Praha 1 představila architektonický návrh, podle kterého se má revitalizovat park Kampa. Ačkoliv tudy prochází nadřazená cyklotrasa A1 a možnost oddělené cyklostezky byla dříve zvažována, k jejímu vybudování nakonec nedojde. Změnou bude mírné rozšíření parkové cesty. Z hlediska průjezdu na kole tak situace zůstane v intencích kompromisu domluveného již před deseti lety. Nakolik bude průjezd přehledný, zůstává nejasné.
Park Kampa čeká na obnovu již od roku 2002, kdy ho poničily povodně. Denně se tudy pohybuje mnoho lidí pěšky, i na kole. Dle dat magistrátu z roku 2023 tudy v sezóně každý den na kole projede zhruba 640 lidí, mimo sezónu asi 350. Dle sčítače umístěného na Kampě tudy například tento pátek 1. listopadu projelo na kole 534 lidí. Data z něj ale nemusí být přesná, nepočítají lidi jedoucí po pěšince.
Cílem Prahy 1 bylo park obnovit bez jakýchkoliv třeskutých změn, jak uvedla starostka Terezie Radoměřská (TOP 09): „Spíš šlo o to, uvést park do nějaké kvality. Lavičky, trávníky i zábradlí mají svoje odžito a je potřeba je obnovit a nahradit,“ doplnila. Místní chtěli hlavně více zeleně i vody, vůči změnám jsou konzervativní, uvedla radní pro životní prostředí Kateřina Klasnová (Rezidenti 1).
Za projektem revitalizace stojí architektka Magadalena Kurfürstová z kanceláře TAK architekti, která pro Prahu 1 bez architektonické soutěže realizuje více projektů, nedávno například okolí Mánesova mostu. V parku navrhla 3 nová pítka, 2 mlžítka, asi 15 nových stromů a keřů, nové lavičky, hřiště na petanque, trvalkové záhony, dlážděné plochy a drobné úpravy cest.
Architektka Kurfürstová k návrhu parku Kampa doplnila: „Jedna část lidí chtěla podpořit cyklostezku, druhá část lidí si přála, aby tu cyklisté vůbec nebyli.“ Zatímco radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola ještě v roce 2023 avizoval oddělenou cyklostezku, nynější návrh ponechává společný provoz pěších a cyklistů. Změnou bude pouze dílčí rozšíření komunikace tak, aby soužití těch, kteří jdou po svých či jedou na kole, bylo lepší.
Směrem od Karlova mostu zůstane vjezd stejný jako dnes, dál se cesta v parku rozšíří o 1,5 metru na téměř 7 metrů a narovná se rovnoběžně s pásem protipovodňové ochrany. Tato komunikace o šíři 5,8 až 7,1 metru povede až k Muzeu Kampa, kde bude nově kamenná dlažba. Objízdná cesta parkem zůstane na šíři 3 metry a navíc dojde k jejímu zaoblení, již nebude přímá jako dnes.
V polovině parku při místním komunitním centru a domu skautů, dojde k rozšíření asfaltové cesty ze současných 4 na 5 metrů. Ze společné stezky pro pěší a cyklisty budou lavičky přemístěny do klidnějších zákoutí. Zatáčka podél rybárny, kde je v současnosti šířka 4 metry, bude rozšířena na 6,3 metrů. Za ní až k výjezdu z parku dojde k rozšíření cesty o 1,6 metru (z 3,5 na 5,1 m).
Pozitivní tečkou na vjezdu do parku na Újezdu bude odstranění velkých betonových květináčů a jejich nahrazení litinovými sloupky. Odsud lidé jedoucí na kole už mohou pokračovat dál ulicemi Říční a Šeříková.
Průjezd na kole parkem Kampa se intenzivně řešil v roce 2014, kdy tudy městská část po špatných zkušenostech s rychlými průjezdy části lidí zcela zakázala jízdu na kole. Po několika debatách a i demonstraci byl průjezd opět obnoven, přibylo ale současné omezení rychlosti na maximálních 10 km/h a značky „Chovejte se k sobě ohleduplně.“ Jednou z tehdejších diskutovaných variant byla také varianta stavby oddělené stezky. Ta byla ale po diskuzích zamítnuta jako příliš narušující ráz parku.
„Doporučil jsem rozšířit hlavní cestu, která je v některých místech příliš úzká, přibližně na 5 metrů a ponechat na ní smíšený provoz s omezením rychlosti na 10 km/h, se všemi varováními a výzvami. Vím, že čistě z hlediska cyklo to asi není to, co bychom chtěli, ale je to rozumný kompromis, který sníží problémovost, umožní jízdu na kole v tempu odpovídajícím charakteru Kampy a současně má podporu místních sdružení, což je pro jakékoliv další zlepšování podmínek pro jízdu na kole na území Prahy 1 také nesmírně důležité,“ zdůvodnil tehdy svůj postoj Vratislav Filler ze spolku AutoMat.
Stavební změny, které mají po etapách přijít v létě či na podzim 2025 přinesou cyklodopravě tak již před deseti lety navrhovaná kompromisní zlepšení situace – tedy především rozšíření cesty. Zároveň se zřejmě definitivně na roky předejde myšlence centrem Prahy provést alespoň jednu stezku skutečně oddělenou jak od intenzivní motorové dopravy, tak od pěších. Vzhledem k tomu, jak dlouho už úvahy o revitalizaci parku Kampa trvají, je ale pozitivní, že se snad alespoň něco bude dít. Fyzický stav cest i mobiliáře parku je pro centrum hlavního města nedůstojný.
Nad plánem úprav z hlediska cyklistické dopravy stále visí několik otazníků: Kudy vlastně povede oficiální trasa pro cyklisty? Z nových plánů to vypadá, jako by lidé měli na kole projet vstupní bránu do Muzea Kampa, podél Černého mimina. A úzké objízdné cestě, po které většinově jezdí dnes, se naopak vyhnout. Lze spekulovat, že intuitivně většina lidí stejně bude nadále volit cestu přes park, ne přes Muzeum Kampa, kde bude část trasy nově vydlážděna. Ale představený projekt zatím neukazuje příliš mnoho detailů, aby šlo finální řešení průjezdu kol celkově posoudit.
Pokud má být trasa skutečně intuitivní a předcházet možným konfliktům mezi pěšími a lidmi na kolech, je třeba se zaměřit – při absenci oddělené stezky – právě na tyto detaily, tedy na povrchy a celkové vedení průjezdu na kol. Navigaci by zlepšily malé piktogramy kol a chodců, podobně jako je tomu na předpolí Nuselského mostu či v parku Folimanka. Ostatně, Pražské standardy aktivní mobility sice připouští v podobně významných lokacích vedení nadřazených cyklotras v režimu pěší zóny, ale apelují právě na vyznačení koridoru průjezdu cyklistů, ať již povrchově, nebo piktogramy.
Sladkou tečkou by samozřejmě bylo doplnění kvalitních stojanů při všech institucích, které v parku sídlí. Chci moc?
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
tik 4. 11. 2024, 06:53
4
29
"Sladkou tečkou by samozřejmě bylo doplnění kvalitních stojanů při všech institucích, které v parku sídlí"
V cem se to lisi "vic parkovacich mist pro iad, privatizace verejneho prosturu, kdo chce parkovat, at si koupi garaz" ?
Ptam se pro kamarada....
Ondra 4. 11. 2024, 07:18
28
1
Jediné co se stane je to, že se vyjezdí nová pěšina vedle nového, rozšířeného chodníku. Good job Praha 1
Ondra 4. 11. 2024, 08:19
16
@tik - a teď si představte, že u nás v základní škole udělal ředitel parkování žákům pro koloběžky. Nehoráznost, ať si platí parkovací místa v parkovacím domě!
Neo Moucha 4. 11. 2024, 09:59
9
Z pohledu pěšího, který zná Kampu jako svoje boty si myslím, že je velmi špatné vyřazení krátké šikmé spojky mezi cestou k muzeu a do parku. Tipuji, že ji lidé prošlapou...
Zdenek X 4. 11. 2024, 10:14
4
Take mi to pripada podivne, ze neudelaji "stezku pro chodce a cyklisty delenou" (s jasnym oznacenim a optickym/hmatovym oddelenim, ale jedno teleso), treba i v nejakem cyklo-minimalnim provedeni (500 cyklistu/den je skutecne malo, stejne se tam musi jezdit pomalu). Nicmene konstatuji, ze park Kampa provoz timto hrdlem sirokym 250m mezi Vltavou a svahem Petrina, s veskerou historickou zatezi, skutecne nevytrhne. Uz jenom na Kampu prijet znamena protrpet (napriklad) U Luzickeho seminare nebo tu "klickovanou" na druhe strane. Skoda, ze neobetovali historicky raz mesta (skanzen k neziti) a neudelali lepsi povrch Karmelitskou. Kdyz jedu Dejvicka-Barrandov (bohuzel jezdim parkrat do roka, nebo opacne), je to tak 50:50, jestli to vezmu spatne sjizdnym centrem Prahy (a tim nemyslim auta, ale zminene povrchy, prave najezdy na Kampu, dlazdene peklo Klarov, ruzna klickovani) a nebo si dam horskou etapu "Dejvicka-Vypich-Motol/Golf-Butovice-Prokopak-klukovicka stojka", par stovek metru stezky parkem na Kampe tohle moje rozhodovani nijak neovlivni.
jkjk 4. 11. 2024, 10:45
13
Lepší než nic, ale na páteřní cyklotrasu hodně slabé.
Ondra 4. 11. 2024, 13:17
7
Jinak je tam kontakt na zpětnou vazbu: petr.rachunek@praha1 Tak neváhejte a pište, co si o tom řešení na páteřní trase myslíte
David 4. 11. 2024, 13:41
10
Sladkou tečkou by měl být spíš podjezd a podchod mostu Legií, respektive příprava napojení na něj.
David 4. 11. 2024, 13:44
10
2
Tik: kdybych mohl kolo legálně zaparkovat v každé ulici, jako dneska auto, klidně si za to zaplatím.
Change my mind.
MartinP 5. 11. 2024, 11:28
3
1
Dokud budou mít pod sebou městské části dopravu, nic se v Praze nezmění, vy naivní blázni ;) každé 4 roky 57 různých názorů na to, jsou je cyklo potřeba podporovat nebo ne, tohle samozřejmě nemůže fungovat v žádném vesmíru. MČ se musí sebrat doprava a pak se můžeme bavit o progresivní Praze, ale to nikdo do sněmovny nedostane...
David 5. 11. 2024, 11:42
3
Tyhle pravomoci jsou na MČ přeneseny Statutem hl. m. Prahy. Problém je, že zastupitelé, kteří by změnu statutu museli v zastupitelstvu HMP schválit, jsou zpravidla také radními či zastupiteli na MČ. A jak známo, košile bližší než kabát... Nicméně, sněmovnu bych do toho netahal. Ani statut nikdo neprolomí.
Tomas 6. 11. 2024, 21:09
4
David: Tobě někdo brání parkovat legálně kolo v ulici jako auta?
David 6. 11. 2024, 22:56
8
Platné dopravní značení modrých zón. Tedy kombinace zónové B 28 zákaz stání a IP 12 - vyhrazené parkoviště pro MOTOROVÁ vozidla, a to v souladu s nařízením hl. m. Prahy č. č. 19/2017. Sb. hl. m. Prahy, kterým se vymezují oblasti hlavního města Prahy, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy. A samozřejmě platný ceník ZPS, který mluví jen o motorových vozidlech. To vše v doslovném souladu se zákonem o pozemních komunikacích (z.č. 13/1997 Sb.), který v § 23 odst. 1 písm. c) výslovně říká, že tyto úseky komunikací (zóny placeného stání) lze vyhradit pouze za účelem stání silničních MOTOROVÝCH vozidel. S jinými vozidly (jízdní kola, potahová vozidla), prostě nepočítá.
Venánek 11. 11. 2024, 08:45
2
Zaparkovat na ulici v místě pro auta a z okna udělat 8 hodin časosběr video by mohlo býti docela zábavné :).
komentář