Ohlédnutí za rokem 2012

Publikováno: 31. prosince. 2012, min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Autor: redakce
Publikováno: 31. prosince. 2012, min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Autor: redakce

Stejně jako v minulých letech, i tentokrát přinášíme shrnutí hlavních událostí, které se v oblasti pražské cyklodopravy v posledním roce přihodily. V roce 2012 vyšlo přes 130 článků. Největší proměnou byl v dubnu nový design celého webu.

Leden

Hned v lednu jsme mohli vyhodnotit data z automatických sčítačů za rok 2011. Překvapením byl nárůst intenzit oproti roku 2010 o 51% (podle údajů magistrátu, který použil jinou metodiku, o 48%).

Únor

V únoru doznala dílčího pozitivního vývoje situace kolem vozíků za kolo i křižovatky Kapitána Jaroše. Ve čtyřdílném seriálu běžícím tento měsíc jsme se věnovali problémům, které mají v Praze chodci.

Březen

Informovali jsme o nové cyklostezce mezi Modřany a Braníkem; jedné z těch, které se v tom tomto roce žádný pražský politik neuráčil otevřít.

Informovali jsme o rozjezdu nadějného a užitečného webu Chodci sobě.

Duben

Na počátku dubna jsme spustili modernizovaný web. Čistší design, větší vzájemná provázanost obsahu a nové prostorové rozvržení web výrazně zpřehlednilo a umožnilo umístit několik užitečných doplňků (například předpověď počasí).

Přestavba křižovatky nábřeží Kapitána Jaroše a třídy Dukelských hrdinů dopadla dobře také díky soustředěnému tlaku cyklistické veřejnosti. Poté, co byl nebezpečný přechod pro chodce nahrazen dvojicí přejezdů pro cyklisty, se počet cyklistů projíždějících místem zvýšil hned v dubnu dvojnásobně (v celé sezóně 2,5násobně).

Prahou opět projela velká jarní cyklojízda.

Květen

Prahou na kole garantovalo soutěž o nejlepší cykloopatření pro Prahu v rámci kampaně iniciativy Auto*Mat Do práce na kole Některé vítězné návrhy se nejspíš povede zrealizovat snad i „do roka a do dne“.

Poslanecká sněmovna definitivně schválila zákonnou úpravu vyjasňující situaci kolem dětských vozíků za kolo. Dětské vozíky smějí na všechny komunikace, kam je povolen vjezd cyklistům.

Červen

Doopravní režim na náplavce se změnil v pěší zónu s provozem cyklistů. To znamená maximálku 20 km/h a připravenost zastavit před chodci pro auta i pro cyklisty.

Na jaře jsme dvojicí článků zmapovali zelené stezky (Greenways) na území Prahy. Greenway Praha – Vídeň vede v Praze po hlavních cyklotrasách, zatímco některé úseky Greenwaye Botič připomínají daleko víc gerilová zprůjezdnění v žádoucím směru.

Červenec

Novou(ideově ovšem velmi zastaralou) cyklostezku na Praze 4 – Kačerově jsme důkladně proprali ve dvou článcích.

Recenzovali jsme novou magistrátní cyklomapu, která po mnoha letech změnila měřítko na výrazně použitelnějších 1:35 000.

Srpen

V Praze se začalo uvažovat o bikesharingu, a to dokonce i v elektrifikované variantě.

Září

Komentovali jsme přelomovou zónu 30 s plošným průjezdem cyklistů v Karlíně i překvapivý piktokoridor v „myší díře“ u Karlových lázní.

Říjen

Zrušení pozice referenta cyklo a jeho náhrada koordinátorem bezmotorové dopravy s trojnásobnou agendou, eskalovala napětí v komisi pro cyklistickou dopravu. Došlo na názorové výměny přes internet i dopisy části cyklokomise Radě. Dosavadním závěrem je shrnutí, podle kterého předsedkyně cyklokomise a radní pro dopravu jakékoliv návrhy vzešlé z komise do Rady prostě ignorovaly.

Listopad

Rekonstruovaná Michelská ulice prokázala, že podpora cyklodopravy v Praze skutečně nefunguje optimálním způsobem.

Z magistrátu prosáklý návrh redukovat investice do cyklodopravy v roce 2013 na nulu si vynutil rychlou odezvu. Dopis skupiny pražských cyklistů primátorovi díky Prahou na kole podpořilo během čtyř dnů přes 800 lidí. Magistrát nakonec svůj postoj změnil a v rozpočtu na rok 2013 je na investice do cyklodopravy přiděleno 25 milionů Kč. Tato částka nicméně stále neodpovídá podílu cyklodopravy na přepravní práci (1-2% ) ani ročním investicím v období 2007-10 ( 50-70 mil. Kč. ).

Prosinec

Zavedli jsme sněhové zpravodajství, jak formou vzájemného informování cyklistů o průjezdnosti, tak zvláštní úpravou mapy. Přes svátky vyšlo několik komiksových stripů z prostředí fiktivní cyklistické lobby.

Těsně před koncem roku jsme v mapě spustili vyhledávání tras pro cyklisty.

Zahraniční inspirace

Série článků ze Sevilly, kde během několika let dostali cyklo prakticky z nuly na více než šest procent, ukázala, že základem je politická vůle a souvislá, čitelná a srozumitelná infrastruktura.

Špičkové infrastruktuře superstezek a cyklodálnic jsme se věnovali ve dvojici článků v létě. V evropském kontextu se nekompromisní stezka Rokytka nezdá nijak výjimečná.

Spíše odstrašující byla analýza situace na Ukrajině a v jejím hlavním městě, Kyjevě.

Obsáhlým materiálem bylo šestidílné zpracování návštěvy týmu Prahou na kole v Kodani, vysvětlující důkladně, jak funguje město s napohled neuvěřitelným pětatřicetiprocentním podílem cyklistické dopravy. Zásadní inspirací z Kodaně je nezbytnost výrazně lépe řešit křižovatky, ať už na cyklostezkách nebo pro cyklisty jezdící v provozu.

Do děr, bláta a zácp v Kyjevě.

Pro zelenou vlnu, vyvýšené stezky a zácpy kol v Kodani.


Pohled Nizozemce Marka Wagenbuura na podmínky pro jízdu na kole v ČR odhalil, jak moc se necháváme houpat, když si myslíme, že podmínky pro jízdu na kole jsou zde dostačující. Jeho další video ukazuje, že místo na kvalitní infrastrukturu je na ulicích v Nizozemsku i Velké Británii (a v Česku nepochybně taky)

Stále více inspirujícím městem se stává New York, kterému jsme tak letos věnovali hned několik článků. O tamních kvalitních cyklostezkách jsme psali v červenci, v adventním čase jsme pak vydali trojdílný seriál. Kdyby naše radnice pracovala s veřejností tak, jako ta jejich, byla by Praha zřejmě brzy dost jiná…

Návody a praxe

Pro nový design webu jsme připravili novou sérii návodů pro jízdu v provozu, Do města na kole. Čtyři roky staré návody už potřebovaly přepsat, místy zjednodušit a přizpůsobit mírně změněným pražským podmínkám. Úvodní návod shrnuje deset zásad jak nejlépe začít, další návody se věnují například jízdě v běžném provozu, zamykání kola nebo špatnému počasí.

Některé věci v provozu nejsou činěné se zlým úmyslem, i když tak vypadají — pět za řidiče i cyklisty jmenuje návod Deset věcí, které nejsou bezohledné. Že je kolo vhodné pro řadu dalších věcí než jen cesty do práce, ukázal ve své úvaze Méně známé výhody kola Václav Kříž. Pozitivní přístup k věci eliminující možné konflikty deklaroval článek Karmické ježdění. Se zkracujícími dny na konci léta jsme publikovali obvyklou výzvu k vybavení kola patřičným osvětlěním. Bezpečnou jízdu v ulicích s tramvajemi vysvětlilo video z Portlandu.

Mimo téma cyklistické dopravy jsme představili nový pražský projekt komunitního sdílení aut (i jiných předmětů).

Analýzy

Že se cyklodoprava vyplácí i z čistě ekonomického pohledu, ukázal překlad analyzující Vídeň. Velmi přibližná analýza investic do staveb pro cyklistickou a individuální automobilovou dopravu ukázala, že investice do cyklistické infrastruktury je zhruba patnáctkrát efektivnější než investice do staveb pro IAD.

Jak vypadá, nakolik dokončený a nakolik platný je systém celoměstských (áčkových) cyklotras, popsala dvojice článků.

Nad tím, zda by podpoře cyklodopravy v Praze pomohl vznik lobby zaměřené výhradně na cyklistickou dopravu, se zamýšlela tato srpnová úvaha.

V září jsme z angličtiny přeložili souhrn podkladů prokazujících pozitivní vliv jízdy na kole na zdraví člověka.

Značnou kontroverzi vyvolala polemika s články na Idnes kritizujícími pražskou nekvalitní infrastrukturu, ovšem z velké části bez dostatečné znalosti věci. Odezvou byla publikace rozsáhlé analýzy vysvětlující, proč je za stávajících podmínek pražská infrastruktura pro cyklisty odsouzena k ubohosti.

Podle sčítání v letních sezónách 2011 a 12 vzrostla cyklistická doprava v roce 2012 zřejmě o „pouhých“ 15%, předloňský skoro padesátiprocentní boom se tedy neopakoval.

Čím více cyklistů jezdí, tím těžší je získat další. Nijmegen, Nizozemsko.


Cyklomapa

Cyklomapa Prahou na kole doznala během roku dalších vylepšení. S jistým zpožděním přešla na nový vzhled webu. V kresbě se objevily přejezdy pro cyklisty, předsunutá stání a retardéry. Pro majitele chytrých mobilů s Androidem je nyní cyklomapa za drobný poplatek ke stažení do oblíbené mapové aplikace Locus.

Zásadním krokem vpřed bylo ale vypuštění dlouho odkládaného plánovače tras pro cyklisty.

Rok 2013?

V následujícím roce budeme i nadále sledovat situaci na magistrátě, hodnotit nové realizace, přinášet zahraniční inspiraci i domácí analýzy. V dubnu příštího roku pak Prahou na kole oslaví páté výročí existence. Uvidíme, jak mu to půjde dál.

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Podzimní cyklokomise
Praha,

Podzimní cyklokomise

05. ledna. 2025, 23min. čtení