, slapat od Smichova do kopce podel kolony aut by asi nebylo nic lakaveho. To si myslite, ze by cyklopruh Vrchlickou/Plzenskou "centrum -- zapadni okraj Prahy" pritahl na kolo treba 10% obytel sidliste Repy dojizdejich do centra do prace? Dovolte, abych se pousmal.)

Jan H 24. 5. 2022, 20:02

Tyhle diskuze jsou přínosné, ale střetává se tu logicky většina cyklistů a zastánců opatření , většinová populace a jejich názory jsou (bohužel) většinou dost odlišné. Ze zdravotních důvodu teď nemohu jezdit na kole a musím říct, že MHD v Praze je velmi dobrá, zlepšení pořád vidím v tom omezit dopravu jako celek, zpoplatnit jízdy autem do Prahy a více home office. Standard odvezu děti a svůj zadek do práce, potom autem do fitka ... Elektrokola vyřeši možna kopce, nikoliv strach z provozu a to, jestli člověk chce zmoknout, zmrznout apod. Samozřejmě tu cyklisté mohou říct jak jezdí celoročně, taky jsem to sportovně dělal, to se ovšem neslučuje s pohodlností většinové populace. A taky kdo dělá 5km od baráku (po rovině) ...

Kuba 24. 5. 2022, 22:32

Zdenek X: no vidíte, to je další zbytečné omezení uvažování. Nejsou jen cesty do práce a z práce. Člověk ve městě žijící v něm jezdí i spoustu jiných cest. Za nákupy, za zábavou, na návštěvu, dovézt něco rodičům/dětem, nebo třeba někde dobrovolničí... Nemluvě o těch, kteří ani tu cestu do práce nemají, protože pracují z domova (stále nebo část dní).
A ani u těch cest do práce to není u všech zdaleka tak rigidní, jak to máte vy. Chápu, že zrovna vy třeba potřebujete být v práci i doma na čas, ale je spousta lidí, kteří to tak nemaj, maj volnou nebo klouzavou pracovní dobu, pracujou v jiným rytmu, než klasický po-pá práce, víkend volno, atd. Další třeba radši vyrazí s velkou rezervou, aby cestou měli i nějaký pohyb. Znám lidi, kteří chodí do práce 6 km hodinu pěšky, i když by tam mohli být MHD za půl hodiny. Ale chyběl by jim pohyb. A zařídit si ho jinak by stálo ještě o poznání víc času. V případě cesty z práce je to samozřejmě volnější ještě častěji (jasně, pokud člověk zrovna nemusí někde na čas vyzvedávat dítě, atd. ale to většina lidí většinu života nedělá). Tenhle "bič" efektivity, že cesta musí být nutně co nejrychlejší možná, jinak je všechno špatně, má nad sebou reálně jen část lidí. Daleko větší část si ho na sebe plete sama, ve své hlavě. A vsadím se, že nebudou úplnou vzácností ani případy, kdy paradoxně víc času než ušetřej strávěj tím, že se vzpamatovávaj z té cesty, kterou si v zájmu "efektivity" udělali sice časově nejkratší, ale z jiných pohledů (stres, možnosti zařídit něco cestou, třeba potřebnou denní dávku pohybu) vlastně zoufale neefektivní.

Co se týče toho Motolského potoka, neříkám, že je to kdovíjak snadné. Ale v místech, kde je na Plzeňské a Vrchlického prostor na nějakých 4-6 pruhů pro auta dohromady pro oba směry (a tam, kde jsou jen 4 jsou některé z nich velmi, velmi široké) + obousměrnou oddělenou tramvajovou trať, prostě musí být logicky prostor na bezpečnou cestu pro kola. Může to být náročné ho najít, může to vyžadovat změnu organizace dopravy v těch ulicích, může to vyžadovat jejich rekonstrukci a předělání, ale prostor tam na to při takové šířce ulic být musí, to je čistá geometrie. Je to fakt jen otázka toho, jestli ho jako město chcem hledat, nebo jestli prostě nesmyslně věnujem veškerej prostor autům (občas aspoň s výjimkou nezbytnýho pro MHD), i když víme, že je to často kontraproduktivní (protože ten volnej prostor tam, kde jim ho dát můžem, naláká lidi do aut a ta auta pak brutálně ucpou úzký hrdla, který ve městě vždycky jsou a nevyhnutelně budou. V historickým kopcovitým městě o to víc. V historickým kopcovitým městě je samozřejmě prostor v ulicích ještě o dost vzácnější věc, než ve městě stavěným na rovině na zelený louce. A o to větší nesmysl je věnovat ho bez rozmýšlení převážnou většinu tomu prostorově nejméně efektivnímu dopravnímu prostředku, jakej existuje.

Co se týče toho prchání z Prahy, před čím ti lidi asi prchaj (ať už na víkend, nebo bydlet a dojíždět)? Tipuju, že nemálo jich prchá před hlukem, prachem, špínou, znečištěním. A jakej je jeden z největších zdrojů všech těchto problémů ve městech? Auta. Tohle jsem nedávno viděl od Melissy a Chrise Brunlettových, kteří se přestěhovali z Kanady (tuším z Vancouveru) do Delftu. V Kanadě byli zvyklí často vypadnout z města do přírody, na chatu, atd. a báli se, že jim to v Nizozemí bude chybět. A zjistili, že ne, že z takovýho města to zdaleka nepotřebujou tak často. Protože klid a pohodu a kus přírody, i když samozřejmě ne tak divoký, najdou i v něm (Delft je město, který bere velmi vážně hlukový znečištění - vymyká se tím dokonce i v rámci Nizozemí). A když vypadnout chtěj, sednou na kolo, dojedou buď za město, nebo na nádraží, tam kolo v pohodě zaparkujou v tamní garáži pro 5000 kol, sednou na vlak a vypadnou kam chtěj...

Bohužel u nás stále řada lidí bere tyhle problémy města jako dané a neřešitelné, respektive "řešitelné" jen zdrhnutím za město. Čímž k těm problémům paradoxně často přispívaj úplně nejvíc...

LukášMěkota 25. 5. 2022, 09:35

Na to údolí je udělána velká koncepce. Je tam idea, že plzeňská nahoru bude od MO ke křižovatce s Holečkovou jednopruhová pouze pro místní dopravu s parkovacími místy a Duškova Vrchlického bude obousměrná. Prý by to udělat už teď, ale lepší to bude udělat až bude dodělána Radlická radiála https://motolskeudoli.praha5.cz/faze_1.html

Zdenek X 25. 5. 2022, 15:18

@Lukas Mekota: ano, tomu rozumim, Radlicka radiala, dokument predpoklada demolici domu ve Vrchlicke ... . To odpovida tomu, co pisi vyse:
- po kapacite pro IAD je poptavka (sam take nesouhlasim s vozenim zadnice po meste, ale neverim, ze nekdy poklesne poptavka po vypadovkach, kterou Plzenska/Vrchlicke doposud je), proto Radlicka radiala
- je poptavka po parkovani
- udoli Motolskeho potoka je stisnene, upravy proto musi byt velkolepe, vedouci az demolici domu

Tomáš 25. 5. 2022, 15:30

@zdenek X: Ale poptáka není nezávislá na nabídce. Když budeme mít lepší MHD, infrastrukturu pro pěší a lidi na kole a město krátkých vzdáleností (aby člověk nemusel autem do obchodů na okruhu, děti vozit do školy přes půl Prahy atd.), poptávka po automovilové dopravě klesne. Když postavíme radiálu, poptávka vzroste. Dopravní indukce se tomu říká. To samé pro poptávku po parkování - kdyby třeba bylo vlastnictví auta dražší nebo méně pohodlné, oni se jich lidé časem vzdají. Ve spoustě jiných měst v Evropě k tomu došlo, není jediný důvod, proč by Praha měla být výjimečná.

Kuba 25. 5. 2022, 21:24
5
1

Tomáš, Zdeněk X: tak nějak. Když si otevřu hospodu a vymyslím si perfektní zlepšovák - aby to bylo jednoduchý a "spravedlivý", bude jakýkoli jídlo stát stovku. Ať už to budou knedlíky s vajíčkem, který mě na nákladech vyjdou na dvacku, smažák, kterej mě v nákladech vyjde na pade, nebo stejk, za kterej dám jen na nákladech 250, asi taky budu mít velkou poptávku po stejkách. Ale něco mi říká, že když ji s tímhle systémem vyslyším (lidi očividně chtěj stejky, budu nakupovat a prodávat z 95 % stejky) asi mi ta hospoda dlouho nevydrží...

Jasně, že je poptávka po cestách autem a místech pro parkování aut. Aby nebyla, když je město tím prostorem, infrastrukturou a dalšími věcmi mnoho desítek let silně "dotuje". Kdyby každý prostředek musel platit adekvátně za zabranej prostor a bordel, kterej ve městě dělá, ta poptávka by vypadala o hodně jinak...

Zdeněk N 25. 5. 2022, 23:42
5
1

Kuba: Přirovnání s hospodou je asi to nejlepší, co jsem kdy slyšel. A lidi, co chtějí stejk, budou nadávat na lidi, co si přišli pro smažák: "udělejte si ho doma! Tady mi zabíráte místo u stolu, když jsem si přišel pro stejk!"

Tik 26. 5. 2022, 02:36
1
1

Kuba 25. 5. 2022, 21:24
Jsem pro a uprimne zvedavy, co by jakekoliv zpoplatneni cehokoliv kolem kol vyvolalo..

Caidel 26. 5. 2022, 08:40

Tik: Co by. Snížilo by poptávku po jízdě na kole a jezdilo by se ještě míň. To je očividné.

Co by ale udělala internalizace externalit a ukončení jakékoli podpory v případě autodopravy, to by byla asi docela zajímavá zkušenost, kterou si ve skutečnosti řidiči nedovedou vůbec představit :) A nejspíš změna života ve městě tak jak ho známe. Auto by najednou neměl skoro nikdo, poptávka po MHD najednou několikanásobná a zcela mimo současné kapacitní možnosti...

Zvoník 26. 5. 2022, 08:45
1
3

Zpoplatnění něčeho u kol je nesmysl, účinnější by bylo vypokutováni cyklistů za jejich hrubé přestupky!

Jenda 26. 5. 2022, 11:38

Caidel: To by bylo zajímavé zjistit, jestli by vzrostla poptávka po MHD -- aktuálně se na jízdném (DPP) vybere asi 4G ročně, město platí přímé příspěvky asi 14G a dalších tak 10G je podpora typu výstavba metra a výkup pozemků na ni z veřejných peněz a fondů EU + grátis depa, zastávky a koleje. Suma sumárum by se MHD zdražila asi 5-6x.

Tik: Já jsem pro a když budou ostatní druhy dopravy platit alespoň přibližně své náklady, tak já budu platit taky.

Tomáš 26. 5. 2022, 11:48

Jedna: to by bylo ohromně sociálně nespravedlivé. Sosuta lidí by si 20 tisíc za lítačku nemohla dovolit (A nemůžou si dovolit ani auto). Přitom jsou to lidi, co všude uklízejí, připravují jídlo a jinak zajišťují chod města atp. Na tom by prodělali všichni (a jak někde ve třetím světě by tu lidi chodili do práce hodiny pěšky). Trochu realismu namísto neoliberálních fantazií:-). Vůbec je myšlenka trhu v dopravě ve městě, kde je vždy přirozený monopol a konkurence vede k poklesu kvality kvůli snížení provázanosti, vlastně nesmyslná,

Jenda 26. 5. 2022, 12:14

Tomáš: A spousta lidí, co dělá důležité věci pro chod společnosti, zase potřebuje jezdit autem. (což chtěl zatrhnout Caidel, na kterého jsem reagoval)

Myšlenka trhu v dopravě je možná nesmyslná, ale masivně ji dotovat má i negativní stránky, všichni předpokládají super-levnou dopravu a plýtvají tak zdroji.

Zdeněk N 26. 5. 2022, 12:21

Jenda: však kdo autem jezdí potřebuje, autem jezdit může. Ale pochybuju, že je to víc jak 10 % lidí, co autem teď jezdí. Řemeslníků, hasičů, Daniel a invalidních lidí prostě není většina. A menší provoz by pomohl i jim. Na rozdíl od zintenzivnění IAD.

Zdeněk N 26. 5. 2022, 12:22

Kde se autem jezdí lépe? Tak kde je aut hodně, nebo tam, kde je aut méně? Odpověď vás nepřekvapí.

Zvoník 26. 5. 2022, 13:42

Autodopravě není dána žádná podpora. Jenom se z ní těží. Někdo tady poznamenal, že kdyby se nepodporovala, tak by se víc jezdilo MHD a na kole. Ale pro koho tohle platí? Pro chudé nebo lehce ovladatelné? Čili pro blbce... A ti blbci nám vládnou, poněvadž jsme si je zvolili. = Zužujou se jízdní pruhy, chodci skáčou automobilům těsně před kapotu s myšlenkou zázraku zastavení na místě. Cyklisti si jezdí jak chtějí i po chodnících a všude na červenou a dělají nemravné posunky na řidiče vozidel. Někdy si říkám: UŽ ABY TADY BYLA TAKY VÁLKA!

Tomáš 26. 5. 2022, 13:59

Ano, přiznám se, že dnes jsem prostředníček pánovi, co na Revoluční směrem z centra po tramvajovém trásu předjel kolonu aut stojící na červenou a postavil se před ně na přechod, kde okamžitě padla zelená, ukázal. Myslím, že jsem tak nějak byl v právu, i dle reakce kolemjdoucích.

Jenda: V zásadě souhlasím, že kdybychom opravdu přestali dotovat IAD (ta je skrze externality, urbanismus, ovzduší atd. dotová skutečně masivně), byla by veřejná doprava v porovnání tak levná, že by dotace ani moc nepotřebovala. A jelikož potřebujeme nerůst, tak mi myšlenka, že luxusní věci musí být dražší, je docela blízká. Nicméně úplně nevím zda je doprava po městě luxus.

Nicméně kdybychom opustili bláhovou myšlenku, že má panovat nějaká svoboda volby mezi autem a MHD (která je stejně jen virtuální, protože je daná nabídkou MHD a silnic a většina lidí se rozhoduje pragmaticky, ne ideologicky) a docílili toho, že by modal share byl ne stejný výkon MHD a IAD ale například 9 : 1 ve prospěch MHD, on by ten náklad na jednu cestu v MHD byl pak taky mnohem nižší, takže by to ve výsledku o tolik nezdražilo.

A co se týče dotace veřejné dopravy, tak si myslím, že většina nákladů je výstavba infrastruktury. Náklady na jednu cestu metrem navíc, když už tam ten tunel je a vlaky jsou nakoupené, zas tak velký není. I když názor, že místo metra D máme postavit 200 km tramvajových tratí, mi není úplně cizí.

Zvoník: vy jste asi troll (lidi skokem pod kapoty sebevraždy prakticky nepáchají), nicméně autodopravě je velká podpora. Víte, kolik stála výstavba radiál, dálnice ve městě a Blanky? Kolik stojí to, že kvůli znečištění ovzduší žijeme v průměru o 9 měsíců méně? Atd.

Caidel 27. 5. 2022, 10:38

Jenda: Já nic zatrhnout nechtěl. Já jenom upozorňoval na nebetyčnou hloupost nápadu zpoplatňovat něco kolem kol.

Navíc nerozumím tomu tribalismu jak se pořád někdo vyskytuje jen v jedné škatulce a je proti všem ostatním. Já po městě jezdím MHD, chodím pěšky, jezdím na kole i jezdím autem když je nutno (zhruba v tomhle sestupném pořadí dle frekvence) tak to vidím z vícero úhlů pohledu.

Zdenek X 27. 5. 2022, 11:05
1
4

@Kuba, Tomas: nechci to vic rozpitvavat, snad strucne: nase videni sveta se lisi. Mesto kratkych vzdalenosti, privetive, ... je utopie. Utopie je to proto, ze tohle nemuze celosvetove fungovat, nekde musi byt mesta (s obrovskym mnozstvim pracovni sily), kde na krajich stoji fabriky (a jine narocne vyrobni provozy), a kde zadne "mesto kratkych vzdalenosti" neplati. Je paradni zivit se jako IT (sedet na homeoffice), delat v reklamce, byt pravnik, zivit se sluzbami, byt zena v domacnosti (doplnte si dalsi profese odpovidajici mestu kratkych vzdalenosti), ale nekde na druhe strane republiky (nebo sveta) bude jine mesto, kde stoji fabrika, velky zamestnavatel, kam se lide stahuji z velkeho okoli. Jo, mozna ze prave vy mate kliku zivota v Delftu (univerzitniho mesta). To je jeden moment. Druhy je ten, ze je doufam mezi nami plno podnikavych lidi. Skutecne nevim, proc by meli pri soucasnych moznostech dopravy uvazovat v meritku "malych vzdalenosti". Nevim, proc bych mel uvazovat v rovine "rozjedu business, ale melo by to byt za humny", nevim, proc by moje zena mela mit ordinaci pobliz domova, nevim, proc by muj syn nemel vyuzit prilezitosti a jit na prumyslovku pres pul mesta. Mesto je plne prilezitosti, ale to zakonite klade naroky na dopravni kapacitu (osobni i nakladni) mezi (vzdalenymi) castmi mesta, navic i lide chteji v dobe volna vypadnout, a navic musi byt obrovska kapacita pro import/export do mesta. Takze zpatku k meritu diskuze: kolo se urcite pro neco hodi, ale do tehle dopravni potreby bude prispivat minimalne, natozpak v kopcovitem/historickem meste (otresnem turistickem skanzenu) typu Praha, kde je obtizne vybudovat cyklo-infra

Nemam, co bych dodal. Nevim, jak bych reagoval na prispevek o steacich a knedlicich s vejci, ktery kulha na vsechny nohy.

Tomáš 27. 5. 2022, 11:15

Co se vám přijde špatná na představě toho, že všechny školy jsou dobré a není potřeba za nimi jezdit přes půl města (ve Finsku to tak je). Kde jsou v Praze tak stále funkční tak obrovské fabriky? Vaše žena může mít ordinaci, kde chce, ale nebylo by pro ní pohodlnější a efektivnější neztrácet čas dojížděním a mít ji blízko domova? To samé s tím, že si otevřete nějaký podnik (zákonitě většina podnikatelů nijak extrémně neexpanduje). To není o tom, že vám to někdo nařídí, ale když se vám to usnadní, bude to pro vás přece pohodlnější a většina lidí po takové příležitosti skočí. Opravdu při výběru zaměstnání neberete v úvahu, kolik času ztratíte dojížděním? Navíc tu přece nikdo neříká, ať se po městě vůbec nepohybujeme, jak jste na to přišel?

Co se týče importu a exportu, tak ta kapacita je naprosto násobná - většina dopravy po městě je přece osobní (nehledě na to že cirkulární udržitelná ekonomika by měla přesunované množství snížit).

Bern je taky kopcovitý, mnohem bohatší a historický, pokud vím, a na kole se tam jezdí násobně více než v Praze. Proč by to tu nešlo? Právě proto, že Praha je v údolí a je historická se do ní tolik aut prostě nevejde.

Zdenek X 27. 5. 2022, 20:53

Tomas: tim jako myslite, ze postavime prumyslovku pro jisty obor v kazde mestske casti, pripadne ctvrti? Nebo ma jit syn studovat urcity obor jenom proto, ze je u domu (naopak, za rok odejde pravdepodobne kvuli studiu do jineho mesta)? A druhy ma delat atletiku misto veslovani, protoze lodenice je moc daleko?

Jiste by si moje zena prala mit ordinaci naproti v dome, ale potrebuje:
- smlouvu s pojistovnou (neni pravidlo, ze ji vsude dostane)
- potrebuje zakazniky (= pacienty) a ti potrebuji dobrou dostupnost
- potrebuje zamestnance (zkousel jste nekdy hledat dobrou zdravotni sestru?), je prijemne, kdyz to maji blizko a nebo na dobrem spojeni (to je nas pripad: maji to pres pul mesta, ale spojeni MHD je rychle a pohodlne. Jsou spokojeni, na kole jezdit nezkouseji.)
- potrebuje najit vhodnou nemovitost (je docela fajn, kdyz je tam napr. rentgen a jine souvisejici specializace)
Na to musi myslet, nez se do toho pusti. Predstava, ze otevru ordinaci kdekoliv, je naprosto naivni. Naopak, najit vhodne misto je pomerne slozite.

Nevim, kde pisi, "at se po meste vubec nepohybujeme". Rikam, ze mesto malych vzdalenosti (velikosti Prahy s 1.5 milionem obyvatel) je utopie (ok, mozna mohu rici "vyjimka"). Tady jsem nekde cetl, ze lide jsou ochotni jezditna kole do 5 km, v kopcovite Praze mozna o neco mene, tj. mesto malych vzdalenosti bude takove, kde jsme pod touto hranici. Ne, skutecne jsem se doposud neridil tim, abych mel zamestnani v Praze pod touto hranici. Resp. jsem se tim neridil, kdyz jsem hledal kancelar k pronajmu, jina kriteria byla vyznamnejsi.

Cirkularni ekonomika ve meste? Nejsem odbornik, ale rekl bych, ze cirkularni ekonomika muze zacit fungovat az ve vetsim meritku. Mesta pravdepodobne budou pravdepobne mistem spotreby (import) a zdrojem odpadu (export). A jestli budou mit v sobe fabriky, ktere tu "cirkulaci" zajisti (coz si nedokazi predstavit), potom urcite bude nutny velky pohyb pracovni sily v ramci mesta, o male vzdalenosti nepujde.

Priklad Bernu mam moc rad. Mate pravdu, to je mesto malych vzdalenosti -- mezi dalnicnim okruhem (tvoricim zaroven hranici mesta) na zapade a vychode to neni ani 5 km, velikost mesta ve smeru sever-jih neni o nic vetsi. Prahu mi prilis nepripomina.( A jeste jeden moment: Bern je tak maly a s tak tesnym mestskym dalnicnim okruhem, ze opravdu nikoho nenapadne jet pres centrum, kdyz potrebuje vyrazit za opacnou hranici mesta. To v Praze neplati, a jsme zpatky u Plzenske.)

Kuba 27. 5. 2022, 22:12

Zdenek X:
já neříkám, že nikdo nemá dojíždět na delší vzdálenosti. Jen se snažím vám vysvětlit, že na delší vzdálenosti nemusí dojíždět zdaleka každý. A čím víc bude město stavěné tak, aby co nejvíc lidí mohlo dojíždět na minimální vzdálenosti, tím více prostoru budou mít na svou cestu ti dojíždějící dále.

Ty fabriky jsou naprostá blbost, protože právě dělníci do fabrik těžko budou mít na to, aby tam dojížděli auty. Naopak takové fabriky, kam dojíždí za prací hodně chudších dělníků, potřebují zejména kapacitní napojení hromadnou dopravou (případně dokonce organizují pro své zaměstnance svozové autobusy) víc než dojíždění autem.

A ani dojíždění na delší vzdálenosti se nemusí odehrávat jen autem, ještě je tu hromadná doprava. A tam, kde ji organizujou rozumně, je u ní možnost i bezpečně zaparkovat kolo, na kterém člověk dojede z domova na nádraží (protože kola dokážou velmi elegantně řešit problém poslední míle, který hromadná doprava často má).

Vy furt přehlížíte, jak prostorově neefektivní auta ve městě jsou. A tedy, že aby to vůbec mohlo nějak fungovat, musí auty jezdit jen nutné minimum lidí. Takže čím víc lidí bude díky pohodlné a bezpečné infrastruktuře moct využít prostorově úspornější dopravní prostředek (nebo jejich vhodnou kombinaci), a bude to pro ně lákavé, tím líp nejen pro ně, ale i pro ty, kdo vzhledem k okolnostem potřebují zůstat v autech.

Ta vzdálenost do 5 km je fakt vycházející z průzkumů, ale zaprvé i takových cest je ve městech opravdu hodně a za druhé tohle platí pro klasiku, rozmach elektrokol tu vzdálenost, kterou jsou lidé schopni a ochotni pravidelně na kole dojíždět silně prodlužuje (navíc k tomu, že jim ji pak o to míň zkracujou kopce). Samozřejmě je tu zase ta podmínka bezpečný infrastruktury, vzhledem k ceně i levnějších elektrokol s důrazem na možnost bezpečného parkování.

Zdenek X 27. 5. 2022, 23:04

@Kuba: nekolikrat jsem napsal, ze NEPODPORUJI (nelibi se mi to, neni to spravne, ...)
jizdu autem po meste (myslim, ze jsem napsal "vozeni zadnic"). Co tvrdim je, ze alternativou neni kolo, ale MHD (i pro ty delniky). To je nas spor, ja tvrdim, ze kolo nikdy v Praze nedosahne vyrazneho podilu (napsal jsem 5%), vy ho vidite vyrazne vyssi. Ano, a dalsi nas rozpor spociva v tom, ze si myslim, ze i lide, kteri si nevozi pravidelne zadnici po meste, chteji auto vlastnit (a zabirat misto). Nekde jsem tu napsal, ze jsem za budovani infra pro cyklisty, ale s rozumem a s ohledem na potreby velke vetsiny ostatnich. Tzn. udelat nekde bezpecne parkovani je v naproste vetsine zcela v poradku (mysleno stojany, stojan se strechou, "fajnovejsi" reseni pouze na mistech s velkym potencialem), ale zabrat desitky parkovacich mist ve ctvrti, kde je uz ted s parkovanim obtizne (protoze lide parkovat chteji, ano, uznavam, auto zabira dost mista), je diskutabilni.

Do elektrokol se ted nechci poustet. Zatim je to takovy muj sen, ze mi zdravi vydrzi co nejdele, a budu schopen do konce sve pracovni kariery jezdit alespon na elektrokole. Ale moje vize je takova, ze na e-kole budu jezdit na silnici, stejne jako to delam na kole. A nechci se do diskuze poustet, protoze nevim, co si lide pod e-kolem predstavuji. Nekdo si pod tim predstavuje speedelec e-kola (nevim, zdali je to spravny nazev), ktere v pohode jedou 40+ km/h (a volaji po jejich legalizaci = stale kolo, zadny technicky prukaz, bez ridicaku, bez povinneho ruceni, muze na cyklostezku, muze to do metra, ...), nebo nakladni kola vazici 250 kg. To jsem potom na rozpacich, domnivam se, ze toto patri na silnici jako kazdy jiny motorizovany prostredek.

Tomáš 28. 5. 2022, 00:38

Co se týče těch 5 km, tak pokud vím, dle průzkumů i ve městešch většina cest je do těch pěti kilometrů.

Podíl 5 % je ale asi pětina proti podílu aut. To se započítáním parkovacíh potřeb vychází na cyklopruh na každé silnici.

Myslím že málo lidí, pokud vůbec, tu říká, že mají všichni jezdit na kole. Co ty myslím říkáme je:

1) Na kole může jezdit víc lidí než dnes, když se jim postaví infrastruktura (a bude to levnější, efektivnější, zvedne jim to zdraví a pocit štěstí atd.)

2) Ve městě musí jezdit méně aut, aby se v něm žilo příjemněji. Dosáhen se toho mixem opatření, které zatraktivní pěší, lidi na kolech MHD a umožní některým lidem cestovat méně a na kratší vzdálenosti.

Vy podle mě stále předpokládáte, že máme za cíl absolutní revoluci, že autem už nikdo nebude jezdit. Cílem je ale třeba jen úprava poměru, redukce jízd aut o třetinu mi jako zas tak velká a nereálná revoluce nepřipadá (a samozřejmě by toho velkou část převzala MHD).

Zvoník 28. 5. 2022, 03:32

Tomáši, nemáš pravdu. Já mám do práce v Praze cestu přes 12 km a to musím vždycky zvládnout přes kopec Petřín a zase dolů. Zima, déšť, námraza, vedro v létě. Proto jezdím denně Startem Fortwo. Trvá to cca 20 minut. Na kole za hezkého počasí cca 45 min. MHD hodinu s čekáním. Co Ty na to? Autem cestou lze i něco odvézt nebo nakoupit. Na kole ani MHD ne.

Zdenek X 28. 5. 2022, 07:40

@Tomas:
1. odstavec: ok, mozna je muj pohled zkreslen, toto neplati u 4 z 5 clenu me rodiny, neplati to u vsech 3 spolupracovnic me zeny. Neplati to u 2 osob, se kterymi se stykam v kancelari. Je to blbe, ale nevybavuji si nikoho, kdo to ma blizko (ale muj vzorek je maly; krome deti ZS, ty to naopak blizko maji, vsechny, na ktere si mohu vzpomenout). U vas to plati? Plati to pri uvazeni kopcovitosti (pro beh se rika: 1 m prevyseni = 10 m po rovine, ale myslim, ze na kole to bude jeste horsi)?

2.odstavec: uplne jsem vypocet nepochopil, ale cyklopruh v kazde ulici urcite revoluce je.

Ja samozrejme rozumim, ze neocekavate, ze vsichni budou jezdit na kole, to nejde, velky podil lidi na kole NEMUZE jezdit. Ja jenom rikam, ze i kdyz bude infra lepsi, nebude podil pres 10%, ale hluboko pod (5%).

Tomáš 28. 5. 2022, 10:47
1
1

Zvonik: v cem nemám pravdu? Na kole s košíkem se toho dá odvézt spousta, z trhu pravidelne odvážim klidne dvacet kilo zeleniny a ovoce.

Zdeněk K: vy jste fixovam na cesty do práce, poxita se to vždy z cest všech - tzn. setkání s přáteli, na nákup, za službami atd a třeba i jednou ročně k volbam:-). Jinak ano, já mámskoro celé centrum pod 5 km od bytu, takže tak 85 % cest je pod těch 5 km.

Výpočet je, že modal share IAD je tusim neco kolem 30 %. Když uvazime, ze by modal share kol byl 6 % (cca trojnásobek současnosti, vzhledem k absenci infrastruktury myslím dost realne při jejím postaveni). Tzn poměr aut ke kolům 1:5. Dva pruhy pro auta a dva parkovaci pruhy máme tak 12 m, takže nám z toho jedna pětina vychází na dva cyklopruhy do každé ulice, co má vozovku aspon 12 m, což jsou z tech hlavnejsich prakticky vsechny.

Zdenek X 28. 5. 2022, 11:35

Tomas: ano, jsme fixovan na cesty do prace, protoze to je neco, co delam kazdy den, ostatni cesty se bud snazim (snazime cela rodina) minimalizovat (nakupy) nebo jsou vyjimecne (rekneme 5x mene castejsi nez kazdodenni cesty do prace, po ceste z/do prace naprostou vetsinu zaridime) a i kdybych je ze 100% delal na kole (stejne jako to mam u cest do prace), na muj modal share to ma maly vliv. Asi jsme divni, ale nemame kazdy tyden cas jit do divadla (na kole?), za prateli (ani nasi pratele nemaji cas, aby nase navstevy prijali), nase deti jsou aktivnejsi, ale tam to zase narazi na tech 5 km a na kole se jim fakt, ale fakt nechce. Kdyz mame volno, nejdeme se projet po meste na kole.

Rekl bych, ze cesty z/do prace je typ cest, kdy kolo vyhovuje (mam kde parkovat, mam doma i v praci dvoje cyklohadry pro pripad uplneho promoknuti, ...), naopak pro ostatni cesty se kolo nehodi (obvykle neco vezu).

Milan B. 28. 5. 2022, 11:58

ad objezd Nádražní: dá se objet "zezadu" Smíchovské nádraží, okolo výtopny Smíchov (ulice ke Sklárně) -> Meetfactory -> objekt SŽ -> žel. přejezd -> pěkná asfaltka okolo lávky přes nádraží, kterou se dalo dojet až Na Knížecí, ale kterou teď přehradily kvůli výstavbě. Předtím se ale dá odbočit vpravo a po cestičce (cca 50m) projet na zpevněnou plochu/parkoviště pro linkové autobusy (bez plotu a bran), které ústí u ulice U železničního mostu (cykloobousměrka).

Tomáš 28. 5. 2022, 13:19

@Zdenek X: no jo, jenže do práce chodí tak polovina populace (do 20 se chodí do školy, od šedesáti jsou lidé v důchodu, do toho rodičovská atd.), je to významný zdroj cest, ale ne jediný. Trochu si říkám, že propadáte zkreslení, kdy si myslíte, že vaše vlastní situace je typičtější, než je. Metodologická otázka pak je, zda v případě, kdy jedete za práce 10 km, ale na cestě z ní uděláte dvě zastávky, jednu k lékaři, jednu za nákupem, zda to počítat jako jednu cestu na 10 km, nebo tři cesty na 3,33 km. Z hlediska toho, zda na takovou cestu má smysl jet autem, to jsou spíš tři cesty, kvůli času stráveném parkováním.

Jinak k dětem a ochotě jezdit na kole - ono to asi bude také dané tím, jaká je infrastuktura a jak se dopravují jejich kamarádi. Když jdete na rande, tak je vpravdě nepraktické, když jeden přijede na kole a jeden tramvají, protože jak se pak přesunout někam dále (byť na kole tramvají stačíte)? Když by to ale začalo dělat jejich okolí, dost možná by ta kola začali používat (anebo taky ne, ale nějací jejich jiní vrstevníci ano). A to je zase celé dané infrastrukturou.

A snad se všichni shodneme, že pro město jsou cesty pěšky a na kole zdaleka nejlenvnější, tak by jejich maximalizace měla být v zájmu nás všech.

Kuba 1. 6. 2022, 11:59

ZdenekX: Jenže ta MHD má dva velké problémy. Na periferii je to problém s poslední mílí. Který mohou kola velmi dobře a elegantně pomoct řešit, pokud se podaří dobře zvládnout jednoduché přestupování z kola na MHD a naopak. Ať už bezpečným parkováním vlastních kol u stanic na páteřní MHD (metro, tramvaje), nebo třeba sdílenými koly, nebo kombinací obou. A v centru Prahy je zas problém MHD přetížení a nedostatečná kapacita, metro C už nedokáže dál zkracovat intervaly, tramvaje občas jezdí nacpané k prasknutí a na současné tratě centrem se jich víc nevejde. Přičemž na rozšiřování kapacity tratí MHD v centru se naštěstí konečně pracuje, ale je to náročné, drahé a nadlouho. Odlehčení pomocí kol je při délce cest po centru taky nasnadě a mohlo by být o dost rychlejší. A tihle lidi, kteří potřebují jet po centru jen kousek a přesedli by na kola, by uvolnili místo těm, kdo potřebují tou tramvají/metrem projet celé centrum na druhou stranu. To fakt není buď-anebo situace, jak to stavíte, kola a MHD nejsou z hlediska dopravy po městě moc konkurenti (substituty), ale mohou naopak velmi dobře spolupracovat a doplňovat se jako komplementy. A ve výsledku může být díky kolům právě MHD o to atraktivnější (a kola díky dobré MHD taky). Možná ne pro vás (nebo si to jen neumíte představit), ale to neznamená, že celkově to tak není.

Co se týče elektrokol - beru jako elektrokolo klasický pedelec podle EU regulace, tj. omezení dopomoci do 25 km/h, s nutností šlapat (bez plynové páky) a omezením výkonu tuším na 250W, S-pedelecy do 40 km/h kola a všechny prostředky s ovládáním rychlosti plynem bych radši viděl v kategorii mopedů. A co je důležitější, já nemluvím o vás. Vám samozřejmě přeju, abyste ještě dlouho v důchodu spokojeně jezdil dlouhé cesty na klasickém kole bez jakéhokoli pomocného motoru. Ale při vší úctě, vy jako jednotlivec nejste co se týče dopravy po městě vypovídající (ostatně já samozřejmě taky ne). A že elektrokola mají potenciál pomoct "odemknout" jízdu na kole po městě pro dopravní účely navzdory kopcům a delším vzdálenostem i pro řadu lidí, kteří dnes nejezdí je naprosto zřejmé a ověřené.

David 1. 6. 2022, 16:22

Lukáš Měkota 17. 5.: Bezbari nájezdy v Nádražní budou možná trochu problém. Částečně tam zasazují pozemky Českých přístavů, které se stavební procyklistickou úpravou chodníků nesouhlasí, protože by jim to mohlo třeba omezovat plynulost výjezdu z areálu přístaviště. Pro ně jsou lepší cyklisté v Nádražní, případně v HDP Strakonické...
Uvidíme, jak se s tím Magistrát "popere".

Vaclav 8. 10. 2022, 13:13

Prave, ze auta omezuji vsechny okolo. Jizda autem je pohodlna pouze pro ridice. Jit pesky nebo jet na kole po rusne silnici je utrpenim. Misto ve mestech je omezene, proto nedava smysl uprednostnovat dopravni prostreedek, ktery zabira nejvice mista. Nehlede na to, ze auta zvysuji hluk, znecisteni a snizuji bezpecnost chodcu. Samozrejme, ze auta svuj smysl maji ale na plno cest lze vyuzit MHD, kolo nebo pesky. Na opravdu potrebne jizdy autem by stacila 1/4 soucasne infrastruktury. Misto obrovskych parkovist, kruhovych objezdu, silnic by mohly byt sportoviste, parky, restaurace, byty. Doporucuji sledovat kanal na youtube "Not Just Bikes", kde je casto udavan priklad z Nizozemi a chodec nebo cyklista tam rozhodne neni obcan 2. kategorie

Zvoník 10. 10. 2022, 06:49

Ještě před nedávnem jste upřednostňovali dostupnost motorových vozidel v ČR pro občany, narozdíl od minulé totality, a dnes si myslíte, že všichni důchodci začnou jezdit na kole a cvičit na hřištích jako jejich parchanti.

Tomek 10. 10. 2022, 07:11

@Zvoník Lež na lež a ještě se zaštiťujete chudáky SENIORY, co vám udělali... :(

David 10. 10. 2022, 08:16

Parchanti seniorů... A nejsme to my?

Zvoník 11. 10. 2022, 02:22

Tomku, kdo Tě vychoval? Ty si vůbec nic nepamatuješ! Proto máš všechno za lež.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat