Filler: Co s ochrannými cyklopruhy?

Publikováno: 18. října. 2021, 8 min. čtení
Úvodní foto: Květoslav Syrový
Publikováno: 18. října. 2021, 8 min. čtení
Úvodní foto: Květoslav Syrový

Špatná realizace na Modřanské (kterou Česká televize prezentovala jako pruh, do kterého se auto nevejde, i když musí) a nedávná kontroverze v Příbrami to ukázaly naplno: Část nově malovaných cyklopruhů – takzvané cyklopruhy ochranné – veřejnost v Praze i jinde prostě nechápe. Dává za takových podmínek vůbec smysl malovat na silnice dva druhy podobných cyklopruhů, které se od sebe liší jenom tím, že do jednoho řidič za určitých podmínek vjet může, a do druhého ne?

Poučení z reality

Původní vize ochranných cyklopruhů byla jednoduchá: Kde se vedle sebe nevejde vyhrazený cyklopruh (min. 1,5 m) a běžný jízdní pruh (min. 3,0 m), namaluje se cyklopruh ochranný (šířka tzv. “jádrového” pruhu cca 2,5 m). V osobním autě se mimo cyklopruh v pohodě vejdete a řidiči “velkých” vozidel jsou profíci, pravidelně je školí, takže ti budou vědět, jak že mohou do cyklopruhu zasáhnout. Řešení mělo být pocitově bezpečnější i pro cyklisty. Představa byla, že i přes obecně menší odstup při předjíždění, odpadnou nebezpečná “těsná” předjetí a ochranné pruhy tak budou bezpečnější i pocitově. Ostatně jedná se o řešení zcela běžné v např. německojazyčných zemích.

Realita ale není vždy tak růžová. Spousta řidičů si nadále myslí, že se do svého pruhu prostě vejít mají . Že už pět let existuje něco jako ochranný cyklopruh, do kterého mohou zasahovat, vůbec nezaznamenali, a při míjení cyklisty řeší jen to, aby nepřišli o své levé zrcátko. Jak blízko k cyklistovi bude pravý bok jejich auta, už neřeší, myslí si, že to čára vyřešila za ně – a ono ne! Zvlášť markantní je takové chování na silnicích s 1+1 jízdním pruhem, kde se pochopitelně nechtějí srazit s autem v protisměru.

Ke zmatku přispívá i to, že se ochranné cyklopruhy kreslí i v místech, kde by se do “zbytkopruhu” vedle cyklisty řidič vešel i s náklaďákem – i když čára podprahově říká, že by vlastně neměl. Přidejme si k tomu místy zvrzaný průběh realizace, kdy realizační firma nechá několik týdnů jezdit řidiče přes čáry v nesprávné poloze, cyklopruhy zřízené v rozporu s projektem, čáry ochranných cyklopruhů namísto čar normálních nebo naprostou absenci osvěty mezi řidiči. Výsledkem je v některých místech chaos, který cyklisty nechrání a řidiče popuzuje.

Méně by znamenalo více

Místy nevhodné řešení a absentující osvěta. Má tedy vůbec smysl zřizovat v Česku co do realizovatelnosti a srozumitelnosti tak náročné dopravní opatření jako jsou ochranné cyklopruhy?

Věřím, že ano, ale s větší rozvahou. Ochranné cyklopruhy jsou cenné tím, že říkají jasně, kolik místa minimálně člověk pro jízdu na kole potřebuje. V řazení před křižovatkami usnadňují předjíždění stojících kolon. Ve stoupání fungují dobře i podél parkujících aut.

Pražské zkušenosti ale ukazují, že tam, kde řidiči inklinují k zasahování do ochranného cyklopruhu i v přítomnosti cyklisty, nebo kde ochranný cyklopruh vede cyklistu do nebezpečí, je lepší ochranný cyklopruh nezřizovat. Domnívám se, že pro ochranné cyklopruhy by bylo dobré ctít následující zásady:

  • Ochranné cyklopruhy zřizovat pokud možno širší než je základ v TP 179, tedy 1,75 metru od obruby a 2 metry od parkujících aut, zejména na komunikacích s 1+1 jízdním pruhem.
  • To platí hlavně pro prudší klesání. Kde se v klesání nedá ochranný cyklopruh udělat dostatečně široký, kreslit bezpodmínečně piktokoridor.
  • V minimální šířce 1,25 metru zřizovat ochranné cyklopruhy jen tam, kde to pomůže předjet kolonu před křižovatkou.
  • Kde se vejde, zřizovat cyklistické pruhy vyhrazené.

Mimochodem, neberme to jako přiznání, že ochranné cyklopruhy jsou špatně. TP 179 vznikaly v době, kdy ochranných cyklopruhů bylo pár experimentálních. Je vhodné, pokud se do jejich navrhování propíše reálná zkušenost s tím, jak se na nich veřejnost chová.

Vyhnout se “Východnímu Německu”?

Poslední otázkou je, co s integrací tam, kde existuje souběžný průjezd mimo vozovku: smíšená stezka nebo legalizovaný chodník. Nová vlna pražských uživatelů jízdních kol i motoristická veřejnost evidentně požaduje víc chráněná řešení – byť každý z jiných důvodů. Přesto nemůžeme s “vaničkou” chodníkových stezek vylít i “dítě” ochranných cyklopruhů a všechny lidi na kolech nahnat na plošně legalizované chodníky – však by nám také ti, kteří jdou po svých, určitě poděkovali!

Je tu ale i další důvod: křižovatky. Stávající úprava přednosti na přejezdu pro cyklisty znamená, že cyklista na stezce podél hlavní silnice nejede „po hlavní“, ale dává přednost na každém rohu. Začlenění přejezdů pro cyklisty do světelných signalizací pak často znamená křižovatku zcela přestavět. A i když se křižovatka o signalizované přejezdy doplní, nezřídka to pro cyklisty znamená více křížení a čekání, než při jízdě ve vozovce. Toto dilema chodníkových stezek ukázal hezky na plzeňském příkladu Jiří Motýl před pár dny.

Alibistický přístup, spočívající ve vyhnání cyklistů na chodníkové stezky bídné kvality, se někdy posměšně nazývá “východoněmeckým.” V křižovatkách, kde cyklista stráví mačkáním tlačítek a čekáním na zelenou desítky vteřin oproti průjezdu po silnici, musí být i nadále možné jet na kole společně s auty. A cyklopruhy a piktokoridory jsou zde způsobem, jak všem účastníkům provozu jasně sdělit, že chodníková stezka není ghetto, ze kterého cyklista nemá co vycházet ven.

Jděme tedy i nadále cestou duální infrastruktury, kdy ochranný cyklopruh v křižovatce znamená, že zdatný cyklista po té silnici jet může, i když děti a méně zdatní mají vedle cyklochodníček. Važme ale lépe, kde použít ochranné cyklopruhy a kde je lepší piktokoridor.

A poslední věc: se zřizováním ochranných cyklopruhů musí jít ruku v ruce vysvětlující kampaň pro motoristy. Sám jsem v posledních týdnech musel do nesčíslného počtu diskusí opakovat, že ochranný cyklopruh může být užší než auto, protože za nepřítomnosti cyklisty do něj řidič může zasahovat, a že při předjíždění cyklisty dává smysl vybočit do druhého pruhu. Když město ochranné cyklopruhy plošně zřizuje a reakce řidičů je jiná, než očekávalo, musí se na to reagovat. A nenechat to vyhnít, jinak se nepochopení cyklopruhů obrátí proti cyklodopravě jako takové. Což už se v zásadě děje.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Ondra 18. 10. 2021, 14:24
13

Tak s tou osvětou: skoro každý rok se něco v pravidlech silničního provozu něco mění, já jakožto vlastník řidičského průkazu bych řekl že mám skoro povinnost si ty to změny nastudovat (a např. v práci máme neustále školení řidičů i když nikam nejezdíme, kde jsou tyto změny také probírány). Že to neznají autobusáci je teda věc velice zarážející.

Michael 18. 10. 2021, 15:02

Za mě mají ochranné cyklopruhy (OCP) ve městě určitě své místo; pocitově mi ale přijde jízda v nich méně bezpečná než v cyklopruzích vyhrazených (VCP). Patrné je to třeba, když člověk jede po Modřanské, kde se tahle opatření střídají.

Přišlo by mi tudíž logické, kdyby město realizovalo OCP spíše v "klidnějších" ulicích než-li na výpadovkách typu Strakonické, kde byl nedávno realizován OCP s piktokoridorem od Lihovaru směrem do centra. Nejvíc bizarní mi na té Strakonické realizaci přijde, že tam byl zachován rychlostní limit 70 km/h. To už pak paradoxně i silnice typu Kunratické spojky se 70 bez žádné cyklointegrace, ale s poměrně širokou krajnicí, působí pocitově lépe.

Samo sebou chápu, že se ten OCP realizuje často jen proto, že se tam plnohodnotný VCP bez nějaké stavební úpravy nevejde...

Filip Jirsák 18. 10. 2021, 19:12

Jak to funguje v zahraničí? Odlišovat dva různé cyklopruhy tloušťkou čáry je opravdu divné, stejně jako je to divné u rozlišování místa pro přecházení a přejezdu pro cyklisty. Podle mne je to špatně, protože je obtížné ty dvě tloušťky rozlišit. Ale samozřejmě pokud se to tak používá i v zahraničí, bylo by hloupé to tady mít jinak. Podobně jako záchranářskou uličku – ta naše byla sice logičtější, ale je nesmyslné měnit pravidla silničního provozu po každých pár stovkách kilometrů jenom proto, že tam někdo namaloval hranici na mapě.

Lukáš Měkota 18. 10. 2021, 19:31

Proč jsou ve Vaníčkové kolem stadionu ochranné cyklopruhy, když tam je dost místa na vyhrazenné, ví se to? Děkuji

Zdenek 19. 10. 2021, 08:56
6
16

S timto clankem mi jdete do rany ... .

Pruhy jsou velmi casto k nicemu a mam to vsem (vcetne mistnich cykloaktivistu) za zle, ze je prosazuji. Vcera jsem po delsi dobe jel po Praza autem, rano jako kazdy den do prace do Dejvic na kole, odpoledne do Butovic, kde jsem prevzal auto. Diky tomu jsem celou Bucharovu absolvoval na kole i autem, specialne usek u metra Nove Butovice. Zblaznili jste se? Ten system pruhu u stanice metra mi byl z pohledu cyklisty uplne k nicemu, pri jizde autem jsem si pripadal jak v nejake priblble PC hre, kdy je ucelem v aute klickovat -- moje pozornost rozhodne byla castecne vycerpana jenom tim sledovanim pruhu. Pamatuji se, ze tam byvaly dva normani jizdni pruhy, obcas jsem tam jezdil.

Vemte si kolo (kolo, nikoli nejakou zoufalost), oblecte si neco svitiveho, nasadte si kedluben, zvyste si fyzicku tak, abyste byli schopni jet 25 km/h po rovine, a vyrazte na silnice. Zjistite, ze to normalne jde. Bude-li nas 3x vic, ridici si zvyknou a prizbusobi se i bez pruhu. Pohadku o slepici -- vejci (neni infrastruktura => nejsou cykliste) nezkousejte, na kole lze jezdit ve zdravi (v Praze urcite, naopak mimo Prahu mezi obcemi je to vetsi bitva). A ono to plati i obracene, nejsou cykliste => neni potreba infrastruktura. Skutecne bych rad vedel, kolik "infrastuktura" v Bucharove vygenerovala cyklistu, zato urcite nenasr*la jenom me.

Ondra 19. 10. 2021, 09:55
10
3

@Zdenek - jel jsem tam autem a přišlo mi to zcela normální, samozřejmě:
a) musím dodržovat povolenou rychlost
b) musím mít alespoň průměrnou řidičskou schopnost
Pokud jedno či druhé autor komentáře postrádá, chápu že to může být pro něj náročnější

Vít 19. 10. 2021, 10:32
9
1

@Zdenek Pardon, ale já fakt nechci do práce jezdit jak na Tour de France. Míchat dohromady sportovní cyklistiku a normální každodenní ježdění po městě je podle mě kontraproduktivní - spousta lidí, než aby se musela navlíkat do nějakýho speciálního oblečku a hnát se ulicema jako o závod, raději sedne do auta. Pokud je z těch aut chcete dostat, tak jedině tím, že jim umožníte pohodlnou a bezpečnou jízdu na kole.

Zdenek 19. 10. 2021, 11:49
5
6

Ondra: takze je to z pohledu ridice lepsi nez drive, nebo horsi? Je to lepsi z pohledu cyklisty? Nebojte se, projedu, projedu i horsi useky.

Vit: ja takto jezdim normalne do prace denne uz vice nez 20 let, s velkym 17" notebookem na zadech, o jake sportovni cyklistice mluvite? Nehledam prekazky, proc to nejde, nenutim svet kolem me (me = cyklisty = nicotny zlomek populace), aby se zmenil, ale hledam nejprve reseni na sve strane. Ja ho nasel. Vy nechcete (nechcete, a basta) jezdit jak na Tour de France (tim mate na mysli dobre viditelny odev?), takze se kvuli vam musi kreslit pruhy, prestavovat, rusit parkovaci mista, rusit travniky pro oddelene cyklochodnicky (viz ona Plzen) ... .

Nejsem a priori proti opatrenim, kdyz se nekde stavi, proc neposunout obrubnik a neudelat silnici o 30 cm sirsi pro cyklopruh, ale cmarani po silnicich typu Butovice nechapu, nevim, zdali to nejak pomohlo tomu, ze muzete jet do prace jinak nez nalezite vybaven (= ve stylu Tour de France). Ja bych tomu veril do prvniho poradneho destiveho podzimniho dne, kdy se vracim pozde po tme domu, v te situaci spis verim mym blikackam, svitivemu obleceni, svitivemu obalu na batoh, a uvital bych, kdyby ridic jel v logickem primo znacenem pruhu a nebyl rozptylovan cmaranicemi na mokrych lesknoucich se silnicich.

újezďák 19. 10. 2021, 14:47
2
1

Trošku z jiného soudku, ale k tématu : Majitelé některých lesů pravděpodobně od nového roku zakáží vjezd cyklistům na lesní cesty a to jak na ty nezpevněné, tak i asfaltové. Ty jsou přitom často značené jako oficiální cyklotrasy. Důvodem je podle majitelů lesů novela silničního zákona, která určuje boční odstup vozidel od cyklistů. https://hradec.rozhlas.cz/cyklisty-ceka-od-noveho-roku-sok-znacky-zakazujici-vjezd-na-lesni-cesty-8600728

Petr 19. 10. 2021, 17:21

Baví mě příklad zpevněné cesty z článku, kde vedle nákladního vozidla není místo ani pro chodce, ale kvůli metrovému odstupu zakážou vjezd cyklistům, zákonodárci je donutili...

Zdenek 19. 10. 2021, 19:32
1
6

Ujezdak: ono to neni uplne absurdni. Predminuly vikend jsem jel autem do vsi Humnany (takove "diry" mezi Piskem a Vodnanami), do ktere vedou 3 asfaltky, vsechny jsou sirkou jsou tak na jedno auto. Mel jsem navic privesny vozik a dojel cyklistu, ktery nejevil zadne znamky toho, ze by mi chtel s predjetim pomoci. No, predjel jsem ho, v ramci moznosti ohleduplne, ale premyslel jsem, co by se stalo za platnosti noveho pravidla 1.5 metru, a nedejboze se cyklista nejak zamotal a spadl mi pod auto nebo vozik, protoze ten 1.5 metr jsem nemohl technicky dodrzet. Metr s odrenyma usima. Skutecne by me zajimalo, zdali bych byl prohlasen za jedineho vinika nehody.

Zdeněk N. 19. 10. 2021, 22:11

@Zdenek: kdybyste přejížděl cyklistu a přejel ho, protože se zamotal (díra, vítr) tak ano, byl byste jediný viník nehody - nechoval jste se tak, abyste neohrozil. Kdyby tam jel kombajn tak ho asi taky nepřijedete, což?

Ujezdak 19. 10. 2021, 23:25
2
2

Tak ono je "absurdní" jen do takové chvíle kdy na asfaltce v lese v protisměru jede " Lada Niva " s pánem v zelené košili a cedulkou lesní správa a prostě "jede " prostředkem tak, že nemá šanci ani proti jdoucí chodec, natož cyklista, na své straně má místo ale neuhne protože on je v lese právem, pracovně. To je celkem běžná situace v Klánovickém lese a na druhé silnici skrz les to samé jen v podání místních strážníků kteří mají v lese kynologickou základnu.. ti se radostně chopí takové příležitosti ..

David 20. 10. 2021, 08:00

Nás polesny naštěstí volantem otočit umí, protože co občas v lese vyvádí cyklisté a motorkáři, nad tím zůstává rozum stát. Cyklisté běžné najizdi do ohrazeneho záboru při tezbe zrovna vechvili, kdy s

David 20. 10. 2021, 08:04

Náš polesný naštěstí volantem otočit umí, protože co občas v lese vyvádí cyklisté a motorkáři, nad tím zůstává rozum stát. Cyklisté běžně najizdi do ohrazeneho záboru při tezbe zrovna ve chvíli, kdy se podrezava strom. A když lesem táhnou na divoko motorkáři, tak mám strach o děti, i o sebe... Je to o lidech, co zrovna "mají moc".

újezďák 20. 10. 2021, 15:08
2
2

motorkáři a 4kolkáři jsou svoloč, cyklista který vjede do uzavřeného prostoru těžby taky, ale mluvil jsem o prosté projížďce s dětmi, kdy pan z lesní správy nebo některá vozidla městské policie nezvolní ani neuhnou a klidně rozeženou malé děti na oficiální cyklotrase a turistické značce. Na druhou stranu on se nemí zdržet, jede třeba s plným kufrem pečiva a krmné mrkve na střelnici, kde mají 30 metrů před posedem " vnadiště" a kde když vysypou prošlé pita chleby jako návnadu, tak je okolní les plný jejich obalů...

David 20. 10. 2021, 19:09

Újezďák: Přesně tak, je to o lidech :)

K6 20. 10. 2021, 20:11

Hodně štěstí snažit se o nějakou osvětu pro řidiče, i když by byla samozřejmě potřeba jako sůl, protože rozmach cyklodopravy je značný a znalosti z autoškol před 30 lety tomu neodpovídají. Když ale situaci reflektovali tím, že přidali do testů pro autoškoly pár otázek ohledně cyklistů, tak reakce řidičů byla povětšinou "co mě mají co zajímat nějaké značky pro kola, já nedělám řidičák na kolo"...

Osobně nějak nevidím smysl ochranných cyklopruhů vůbec, jen to přidává další zmatek. Úplně by stačilo, kdyby existoval vyhrazený pruh, a tam, kde ho zřídit nelze, tak pikťák. V Plzni máme prakticky veškerou cyklo infrastrukturu na chodnících, ale s rekonstrukcí Kaplířovy ulice vznikl jeden z mála pikťáků a řidiči se ho automaticky naučili respektovat, jako kdyby tam byl ochranný pruh, osobákem se prostě drží víc vlevo mimo koridor.

S tím zákazem kol v lese je to samozřejmě další naprosto absurdní věc a spíš to vypadá, že si majitelé našli záminku v nějakém bočním odstupu, aby vyhnali cyklisty z lesa. Když jede náklaďák a zabírá celou šířku lesní cesty, tak ani dneska nemůže předjíždět, protože prostě nemá kudy. Na tom se nějakým odstupem nic nemění. V obou případech musí vyčkat, než mu druhý řidič, cyklista nebo chodec uvolní cestu. U cyklisty stačí, aby zastavil a už se nejedná o předjíždění, ale o objíždění.

Zdenek 20. 10. 2021, 23:11

K6: add cyklista na uzke ceste: dovolim si nesouhlasit. Nehovorim o situaci, kdyz se auto+cyklista na silnici (nejaka asfaltka v lese nebo do nejake zapadle vesnice) fyzicky nevejdou, ale o situaci, kdy se vejdou, ale na ten 1.5 m odstup to nevychazi. Doposud jsem mohl predjizdet i napr. pri bocnim odstupu 0.9 m, jestlize jsem se domnival, ze jsem cyklistu neohrozil -- minul jsem ho pomalu a pokud cyklista byl schopen jet rovne, "nevzniklo ucastniku provozu na silnicnich komunikacich zadne nebezpeci". Ted je situace jina, zakon vlastne definoval, ze pod 1.5 metru (na tech silnickach zadne omezeni rychlosti na 30 km/h neni, plati teoreticky 90 km/h, proto 1.5 m) je to ohrozeni. Automaticky, za vsech okolnosti. Dokonce kdyz cyklista preceni sve sily (sikovnost), mavne at jedu, a potom mi spadne pod auto, je to pravdepodobne muj (ridicuv) problem. Paradoxni take je, ze kdyz na stejne uzke asfalce minu cyklistu v protismeru na 50 cm, nedeje se vubec nic.

Dnes pri ceste do prace na kole jsem si rikal, co budou delat ti ridici desitek vozidel, ktere jsem predjel v kolone na Belohorske (a priznavam, ze si s pravidly nelamu hlavu, prostredkem mezi pruhy je to lepsi nez po prave strane, jak mi pravidla prikazuji) az povinny odstup zacne platit -- nevim, jak se kolem me potom "protahnou" v Ankarske, povezu si za sebou pekny "vlacek". Nesmysl, jeden metr riditka -- zrcatko naprosto dostacuje, dokonce bych rekl, ze za dobrych podminek (denni svetlo, sucho) staci v pripade normalniho ohleduplneho ridice i mene a vejdeme se do jednoho pruhu. Spokojenost na obou stranach.

Vlastne ani nevim, jak budu podjizdeni zprava na semaforech delat, abych ridice nenastval. Privezu ke svetlum takovy pekny 2 metry siroky spunt.

Martin P. 20. 10. 2021, 23:47
5
1

Zdeněk: Ten postoj "Já to zvládnu bez čar, tak to musí každému stačit" je zbytečně sebestředný. Dobré oblečení, fyzičku a zkušenost nezavrhuju, sám jdu taky tímhle směrem už desítky let. Ale dávat to jako nutnou i dostačující podmínku a dokládat tím zbytečnost infrastruktury je hloupost. Dovolím si obhajovat "zbytečné" čáry následujícím zdůvodněním. Stále ještě není vnímáno jako přirozené, že cyklista má právo po té které městské komunikaci jet. Bylo by sice mnohem lepší, kdyby tam žádné čáry nemusely být a bylo tam víc cyklistů, kteří by svou pouhou přítomností ten prostor zabrali. Ale tak tomu není a není to výhradně chyba cyklistů. Je sice pravda, že někde ty pruhy působí nezvykle a kontroverzně a vypadá to, že žádný provoz nepodpoří, ale paušálně bych to netvrdil. Obecně je každé takové procyklistické opatření příjemnější, než nic a je to podobná podpora jako to výrazné oblečení. Když nic jiného, dává to najevo, že jste na té silnici legálně, což bez toho explicitního značení mnohým předpojatým vůbec nedojde. Spolu se "zviditelňující" kampaní kolem schvalování 1,5 metru, kde bylo hodně emocí, praktický význam samotného zákona možná nebude tak významný, ale z povědomí už to tak snadno nezmizí.

David 21. 10. 2021, 00:54

Zdeněk: Zákon vám nedává povinnost předjiždět stojící či pomalu jedoucí kolonu zprava (se zvýšenou opatrností). Dává vám tu možnost.
Ale právě bez cyklopruhu se sám cítím dost mizerně, když to teď před křižovatkou dělám a vím, že za křižovatku by měl od 1.1. měli ti řidiči předjíždět s odstupem 1,5 m, a já je když stáli před křižovatkou předjel "o zrcátko". V tom bude význam cyklopruhu nedocenitelný.

Jiří Kadlec 21. 10. 2021, 07:20
1
1

Cyklopruhy podle mě určitě cyklistovi pomáhají tam, kde je hustý provoz nebo kde auta často stojí v zácpě a taky ve stoupáních. Na své pravidelné trase mám několik úseků s cyklopruhem: Jelení a Mariánské hradby (super cyklopruh, ráno tady často předjíždíme kolony, jinak bych stál ;-), Zborovská (v cyklopruhu se mi jede příjemně a bez stresu), v opačném směru pak ve stoupání Chotkova (i díky pruhu nemám pocit, že bych auta v kopci zdržoval). Určitě tyto cyklopruhy nerušit!

David 21. 10. 2021, 08:30
4
1

Mě cyklopruhy pomáhájí pravidelně v Kartouzské, Zborovské, ale třeba i ten podnormový Na Radosti je lepší, než drátem do oko. Na Plzeňské z centra se to po jeho zřízení také podstatně zlepšilo. Ale do centra v něm pořád parkují auta a ráno ve špičce je to tam doslova o život, protože člověk musí z cyklopruhu vyjet mezi motorová vozidla a trne, kdy ho někdo nepustí/sejme, i když ukazuje a snaží se nepřijít o život. Tam by to chtělo ještě poladit...

Jenda 21. 10. 2021, 08:41

Martin P.: „Stále ještě není vnímáno jako přirozené, že cyklista má právo po té které městské komunikaci jet.“ S tímto naprosto souhlasím, ale myslím si, že řešením tohoto jsou piktokoridory. Tohle ukážou stejně dobře, ale nepřekáží a nikomu z nich nevyplývá žádná povinnost. A funguje to - např. od Vyšehradského tunelu po Divadlo je to naprosto super, a podle mě by byla skvělá akce namalovat je na magistrálu :)

Cyklopruhy se hodí, jak píše Jiří Kadlec, tam, kde jsou zácpy. (a musí se teda dodržovat, mám pocit že třeba na Štefánikově mostě bývaly trvale ucpané)

David 21. 10. 2021, 08:53
3
1

Jenda: Na rozdíl od piktokoridoru mě v cyklopruhu auto při předjíždění ještě nesejmulo. U delších úseků s pikto jsou řidiči zvyklí ho (v lepším případě) lítat zrcátkem. A když po něm cyklista zrovna jede jak má, tak je na průšvih zaděláno. Pikto má být tam, kde auto cyklistu nemůže bezpečné předjet a ukázat, kudy asi cyklista pojede. Třeba jako ten Vyšehradský tunel. Ale rozhodně nemůže suplovat funkci cyklopruhu. To je pak skutečně o život. A nejsem si už vubec jist, jak moc se zmiňované pikto od Vyšehradu líbí řidičům. Kdyby zrovna zde bylo místo na cyklopruh, myslím že by to přivítali. Ale ono není. Proto je tam asi jen pikto...

Ondra 21. 10. 2021, 09:29

@David - a zrovna ve Vyšehradském tunelu po rekonstrukci tratě piktokoridor neobnovili (zapomněli ?)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5