Kolik cyklostezek a cyklopruhů přinesl Praze rok 2023?

Publikováno: 05. února. 2024, 8 min. čtení
Publikováno: 05. února. 2024, 8 min. čtení

Hlavní město v roce 2023 pokračovalo ve zlepšování cyklistické infrastruktury. Vznikly kilometry stezek pro pěší a cyklisty, mnoho cyklopruhů, ale i cyklostojany nebo cykloobousměrky. Oproti rokům 2021 a 2022 ale tempo zpomalilo.

Za rok 2023 Praha postavila 4,3 kilometru stezek pro pěší a cyklisty, pro jízdu na kole bylo legalizováno 9,7 kilometrů chodníků, bylo vyznačeno 2,1 km vyhrazených a 9,5 km nevyhrazených cyklopruhů. Po městě bylo zavedeno 21 cykloobousměrek a vzniklo 16 nových přejezdů pro cyklisty.

Data prezentovaná v tomto přehledovém článku vycházejí z našeho redakčního monitoringu nové infrastruktury. Je možné, že skutečné počty se mohou mírně lišit.

Délka nových stezek a legalizovaných chodníků pro jízdu na kole zůstala na úrovni roku 2022. Množství nových cyklopruhů oproti rekordnímu roku 2021 pokleslo téměř na třetinu. Cykloobousměrek vzniklo nejméně od roku 2019. Více než 92 % jednosměrek tak zůstává jednosměrných i pro jízdu na kole.

Cyklostezky a lávky

Loni v Praze vznikla jediná skutečně oddělená cyklostezka, kterou je 250 metrů dlouhý podjezd Mánesova mostu na cyklotrase A1 v centru města. Naopak, modernizace stezky A2 v Podolí 250 metrů odděleného provozu zrušila. Na navazujícím úseku pod Vyšehradem byla zrušena stezka pro pěší a cyklisty, došlo k jejímu vydláždění a přeznačení na chodník s povolenou jízdou kol. Zbytek podolské stezky byl rozšířen a rekonstruován, stejně jako stezka podél Hostivařské přehrady.

Vznikla jediná oddělená cyklostezka

Rok 2023 se nesl ve znamení lávek, přibyly celkem čtyři. Holešovice a Karlín spojila Štvanická lávka, která se vzápětí stala návštěvním hitem. V Praze 16–Radotíně vznikly lávky hned dvě: jedna překonala Výpadovou ulici u nádraží, druhá byla obnovena přes Berounku. V Čakovicích vznikla lávka přes železniční trať, navázalo na ni více než kilometr nových stezek pro pěší a cyklisty.

Dvě nové stezky pro pěší a cyklisty vznikly u Újezda nad Lesy. Jedna vede podél ulice Staroklánovická a propojuje ho s nádražím, druhá s Běchovicemi. Jednu stezku vyznačila Praha 6 na stávajících širokých chodnících podél ulice Ankarská.

Cyklopruhy

Tempo značení cyklopruhů v roce 2023 zpomalilo. Nové vyhrazené cyklopruhy vznikly pouze v ulicích Chlumecká, Badeniho, Prosecká, Pod Krejcárkem a Janáčkovo nábřeží.

Nevyhrazených cyklopruhů bylo již tradičně více. Jejich nejdelší úsek vznikl na Černokostelecké, a to přemalováním původních piktokoridorů. V Praze 1 přibyly mnohdy kritizované cyklopruhy v ulici Na Florenci, na Smíchově došlo k protáhnutí cyklopruhů v ulici Svornosti a na předpolí Jiráskova mostu. Nad Smíchovem byl pak cyklopruh doplněn v ulicích Podbělohorská, Zapova a Na Hřebenkách. Dva úseky cyklopruhů vznikly také při nově budovaných tramvajových tratích: Bubenské nábřeží a sídliště Dědina.

Legalizované chodníky

Napříč městem došlo k legalizaci jízdy po téměř deseti kilometrech chodníků. Největší realizací byla velká legalizace chodníků podél Průmyslové ulice v Malešicích na Praze 10. Rekonstrukce ulic přinesla jízdu po chodnících podél Vídeňské v Krči, podél ulice K Žižkovu, na cyklotrase A55 v Horních Měcholupech či v ulici Badeniho. V neposlední řadě byly legalizovány chodníky podél tramvajových tratí na Bubenském nábřeží a u sídliště Dědina.

Cyklostupátko, kolárna i detektor

Během roku 2023 vzniklo v Praze i pár „vychytávek“ usnadňujících dopravu na kole. U Nových Butovic vzniklo v rámci pilotního provozu cyklostupátko s podpůrným zábradlím. V zahraničí, včetně Polska či USA je tato věc běžná, u nás vyvolala pozdvižení. V ulici Na Florenci hlavní město umístilo poklopy kanálů s příčnými mřížemi tak, aby v nich nehrozilo uvíznutí kola.

V cykloobousměrce na Dvořákově nábřeží vznikl před semaforem další automatický detektor cyklistů (v tomto místě zkušebně doplněn výraznějším informováním o zařazení detekce), který nahradil nevhodné tlačítko. Již klasickým přírůstkem bylo 32 nových předsunutých stopčár pro cyklisty. V hlavním městě je jich na 1200.

Cykloobousměrky

Jednosměrek s obousměrným provozem cyklistů bylo po Praze vyznačeno 21. To je mírný pokles oproti roku 2022, kdy jich vzniklo 30. Šest z 21 cykloobousměrek vzniklo v Praze-Libuši, s třemi kusy neotálela ani Praha 4, po dvou kusech je vyznačila Praha 6, 7, 8 a 12.

Stojany

V Praze za rok 2023 vzniklo celkem 78 nových míst s kvalitními stojany na kola. Celkem 16 z těchto lokací postavili soukromníci jako developeři či obchody, zbytek město nebo veřejné organizace. Do města bylo umístěno celkem 289 kusů stojanů, nejčastější byla místa po dvou (24 %) a třech (14 %) stojanech, vzniklo 7 „hnízd“ s více než osmi stojany na jednom místě. Příkladem je opravené vysočanské nádraží nebo cyklostezka v Podolí.

K tomu všemu město vybudovalo novou kolárnu u rekonstruované železniční stanice Praha–Radotín. Po Opatově jde o druhou takovou kolárnu v Praze.

V ulicích vzniklo také 45 míst vyznačených pro parkování kol (ale bez stojanů), což znamená mírné zpomalení tempa oproti roku 2022, kdy jich vzniklo 57. Bezstojanová hnízda jsou využívány především pro sdílená kola a koloběžky. Značí je Praha 1, 2, 3, 6 a 7.

Pomalý (ne)růst?

Jak vidno ze statistik, cyklistická infrastruktura v Praze za rok 2023 přibývala, celkové tempo se ale oproti „boomu“ v letech 2021 a 2022 zpomalilo. Stezky a peníze na ně žádají stále hlavně okrajové městské části. V centru – kde je to nejvíc potřeba – je nová oddělená infrastruktura výjimkou. Stavbou v širším centru mohla být stezka v Praze 4 spojující lokalitu Labuť se stanicí metra Kačerov, magistrát ale na jinak schválenou stavbu nepřidělil finance.

Míchat cyklodopravu s auty se nemusí vyplatit

Zároveň nevznikají plně oddělené cyklostezky, pouze 5 % (250 metrů) délky nových stezek přineslo oddělení cyklistů od pěších. Rekonstrukce cyklotrasy A2 v Podolí naopak chodce a cyklisty smíchala na ještě delším úseku než tomu bylo doposud. Přestavba ulice Na Florenci ukázala, že se v rušných ulicích centra nevyplatí míchat cyklodopravu s auty – většinu dne totiž cyklopruhy okupují zaparkovaná auta. Policie by to neuhlídala snad ani s nonstop hlídkou.

I přes všechny neduhy v ulicích vzrostl počet jízd na sdílených kolech na Lítačku, a to o 25 %. Cyklosčítače naopak v součtu zaznamenaly mírný pokles cyklistů na cyklotrasách, a to o 17 % – z 5,6 milionů průjezdů v roce 2022 na 4,7 milionů v roce 2023. Tato čísla jsou ale diskutabilní, především vzhledem k nepřesnostem sčítačů (jejich výpadkům), jejich celkově nízkému počtu, a především absenci na hlavních ulicích v centrálních částech města.

Všechny pražské cyklistické realizace za rok 2023 si můžete prohlédnout pod naším tagem Pražské realizace.

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Ploki 5. 2. 2024, 09:22
7
1

Ta mapa by neměla obsahovat červené čáry a z těch modrých by neměla obsahovat rekonstrukce.

Brahma 5. 2. 2024, 10:59
14

Zvolili jsme si primátora, který už ve svém volebním prohlášení sliboval zamalovat ty zbytečné cyklopruhy, tak se nemůžeme divit, že se ještě víc zpomalila tvorba nových cykloopatření. Buďme rádi, že alespoň to co už je hotové, neničí.

Ploki 5. 2. 2024, 11:08
4
27

A k čemu ty červené čáry jsou? Naprosto k ničemu!
Proč? Protože to nikdo nevyužívá. Za poslední tři roky jsem viděl celé dva cyklisty použít ochranný cyklopruh a asi pět, co jelo ve vyhrazeném cyklopruhu.
A kvůli tomu se opravdu autům hodí zužovat pruhy, aby se párkrát stavily v servise pro nové zrcátko.

Caidel 5. 2. 2024, 15:46
14
5

@Ploki: Bral bych to jako takový test. Pokud se někdo nevejde do pruhu a urazí si zrcátko, okamžitě sebrat řidičák, je nebezpečný sobě i svému okolí. A pokud se to někomu stane vícekrát? (Vám konkrétně?) Takovou míru neschopnosti a nezodpovědnosti si ani nedovedu představit. Proboha, odevzdejte ten řidičák sám a dobrovolně a začněte jezdit MHD nebo taxíkem.

Ploki 5. 2. 2024, 16:05
2
7

To nebyla ta hlavní myšlenka, co jsem tím předchozím komentářem (s nadhledem) chtěl říct.
Mě se to nestalo, ale na silnici už jsem jich několik viděl. Ať jde o souběžnou jízdu jedním směrem (např. Chlumecká) nebo obousměrné zúžené pruhy.

Petbrab 5. 2. 2024, 17:19

Můžu dotaz mimo.
Pls kdo dává a případně kontroluje a obnovuje ty žluté značky cyklostezek?
Dekuju

Zbyněk 5. 2. 2024, 17:55

Prosím co vzniklo za cyklopruh na jižním konci Novodvorské? Tam je naopak zrušení kusu VCP a v okolí náhrada VCP za OCP.

CKO na mapě v bílé jsou prakticky neviditelné.

Martin Šnobr 6. 2. 2024, 11:53

Petbrab – myslíte značky cyklotras? U každé trasy je to jinak, někdy to stanovují městské části, někdy magistrát na území městské části. Záleží na vlastníkovi/správci komunikace a nadřazenosti dané cyklotrasy.

Martin Šnobr 6. 2. 2024, 11:54

Zbyněk – omlouvám se, ta Novodvorská je má chyba. Neuvědomil jsem si, že že cykloinfra s novou tratí vlastně degradovala. Článek o tom zde: https://mestemnakole.cz/2023/08/tramvaj-na-libus-prestavba-ulic-zhorsila-podminky-cyklodoprave/

Tonda 6. 2. 2024, 14:46
8
4

Nevyhrazené pruhy bych vůbec nezmiňoval, to je opatření pro motoristy aby nemuseli dodržovat odstup pro předjíždění cyklistů, tedy je to opatření proti cyklistům.

Piskvor 6. 2. 2024, 17:46
8
1

Podolí a Karlín jsou "nový cyklostezky" asi jako já jsem nový obyvatel Prahy (spoiler: z minulého tisíciletí). Celá mapa plná bikewashingu - i ty dlouhatánský "nový" Běchovice jsou jen nový povrch :(((

David 7. 2. 2024, 08:56

Zaujal mě údaj o propadu průjezdů na cyklosčítačích, ale zejména pak jeho komentář. Je dobré si uvědomit, že prakticky všechny velké sčítače měly (v lepším případě téměř) celosezonní uzavírky. Uzavírka na Barrandovském most ovlivnila Barrandovský most a Hlubočepskou. Holka ovlivnila Rohanské nábřeží a U Českých loděnic, kde byla navíc i rekonstrukce a uzavírka vrat plavební komory. Rekonstrukce A2 ovlivnila Podolí/Modřany. Rekonstrukce a uzavírka Podolského nábřeží a oprava Argentinské, a navíc i bourání trati a uzavírka Veletržní musela ovlivnit Dukelské hrdiny a Kap. Jaroše. Takže jestli sčítače vykázali jen 17 % propad, tak to znamená, že cyklisté ty uzavírky "ne zcela respektovali", a nebo že byl celkem slušný nárůst :o)
Já bych pak z mapy vyškrtl ty světle modré čáry. Legalizace chodníků považuji v tomto provedení za nutnost, ale nikoliv za infrastrukturu pro cyklisty. Spíše vypovídají o absenci vhodné infrastruktury v dané lokalitě.
O ochranných cyklopruzích se dá tvrdit něco podobného, ale ty už alespoň jsou pro cyklisty skutečně určeny a alespoň nezpůsobují, že musím jet krokem a dávat všude přednost.
BTW, zdá se mi to, nebo je v mapě opět vidět lehká diskrepance levý vs. pravý břeh?

David 7. 2. 2024, 09:01

Omlouvám se za gramatiku. Lehce jsem se začervenal...

Cyklista 8. 2. 2024, 08:47

Pohled na mapu je tristní, Praha neumí nebo nechce stavět nové cyklostezky a že by jich bylo potřeba, co třeba dodělat ten pidikousek mezi Písnicí a Sídlištěm Písnice, to je ostuda, stejně tak, že na radnici neumí zrealizovat rozšíření totálně úzké vltavské cyklostezky u bývalého modřanského nádraží, takže se tam lidi budou tísnit dál a to se to slibuje leta.

Martin Šnobr 8. 2. 2024, 10:54

David – jo, levý břeh je na tom dlouhodobě hůř, ale dá se to zdůvodnit i tak, že tam bydlí méně obyvatel. Nicméně kromě Prahy 6 tam není v cyklu tolik MČ aktivních.

Cyklista – dobrý postřeh, spojka Písnice a sídliště Písnice měla být už třeba v roce 2020. Nevím, na čem to ztroskotalo. Stezka u býv. modřanského nádraží rozšířením projde spolu s novým developmentem Skansky.

Ploki 8. 2. 2024, 11:18

Ono je takových kousků v Praze daleko více
Třeba na stezce mezi Novopackou a letištěm z obou konců - na východním propojení do Arborky, na západním přes kamenitou cestu v Bažantici (tam tomu myslím brání Pánbíčkáři). Z Ďáblického háje k vozovně je to přes panely také hrůza. Nemluvě o přemostění Vysočanské přes Libereckou nebo Mladoboleslavské přes Kbelskou. Nebo v jiné části města propojení mezi oborou Hvězda a Ladronkou či kousek mezi částmi Šáreckém údolí podél Horoměřické
Oni to mnohdy nemají snadné ani auta. Už desítky let se třeba čeká na prodloužení Veselské k Toužimské nebo propojení K Ládví a Dopraváků (i když se v podstatě západní konec K Ládví stal z trvalým dočasným).

Kuba 8. 2. 2024, 16:20

Martin Snobr: aktivni v cyklo na levym brehu je spis P7, P6 furt jede stylem sem tam neco, aby se nereklo, ale za sousedama ze sedmicky vyrazne pokulhavame.

Ploki 8. 2. 2024, 16:34
2
2

Aktivní jak? Že všude umísťují zelené kužely a pomalovávají asfalt?
Na druhou P7 nemá příliš volného prostoru, takže nová infrastruktura zde může vznikat prakticky pouze podél Vltavy.

David 16. 2. 2024, 00:43

K tomu západnímu břehu. Dojizim na kole od Rudné. K dispozici mám jedinou souvislou cyklostezku, s to pdel Poncarovy (kilometry na sever ani na jih nic). Když pominu pitomý odjezd mostu, který znamená 3 patra dolů, 2x pravý úhel, 3 patra nahoru a 2x vystát světla abych se dostal zhruba tam kde jsem byl, dojedu po ní cestou do Prahy kam? Do provozu na Jeremiášovu. Takže jezdím v provozu s auty po Plzeňské a ušetřím si zajizdky i ztracené spády. Ale kolik lidí to tak dá? Nešlo by alespoň zprujezdnit Prokopak jinak, než pro milovníky cyklokrosu?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat