Díky dlouhodobému kontaktu s řadou cykloskeptiků jsem poznal mnoho podob jejich argumentace i používaných postupů. Pojďme se tedy seznámit s různými formami cykloskepticismu a prozkoumat, kam vedou jeho extrémní formy.
Celý blog zde.
Díky dlouhodobému kontaktu s řadou cykloskeptiků jsem poznal mnoho podob jejich argumentace i používaných postupů. Pojďme se tedy seznámit s různými formami cykloskepticismu a prozkoumat, kam vedou jeho extrémní formy.
Celý blog zde.
Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
vlakno 26. 2. 2014, 17:27
Já bych tu rétoriku trochu mírnil, i když s obsahem samozřejmě souhlasím. Než se zakopat na barikádách a házet zpátky bláto, co předtím druhá strana hodila na nás, tak jsou lepší články s pozitivními příklady jak se to dělá jinde lépe, s nekonfliktní věcnou argumentací. Většina těch "bojů" se vede stejně jen na internetu a z velké části je to virtuální svět. Dost lidí do takových anonymních debat vkládá svoje vlastní frustrace, takže to nikdy moc věcné není a nikam to nevede.
Tím neříkám, že by se neměla s nadsázkou glosovat situace na radnicích a třeba výroky/názory radních a zastupitelů, ale verbálně válčit na internetu s bojovníky za svobodný městský autismus je trochu marný boj.
Když jsem se procházel na uzavřeném Smetanově nábřeží, tak tam stáli tři lidi z OSBIDu s transparentem, nikdo si jich nevšímal, kolem spokojeně korzovali lidé, tak jsem si říkal, že to s těmi milovníky aut ve městě zase tak žhavé není.
Vratislav Filler 27. 2. 2014, 11:20
S tím souhlasím. Potíž ovšem nastává ve chvíli, kdy tito bojovníci začnou dělat politiku, nebo když někteří politici dojdou k závěru, že jim svobodný městský autismus nažene voliče a je proto dobré se za něj postavit.
újezďák 27. 2. 2014, 12:43
Potíž :)
To mi přijde docela zábavné, když začnou dělat politiku i oponenti, tak je to potíž.
Jenže ona to není potíž, to je politika v tom pravém slova smyslu.....
Kdyby totiž politiku dělali jen lidé se stejnými názory, prioritami nebo závěry tak by to nebyla politika ale pouhé správcovství :)
Václav Řehák 27. 2. 2014, 13:26
To ještě potíž není. Potíž je, když ty oponenti začnou šířit zjevné lži a ty nejsou uvedené na pravou míru.
- třeba když z nárůstu počtu nehod v ulici s rychlostí 50 km/h vyvodí, že zóna 30 v Karlíně zvýšila nehodovost o 11.8%
- nebo když nepochopí pojem cyklistická ulice a tvrdí, že cyklogenerel chce desítku ulic na P3 úplně uzavřít pro auta
- nebo když tvrdí, že Auto*mat z veřejných peněz platí 20 zaměstnanců (mimochodem, to by při přepočtu vycházelo na úžasných 65.000 Kč superhrubé mzdy ročně [*] na osobu, prostě vejvar jak blázen)
To pak už není politika (jak ji chápu já), ale pouhé podněcování nenávisti. Různé názory, priority i závěry jsou přínosné, ale jen když jsou prezentovány korektně (ono by se pak taky ukázalo, že ty rozpory nejsou tak katastrofické).
[*] editace: I při započtení soukromých a firemních dárců, z veřejných zdrojů asi polovina
josuk 27. 2. 2014, 15:08
Jako autofil (mám rád řízení aut a motorek) a cyklofob (nesnáším cyklisty, co mě oslňují, jedou moc blízko nebo nepředvídatelně) dovoluji si vyjádřit díky za blog s myšlenkami a pěkné čtení.
„potíž - politika“ - politici honí členy a peníze, to o čem se zde píšeme není, v jejich rozlišovacím poli (není to téma, zatím, co vyhrává volby)
cyklopatření v praze jsou nešikovná, stojan přímo ve stanici Chodov :-O, kde překáží apod. Na to ale politici nehmátli, to je výsledek tu šikovnější tu méně šikovné aktivity úředníků. čest výjimkám. Čili diskutovat s kompetentními lidmi je jistě pozitivní.
paní místostarostce P8 přeju, ze srdce, dle libosti více cest autem s dítětem, co brečí v koloně (aby ne, maminka za volantem nervózní..), přál bych taky všem místostarostkám spojení klimatizovanými autobusy (ovšem kdo a čím zaplatí to jízdné?). Širší jízdní pruhy do každé ulice a na každé náměstí. ;-) Před každý dům mnohem větší parkoviště pro auta, samozřejmě že bezplatná! Přál bych si i další věci, např. neomezený průjezd IAD Pražským Hradem a zkapacitnění parkování v centru měst, na Malostranském a v Nerudovce zvláště! Přál bych si to už konečně bouchlo a lidi si řekli dost! Že to takhle přece dál nejde. Zatím to ale evidentně jde, až mám z toho pocit, jestli tím diskutováním a obrušováním hran mezi dopravou udržitelnou (jako je např. cyklo) a tím ostatním neudržitelným jen vlastně sami nebráníme rozvoji a vývoji, protože na některé tupouny je informace pouze slovně zřejmě zcela nepřenosná. Čili hlásat dobro občanům proti jejich všeobecné vůli např. i blogem a diskuzemi, ale považuju vcelku za zbytečné. Třeba se pletu, tak hodně štěstí! ;-)
újezďák 27. 2. 2014, 15:25
No tak jistě, všichni v politice mluví pravdu a voliči to lhářům spočítají... :)
Na druhou stranu když si vzpomenu na spory ohledně zveřejněných odhadů účastí některých cyklojízd( třeba na nakole.cz, kde si někteří účastníci dali práci cyklojízdu přepočítat a zdaleko to nebyli lidi z Osbidu, spíš ze řady normálních každodeních pražských cyklistů), nebo třeba na to jak se část účastníků veřejné diskuse ohledně cykloopatření na Praze 3 tváří zhrzeně, protože se tam nečekaně objevili názoroví oponenti, tak nemám úplný dojem, že manipulace s daty, diskusí a lhaní je potíž jen na jedné straně...
Václav Řehák 27. 2. 2014, 16:25
Ano, s počty lidí na cyklojízdě byly problémy a vadí mi to. Na druhou stranu v tom nevidím snahu o záměrné lhaní, ale spíš nezvládnutí situace, kdy už během akce se novináři ptají na odhad počtu a opravdu jim nemůžeš říct, počkejte do zítra než to sečteme na videu (resp. můžeš, ale oni pak obchází další a další organizátory i dobrovolníky, až jim někdo nějaké číslo nerozvážně plácne). Ale dělat z toho závěr, že A*M záměrně lže mi přijde přehnané.
K té diskusi na Praze 3: viděl jsem jí jen na videu a říct, že se někdo tváří zhrzeně je natolik subjektivní, že to můžeš použít kdykoliv se ti hodí. Za to jsem byl na Praze 10 a tam se sešla skupina, která se očividně nějakému projednávání snažila zabránit. Probíhaly tam dlouhé monology typu "P10 má 100.000 obyvatel, krát jedno procento cyklistů, z toho už většina už jezdí, takže zlepšení by pomohlo pár jen pár stovkám lidí a kvůli tomu nemusíme diskutovat", emotivní prohlášení, že po Praze stejně nikdo na kole nejezdí, protože to nejde atd. A ještě k tomu vznikl web, ze kterého jsem citoval ty lži.
Nebo hlášky jako, že změny na Smetáňáku se prosazují kvůli 1% cyklistů a ke škodě 99% ostatních (přičemž tvůrce tohoto blábolu zcela ignoruje, že záměrem je hlavně zlepšit situaci pěších a MHD).
Ty opravdu nevidíš žádný rozdíl ve způsobu argumentace, práci s daty a vůbec v serióznosti přístupu mezi Auto*matem a OSBIDdem?
vlakno 27. 2. 2014, 18:14
2: Jasně, politiky není potřeba šetřit. Mně se tam jen nelíbily ty novotvary, přijde mi že takový výrazy jen zamořujou éter, i když chápu, že to může mít někdy opodstatnění. Vést zákopovou válku s pár diskutéry na internetu nemá smysl, většina z nich nikdy nevyjde z anonymity a vzájemná konfrontace je často jen soutěž o "důvtipnější" slovní exhibici.
Sdružení jako OSBID jsou spíš k smíchu, nevím o žádném, které by vyvíjelo nějakou serióznější činnost. Takže v týhle diskuzi zatím neexistuje nějaký důstojný oponent. Politiky jako je Ludková snad odvane podzimní vítr... a když ne tak taky dobře, bude se zesměšňovat dál. Lidi jako ona mají rozhodně potenciál ODS v Praze definitivně potopit. Tady na Praze 1 si ODS vybrala Smetaňák jako předvolební téma, v jejich únorovém plátku byl opět burcující článek, jak se se vší rozhodností postaví proti záměru Hudečka a několika samozvaných aktivistů "zavřít" Smetaňák pro auta. Je to jedno ze stébel, kterýho se snaží chytit a obhájit vlastní existenci, jak to zabere na voliče uvidíme na podzim...
Vratislav Filler 28. 2. 2014, 10:44
vlakno: To je docela vtipný, protože předpokládám taky manipulují. Aktuálně navrhovaná podoba záměru obsahuje volný průjezd pro rezidenty, což kdyby tam napsali, tak se jim to zhroutí jak domeček z karet.
Vratislav Filler 28. 2. 2014, 10:48
Jinak uznávám že nálepkování není úplně nice, ale dát nějakému jevu výstižné pojmenování je často nezbytné právě proto, aby se s tím dalo vůbec pracovat.
(Mimochodem termíny jako gotika nebo impresionismus vznikly velmi podobně)
vlakno 28. 2. 2014, 12:50
ODS samozřejmě manipuluje, ale to mi přijde jako takový český standard. Vytvoří umělý problém a s tím bojují. Nějaká serióznější debata s nimi není možná, na varianty řešení problémů neslyší - někdo si prostě dovolil zavřít v sobotu nábřeží určené autům (na věky věků), na Malé Straně se vytvořila zácpa (jaká je tam jinak 250 dní rok co rok) a oni z té jednorázové uzavírky chtějí politicky žít co nejdýl. Když chybí jiná silná témata tak je cokoliv dobré, zvlášť když bojují o přežití. Stejně už někteří ztratili nervy a opustili loď poté co se ODS poprvé nedostala do rady, a nalodili se např. do TOP 09, což je další zajímavá místní partička. Nicméně slavné doby starosty Bürgermeistera, kdy se vyváděly z P1 stamiliony a NAVATYP byl na vrcholu slávy už se zřejmě nikdy nevrátí...
Něco na tom je, asi si budeme na ty nové výrazy - cyklofob, autofil (a některé další horší) zvyknout, odráží to holt aktuální společenské jevy a je to zainteresovaným stranám srozumitelné. Jak zde ale dokázal p. František Čech a pár dalších (možná se zase probudí ze zimního spánku až se bude v sezóně něco řešit v médiích), proti jakýmkoliv argumentům je tento proud myšlení bezpečně imunní. Holt když se jednou někdo zamiluje do svého dieselu, tak nemusí argumentovat a na protiargumenty neslyší, láska je citová věc a nejde ji vysvětlit :).
Lei 28. 2. 2014, 14:18
Teď už jen aby Ecco napsal Cykloskeptiky a cyklotěšitele :o)
On to zvládne, on je prolifický.
Jinak si myslím, že tohleto má zaznít ve veřejném (internetovém) prostoru, protože když ho obsadí jen jedna strana, je to nakonec ještě o dost horší, než když se bezvýsledně hádají ty dvě. Určité vyvažování, určitá přítomnost cyklistického pohledu na věc na tržišti idejí. Dneska i náckové vědí, že musí být na netu.
komentář