Praha 7 zavádí plošné cykloobousměrky na Letné – rozhovor s Pavlem Zelenkou

Publikováno: 03. října. 2025, 8 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Derek DeWitt, MNK
Publikováno: 03. října. 2025, 8 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Derek DeWitt, MNK

Po dolních Holešovicích přichází na řadu i Letná. Praha 7 pokračuje ve vyznačování cykloobousměrek, které umožňují lidem projíždět na kole jednosměrkami v obou směrech. Po dokončení bude Praha 7 první městskou částí, kde jsou cykloobousměrky vyznačeny plošně.

Loni zavedla Praha 7 plošné cykloobousměrky v dolních Holešovicích, letos přichází na řadu horní část městské části – Letná a okolí. Ta je kopcovitější a členitější. Prakticky všechny zbývající jednosměrky se nově otevřou i pro jízdu na kole v protisměru, což je zhruba 7 kilometrů ulic. Tento krok má lidem usnadnit na kole pohyb napříč městskou částí a umožnit bezpečné vyhýbání rušnějším ulicím. Reaguje také na zvýšený počet lidí, kteří cyklistickou dopravu využívají.

7 kilometrů ulic

Historicky byly jednosměrky určeny hlavně pro automobilovou dopravu, pro cyklistickou dopravu však často představovaly zbytečnou bariéru. Praha 7 je první městskou částí v Praze, která se k téměř plošnému vyznačení cykloobousměrek odhodlala. Podobně plošně je zatím najdeme jen v několika čtvrtích, například v Karlíně, dolní Libni nebo v Petrovicích.

Za opatřením stojí radní pro dopravu Prahy 7 Pavel Zelenka (Praha sobě), se kterým jsme připravili rozhovor, který přiblíží aktuální stav i plány do budoucna:

Otázky pro Pavla Zelenku

Ve kterých ulicích na Letné letos cykloobousměrky přibudou a o jak velký rozsah půjde?

Jednoduchá odpověď je, že přibudou všude, na celé Letné s výjimkou části ulice Nad Štolou (u výjezdu z Letenského tunelu a u Billy na Letenském náměstí, kde je zastávka tramvaje). Celkem jde asi o 7 km, což ani nehodnotím, zda je to hodně nebo málo, důležité je, že půjde projet prakticky všude. Někdy i 20 metrů dlouhý úsek znamená obrovskou úsporu – třeba propojení Fr. Křížka od Letohradské na Milady Horákové. Je to kraťoučký úsek, ale legálně lze objet jen po trase 20 krát delší a buď za cenu ztráty výšky v kopci nebo naopak zbytečného stoupání – podle toho, jakou trasu zvolíte.

Proč jste se rozhodli pro plošné vyznačení místo postupného zavádění po jednotlivých ulicích?

Odborně se tomu říká „plošná prostupnost územím,” ale já to vždy raději vysvětluji takto: abych – když bydlím v jednosměrce – mohl před barákem nasednout na kolo a odjet tím směrem, kterým potřebuji. Na Letné je hodně jednosměrek jednak kvůli omezení tranzitu vnitřními ulicemi a také kvůli parkování po obou stranách – takže kvůli autům. Není ale žádný důvod omezovat průjezd ulicemi cyklistům, kteří prakticky žádný prostor nezabírají, a nutit je v kopcovitém terénu objíždět celé domovní bloky.

Dostat kola a koloběžky z chodníků

Dalším – a dost důležitým důvodem – je dostat kola a koloběžky v zónách 30 z chodníků. A jednosměrka je jedním z důvodů, proč cyklista – aspoň podle mé zkušenosti – najede na chodník. Sice je to taky přestupek, ale asi je psychologicky méně závažný než průjezd vozovkou nepovoleně v protisměru. Nejsem naivní, abych si myslel, že tím odstraníme všechny přestupky, občas je důvodem i nevyhovující povrch ve vozovce, což je v památkové zóně Letné obtížně řešitelný problém.

Jak se osvědčily cykloobousměrky zavedené loni v dolních Holešovicích? Přinesly očekávané výsledky?

V Holešovicích s potěšením denně sleduji, že lidí na kolech přibývá. Bude to souběh různých opatření – jednak propojení přes Štvanickou lávku do Karlína a potom přímé spojení Letná–dolní Holešovice přes Nicholase Wintona. Nemám data z jednotlivých cykloobousměrek a popravdě, to ani není ta klíčová metrika, kterou bych sledoval. Cykloobousměrka je levné organizační opatření, které považuji za standardní řešení, a tak k tomu přistupujeme – děláme ulice normálně propustné pro cyklisty.

Standardní a levné řešení.

V Praze bývá častou překážkou při zavádění cykloobousměrek nesouhlas policie a úřadu. Jaká byla vaše zkušenost? Změnil se jejich postoj?

Projednání s Policií se většinou neúčastním, nebyl jsem ani u těchto jednání. Mohu tedy komentovat jen obecnou zkušenost, že PČR je vždy víc na straně automobilové dopravy a absolutní bezpečnosti. Nicméně, jejich stanovisko je konzultační, rozhoduje silniční správní  úřad a jde o to, jak situaci vyhodnotí.

Využívali jste při přípravě projektu zkušenosti z jiných měst/čtvrtí v Česku nebo v zahraničí?

Inspirací v Praze bylo řešení v Karlíně, které řadu let prokazuje, že je funkční a smysluplné. Ze zahraničí je inspirací Belgie, kde jsou cykloobousměrky normou, sám jsem si to vyzkoušel v Bruselu, kde je už dvacet let přímo povinnost cykloobousměrky zřizovat.

Jaké jsou zkušenosti s bezpečností na ulicích s cykloobousměrkami? Potvrzuje se, že opatření zvyšuje přehlednost a snižuje rizika?

Ze zkušenosti řidiče i cyklisty mám za to, že míjení v protisměru je přehlednější a kratší. Jako cyklista vlastně radši jedu v jednosměrce v protisměru než po směru – třeba typicky v Osadní ulici. Ta je široká a jde o dlouhý úsek, kde při jízdě po směru dochází k nervózním pokusům řidičů o předjíždění, byť zde není třeba možné dodržet bezpečný 1,5 m odstup. Sleduji statistiku nehodovosti a v zavedených cykloobousměrkách nedošlo k žádné zaznamenané kolizi kolo vs. automobil či chodec.

Míjení v protisměru je přehlednější.

Setkáváte se s podporou nebo kritikou ze strany obyvatel a podnikatelů v dotčených ulicích?

Setkávám se s obojím, ale to je úplně normální, lidé mají tendenci hodnotit opatření jen ze svého utilitárního pohledu.

Po dokončení letošního projektu bude Praha 7 mít téměř všechny jednosměrky obousměrné pro jízdu na kole. Jak se dál bude zlepšovat jízda na kole na sedmičce?

Chtěl bych s odborem dopravy dojednat legalizaci některých širších chodníků, třeba chybí úsek na Komunardů od Bubenského nábřeží k Jateční, popř. v severní Bubenské od Veletržní ke Strojnické. Tím bychom měli mít pokrytý průjezd cyklo mimo automobilovou dopravu od Stromovky do Karlína.

Dále už třetí rok usiluji o dokončení funkčního propojení na trase A1 od Trojského mostu do Stromovky, abychom navázali na předcházející etapy na severu holešovického meandru. Pak mne ještě trápí průjezd od Tržnice k Vltavské, zde zatím průchozí řešení navržené nemáme.

Strašně rád bych “opravil” ne zcela povedené stavební řešení cyklostezky na Milady Horákové kolem Letenské pláně – je tam plno nelogických a zbytečných přerušení a nebezpečných sjezdů do křižovatek, poplatných době vzniku. Ale vyžaduje to stavební zásah a komunikace patří magistrátu – ale snad najdu časem pochopení.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Timur 3. 10. 2025, 09:38
24
4

Toto je naprosto senzační zpráva. Výborně, je to velký game changer, díky!

Clovek 3. 10. 2025, 12:07
25
2

Neskutecny. U nas na P3 zavedli zonu 30 a v mnoha sirokych klidnych ulicich podobnych parametru CKO zrizena nebyla, protoze "neni tranzitni" - kez by jim mistr Zelenka vysvetlil, ze lidi chteji dojet na kole i ke svemu domu bez absurdniho objizdeni bloku. Mimo jine protoze vyjadreni policie je zde brano jako zavazne (to mi bylo receno primo z radnice). Zazitek z P2 na ceste do prace je pak dalsi level.

Vubec je ve spatnym slova smyslu fascinujici, ze si toho tolik MC resi samotne. Dopravni obsluznost by imo mela byt resena na magistratni urovni. Moje dvacetiminutova cesta do prace jde pres 4 az 6 mestskych casti, kazdou s jinym pristupem.

Ondra 3. 10. 2025, 12:11
21
3

Jednoduchá úprava, která zlepší průjezdnost celého území pro lidi na kole. Tak je to správně. Lidi jako pan Zelenka dávají naději, že se to v Praze časem pro aktivní mobilitu zlepší

David 3. 10. 2025, 12:53
5
2

Člověk: Tohle nemůže být řešeno na úrovni Magistrátu, protože příslušným správním úřadem je pro komunikace III. třídy je odbor dopravy místně příslušné městské části. Když se podíváte do OOP zveřejňovaných na úředních deskách, celkem často se dokonce dočtete, že tam magistrát žádal o cykloobousměrku, ale námitce nebylo vyhověno (jen tady se to v posledních dnech objevilo v článcích o U Nemocnice/Pod Větrovem, nebo o Medkově a Starochucelské, ale i v dalších).

Praha 7 má celkem dobré načasování. Ideální pro volební kampaň. Činy, ne slova.:) Na druhou stranu je třeba přiznat, že třeba i šestka toho dělá pro cyklisty relativně dost, ale načasování asi nedali tak dobře. Ke trojce jen zmíním, že souhlasím se zde uvedeným. Na druhou stranu ještě před 3 lety tam nešlo naprosto nic (ani Chlumova nebo druhý úsek Lupáčovy, vem koncem rekonstrukce Hartigovy dopadla jak dopadla také zejména kvůli bývalému složení samosprávy - a to tam stačilo fakt málo - decimetry. A tak by se dalo pokračovat). Takže neříkám že by zrovna na trojce nešlo výrazně přitlačit ve prospěch cyklo, ale je tam znát alespoň posun k lepšímu.

Gilgameš 3. 10. 2025, 15:16
10
2

David: Šestka toho dělá hodně, ale je to klasická neefektivní zákopová válka jedna ulice po druhé. Minulý rok jsem psal panu radnímu pro dopravu Hrubešovi o dvě ulice, kudy pravidelně jezdím (část Ve Struhách dole u nádraží a Čínskou), po roce zobousměrnili nádraží, ale Čínskou zablokoval posudek policie. I když jsem mu samozřejmě vděčný, je to lepší než nic, tak tímhle tempem zprostupníme celou Prahu tak v příštím století. Při každém zobousměrnění se samozřejmě spustí další absurdní diskuze, pokaždé se o tom někde píše, pokaždé půlka lidí nadává na cyklošílenství a zbytečně to pak vypadá, že se furt jenom něco dělá pro cyklisty, když reálně jde o pár nových cedulí.

Čenda 3. 10. 2025, 15:28
1
15

Chacha, jestli na Letné nějaký cyklista kvůli jednosměrkám objíždí celý blok domů, tak je to extra exot.

Martin Šnobr 3. 10. 2025, 18:15
11
2

Gilgameš – to je hodně dobrý point. Z hlediska časového hlediska a veřejné diskuze je to dobré udělat jako Praha 7 – prostě plošně a najednou. Předejde se desítkám úředních koleček, jednotlivých vyjádření od všeho možného + ušetří se i veřejná diskuze. Je to jen pár značek.

David 3. 10. 2025, 19:05
1
2

Martin Š: To je pravda. Rozdíl je zjevně v prioritách samosprávy. Stačí se podívat do jednotlivých stanovení. Na sedmičce zadali (a zaplatili) architektovi projekt, relativně rozsáhlý a o několika částech, který to celé namaloval, pak samostatně projednal a pak si pohlídali, aby to TSK realizovala v geologicky blízké době - do voleb.
Na šestce už roky silniční správní úřad relativně vstřícně vychází vstříc jednotlivým podaným žádostem či alespoň trochu rozumně odůvodněným připomínkám. Pokud dojde na samosprávu nějaký podnět, tak ho radní pro dopravu osobně posoudí a pokud ho nazná smysluplným a projednatelným, tak ho jejich odbor dopravy v podstatě vlastními silami "namaluje", a na svůj vlastní návrh projedná. Pokud to vnímám správně (ale třeba se mýlím), není tam tak plošná politická podpora velkých cykloprojektů, jako na sedmičce, ale věci otevřený (a odborně zdatný) silniční správní úřad, konající v limitech svých fyzických kapacit, a osvícený radní pro dopravu. Upozorňuji třeba na ul. Na Břevnovské pláni, kterou stanovovali nejdřív na přechodné, a vypořádat se museli i s připomínkami jejich vlastních politiků ze samosprávy a dělat vyhodnocení zkušebního provozu. Trvalo to rok, ale zvládli to. Přitom normově téměř na hraně. Respektive za hranou toho, co se tehdy po Praze v průměru povolovalo (šířka volné vozovky + délka úseku...)
Na druhou stranu šestka systematicky tlačí jiné v podstatě plošné projekty regulace (motorové) dopravy, které nejsou samy o sobě podporou cyklo, ale jsou čistě regulací IAD. A pro ty plošnou podporu v koalici najít museli a příslušná usnesení museli připravovat průřezově, napříč úřadem.
Z úředních desek také vím, že ač se to na šestce objevuje v terénu pomaleji, tak nejeden projekt cyklo je zjevně mezi stanovením a realizací. Takže se tam dle mého názoru nejedná až tak o politickou profilaci (celé) samosprávy, ale soustavnou činnost, ne zcela závislou jen na politice.

Zdenek X 3. 10. 2025, 22:23
2
6

Jezdim na kole po hlavnich tazich a nemotam se ulickami, a tak je mi to skoro jedno, jenom dotaz: to lze jezdit protismerne i v tech ulicich na P7, kde je sikme parkovani? To muze byt pro ridice celkem honicka, snad jsou cykliste rozumni, protoze uhlidat bezpecnost pri vyjizdeni z parkovaciho mista pri obousmernem provozu snad bez dalsi osoby ani nelze. U aut jde o plechy, ale tady muze byt dusledek pro ridice (a samozrejme cyklistu) horsi.

Kuba 3. 10. 2025, 22:28
4
2

Gilgameš, Martin Šnobr:
jo, na P6 to jde citelně pomaleji než na P7, kde do toho šlápli naplno, to jo. Ale oproti minulosti šestky a některým jiným MČ je to taky výraznej pokrok. A třeba Petřiny se povedlo pár cykloobousměrkama a legalizací promenády podél Ankarské otevřít velmi, velmi slušně. Hýbe se i Bubeneč, jasně, jiný části zatím spíš stagnujou (např. Břevnov), u jiných nemám přehled. Ona je P6 taky hodně různorodá a roztahaná, P7 je výrazně menší a má vlastně ty dvě hlavní části, které jsou obě poměrně stejnorodé (Letná a okolí a dolní Holešovice).

Martin Šnobr 4. 10. 2025, 09:36
5
2

Praha 7 zavedla letos 44 % všech nových cykloobousměrek [m], P5 20 %, P6 12%, zbylých 24 % se dělí mezi 10 městských částí. :-)

David 4. 10. 2025, 14:08
3
2

Martin Šnobr: Nejsem si jist, že by Praha 5 cykloobousměrky tlačila tak úplně "dobrovolně". Minulé vedení se snažilo o nějaká masivnější pro cyklistická opatření na Smíchově, ale pokud vím realizovat se stihly jen o něco menší projekty dál od centra (i když i ty jsou fajn a obsahují i cykloobousměrky, to je pravda). Současné vedení téměř veškeré připravené úpravy pro pěší a cyklo zase opustilo. Je to škoda. Nyní realizované cykloobousměrky a legalizace na Barrandově jsou už tak trochu hlasem ze záhrobí s téměř čtyřletou historií. Rozhodně nemají nic společného se současnou samosprávou. Její přístup se s přístupem sedmičky ani šestky bohužel srovnávat nedá, což je škoda.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat