Rekonstrukce Ječné ulice, tepny spojující Karlovo náměstí a I. P. Pavlova, získala konkrétní podobu. Schválená studie slibuje obnovu stromořadí, širší chodníky, modernizované tramvajové zastávky a nový přechod pro chodce. Přestože se jedná o velký zásah do jedné z nejvytíženějších ulic v centru Prahy, cyklistická doprava zůstane bez infrastruktury.
V kontrastu ke slibům radního Prahy 2 pro dopravu Tomáše Halvy (TOP 09), nebo Cyklogenerelu Prahy 2, bude Ječná ulice bez jakékoliv infrastruktury pro jízdu na kole. Radní pro dopravu přitom v rozhovoru pro Městem na kole v roce 2023 možnost cyklostezky ve stoupání Ječné zmiňoval.
Po zmiňovaném rozhovoru s radním Halvou jsme se v roce 2023 dotazovali dopravního podniku, zda při přípravě rekonstrukce Ječné přemýšlí nad vedením cyklistů, jak navrhuje radnice Prahy 2. „Rekonstrukce tramvajové trati se zabývá tramvajovou tratí, na níž z principu nemůže vzniknout oddělená cyklostezka,“ shrnula tehdy lakonicky Aneta Řehková, tisková mluvčí DPP, že bez silnější motivace se dopravní podnik do žádné větší změny ulice nepohrne.
Nutno ale podotknout, že v ulici kromě rekonstrukce tramvajové trati dojde i k předláždění chodníků, nebo mírným úpravám pěších vazeb. V ulici ale nakonec nebude žádné oddělené řešení pro lidi na kole. To znamená, že Ječná zůstane i nadále nepříjemná a pro většinu potenciálních cyklistů nepoužitelná. Ve stoupání a hustém provozu, kde není moc prostoru na bezpečné předjetí, je jízda pro většinu lidí velmi nepříjemná.
Nutno podotknout, že plány a přání Prahy 2 jsou jen jedním dílkem mozaiky. U spojení mezi Karlovým náměstím a náměstím Míru se dlouhodobě nedaří sladit pohled magistrátu a městské části.
Zatímco hlavní město ve svém cyklogenerelu požaduje tuto propojku vybudovat v Žitné, Praha 2 dlouhodobě prosazuje vedení Ječnou. Naposledy se na magistrátní úrovní k tomuto tématu v listopadu 2024 vyjadřovala cyklokomise, která se jednomyslně domnívá, že mnohem pohodlnější cyklostezka by šla vybudovat v Žitné:
Vzhledem k tomu, že vedení nadřazené cyklotrasy A8 Ječnou ulicí nenabízí možnost realizovat opaření pro bezmotorovou dopravu v dostatečném standardu ani odpovídající návaznosti, Komise doporučuje dosáhnout realizace nadřazené cyklotrasy A8 mezi Karlovým náměstím a náměstím Míru koridorem ulic Žitné a Anglické. Komise doporučuje realizaci v režimu zkušebního provozu pomocí nestavebních úprav.
Cyklokomise MHMP, Listopad 2024, usnesení č. 16.6
Naproti tomu Praha 2 s vedením cyklopruhu Žitnou nesouhlasí. Ten přitom již před deseti lety byl ve svém prvním úseku projektově podrobně rozkreslený. Spory mezi městskou částí a magistrátem v tomto tématu probublávaly i v případě podoby průjezdu v prvním úseku cykloobousměrky Žitnou na Karlově náměstí. Na Karlově náměstí nakonec vznikl začátek této cyklostezky, jednání o něm ale údajně nebyla snadná. Další vedení cyklostezky Žitnou ale Praha 2 zablokovala.
Vít Hofman, tiskový mluvčí magistrátu, pro Městem na kole potvrdil, že hlavní město skutečně nadále prosazuje vedení cyklostezky Žitnou: „Bez redukce počtu jízdních pruhů nebo zrušení stromořadí a zúžení chodníků se do Ječné cyklostezka nevejde. Dlouhodobě proto sledujeme vedení cyklistů ulicí Žitná,“ uzavřel pohled magistrátu.
Zásadní rozdíl mezi ulicemi je totiž viděn v celkovém počtu jízdních pruhů. Zatímco Ječná má stabilně dva jízdní pruhy, Žitná naopak tři. Při případné dietě by se tak Žitná dostala na úroveň paralelní Ječné. Při jakékoliv dietě v Ječné by naopak počet jízdních pruhů klesl na jeden.
Rekonstrukce Ječné souvisí i s plánovanou tramvajovou tratí na Václavském náměstí, která má vytvořit alternativu pro tramvaje a snížit závislost na této ulici jakožto hlavní tramvajové tepně. Záměr celkové modernizace modernizace zahrnuje nové stromořadí, chodníky z pražské mozaiky a mírné vylepšení vazeb pro pěší.
„Praha 2 požadovala po magistrátu, TSK i projektantech, aby v Ječné ulici byla umístěna stavebně oddělená cyklostezka, která by zajistila větší bezpečnost cyklistů. Touto variantou se TSK i projektanti zabývali, ovšem dané uspořádání takové opatření neumožňuje,“ dodal radní pro dopravu Prahy 2 Tomáš Halva (TOP 09) pro MNK.
Situace kolem Ječné a Žitné je ale evidentně dlouhodobě zablokovaná. Za posledních 10 let se průjezd z Karlova náměstí na náměstí Míru, s výjimkou krátké cykloobousměrky na Karlově náměstí, téměř nezlepšil. Přitom se jedná o relativně krátký úsek, s jasně danými variantami a omezeními, kde by šlo dílčích zlepšení dosáhnout i nestavebními zásahy.
Když nejde Žitná ani Ječná, na cestu mezi Karlovým náměstím a náměstím Míru zbývá průjezd přes Karlov. Tato trasa přináší nejen velkou zajížďku: Absence cykloobousměrek Kateřinská, Ke Karlovu nebo Wenzigova bezpečnost a přímost této trasy dále komplikují. Člověk se zde nevyhne jízdě po magistrále nebo vedení kola po chodníku.
Zde měla trasu ulehčit alespoň lávka přes Bělehradskou. Tento projekt už je kvůli nesouhlasu místních a památkářů spíše nerealizovatelný, respektive politicky neprůchozí. Idea stavby transbordéru byla již jen poslední posmrtnou křečí tohoto projektu, která by reálné dopravě příliš nepomohla.
Radní Prahy 2 pro dopravu Tomáš Halva (TOP 09) ale uvedl, že Praha 2 s vedením přes Karlov nadále počítá. Aktuální nesjízdnost této trasy svedl na bývalého pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě). Ten je v současnosti předsedou Prahy sobě, jedné z hlavních opozičních stran jak na magistrátě, tak na městské části. Jakými kroky tehdejší náměstek Scheinherr nesjízdnost způsobil, Halva blíže nerozvedl. Dodal, že Praha 2 pracuje na realizaci svého cyklogenerelu. K trase přes Karlov podrobněji napsal: „Konkrétně počítáme se zobousměrněním Wenzigovy ulice a stavbou lávky přes Bělehradskou.“
Adam Scheinherr tvrzení Tomáše Halvy pro MNK odmítl: „Vedení Prahy 2 v čele s ODS je bohužel již historicky extrémně nepřátelské k cyklodopravě a téměř žádný rozvoj v této oblasti nepodporuje.“ Dodal, že příliš nepracuje na prosazení vlastního cyklogenerelu: „Který je navíc zastaralý a navíc je často v rozporu s tím celoměstským, například právě Ječné.“
Scheinherr dodal, že se mu v minulém volebním období podařilo prosadit oddělenou cyklostezku na začátku Žitné na Karlově náměstí: „Ten cyklopruh by měl pokračovat jako obousměrný oddělený cyklopás dále Žitnou až na Vinohrady. Městská část toto řešení ale odmítá a prosazuje cyklopruh v Ječné, kam se šířkově nevejde, pokud nedojde ke snížení počtu jízdních pruhů pro auta na 1, to by ale ovšem opět politici z řad ODS blokovali. Ohledně lávky přes Bělehradskou pan radní nemluví pravdu. Nezaznamenal jsem podporu z jeho strany k tomuto řešení a navíc na komisi pro dopravu MČ P2 v roce 2023 nepodpořil ani jediné řešení, které prošlo přes památkáře.“
Dopravní komise Prahy 2 nezveřejňuje zápisy ze svých jednání, toto vyjádření tak redakce MNK nemohla ověřit.
„Pro lepší průjezd oblastí v západovýchodním směru jsme v minulém volebním období rozjeli práce právě na lávce přes Bělehradskou. Dále jsme prosazovali nové cykloobousměrky v ulici Ke Karlovu a v ulici Wenzigova. Obě MČ odmítla. Dále jsme zpracovali nové sdružené přechody s cyklopřejezdy v ulici Boženy Němcové přes Legerovu a Sokolskou, bohužel i tento návrh MČ zablokovala. Aktivitu MČ v oblasti cyklodopravy dokresluje i aktuální stav – jediná nová cykloobousměrka za toto volební období je plánována v ulici Španělská, což je nefrekventovaná trasa na okraji zájmu,“ uzavřel Scheinherr svůj pohled na přístup Prahy 2.
Je nutné ale dodat, že kromě cykloobousměrky ve Španělské Praha 2 aktuálně připravuje i krátkou cykloobousměrku v Blanické mezi Vinohradskou a Římskou a také chybějící cykloobousměrku v Dykově u sadů Bratří Čapků.
Oddělené cyklopásy, které zřejmě vzniknou na magistrále mezi Muzeem a Nuselským mostem, tak zřejmě nebudou mít příliš návazností. A to je chyba. Jejich napojení na Nové Město i Vinohrady bude zásadní pro jejich fungování a návaznost infrastruktury. Lze alespoň doufat, že vzniknou nová pohodlnější překřížení magistrály na trase přes Karlov.
Vizualizace připravované rekonstrukce Ječné nenaznačují ani přítomnost stojanů na kola či jiného mobiliáře. Zkrátka, pro jízdu na kole zde nenajdeme v zatím zveřejněných podkladech skutečně nic. Výsledkem je, že ani po rekonstrukci Ječné nebude zřejmě dostupná žádná bezpečná cyklotrasa mezi těmito důležitými body.
A nejde jen o to: Kromě mírného rozšíření tramvajových ostrůvků a jednoho nového signalizovaného přechodu u tramvajového ostrůvku nedojde ke zlepšení ani pro chodce. Naopak, podle vizualizací na chodníku přibydou parkovací místa. Není zde náznak laviček nebo dalších prvků, který by ze smogem zahalené Ječné udělal o něco příjemnější ulici. Stromořadí na vizualizacích nelze považovat za výrazné zlepšení, protože to už zde najdeme dnes – jen bez údržby.
Praha 2 opět řekne, že se snažila, ale magistrát nerespektuje její cyklogenerel. Magistrát řekne, že se do Ječné stezka nevejde a má vést Žitnou, kudy ji ale nechce Praha 2. A cykloobousměrky na alternativní trase přes Karlov jsou v nedohlednu.
Neměli bychom pro Prahu v roce 2030 chtít více? Protože zatím to vypadá, že situace bude úplně stejná jako před patnácti lety.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
David 27. 1. 2025, 08:17
22
1
Konstruktivní diskuse mezi P2 a Magistrátem jednoznačně vede k bezpečné a pohodlné cyklistické dopravě v Ječné i v Žitné. V Ječné mohou cyklisté bezpečně tramvají, a v Žitné zase pohodlně autem. Praha 2 už dlouhodobě dělá vše pro bezpečnost cyklistů. Tedy proto, aby na kolo v jejím katastru nesedali.
Prostupnost jejich území pro cyklisty je naprosto tristní, ale že by usilovali alespoň o CKO ve Škrétově a Bělehradské, když už nechtějí Žitnou a nedokáží prosadit Ječnou? Neslyšel jsem o tom. A přitom tam by mohli krásně svést třeba na Dopravní podnik, že oni chtěli, ale DP nechce...
Španělská a Blanická je samozřejmě super. Ale měli na úřední desce zónu 30 mezi Vinohradskou a Riegrovými sady a nic víc tam nebylo. To je celkem bída. Na Vinohradskou podle nich cyklisté nepatří, ale na svých komunikacích pro ně podmínky neudělají. Parkovat se musí. A i kdyby to žádné parkovací místo nestálo, tak je to nebezpečné.
No, když se člověk podívá na jejich cyklogenerel, zjistí, že i cesta může být cíl.
Ondra 27. 1. 2025, 08:37
26
2
U Prahy 2 si vždycky vybavím jeden meme obrázek, kde je nepasáno "každé západní město kdyby se přesunulo na východ". Nebo tak nějak je to napsané. Zkrátka je to městská část která má velice hodnotnout architekturu, krásné ulice a historicky ji zdevastovali nejdřív komunisté (především magistrálou) a po revoluci v tom bohužel pokračovali politici kteří hlásají že patříme na západ. Pokračovali v tom ne že by stavěli magistrálu 2 ale v tom jak veškeré snahy o zlepšení blokují a jen přidávají další parkovací místa, bohužel i na chodníku. A do toho si stěžují, jak jsou přetížení auty. Výsledek je, že tam jsou krásné domy ale totálně hnusný veřejný prostor v ulicích, kde zastupitelé koukají jen na to, kolik dalších aut tam nacpou. Tohle se změní jen u voleb, nikdy jindy.
Jan Fiala 27. 1. 2025, 08:55
30
5
Proč Žitná NEBO Ječná? Proč ne obě? Vždyť i auta používají obě.
Zdenek X 27. 1. 2025, 08:59
9
3
Add Jecna:
- Odkazovany rozhovor s radnim Halvou byl "nejlepsi" ze vsech rozhovoru dane serie, ze to je placani prazdne slamy (mozna v dusledku jineho prazdneho prostoru), bylo uplne zrejme uz tehdy. Ale abych se radniho Halvy zastal: cyklostezku Jecnou v rozhovoru urcite nesliboval, rozhovor byl plny floskuli typu "podporoval bych" a bylo naprosto zrejme, ze na projekt ma dotycny nulovy vliv.
- Vyjadreni DPP (lakonicka odpoved) je naprosto v poradku, jsem rad, ze se staraji primarne o misto pro MHD (predevsim na tehle trase extremni dulezitosti), co je mimo zajem DPP, je otazka pro politiky, urbanisty, mestske planovace ... , kteri maji stanovit DPP pozadavky (a potom se o nich bavit). Narozdil od jinych mestskych organizaci pozoruji, ze DPP to ma naopak velmi srovnane, napr. viz vystoupeni zastupce DPP na CAMP 2025 https://fb.watch/xmXDL_wh8k/
- Cyklogenerel neuvadi v Jecne cyklostezku, cyklokomise tam nechce cyklostezku, mluvci Hoffman z MHMP rika, ze se tam nevejde, projektanti (citovani radnim Halvou) uvadeji, ze se tam nevejde, Scheinherr rika, ze tam nevejde pri existenci dvou jizdnich pruhu. Co je potom prekvapiveho na faktu, ze v Jecne nebude cyklostezka?
- Jediny naznak toho, ze by tam "neco" mohlo vejit, ze fotomontaz v tomto clanku (nebudu se ani zamyslet na tim, jak by se takove reseni propletlo kolem zastavek). Ale to se zjevne nikomu nelibi, muj davny pocit je, ze cyklodoprava je zablokovana i tim, ze prazane jsou velmi citlivi (maji odpor k...) na sdileni prostoru s cyklisty na chodniku.
Neni zbytecne se Jecnou dale zabyvat a nemela by diskuze pouze o jinych resenich?
Ondra 27. 1. 2025, 09:13
14
1
@Zdenek X - tak jednou se ti "pražané" musí rozhodnout, kudy ty kola budou jezdit. Byl jsem v Antverpách a tam taky milují auta a moc se jim ubírat pruhy pro kola nechtělo, tak to prostě udělali na chodníku. Místy byl chodník opravdu tak úzký, že proti tomu ten v Ječné je mega široký. Cyklistická síť se vytvořila, lidi začšali kola používat a funguje to. V Praze se budou holt dál vytvářet polovičatá, lecky nefunkční řešení
Martin Šnobr 27. 1. 2025, 09:32
11
1
Zdeňku, článek je celkově o průjezdu Karlák–Vinohrady. Problém je v tom, že každý chce cyklostezku jinde a ve finále nebude nikde protože aktuálně není žádná shoda. Budoucí cyklopásy na magistrále budou postrádat důležité návaznosti na Nové Město, Vinohrady a Smíchov.
Hafan 27. 1. 2025, 09:37
9
3
Mno...
Hádání se MHMP a P2 je skutečně na úrovni tahání se o bábovičky na pískovišti.
Z technického hlediska je možné skutečně oddělenou bezpečnou infra udělat pouze v Žitné/Anglické. Ječná je skutečně příliš úzká za předpokladu, že zde chceme zachovat cokoliv, co připomíná oddělené tramvajové těleso (strategická nutnost pro MHD), 2 jízdní pruhy v každém směru (což je zde strategicky-bezpečnostní nutnost a ne, teď se nebavíme jen o bezpečnosti provozu) a obě stromořadí (to není nutnost žádná ale asi nikdo koule na vykácení nemá, i když jsou ty stromy povětšinou naprostá tragedie). Těch úzkých hrdel je na trase Ječné opravdu hodně a výsledná infra bez odstranění jedné z omezujících podmínek nefungovala. (mimochodem @Jan Fiala: lakonická odpověď: a kdo vám brání jet společně s auty jako každý jiný pojízdný účastník provozu? :-) )
Zásadní problém vidím v tom, že v rámci projektu magistrály, když už se k ní připláclo řešení Ječné (ovšem ne s identickým zadáním jako pro magistrálu), že k tomu nebyla přidána právě Žitná/Anglická, protože magistrála a Žitná s Ječnou tvoří jeden funkční celek v rámci uliční sítě jako takové, takže oddělovat od sebe ta řešení je zcela na hlavu, opět bude problém, jak ty projekty pak zbastlit dohromady, když jeden projekt vyvolá nové omezující podmínky pro druhý).
Technické řešení v rámci Žitné existuje relativně solidní a myslím, že je v rámci území žádoucí. V rámci Ječné hodne problematické až mizerné (a asi se většinově shodneme, že pikťák zde není jakkoli relevantní řešení). Představa obou ulic s oddělenou trasou ve stoupání je v realitě peněz a kapacit zpracovávání velmi úsměvná. A v rámci Prahy na těchto řešení ani zdaleka není aspoň typová shoda, to není ani jen o rozkopávání báboviček mezi MHMP a P2, to je zakořeněné hloubš s více účastníky.
A představa, že budeme mít úplně všude kde si vzpomeneme dokonale oddělenou "bezpečnou" infra, je ze světa sci-fi, na spoustě míst už to bez obětování jiných strategických potřeb/infra nelze udělat a jízda na kole bude vždy jen (žádoucím a potřebným) doplňkem, nikoli strategickým prvkem mající dopad na bezpečnost a základní fungování města/státu. Někteří jedinci by si to již měli přiznat a uměřeně s tím nakládat (jej, teď dostanu za tu herezi mínusů...).
Dovolím si ještě vyjádření k oné anketě, která už se objevila u původního článku z roku 2015 - ta poslední odpověď je pouze emočka a demagogie. Naštěstí je to jen u článku, který se jmenuje "komentář" a ne u ničeho solidnějšího, protože pak by to bylo poněkud ostudné a vylučující jakoukoli racionální diskusi s účasníky, kteří si dovolí mít jiný názor, navíc je ta volba tak zoufale obecná a nevztahující se k vlastní otázce, že bude akorát zkreslovat výsledky.
Zdraví (skoro)denní cyklista/řidič náklaďáku/dopravní inženýr. (Jej, já tu ale dostanu čočku, to bude legrace...)
Sch 27. 1. 2025, 11:46
1
1
Mě nejvíc vyhovuje trasa, ulicemi U Nemocnice a Kateřinská na I. P. Pavlova. Jen je tam nepříjemná jízda v protisměru v Kateřinské, ale jinak je to klidné s dobrým profilem a bez zajizdky.
Ondra 27. 1. 2025, 11:46
5
1
@Hafan - představa že na Praze 2 se zruší celý jeden jízdní v délce jednoho kilometru a udělá se na něm cyklostezka, to by byla věc zcela nevídaná. A opravdu si nedokážu představit, co by se na té Praze 2 muselo stát, aby k tomu došlo. Popravdě si nejsem ani jistý, že by se to realizovalo kdyby na radnici byla jiná koalice, která je teď v opozici. Prostě zrušit jeden jízdní pruh se bojí každá významná politická strana v Praze.
Martin Šnobr 27. 1. 2025, 11:55
11
2
Ondro, já si myslím, že prosaditelné to je. Žitná potřebuje změnu nejen z hlediska cyklo, úprava by o dost vylepšila i parkování a vazby pro chodce, třeba nynější přechod přes 3 pruhy Žitné je nenormový a nebezpečný. A zachovaly by se min. dva jízdní pruhy (v řazení dokonce 3), což by měl být standard takové městské komunikace. Bonus: více by se dodržovalo 50 km/h, menší hluk a příjemnější chůze.
https://mestemnakole.cz/2015/08/cykloobousmerka-zitna-a-anglicka/
Hafan 27. 1. 2025, 12:07
7
5
@Ondra: nereálné to není, jen musí konečně přijít s nějakým funkčním řešením nekriplící běžný motorový provoz - prostě ukázat celkové vylepšení a zhodnocení ulice. Protože jak to bude jenom o cykloinfra, tak se budou všichni stavět brutálně na zadní a bez kontextu přestavby ulice a navazujících souvislostí to ani nemá pořádně smysl s ohledem na vynaložené prostředky a hlavně zmařené další příležitosti a prostředky. Prostě tyhle větší věci se musí dělat v celém profilu od zdi ke zdi a ne jen na sílu ideologicky.
Ondra 27. 1. 2025, 12:24
4
1
@Martin - já bych hrozně rád byl optimista, ale když si vezmu jakou reakci vyvolalo zrušení stávajícího 100m pruhu dole :-) Prostě představa že na současné Praze 2 se zruší jeden jízdní pruh pro auta který má jeden kilometr. A Praha 2 místo něj nebude chtít příčné parkování ale cyklostezku. No bylo by to něco revolučního :-)
Ondra 27. 1. 2025, 13:31
5
@Hafan - no zrovna směrem na I.P Pavlova to význam má, protože jak zaznělo v článku, na magistrále stezky budou. Takže je potřeba vyřešit návaznost sem. Ideálně obousměrnou cyklostezkou přes Žitnou.
jkjk 27. 1. 2025, 15:15
5
2
Obecně, stejně tak jako máme v Praze v každé ulici infrastrukturu pro chodce i auta, tak by měla být i pro kola. Tedy protisměrný pás (nahoru) i cyklopruh v Žitné, něco v Ječné (tak už se legálně oběma směry na kole jezdit dá, ano i dolů), protisměrka v ulicích Na Rybníčku i Hálkova, ale i v Kateřinské. Otázkou je, který trasa by měla být hlavní a tedy kvalitativně výše. Za mě ve směru nahoru protisměr v Žitné, kam by se po redukci na dva pruhy v pohodě vešel. V Ječné moc místa není (pokud nehýbeme kolejemi a stromořadím), jediný prostor tam vidím na levé straně (z pohledu od Karlova náměstí) mezi kolejemi a stromy, kam by se myslím cyklopás klidně vešel (jako chodník to nikdo nepoužívá), na cestu dolů jako alternativa k Žitné.
čecháček 27. 1. 2025, 16:26
8
1
Však ona by Praha 2 byla přívětivá i k cyklistům - jenom se ještě nepřišlo na to, jak cyklodopravu zapojit do dojení městský části přes Komwag, což je zdejší priorita už od devadesátek... kdyby měl někdo nějakej nápad, na radnici jistě uvítaj...
Karel 27. 1. 2025, 21:02
1
19
Cyklisti patří na cyklostezku, ta jejich sportovní snaha ve městě je jaksi na .......
David 27. 1. 2025, 21:05
17
1
... a motoristi patří na okruh.
Clovek 28. 1. 2025, 13:51
8
1
Ondra: Na P3 se podarilo zrusit dvoupruhovou dalnici kolem zastavky Biskupcova a po kratkem kriku jsou mistni spis radi. Projizdeci tedy mozna placou i nadale, ale to neni problem mistni radnice. Nerozumim proc P2 trva na indukci tranzitu aut skrz jejich MC. Logicky postup MC pratelske k autum mistnich obyvatel mi prijde hlavne zrizovani novych parkovacich mist, ne usnadnovani tranzitu skrz MC, ale spis usmernovani provozu tak, aby slouzil predevsim obyvatelum MC.
Zdenek X 29. 1. 2025, 09:33
1
3
@Clovek: souhlas, parkovani (premysleni nad potrabami vlastnich obyvatel) - souhlas. Nicmene si nejsem jist, jak by to dopadlo s mestem jako celkem, kdyby se kazda MČ na problemy divala pouze vlastni optikou. To podle me nejde (a nakonec i soucasny stav je toho dukazem) a je to takove NIMBY posunute na vyssi uroven.
A kdyz jsme u tech potreb mistnich obyvatel P2: potrebuji touto mestskou casti jezdit na kole obyvatele P2, a nebo ti jsou spokojeni s chuzi a excelentnim napojenim na MHD a tlak na prujezd od reky smer Vihnohrady vytvarime my, kteri na P2 nebydlime a P2 pouze krizime?
@Ondra, jkjk: "tak jednou se ti "pražané" musí rozhodnout, kudy ty kola budou jezdit", "stejně tak jako máme v Praze v každé ulici infrastrukturu pro chodce i auta, tak by měla být i pro kola" ... nikoli. Jsou nejake moznosti (prostorove, historicke), jsou nejake potreby obyvatel vyjadrovane ve volbach, a ukazuje se, ze infrastruktura pro kola neni priorita a je v mnoha mistech obtizne realizovatelna, protoze narazi na jine potreby (jinych/mnoha obyvatel). Je docela mozne, ze se z techto duvodu rozhodnou, ze nejaky zpusob dopravy podporovan nebude (bohuzel).
Pripada mi nadavani na P2 trochu nespravedlive. To je MČ, kde je situace extremne obtizna, obrovska hustota lidi, teren, neprostupny blok kampusu UK a nemocnice, Vysehrad, jeden kapacitni most pro silnicni dopravu siroko daleko (Jiraskuv), ktery je navic napojen na jedno z mala prostupnych udoli smerem na zapad, ... nasobne slozitejsi, nez to maji okrajove mestske casti, slozitejsi nez je to v Havirove -- narazim na jiny aktualni clanek). Mist, kde bylo mozne vybudovat komunikace zase tolik neni a take v tech mistech komunikace s vyssi kapacitou vznikly. A zaroven to jsou mista, kde bychom chteli jet na kole, pripadne chceme na kolech na komunikacich, kdy se behem projektovani myslelo pouze na auto a MHD a po vybudovani se ukazaly extremne atraktivni pro cyklistiku (napr. Nuselsky most). Ja napriklad tak jednoznacne nevidim, ze se udela cyklo-protismerka v Zitne a bude to krasne fungovat. Bal bych nehod z prehlednuti pri odbocovani aut pres protismerny cyklopruh, bal bych se vpusteni protismernych cyklistu na krizovatky Zitna/Legerova, Zitna/Sokolska, kde je casto sileny bordel troubicich aut
(nejezdim tam casto, to je muj pocit z techto mist). Sam si nejsem jist, zdali je rozumne na kapacitni vozovku programove pustit i cyklisty (budou to i ty legendarni deti nebo nezkuseni cykliste tezko drzici rovnovahu a smer?). Priznavam, sam reseni nemam. Reseni asi neni pouze infra, ale i mytne, tvrde vynucovani parkovani pouze pro mistni, vjezdy aut v liche/sude dny ... (osobne to vse podporuji, po centru jezdit autem je zbytecne). To nemuze P2 delat sama.
David 29. 1. 2025, 10:01
9
ZdeněkX: Když cyklisté mohou jezdit kapacitní vozovkou Ječnou ve směru bez jakýchkoliv opatření (pravda, Praha 2 jim tam chce dle jejich Cyklogenerelu namalovat pikťák...), proč by mělo být kruci nebezpečné pustit je Žitnou po oddělené infrastruktuře v podobě pásu pro cyklisty / pruhu pro cyklisty před a v křižovatkách? Do světelných křižovatek je nikdo nikdy nepustí, aniž by na ně byly světla připravená.
Je dobré si uvědomit, že když se chci dostat na kole od řeky na Mírák dneska, tak jedu buď:
1) Resslova - Ječná - Sokolská - Rumunská (ano, já tak na kole jezdím nejčastěji, ale to levé odbočení na magistrále přes 4 pruhy není úplně pro děcka. Občas se tam pletou nějaká auta...).
2) Na Moráni nelegálně křižovatku a po tramvaji, Fügnerovo náměstí po chodníku a schodech, Koubkova po chodníku nebo v protisměru, a pak v protisměru některá z ul. jako Bruselská, Záhřebská, Uruguayská - nebo několik "koleček blbosti" kolem bloků po dlažbě
3) Alternativně závěr Ke Karlovu a Venzigova v protisměru a pak si vybrat jestli podchodem po schodech, nebo Lublaňská v protisměru
4) Nebo přelidněný Václavák a Škrétova v protisměru a Bělehradská nelegálně po kolejích, a pak do Jugoslávské.
Proti jakékoliv z těchto variant mi protisměrný cyklopruh v Žitné přijde jako procházka růžovým sadem.
A co Praha 2 udělala proto, aby to cyklistům usnadnila? No, v generelu má tuším napsáno, že do Ječné dá pikťák a jinak že budou stejně jako ostatní (motorová) vozidla respektovat stávající síť jednosměrných komunikací. A že do parků cyklisty pouštět nehodlá, protože ty patří dětem, a odpočívajícím obyvatelům. Má v něm tedy 5 cykloobousměrek, ale pokud vím, když přišlo na jejich stanovení, moc čelem se k tomu nepostavili. Blanická a Španělská teď možná budou první výjimky. Ale je to sakra málo, když si člověk uvědomí, že při troše snahy by to území mohlo být v souladu s normami pro cyklisty prostupné prakticky celé.
Change my mind. Generel má na stránkách.
Zdenek X 29. 1. 2025, 10:49
4
1
Jenom rychle, delam :-): generel je car papiru, je to car papiru i pro cyklokomisi. Viz zasedani cyklokomise tento podzim, kdy se divi/rozciluji, ze Vodickova neni rekonstruovana pro cyklisty, na coz se jim dostane lakonicke odpovedi od projektanta, ze Vodickova neni v generelu. Takze odhlasuji zmenu s krizkem po funuse ... . Kdo se tim ma potom ridit?
Nemam potrebu menit vas nazor. Vase argumenty jsou logicke. Nicmene mi pripada podivne, "oficialni" a podporovanou cykloinfra cpat zrovna na komunikaci, kde je a bude vzdy silny provoz (a jeste s vidinou, ze cyklodoprava dosahne bajnych 5% modal share, tudiz v Zitne pojede plno cyklistu dolu po piktogramech a nahoru v tom protismernem pasu). Zatimco vam je to jasne, mne to tak jasne nepripada. Ja pripoustim i moznost, ze neco nejde (tim nemyslim vubec, ale treba to pujde az potom, az dostanou magistralu pod zem, jak rikam, nejlepsi stavba podporujici moji cyklistiku na P6 je tunel Blanka) a nebo se nejakymi jinymi opatrenimi podari snizit intenzity dopravy.
Uznavam, ze P2 by mohla neco udelat. Treba cykloobourky, uzivatelem "Sch" a mnou nelegalne pouzivana (casteji jezdim Jecnou, ale stale jenom parkrat za rok, neni to muj rajon) by byla hezka. Dtto Ke Karlovu a Fugner ... .
David 29. 1. 2025, 11:03
4
ZdeněkX:
Na magistrátní cyklokomisi památkáři řekli, že generel cár papíru není. Naopak ověřovali, že tam cyklotrasa není, a proto pak neviděli důvod dát tam lepší povrch. Že to ve finále vedlo k závěru o nutnosti změny cyklogenerelu je za mě OK.
Praha 2 konzistentně tvrdí, že usiluje o realizaci SVÉHO cyklogenerelu (a proto pro cyklisty v Žitné, v parcích, v jednosměrkách... nedělá nic PROTOŽE TO NEMAJÍ V CYKLOGENERELU, a pro cyklisty v Ječné a věch cykloobousměrkách které mají v generelu nedělají nic, protože to buď "fyzicky nejde", nebo se má starat Magistrát/TSK).
Tedy tvrzení že cyklogenerel je cár papíru mi zde nepřijde zcela na místě. Ale samozřejmě máte pravdu, že po generelu se jezdit nedá.
Zdenek X 29. 1. 2025, 12:31
2
2
Ano, oprava: pro mesto generel car nebyl, pro cyklokomisi ano. Resp. nevenovali kvalite generelu patricnou pozornost a neodpovidal jejich vlastnim pozadavkum. Oprava OK je, ale jak si poradi mesto s tim, ze pote budou v generelu prakticky vsechny ulice, ktere protinaji Vaclavak, nevim.
Priznavam, ze na uroven toho, ze existuje samostatny generel pro P2, nejdu (dokresuje to i moji neuplnou znalost problemu). Samostatny generel (cyklo)dopravy pro kazdou mestskou cast - to nemuze fungovat. Myslim, ze P2 se chova presne tak, jak pozaduje uzivatel "Clovek" ve svem komentari: tlak vlastnich obyvatel na realizaci generelu realne neexistuje a tudiz na nej sere bily tesak. Pripada mi az ocekavane, ze z perspektivy jedne mestske casti (predevsim pak casti typu P2), jsou generel pouhe cary v mape.
Jan Fiala 29. 1. 2025, 22:20
4
1
@Hafan: Ano, Žitnou i Ječnou jezdím už desítky let s auty. Nepříjemné to je víc pro řidiče těch aut, než mě. Čiže cyklostezka by tam pomohla řidičům aut.
Radek 30. 1. 2025, 14:59
2
A co Kateřinská? Přinejmenším jako provizorní řešení.
jkjk 4. 2. 2025, 16:04
2
Tak podle starosty Prahy 2 by se měla nejdřív postavit nový most pro automobily přes Vltavu a až pak zužovat Žitná (https://zdopravy.cz/nejdriv-chceme-dalsi-most-pres-vltavu-pro-auta-proc-v-jecne-ani-v-zitne-nebudou-cyklopruhy-235192/). Těžko slušnými slovy hodnotit tento skvělý plán.
David 4. 2. 2025, 16:09
2
Jj, také jsem nevěřil vlastním očím, jaké naděje vkládá Praha 2 do síly cyklistické lobby. Nebo se snad jedná o prachsprostou a účelovou záminku, proč odmítnout realizaci cyklo? Zlatý "Až bude okruhismus", řekl bych...
komentář