Šéfredaktorovo ohlédnutí za rokem 2023 v redakci

Publikováno: 21. ledna. 2024, 8 min. čtení
Úvodní foto: Jakub Hrab
Publikováno: 21. ledna. 2024, 8 min. čtení
Úvodní foto: Jakub Hrab

Rok 2023 již začíná být dávnou minulostí a tak je nejvyšší čas na pár slov z redakčního zákulisí, dokud ještě první jarní dny vzpomínky zcela neodvanou. Jelikož tento text píši ve své pozici již podesáté, je samo o sobě lehkou výzvou nepsat neustále totéž.

V tom mi naštěstí pomáhá skvělý redakční tým. Martin Šnobr vloni dokončil povolební ankety mezi radními pro dopravu pražských městských částí. Nakonec jsme publikovali 21 z 22 plánovaných anket na téma, co městské části plánují pro cyklistickou dopravu. Některé odpovědi byly bohatší, některé velmi strohé. Nakonec ale Praha 13 byla jedinou z oslovených městských částí, kterou se nám vyzpovídat nepodařilo.

Koncept se značně rozrostl a v případě Prahy 1, Prahy 2, Prahy 5 a Prahy 6 proběhl i plnohodnotný rozhovor. Již pomalu samozřejmostí pak byl i rozhovor s radním pro dopravu Zdeňkem Hřibem.

Musím uznat, že celá série mě dost bavila. Každý rozhovor přinesl nějakou drobnost, o které jsem neměl tušení. A zároveň poodhaloval, s jakými problémy se rozvoj cyklistické dopravy potýká. I když někdy by si daná témata zasloužila pojmenovat ještě více napřímo. Také mě tato aktivita vyburcovala k vlastním rozhovorům. Ačkoliv se to nezdá, minulý rok zažil tento formát na Městem na kole velký boom. Bavil jsem se tak například ještě s Lucií Krahulcovou, tehdy ještě z Bolt, Jakubem Voverkou o jeho nákladním kole nebo Vítkem Ježkem k výročí Rekol.

Kromě zpovídání zástupců městských částí jsme se snažili dávat prostor i jednotlivým cyklistickým spolkům, nebo externím názorovým sloupkům.

Další skvělý obsah začal nárazově přinášet náš hradecko-pardubický spolupracovník Filip Moučka. Jednak natočil videa z Mnichova i Rotterdamu, zároveň ale přinášel i řadu poznatků z Pardubic a Hradce, o kterých jsme následně informovali. Výprava do Mnichova vznikla díky výzvě Do práce na kole, jejíž se stalo MNK oficiálním mediálním partnerem, a která celou cestu organizovala. Ve spolupráci s DPNK a především spolkem Plzeň na kole jsme pak připravili i analýzu CykloRank.

Další velkou posilou týmu byla Suzanne Verhaar, která nás oslovila s přáním a nabídkou přenášet náš obsah do angličtiny. Nutno podotknout, že tento projekt spustila ve velkém. Stále ještě bojujeme s určitými technickými komplikacemi, ale většina našeho obsahu získá díky Suzanne vylepšený strojový překlad, který snad neobsahuje jen minimum nepřesností. Jak sama Suzanne reflektuje, zatímco zpravodajské texty stroj dokáže přeložit vcelku snadno, názorové příspěvky vyžadují řadu editací a konzultací.

Nelze nezmínit samozřejmě i 2046, který nám pomáhá s technickým zázemím webu. Skrytě a na pozadí tak po řadě peripetií v prosinci proběhlo vyladění nového antispamového filtru.

Rok to byl skutečně dlouhý. Stále bojujeme na hraně mezi módním imperativem infotainmentu (skutečně nám přichází do redakce připomínky, že jsme některé téma nepokryli, i když už je třeba tři dny staré), versus snahy o větší vhled za cenu propásnutí období, kdy dané téma někoho ještě zajímá. O olomoucké Zikově jsme tak nakonec napsali téměř rok potom, co dané téma v Olomouci někdo řešil. Stejně tak rozsudek NSS jsme popsali zevrubně, i když opožděně. Na Dědinu jsme se dvěma články vypravili až měsíc po otevření tramvajové trati. V Radotíně se zase snaha o rychlost nevyplatila, za což se omlouváme. Článek jsme během 24 hodin v podstatě celý předělali.

A i tak jsme se nezastavili. Mementem budiž první článek k mému historickému vhledu do minulosti, který se stal zároveň vloni i zatím posledním na toto téma. Na daný projekt zbylo jen naprosté minimum času. Potřeboval bych několik dní, kdy bych se v podstatě nehnul z archivů.

Takto by se dalo pokračovat na téma článků, které jsme z různého důvodu nestihli. Asi nejdelším ležákem je detailnější pohled na nové dánské cyklopásy na Smetanově nábřeží. Je otázka, jestli jeho vydání po téměř dvou letech má vůbec ještě opodstatnění. Stejně tak jsme se nakonec nepokusili o zpovídání radních pro dopravu z jiných měst Česka. Dokonce jsme ani nestihli výrazněji připomenout výročí Městem na kole, v dubnu až květnu 2023 to bylo přesně patnáct let od publikací prvních článků na tomto webu.

40% růst návštěvnosti

Ale konec skepse. Deset nejčtenějších článků minulého roku již bylo představeno. Pojďme se ale podívat na jiná čísla. V roce 2023 Městem na kole navštívilo 213 000 uživatelů (poprvé v historii přes 200 tisíc), celkově 573 000 shlédnutí. Celkově se jedná o 40% nárůst návštěvnosti v porovnání s rokem 2022.

Rok to byl skutečně překotný. Kdo by věřil, že se „rozruch“ kolem jedné naší fotky z Instagramu se stal skutečně teprve vloni? Již mi to přijde jako velmi dávno. 400 tisíc shlédnutí na Twitteru a náměstek primátora komentující vhodnost ulice pro jízdu malých dětí. Přitom se jedná o scénu, která by o pár kilometrů jinde byla zcela běžná (zdravím například do Drážďan).

Dřív jsem končil tyto sloupky výhledem do budoucna. Když se podívám na svůj první text v roli šéfredaktora, sliboval jsem lepší fungování mapy na mobilu, což se od té doby nikdy nepodařilo naplnit (i když se tento cíl nyní velmi přiblížil). Ačkoliv tak některé plány mám, hodně závisí na našich časových a finančních možnostech.

Proto bych spíš chtěl především poděkovat všem, kdo naše texty čtete, komentujete, sdílíte, nebo i nám píšete své tipy na možná témata. Velký dík si zaslouží naši dárci a dárkyně, díky kterým můžeme fungovat jen s minimem reklam a nezávisle. Zároveň bych chtěl ale i vyzvat k další pravidelné podpoře, protože jen pravidelné dary nám skutečně umožňují plánovat a rozvíjet naši činnost v dlouhodobém měřítku. Naše finanční situace se nedá považovat za komfortní, náš provoz je dotován spolkem AutoMat. Lze se i domluvit na individuálním dárcovství spojeném se sponzorstvím některého z konkrétních současných nebo připravovaných projektů.

Pokud máte pocit, že se chcete společně s námi podílet na dalším rozvoji tohoto online magazínu, neváhejte se nám ozvat. Naše redakční řady jsou otevřené, jak novým lidem, tak novým činnostem nebo nápadům.

Za celou redakci vám přeji pokud možno úspěšný rok 2024.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Mapa Městem na kole aktualizována
Redakční blog,

Mapa Městem na kole aktualizována

17. října. 2023, 2min. čtení4