Vše nejlepší do nového roku 2022

Publikováno: 03. ledna. 2022, 11 min. čtení
Autor: Jiří Motýl
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 03. ledna. 2022, 11 min. čtení
Autor: Jiří Motýl
Úvodní foto: Jiří Motýl

Redakce Městem na kole přeje svým čtenářům vše nejlepší do nového roku 2022. Při té příležitosti mi dovolte se z pozice šéfredaktora ohlédnout za rokem uplynulým.

Redakce

Redakční řady byly v roce 2021 stabilní. Největší díl každodenní práce odváděl Martin Šnobr, za což mu patří ohromný dík. Já a Vráťa Filler v redakci stále aktivně působíme, ale přispíváme o poznání méně pravidelně, což nás asi oba mrzí, ale při našich běžných povoláních (nebo studiu / péči o rodinu / doplňte sami) se čas na psaní článků nalézá s obtížemi. Za redakci bylo také velké zlepšení loňské navázání spolupráce s korektorkou, kterou namotivovalo spuštění nové stránky, a která nám občasně vypomáhá především s rozsáhlejšími texty.

Velkou změnou loňského roku je pak začátek přebírání části obsahu od ČTK. To nám dává prostor pokrývat mnohem více témat z celého Česka a zároveň nám to uvolňuje ruce u rutinních textů, u kterých bývá náš redakční vklad minimální.

Redakce nadále funguje o něco stabilněji než za dřívějších plně dobrovolnických let. To se odráží i na frekvenci článků, která vloni rapidně stoupla a zpravidelnila se. Publikovali jsme neuvěřitelných 240 článků, vychází tak čtyři až pět článků týdně (především v sezóně). I díky partnerství s Bikero.cz můžeme část redakční práce finančně odměňovat, přesto ale je stále nadšení a spousta dobrovolnicky odvedené práce základem našeho fungování. Včetně spolupráce s řadou čtenářů a podporovatelů, kteří nám posílají tipy na novinky a možná témata.

Podpořte nás

Vždy zdůrazňuji, že tato stránka by prostě neexistovala bez pomoci a ochoty řady našich podporovatelů a spolupracovníků. To zároveň všem přináší o něco zajímavější obsah, než bychom byli schopni zajistit sami. Budeme rádi, když nám pomůžete s jejím fungováním. Nadále platí, že naše redakční řady jsou otevřené novým lidem. Máme řadu témat, která nepokrýváme čistě proto, že není na naší straně dostatek času, abychom se daným věcem věnovali. Stejně tak uvítáme impulzy z vnějšku. Rozhodně vše neděláme dobře a prostor zlepšovat se je obrovský.

Měli bychom o něčem napsat? Dejte nám tip. Myslíte si, že máte na téma dotýkající se cyklistické dopravy zajímavý a nový pohled? Přispějte do naší názorové rubriky. Chcete nám pomáhat pravidelně? Naše redakční řady uvítají řadu odborností. Těšíme se na Vaše tipy, texty nebo jinou pomoc. Stačí nám napsat na redakce@mestemnakole.cz.

Čtete rádi naše články? Podpořte nás finančně. Jakýkoliv pravidelný dar nám dává možnost plánovat náš rozvoj do budoucna a věnovat se detailněji náročnějším tématům. Zároveň dary našich čtenářů jsou pro nás tím nejcennějším zdrojem financí, který zajišťuje naši skutečnou autonomii.

Darovat můžete zde (a nebo si vygenerovat číslo účtu a příslušný variabilní symbol zde).

Uplynulý rok

Minulý rok byl ve znamení redesignu a spuštění magazínu na nové doméně a pod novým názvem Městem na kole. Změna ještě není zcela u konce, právě v těchto týdnech dokončujeme na základě již téměř ročních zkušeností některé nedodělky a opravujeme různé estetické i technické chyby. Změny poznáte brzy. K redesignu jsme mohli přistoupit díky velkorysému grantu od Open Society Foundations.

Vznikl tak unikátní magazín spojující jak zpravodajský a komentářový obsah, tak obsah více odborný a analytický, ale i obsah praktický skrze různé návody a inspirační články. Na tématech článků jsme navázali spolupráci jak s celostátními spolky Partnerství pro městskou mobilitu (dříve Asociace cykloměst) a Českou cyklofederací, tak s některými lokálními cyklospolky. Chceme, aby mohlo být prezentováno, co v jednotlivých městech na poli cyklistické dopravy funguje, a co se naopak daří hůře. Aby se dříve lokální aktivity na poli cyklistické dopravy dostávali i k širšímu publiku z jiných měst, aby povědomí o nich nezůstávalo jen v odborné komunitě několika málo lidí. Aby inspirace mohla být co nejširší.

Psali jsme tak například o plzeňské Kaplířově nebo brněnské Plotní, reportovali novinky z Třebíče, Mostu nebo Nové Paky. Došlo i na pokrytí lokálních kauz: připomeňme Teplice, Příbram a Pardubice (1, 2, 3, 4). Naši pražskou rubriku pak asi netřeba blíže představovat.

Žebříček deseti nejčtenějších loňských článků byl následující:

  1. Na magistrále vznikne bezpečná cyklostezka. Bude nejdelší ve městě
  2. Pardubice reagují na povinný odstup: Na třídě 17. listopadu má být cyklopruh, zabere parkování
  3. Březnový lockdown a jízda na kole
  4. Kindl: Jak předjet cyklistu na úzké silnici?
  5. Nové cyklostezky a cyklopruhy v Praze pro rok 2021
  6. Pěšky nebo na kole? Smůla. Uzavírky na jihu Prahy na sezónu paralyzovaly aktivní pohyb mezi městskými částmi
  7. Komentář: Nemožnost předjíždění na lesních cestách? Jen kouřová clona
  8. Tramvajová trať Plotní v Brně díl první: Trychtýř na cyklisty se zakázaným průjezdem cyklistů
  9. Alternativa k cyklověžím? V Nové Pace je úschovna kol jako z Nizozemska
  10. Městská policie v Praze pokutovala cyklisty za jízdu po cyklostezce

Mně osobně jako šéfredaktorovi je nejbližší právě poslední článek. Skrze tento článek se podařilo snad trochu přispět ke spravedlnosti, kdy byla pokuta vrácena a dlouho ladem ležící stížnost na špatný postup městské policie promptně vyřešena. Navíc dle mých zpráv bude přistoupeno k systémovým řešením, včetně zpřehlednění dopravního značení na mostě, aby se situace již neopakovala.

Jedná se ale i o článek, který ilustruje obecnější tendence a výzvy na proměňujícím se mediálním trhu. Ačkoliv je Městem na kole součástí „nových internetových médií“, která postupně nahrazují ověřené a kvalitní zdroje starého mediálního světa, i my se potýkáme s čím dál větší diverzifikací šíření zpráv, jejich zkratkovitostí, šíření informací bez souvislostí po sociálních sítích a velkým tlakem na infotainment. Na jednu stranu je tak i pro nás snazší než kdy dříve na řadu témat narazit, na druhou stranu to vyžaduje neustálé sledování mnoha různých diskuzí a zdrojů. Práce je o poznání náročnější než před lety.

Zatímco dříve řada námětů na článek přicházela e-mailem a my jsme měli prostor dané téma zachytit a kvalitně pojednat. Dnes řadě lidí postačí jejich potíž nebo poznatek sdílet úzkému okruhu sledujících skrze vlastní profil na sociálních sítích. A pokud danou informaci náhodou nezachytíme, jako se stalo u městské policie a Trojského mostu, časem skončí nenávratně zapadlá pod nánosem jiných příspěvků pro úzké publikum čtenářů. Podobné příspěvky ale většinou mají jen malou váhu cokoliv změnit, a jen výjimečně dokáží informace zasadit do širšího kontextu. Ve svém důsledku tak všude narážíme na záplavu informací, ale jen minimum z nich má nějakou váhu i po 48 hodinách.

Stále věřím, že se redakci Městem na kole těmito vodami daří proplouvat alespoň trochu se ctí. Informovat relativně včas, aby dané téma ještě někoho zajímalo, ale stále s ověřováním zdrojů a dávání prostoru různým pohledům. V posledním bodě jsem zvláště rád za jedno téma, které jsme loni zvedli – za naši „anketu mezi odborníky“. Podařilo se tak řadu pohledů, které pluly veřejnou debatou, shromáždit na jednom místě a vzájemně porovnat.

Pokud bych měl jmenovat nedostatky, které za uplynulý rok vnímám v mé (naší) práci, pak jsou to často záležitosti plynoucí z nedostatku času nebo energie. Přál jsem si, abychom publikovali alespoň jeden komentář k tématu povinného bočního odstupu, který by prezentoval kritičtější pohled na celou problematiku, ale nestihli jsme nikoho z opozitního tábora oslovit a bohužel z vlastní iniciativy nám žádný obdobný komentář do redakce nedorazil. Stejně tak mě mrzí, že kratší aktuální články o jednotlivých realizacích nestíháme při jejich četnosti provést klasickou vícestupňovou editací a korekturou, zde máme velký potenciál pro další zlepšení. Stejně tak finální úpravy nové stránky nám trvají déle než bych si přál. A doposud nezprovozněný newsletter mě v hlavě děsí již několik měsíců.

Přesto přese všechno se domnívám, že se nám díky píli a ochotě řady lidí (z řad redakce a mimo ni) daří společně budovat poměrně unikátní portál, na kterém se čtenáři dozvídají vše relevantní, co se na poli cyklistické dopravy v Česku a ve světě odehrává. Přeji vám mnoho bezpečných kilometrů v roce 2022. Budu rád, pokud nám zachováte svou přízeň.

Statistika na závěr

Online magazín měl v roce 2021 za rok 232 127 návštěv od 142 482 uživatelů, celkem 711 483 shlédnutí. Jedná se tak o přibližně 20% růst oproti roku 2020. Stránka tak byla nejnavštěvovanější ve své historii. Mapa měla 65 081 návštěv od 37 842 uživatelů.

Jiří Motýl

V domovské Praze jezdí na starém trekkingovém kole předělaném na měšťáka. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku5

Pavel Masek 03. 01. 2022, 20:58

Dekujeme a at je rok 2022 lepsi nez ten minuly.

LukášMěkota 04. 01. 2022, 00:25

přeji spoustu úspěchu i v tomto roce.

Zdenek X 07. 01. 2022, 13:40

Preji mnoho uspechu!

Ja vim, je to komercni sdeleni, ale skutecne pusobi velmi smesne a neprofesionalne, kdyz komercni sdeleni (dnes prvni clanek na strance!)

https://mestemnakole.cz/2022/01/kam-na-kole-v-zimni-praze-a-okoli/

laka ke 45 km vyjizdce na kole v zime ve snehu a mraze na kole s cca petiletym prckem (mate deti?), na to, ze se po ceste dobre najite (v zime?), ze si milovnici historie prohlednou pamatky (v zime?), a nakonec ze se muzete projet privozem, ktery uz rok neexistuje.

Je pravda, ze nekdy nevericne ctu i clanky, ktere jako obchodni sdeleni, za ktere redakce neodpovida, oznaceny nejsou.

kuba 08. 01. 2022, 09:05

Zdenek X: je tam navrhovanej i kratsi vylet. Mozna taky ne pro tak maly dite, ale kdyz jsem videl, co jen o par let starsi netere ujedou na bezkach... Horsi je ten privoz, pokud opravdu neexistuje. Karlstejn otevreno ma (pa-ne) Co mi jako nemistna provokace prijde jsou ty protazeny stezky na ilustracnich fotkach, to je bohuzel v Praze a okoli totalni sci-fi. Tady se v zime clovek nemuze spolehnout ani na to, ze se na kole dostane tam, kam nutne potrebuje. Natoz na vylet. Myslim, ze redakce vedela, proc u toho vypina komentare. Mozna mohli zadavateli vysvetlit, ze reklamou, u ktery je neco takovyho nutny, si udela spis ostudu a presvedci ctenare, ze je totalne mimo.

Zdenek X 08. 01. 2022, 20:45

Kuba: obhajoba zimni cyklistiky dobra, ale:

(1) Rekl bych (na zaklade me docela bohate zkusenosti), ze v zime (rocnim obdobi, i v zime=nizke teplote), jak je zobrazena na obrazku, by vylet na Karlstejn na kole dal zlomek promile deti ve veku kolem peti let. A nebo by o radostnem vyletu nemohlo byt ani reci.

(2) O tom, ze je Karlstejn v zime otevren vim. Jenom se domnivam, ze to trochu neodpovida tomu, co zminovani "milovnici historie" vyhledavaji. Alespon ty, ktere na hradech v lete potkavam.

(3) Ano, protahovat stezky pro pet cyklistu nedava moc smyslu. Myslim, ze tech par dni, kdy je v Praze snih (u nas za hranici Prahy snih mame dele, ale zase tady nemame cyklostezky a jezdime normalne po silnici) klidne muzeme kolo odlozit.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Ohlédnutí za rokem 2020 v redakci
Redakční blog,

Ohlédnutí za rokem 2020 v redakci4

23. července. 2021, 9min. čtení