Na Václavském náměstí již nějakou dobu probíhá rekonstrukce, jejíž výsledkem budou především širší chodníky, sjednocená dlažba, nová stromořadí i návrat tramvají. Pro cyklodopravu se chystají v horní části oddělené cyklopásy, v dolní části bude náměstí koncipováno jako sdílená pěší zóna.
Již nyní je část rekonstrukce dokončena a kromě stromů zde nyní přibyly i cyklostojany z pražského mobiláře. Viz například článek Budoucí pražské cyklostojany z roku 2017.
Tomáš 3. 7. 2021, 15:13
1
Když tam člověk projíždí, moc nechápe, že původním záměrem bylo všechny stávající stromy pokácet a vysázet nové. Ale vypadá to tam teda zatím moc pěkně, jsem zvědav na zbytek, škoda že koleje nejsou i ve spodku, mohli je tam aspoň připravit.
Zdeněk 3. 7. 2021, 16:58
3
I ta dlažba na "silniční" části náměstí je krásně hladká, jestli tak bude vydlážděné celé náměstí, tak to bude super.
@Tomáš - kam by ty koleje pak měli vést? Na Národní?
MaT 4. 7. 2021, 23:23
5
Ano, mě se to zatím také líbí a po té dlažbě se jede celkem dobře. Kéž by se takhle časem třeba dařilo "vylepšit" i dlažbu v jiných exponovaných místech. Někde je fakt příšerná - třeba v Lípové a Apolinářské. Nebo na Klárově.
Co mi ale není jasné, proč to na tom Václaváku jde zatím tak pomalu. Tím tempem co to zatím dělají mi přijde, že celé náměstí jim bude trvat tak minimálně 10 let... Nebo to dole zdržel nějaký archeologický průzkum a nahoře už to půjde rychleji?
Tomáš 5. 7. 2021, 00:12
3
@Zdeněk: Na Národní a na Náměstí republiky. Staré město je totiž docela blbě obsloužené MHD - je pod ním metro, ale to není praktické na přesuny v řádu půl kilometru až kilometru a autobusové linky co kolem něj jezdí jednak nikdo moc neví, kudy jezdí, jednak jezděj málo často (194 minibus přímo přes celou Prahu 1 jednou za půl hodinu) nebo dost po okraji (207 z Florence na Staroměstskou). Dostat se tudíž z bodu A do bodu B na Starém městě je většinou nejrychlejší pěšky nebo na kole. To je dobře, ale podle mě to má být možné i hromadnou dopravou. Která navíc v centru má špunt, takže alternativní trasy nikdy neuškodí.
Ještě bych dodělal spojení od Revoluční na Staroměstskou po pravém břehu a mohla by tam jezdit okružní tramvaj. Auta a hlavně parkovací místa by z těch ulic samozřejmě musela pryč, ale to není žádná škoda.
Já osobně bych teda i vrátil tramaj na Staroměstské náměstí, podle mě by se Pařížskou a Dlouhou koleje vést šly - zase za cenu vyhnání aut.
Jako student jsem chodil z Náměstí Jana Palacha do Hybernský a těch 1,2 km docela trvá, zvlášť když na to člověk měl pět minut přestávky. TRamvaj by těch 5 zastávek mohl ujet za šest minut.
MaT 5. 7. 2021, 00:18
1
Tomáš: Ano, že MHD je v centru dost na prd celkem souhlasím, fárání do metra trvá. Ale táhnout tramvaje uličkami Starého města nevím jestli by byl úplně nejlepší nápad. Pro návrat kolejí od Muzea dolů na úroveň Vodičkovy a Jindřišské jsem všemi deseti, Václavské náměstí je v té horní části široké dost. Ale táhnout tramvaje i níž, to už si tak jistý nejsem...
Jinak 1,2 km je tak na 10-15 minut pěšky, to je pro většinu lidí ještě pořád v pohodě. Spíš si říkám, že se na takové vzdálenosti často nemusí vyplatit ani ta tramvaj. A ten Váš příklad - jako sorry, ale když píšete, že jste na to měl jen 5 minut, tak s tramvají, co by to jela "jen" 6 minut byste to stejně nestíhal a nějak jste zapomněl započítat také čas čekání, než ta tramvaj přijede... :-)
Tomáš 5. 7. 2021, 00:35
3
Ano, tramvaj by bývala pomohla (on by člověk asi opustil předchozí hodinu tak, aby tramvaj akorát stihnul, samozřejmě by to teda chtělo pěší Smetaňák, ať tramvaje jezděj na čas) - a taky by nechodil pořád totálně uřízený. Níž to jinak není ještě Staré město, do toho by to v rámci tzv. "Hradebního korza" ani nezajelo. Václavák je dost široký všude, 28. října je spíš problém, ale v Brně Masarykova je ještě užší.
Pokud vím, běžně se udává, že lidi neradi choděj víc jak 500 metrů.
Ono by to ale řešilo i jiný problém - dopravu zdaleka na určité místo v centru. Třeba ze Štrosu na Můstek se člověk dostává překvapivě dlouho. As inejrychlejší bude ujít těch 650 metrů z Náměstí republiky, ale kdyby tam vedla tramvaj, bylo by to rychlejší. To samý Florenc-> Karlův most, Vinohrady nebo Podolí >Náměstí Republiky (pro Podolí i ten Můstek). Neříkám, že to je dnes nějaká katastrofa, ale na to, kolik lidí se tam pohybuje, by to mohlo být ještě lepší. A ono by to pomohlo i celkové průjezdnosti centra.
Tramvaj na Staromák už je spíš lokální věc, ono by tam měl smysl možná spíš druhý výlez ze Staroměstské. Když myslíme vážně to, že se v městě nemá jezdit autem, musí být ta doprava pohodlná - v centru i na periferii.
Martin P. 14. 7. 2021, 01:44
1
Návrat kolejí a tramvají na Příkopy směr Náměstí Republiky, jak píše Tomáš a pokud možno i koleje v 28. října a Národní, tak jak byly původně propojené, by měly i další nezanedbatelný pozitivní vliv na propustnost i odolnost sítě vůči místním kolapsům. Jednak by trochu rozložily zátěž, jednak daly objízdnou trasu při opravách nebo nehodách. Teď, když se to ve Vodičkové nebo Jindřišské sekne, je z toho fronta tramvají do nekonečna.
Negativa to jistě má taky, dvakrát do jedné vody nevstoupíš a už jsme si všichni jaksi zvykli, že dole je "pěší" zóna a do toho by teď vjela tramvaj s absolutní předností. Taky jsme si zvykli, že nové tramvaje jsou trochu jako příměstské vlaky, což je super, ale všude jinde, než v centru, takže protáhnout tudy vícenápravovou těžkotonážní kloubovou soupravu je docela opruz pro všechny zúčastněné, především pro její řidiče, ale i chodce. Ale já bych byl pro a asi nejsem jen osamocený nostalgik. A když to jde Vodičkovou, unesl by to uliční profil dole taky.
Vracet MHD na Staromák není špatný nápad, ale nejspíš ne ve formátu běžné tramvaje nebo autobusu. Asi by to mohly k všeobecné spokojenosti obsloužit ty minibusy, nejspíš hybridy, jen jim snad zkrátit intervaly. Pokud to tedy je opravdová poptávka a jen si to nenamlouváme. Možná je to Staré Město už tak vybydlené, že pro místní tento druh dopravy nevyužije a turisti ho asi nutně nepotřebují. Já v této oblasti téměř výhradně využívám kolo, ale taky zrovna přemýšlím, které cíle mi tam ještě vlastně zůstaly.
Tomáš 14. 7. 2021, 10:06
@Martin P. Je pravda, že dnešní tramvaje jsou o dost větší než ty, co původně na Starokám jezdily. Nevím, zda by nebylo řešení pořídit nějakou odlehčenou soupravu, která by jezdila jenom po centru jakoby okružní jízdu.
Vzhledem k množství aut, co po Praze 1 jezdí, mi přijde, že tam poptávka být musí. Samozřejmě by to muselo být spojeno s tím, že by se provoz těch aut vymístil. Jen mi přijde fér argument, že když někde nechceme auta, měla by tam být MHD. Velká výhoda tramvaje je její objevitelnost - doteď v zásadě netuším, kudy linka 194 jezdí, musel jsem se dívat na mapu, koleje člověk fyzicky vidí.
Proč ale vůbec odpovídám je to s těmi cíli - ono se to horší jak se hospody a kavárny gentrifikují (jako třeba Rybná) ale konkrétně já tam docela jezdím za kulturními institucemi, jsou tam knihovny, školy, magistrát (ta zastupitelská část) a spousta lidí tam pracuje. Na Starém městě se málo bydlí, ale jinak podle mě vůbec není pravda, že by tam byli jen turisté, to možná platí spíš o Malé straně (ale i tam místní jsou).
Martin P. 14. 7. 2021, 22:44
Díky za komentář, s těmi chybějícími cíli to byla trochu záměrná provokace. Městská knihovna, GHMP a další galerie, několik knihkupectví atd. Ale třeba slavné železářství U Rotta je v nenávratnu a podobně i další obchody tohoto druhu. Nabídka se mění a opouští některé segmenty praktického života. To jsem měl na mysli, třeba v porovnání se Žižkovem, Karlínem, Holešovicemi i třeba rezidenčními Dejvicemi nebo možná i Vinohrady.
Lehká tramvaj mne taky napadla, ale přiznám se, že žádné takové mini tram neznám ani z jiných českých měst. Všude to je minimálně velikost staré T3. Proto jsem to radši ani jako vizi nezmiňoval. Nemyslím, že to je průchodné a ekonomicky efektivní. Nejsem dopravní expert, ale myslím, že koleje a trakce jsou dost náročná, dlouhodobá a málo flexibilní řešení pro relativně menší a rozptýlené přepravní objemy. Spíš asi půjde o to, jaké pohony, řízení, automatiku atp. bude možné využít pro nekolejový segment MHD. Autobusy se spalovacím motorem žádná sláva nejsou, ale pro flexibilní obsluhu trochu řidších dopravních nároků je nejspíš nahraditelná zase jen něčím obdobně autonomním, byť pokud možno s jiným pohonem a možná i automatickým řízením. Taky to je nejspíš jednodušeji škálovatelné, než ta tramvaj. A to mám tramvaj rád a autobusem v poslední době skoro vůbec nejezdím, úseky bez kolejí pokryju v sedle kola. Často kombinuju metro nebo i tramvaj se skládačkou. Ale nechci do toho nikoho nutit, i když nabídka bike sharingu se rozšiřuje a bylo by fajn, kdyby podmínky umožnily jezdit každému.
komentář