Páteřní pražskou cyklotrasu na čtyři dny uzavře výstava aut

Publikováno: 23. srpna. 2021, 5 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Prague City Line
Publikováno: 23. srpna. 2021, 5 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Prague City Line

Koncem srpna dojde k čtyřdenní uzavírce na páteřní pražské cyklotrase A2. Na náplavkách na Rašínově a Hořejším nábřeží proběhne od čtvrtka 26. do neděle 29. srpna výstava Auta na náplavce, kterou pořádá časopis Svět motorů.

Uzavírka postihne více jak 2000 lidí denně, kteří tudy jezdí do centra města na kole. Cyklistky a cyklisté budou odkázáni na legalizované chodníky podél vozovky na nábřeží či na jízdu po vozovce. Ani jedna z těchto cest ale není ideální. Ve vozovce je hustý provoz a na úzkém chodníku je potřeba v délce 150 metrů kolo vést.

Akce proběhne na 600 metrech náplavky od Vyšehradského tunelu až za Výtoň (úroveň ulice Trojická). Na zbytku trasy se na ní lidé na kole budou moci přes vjezdy na náplavku mezi Výtoní a Palackého náměstím vrátit.

Kudy po nábřeží?

Náplavka na Rašínově nábřeží je jednou z mála cest, jak se na kole dostat do centra hlavního města alespoň částečně bez hustého provozu aut. I když bylo vybudování zdejších hladkých pásů hrazeno z peněz na cyklodopravu, lidé na kole mají poslední dobou velmi ztížený průjezd, především díky stále větší popularitě náplavky pro trávení volného času.

Řada lidí tak již nyní raději volí jízdu v provozu po nábřeží. Zároveň ale snaha o vybudování chráněnějšího průjezdu po nábřeží zatím končí spíše minimálními opatřeními v podobě vyznačení piktokoridorů.

Nenahraditelná cesta do centra

Znepokojení nad současnou akcí vyjádřil například Jan Slanina, zastupitel Prahy 4 (Zelení a nezávislí): „Cyklotrasa A2 je pro cyklisty z naší městské části, jakož i z dalších městských částí, nenahraditelná cesta do centra, takže její uzavření pro komerční akci považuji za vrcholně nešťastné, a to zvláště v době výluky tramvajové trati.“

Kdo akce schvaluje?

Vliv na akce, které na náplavce probíhají, má především správcovská společnost Pražské náplavky spadající pod firmu Trade Center Praha. Té dlouhodobě pražský magistrát péči o pražské náplavky odkázal. V případě Novoměstské náplavky se ke zdejším akcím může vyjadřovat i místní městská část Praha 2.

Petr Hozman, kurátor společnosti Pražské náplavky, doplnil: „V případě, že cyklista chce jít po nábřežní hraně (po náplavce, pozn. red.), ochranka slušně požádá, aby v úseku mezi Železničním mostem a nájezdem k Palackému náměstí vedl kolo. Bude zde mnoho kočárků, dětí a všudypřítomný pohyb návštěvníků. Proto doporučujeme zvolit cestu po Rašínově nábřeží, kde i díky uzavírce Vyšehradského tunelu a následně i víkendu nebude takový provoz.“

Redakce Městem na kole se také ptala, zda podobné akce plánují Pražské náplavky do budoucna: „V současné době neplánujeme žádnou akci takového rozsahu. Zároveň se snažíme a hledáme cesty, jak do města pozvat co nejvíce lidí ze všech koutů naší země.“

„Dekorativní" cyklopásy?

Komfortní průjezd po náplavce už více než 14 let umožňují dva hladké pásy, díky kterým lidé nemusí „drncat“ na hrubé dlažbě. Správce náplavek, společnost Pražské náplavky, nedávno vyvolala kontroverze při sdílení příspěvku na svém Facebooku, jehož cílem bylo vést osvětu o předpisech dotýkajících se náplavky. Zde označila zdejší hladké pásy za „dekorativní“. Zároveň vyzvala k větší ohleduplnosti i potřebě vždy dávat přednost lidem, kteří jdou po svých.

Po tom, co byl příspěvek vystaven silné kritice, Pražské náplavky tento příspěvek ze svého Facebooku smazaly. V novém příspěvku uvedly dopravní informace o průjezdu po náplavce na pravou míru: „[…] musíte jezdit tak, abyste neohrozil chodce, dbát zvýšené opatrnosti a v případě nutnosti i zastavit. Maximální povolená rychlost je zde 20km/hod. V pěší zóně smí chodec užívat celou plochu pozemní komunikace, nicméně musí umožnit průjezd vozidlu.

Hladké pásy byly na pražských náplavkách realizovány od roku 2007, a to z peněz na cyklistickou dopravu. Loni dokonce proběhlo jejich dodláždění u Mánesa a letos se plánuje jejich prodloužení k Rudolfinu na Dvořákově nábřeží.

Čtěte dál

K tématu pražských náplavek náš magazín vydal již nespočet článků. I v minulosti několikrát došlo k uzavření náplavky, a to například při výstavě lodí: „Výstava lodí uzavřela na týden celou náplavku„, „Uzavírka náplavek v praxi„, „Praha 2 dopustila uzavření páteřní trasy

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku13

MaT 24. 08. 2021, 11:25

Tak jasně, náplavka je atraktivní... Já po ní na kole už jezdím minimálně - možná v zimě, kdy tam není skoro ani noha. Ale ona stejně není ve směru mých cest z práce a do práce (který je spíš východ-západ, než sever jih).

Ale říkám si - proč vlastně takovou akci neudělají třeba na výstavišti? U těch lodí bych ještě chápal. Ale navozit auta je možné skoro kamkoliv. Pokud ta auta jsou tak atraktivní a někoho to zajímá, tak si za nimi rád i někam zajede. Do Holešovic to je kousek, dostupnost MHD je dobrá, asi i možnosti parkování tam budou lepší, než na Praze 2. Nebo ten pokus o výstaviště v Letňanech - tam by za nějaký "kšeft" byl majitel jistě také rád, když to nevyšlo s tou nemocnicí (i když nevyšlo - myslím, že na tom vydělal také dost, i když se ta nemocnice nikdy nepoužila)...

A nebo taková kacířská myšlenka - co takhle udělat přístí For Bikes na náplavce? :-) Ono i s ohledem na epidemiologickou situaci by to třeba bylo lepší, když by to bylo venku pod širým nebem, než lidi nahnat do nějakých uzavřených hal...

Jan Fiala 24. 08. 2021, 11:34

Trpět budou i řidiči na nábřeží, v úseku 400 m se tam cyklista nedá předjet. A takhle se tam z náplavky přesunou i ti méně svižní.

Ujezdak 24. 08. 2021, 11:53

Dodnes mám schovaný omluvný dopis tehdejší radní za Zelené, která pro tuto akci kdysi hlasovala a které jsem napsal, že mě to jako cyklistu štve a že nechápu proč pro to hlasovala( Hrabosh tehdy tvrdil, že zelení pro to rozhodně nehlasovali ač o tom byl veřejně přístupný zápis) . Nu a pořád je jedna z typických akcí, na které se ukazuje že programy se píší , ideje podpory cyklistiky se hlásají, ale až se politici dostanou k lizu , pak nastoupí realita...

Zbyněk 24. 08. 2021, 21:57
9
3

MaT: Paralelou k autům na náplavce by byl For Bikes na nuseláku.

Zdeněk 24. 08. 2021, 22:58
6
7

Podle mě je problém jinde. Koho napadlo postavit cyklomagistrálu někde, kde se pohybují stovky lidí a kde je fajn pořádat akce? To je jako by někdo postavil dálnici na Václaváku. Počkat...

Michael 25. 08. 2021, 02:33
3
3

Stačilo by vytrhat ty bílé tvarovky podél tramvajové trati na Rašínově a Smetanově nábřeží, a bylo by po problému...

mirek 25. 08. 2021, 15:43
10
1

Zdeněk: Ta "cyklomagistrála" tam ale vznikla v době, kdy na náplavku nikdo nechodil a žádné akce tam nebyly. Byl to opuštěný zanedbaný prostor, který sloužil z velké části jako nelegální parkoviště a veřejné záchodky.

Pak se náplavkou vyznačila cyklostezka, aby se mohli cyklisté vytěsnit z nábřežní silnice. Provoz rostl, tak se udělaly cyklopásy pro snesitelnější průjezd. Pak vznikl Bajkazyl a postupně další provozovny, objevili to turisti a nakonec se z toho stal chlastací lunapark.

Petbrab 26. 08. 2021, 17:32
4
1

Náplavka je dost široká kromě místa u rybí restaurace Vltava, aby se tam vlezli pěší i cyklisté.

Petr 26. 08. 2021, 18:06
4
1

@Petbrab: No jo, ale to by tam místo těch děsných kočičích hlav musela být nějaká rovnější dlažba, nebo třeba zámkovka. Po těch kočičích hlavách nechtějí chodit ani zdatní chodci, o kolech a kočárkách nemluvě. Prostor je designován tak, aby byl nepohodlný.

TomášM 27. 08. 2021, 09:56

Když se tu řeší uzavřená náplavka, v poslední době si všímám na Rašínově nábřeží, že jsou překlopené na navěsti před křižovatkou sjezdy na zakáz vjezdu. Samozřejmě myslím v době, když se žádná akce nekoná.

újezďák 28. 08. 2021, 00:15

Petr, prostor byl " v rámci tehdejších technologií" designován tak, aby přežil jak velkou dopravní a nákladovou zátěž z vodní dopravy a z každoročního ledování , tak zaplavení vodou a pražští památkáři bojují za každou kočičí hlavu :( kterou kdysi, jako tehdy nejmodernější odolný povrch v Praze položili...

Petr 30. 08. 2021, 15:43

Újezďák: Ale jo, já tu historii chápu, ale na druhou stranu chci říct, že ve skanzenu se bydlet nedá. Není možné město zakonzervovat v podobě pozdního 19.století a prohlásit to za neměnný ideál.

Caidel 09. 09. 2021, 10:40

Klasika. Ve směru od Vyšehradského tunelu je před sjezdem dolů na náplavku nahoře žlutá cedule se schématem křížení jednotlivých tras. Kvůli téhle akci tam někdo dolepil na směr náplavka nálepku se zákazem vjezdu. No a dva týdny poté tam nálepka samozřejmě ještě pořád je. (A za Vyšehradským tunelem směr Podolí jsou u obrubníku ve vozovce značné nánosy písku - až třeba půl metru široké).

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat