Ohlédnutí za rokem 2014

Publikováno: 05. ledna. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 05. ledna. 2015, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Stejně jako každý rok vám přinášíme přehled toho nejzajímavějšího, o čem Prahou na kole v minulém roce psalo.

Pravidelné analýzy

Počátkem roku jsme na sčítačách změřenou stagnaci cyklodopravy v roce 2012 připsali povodním a klesající podpoře. Při analýze nehodovosti za rok 2013 jsme došli k zajímavému závěru, že při vzájemných kolizí cyklistů a motoristů jsou řidiči na vině ze 60 %, zatímco cyklisté jen ze 40 %.

Národní úroveň

Na národní úrovni jsme komentovali vstup Prahy do Asociace cykloměst a zúčastnili jsme se připomínkování novely zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Změnit legislativu, aby byla na stezce přednost.

Dopravní stres

Velkou pozornost jsme věnovali tzv. dopravnímu stresu, který cyklistům způsobuje jízda v silném nebo agresivním provozu. Fenomén jsme popsali a pokusili se jej v Praze zmapovat. Naše mapa dopravního stresu měla ohlas i v tisku (Datová žurnalistika Ihned, Pražský deník – tištěný). Na stejné téma jsme přeložili článek se sborníku VeloCity 2013 Sound of Cycling. Mírně nevážně jsme navrhli 15 triků, jak se na kole v silném provozu nebát a nakonec při vědomí tohoto jevu zkusili odhadnout potenciál cyklodopravy v Praze v případě, že by se hlavní zdroje dopravního stresu povedlo odstranit realizací atraktivních a pocitově bezpečných cykloopatření.

Cyklistická etiketa a návody

Po publikaci cyklistické etikety v roce 2013 jsme její zásady akcentovali v publikovaných návodech: o chování k chodcům, jízdě na červenou, vybavení kola. Pokročilé jezdce jsme učili bezpečně předjíždět kolony.

Poprvé jsme se věnovali také chování řidičů vůči cyklistům, když jsme popsali sedm ohledů, které by řidiči vůči cyklistům měli mít.

Předsudky

V tomto roce jsme se důkladněji věnovali některým předsudkům, které se objevují v souvislosti novou či navrhovanou infrastrukturou. Vysvětlili jsme české veřejnosti, že cyklistické ulice nejsou žádným omezováním rezidentů. Prokázali jsme, že jízda na kole v protisměru je bezpečná a není důvod ji ve vedlejších ulicích zakazovat. Pět největších bludů souvisejících s cyklodopravou jsme pak odhalili v souhrnném článku.

Cyklistická ulice v Nizozemsku a auta do ní normálně můžou.

Fenomény a reportáže

Tématu ženské cyklistiky se na základě podkladů z City Cycling věnovala Kristýna Klodnerová. Václav Kříž zase přeložil sondu do zlomového období nizozemské historie, kdy očekávaným nedostatkem pohonných hmot motivovaný zákaz jízdy autem o nedělích vedl ke změně vnímání veřejného prostoru města a v důsledku i k renesanci cyklistické dopravy. Věnovali jsme se také tzv. vídeňským cyklozastávkám, z nichž první vznikla na podzim také ve Francouzské ulici v Praze.

Jako každý rok jsme nabídli reportáže, fotoalba a dopisy čtenářů z řady zahraničních i domácích měst, tentokrát z kanadského Vancouveru, litevského Kaunasu, estonského Tallinu, norského Bergenu, několika měst USA, německého Porúří a Břeclavi.

Monumentální sedmičlánková série Václava Kříže napsaná na základě jeho vlastních zkušeností se věnovala tomu, jak funguje cyklodoprava v Nizozemsku.

Nová infrastruktura

V roce 2014 vzniklo v Praze několik větších realizací, zejména byla s několikaletým zpožděním dokončena zavěšená lávka mezi trasou A2 a Lahovicemi. Štěstí měla hlavně Praha 10 (která tomu ovšem také vydatně pomohla). Psali jsme o nové lávce přes Botič v Záběhlicích, revitalizaci Moskevské a Francouzské ulice i o dalších drobných zlepšeních. Psali jsme také o prodloužení trasy A26 na Praze 14 a dalších novinkách, často formou zpráviček.

Kauzy

Nejčtenějším článkem roku 2014 bylo překvapivě mimopražské téma: naše pokrytí vzniku nesmyslně řešené cyklostezky v Klecanech.

V roce 2014 se začalo vážně uvažovat o zřízení městského bikesharingu. Varovali jsme, že nebude-li bikesharing řešený kvalitně, dopadne to s ním špatně. Současně jsme sledovali úspěšně se rozvíjející komunitní bikesharing Rekola a nabídli rozhovor s jedním z jeho organizátorů, Martinem Petříkem.

Náplavka

V létě se objevilo několik textů snažících se rozvířit nenávist vůči cyklistům na náplavce. Dali jsme proto prostor reakcím došlým od čtenářů (1, 2), současně jsme ale hledali konstruktivní řešení. Díky schůzce se správcem náplavky se povedlo několik okamžitých zlepšení, která situaci výrazně uklidnila. Další kroky ovšem musí udělat město.

Správce náplavky domluvil sesunutí stolů a židlí dále od vody.

Vodičkova

Sledovali jsme rekonstrukci tramvajové trati ve Vodičkově ulici, v jejímž rámci se nakonec podařilo alespoň trochu zlepšit tamní nesjízdnou dlažbu.

Asfalt je pohodlnější a bezpečnější než byly panely. Foto 5x Václav Kříž

Praha 1 a Kampa

V červenci jsme informovali o proticyklistické propagandě v radničních novinách Prahy 1, aniž bychom věděli, že jde jen o dělostřeleckou přípravu na srpnové uzavření Kampy pro jízdu na kole. Na to jsme reagovali argumentací směřující ke kompromisnímu řešení průjezdu. Díky snaze mnoha sil se Kampa jízdě na kole opět otevřela.

Karlín

Na informace o údajné problémovosti cykloobousměrek v Karlíně jsme reagovali rozborem situace, ze kterého vyplynulo, že hlavní příčinou většiny dopravních problémů Karlína je dlouhodobě nepostihované nesprávné a nebezpečné parkování.

Cykloopatření kolem Blanky

Blížící se zprovoznění Blanky znamenalo, že se také do téměř finálního stavu dostala povrchová řešení a tedy i opatření pro jízdu na kole. Posoudili jsme nedotažené řešení na Trojském mostě, i okolí křižovatky Prašný most. Nová spojení pro jízdu na kole jsme pak popsali ve trojici zvláštních článků (1, 2, 3).

Komunální volby

Už v květnu jsme připravili veřejný koncept možných opatření, ze kterých se politici mohli inspirovat ve svém volebním programu. V září jsme se dotázali politických stran na priority k cyklodopravě – a od většiny relevantních stran obdrželi odpověď. Vyzvali jsme čtenáře, ať se na téma cyklodopravy ptají svých kandidátů na městských částech. Skupina Cyklisté sobě v Horních Počernicích nám poslala předvolební sliby jejich kandidátů. Pokrytí předvolebního tématu jsme uzavřeli souhrnem našich zkušeností s jednotlivými pražskými politiky.

Cyklomapa

Výrazně jsme vylepšili vyhledávač, od března umí vkládat a přesouvat mezilehlé body, čímž se stal výrazně použitelnějším. Kromě dalších drobných zlepšení průběžně aktualizujeme obsah mapy, už nejen v Praze.

Cyklisté sobě

V roce 2014 sloužilo Prahou na kole jako určitý blog iniciativy Cyklisté sobě. Vydali jsme 13 článků s touto tématikou (série zde), především návody, jak pracovat se samotnou platformou a zprávy o aktivitách. Souhrnný článek o aktivitách Cyklisté sobě v prvních dvou třetinách roku najdete zde.

Do roku 2015

Prahou na kole se v roce 2015 dočká několika změn. Vedení redakce přebírá od ledna 2015 (po čtyřech letech vedení webu Vratislavem Fillerem) Jiří Motýl. Od Prahou na kole oddělíme stránky Cyklisté sobě. I nadále ale hodláme nabízet vám co nejkvalitnější obsah a zprávy z dění v cyklodopravě v Praze i zahraničí.


Stránky webu mají za rok 195 111 návštěv a 389 291 shlédnutí.

Zde je souhrnný článek za rok 2014.

Výroční zpráva Auto*Matu pro rok 2014. (strana 26 je věnována Prahounakole.cz). Prostředky převáděné do roku 2015 jsou určeny především na redesign a aktualizaci naší mapy. Plánované dokončení v létě 2015.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Mapa Městem na kole aktualizována
Redakční blog,

Mapa Městem na kole aktualizována

17. října. 2023, 2min. čtení4