Hlavní město v roce 2022 investovalo do infrastruktury pro pěší a cyklisty 245 milionů korun, což je druhé nejvyšší číslo v novodobé historii. Vzniklo 14 kilometrů cyklostezek a legalizovaných chodníků nebo téměř 19 kilometrů cyklopruhů. Jak vypadá porovnání s minulými lety? A je tempo budování infrastruktury pro udržitelnou dopravu dostatečné? Co by se dalo zlepšit?
Rok 2022 se v nové cyklo-infrastruktuře opět nesl ve znamení cyklopruhů a jiných integračních opatření jako legalizovaných chodníků, buspruhů, přejezdů a cykloobousměrek. Vznikly pouhé dva úseky cyklostezek a několik stezek pro pěší a cyklisty – ale hlavně na periferii.
Skutečné cyklostezky v Praze vznikly jen dvě:
Smíšených stezek pro pěší a cyklisty vzniklo v roce 2022 celkem 11 úseků.
Významné zvýšení pohodlí byla rekonstrukce kilometr dlouhého úseku stezky v Podolí. Přinesla nový hladký povrch i znatelné rozšíření nejfrekventovanějšího úseku v Praze.
Vyhrazené cyklopruhy v roce 2022 vznikly v 4 ulicích. Pokaždé buď v rámci rekonstrukce či za účelem zvýšení počtu parkovacích stání pro auta:
Nejvíce vzniklo „ochranných“ cyklopruhů, tedy jízdních pruhů pro cyklisty, pokud použijeme oficiální terminologii ze zákona. Realizovány byly celkem v 21 ulicích, nejčastěji v rámci dalších oprav či rekonstrukcí:
V hlavním městě došlo také k legalizování řady dalších chodníku pro jízdu na kole. Namátkou jde o ulice:
Vyloženě drobnější nebo málo komfortní realizace zde neuvádíme.
Cykloobousměrek vzniklo celkem 30, tedy o 7 méně než v roce 2021. Nejvíc jich zavedla Praha 8 – celkem 11 úseků, z nichž 5 bylo obnoveno v Karlíně (po zrušení v roce 2016). V Praze 1 jich vzniklo 5, následuje Praha 6 (3 úseky) a Praha 4 (3). Nutno dodat, že velká část obousměrek nevznikla z důvodu politického rozhodnutí, ale v rámci připomínkování občanů při zjednosměrňování ulic. Nutno dodat, že v Praze je celkem 57 městských částí a v roce 2022 cykloobousměrky vznikly jen v 10 z nich.
V celé Praze vzniklo v průběhu roku 2022 celkem 131 kvalitních stojanů pro parkování kol – z toho 20 bylo soukromých – u obchodních center a podobně. Vodorovných stání bez stojanů vzniklo 80. Je ale velmi pravděpodobné, že tato kategorie bude neúplná. Zvláště soukromé realizace cyklostojanů nám snadno mohly uniknout. A celkově i ty městské realizace cyklostojanů jsme schopni dohledávat jen velmi zprostředkovaně.
Významným počinem bylo hlavně doplnění stojanů k železničním stanicím ze strany Správy železnic. Stalo se tak i po několika článcích Městem na kole – ve stanicích Zahradní Město, Hlavní nádraží, Vršovice, Vysočany nebo Eden.
Nelze také vynechat zkušební zprovoznění první městské automatizované kolárny v návaznosti na kolejovou dopravu, konkrétně u stanice metra Opatov.
Rok 2022 se nenesl v duchu „cykloboomu“, oproti roku 2021 byl mírně slabší. Pokračovalo se ale na rozjetých projektech a cyklistická doprava se stala přirozenou součástí většiny rekonstrukcí a dopravních úprav. Tempo výstavby skutečně oddělené infrastruktury je stále velmi pomalé a nekontinuální, stezky vznikají především na periferii Prahy.
Během jara Vám představíme plány města do roku 2023.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tik 21. 2. 2023, 16:26
1
1
"infrastruktury pro pěší a cyklisty 245 milionů korun" - da se nekde najit rozdeleni, kolik bylo jen pro kola (napr. vyhrazene pruhy) a jen pro chodce?
Martin Šnobr 21. 2. 2023, 16:49
3
@TiK „V roce 2022 dosahuje výše investic po součtu 127 milionů z rozpočtu Technické správy komunikací hl. m. Prahy a 118 milionů z dotací pro městské části necelou čtvrt miliardu korun.".
Dá se říct, že většina z té částky jde na akce i pro pěší, stavbě dedikovaných úseků jen pro cyklisty bylo jen těch 580 m.
Značení cyklopruhů také zdaleka neslouží jen cyklistům, např. na Durychově a Chlumecké to bylo kvůli stovkám nových parkovacích míst. Jinak se cyklopruhy malují v rámci úprav křižovatek, což se také nepočítá do toho rozpočtu, ale do rozpočtu rekonstrukcí.
Jiří Kadlec 21. 2. 2023, 23:38
3
Rozšíření stezky A2 v Podolí - za mě plus, jezdí se tam lépe. Jenom bych dal mínus za už několik měsíců rozkopaný 20m dlouhý úsek u Žlutých Lázní, kde to pěší i cyklisti musí objíždět úzkým cyklopruhem. Mám na mysli zhruba toto místo: https://mapy.cz/s/fekoruheve - Tuší někdo, na čem to tam vázne?
Jenda 22. 2. 2023, 05:48
7
1
Martin Šnobr: Jo, a to parkování ještě často dělá zlou krev, protože to je „ubrali pruhy pro auta kvůli cyklopruhům!!!“. Je to takový způsob, jak nahnat politické body (parkovací místa) a hejt (spotřebovaný prostor) přesměrovat na cyklisty, kteří stejně skoro žádní neexistují a nikdo je nemá rád :)
Podobně si myslím, že by nemělo účtovat mnoho cykloobousměrek: typicky v situaci, kdy si rezidenční čtvrt pořídila jednosměrkové peklo aby skrz ni nejezdil automobilový tranzit, ale dali tam špatné značky (jednosměrky pro všechny, ne jen pro auta) a pak se to po letech konečně s velkou slávou opravilo a dala se tam dodatková tabulka cykloobousměrky.
Chodecká a další infrastruktura podobně, když postavíte dálnici (v místě kde se předtím dalo normálně chodit), a pak přes ni lávku pro chodce, tak lávka nelze „účtovat“ chodcům.
Kuba 22. 2. 2023, 17:55
3
1
Nejlepší na to je ta Chlumecká, kde ani průjezdnej pruh AFAIK neubyl, jen se zúžily. Kvůli parkování desítek aut. Přičemž i to vzbudilo strašný naštvání autocentristů, jak jim všichni ubližujou a jak je to nefér (přitom tam v podstatě dál posílili jejich neudržitelný a nesmyslný privilegia). A pak to hodili na "cyklisty" pomocí pár obrázků kol v prostoru, kterej je tam nutnej, aby řidiči těch parkujících aut mohli vystoupit.
Jak děkuju Adamu Scheinherrovi za to, co v Praze udělal pro MHD, tak tahle jediná úprava Chlumecké v podstatě komplet maže to málo prospěšného, co udělal pro cyklodopravu.
Martin Šnobr 24. 2. 2023, 13:18
1
1
@Kuba ano, to je nový způsob, jak lehce poškodit „cyklodopravu". Udělám opatření pro auta (nové parkování), vedle toho cyklopruh a pak si všichni myslí, že jde o cyklistickou akci...
Tik 24. 2. 2023, 14:53
2
3
Martin Šnobr 21. 2. 2023, 16:49
Proste "Ne" by stacilo.
Zdenek X 26. 2. 2023, 11:50
1
2
@M.Snobr, 13:18, Kuba 17:55: to je uz paranoia, ne? Jesteze vetsina populace je normalni, v aute i na kole (a treba resici jak potize na kole, tak pri parkovani), a v tomhle meste na jizdach pouze domov-prace (+ nejake popojizdeni) jsem tento tyden v klidu prekonal prvnich letosnich 1000 km.
Take me prekvapuje rozsah vaseho jezdeni, dokazete se vyjadrovat k situaci na zapadnim okraji (Patockova), stejne jako na vychodnim. Ja jsem vzdy bydlel na levem brehu, a Chlumeckou jsem jel na kole za 25 let tak jednou. Kolik mate po Praze za rok nalitano?
Jenda 26. 2. 2023, 12:27
3
To není paranoia, to je čtení křiklounů na Twitteru a v diskuzích na Novinkách a na iDnes (možná mají Kuba a Martin jiné zdroje). Ano, doufejme že je to nereprezentativní vzorek.
Kuba 26. 2. 2023, 13:33
2
Zdenek X: NA tom není nic divného, poblíž Patočkovy bydlím, po Chlumecké se celkem pravidelně (tak jednou za 14 dní až měsíc) pohybuju z jiných důvodů. Na kole jsem po ní nejel nikdy a dokud bude vypadat takto, tak to nehodlám měnit. Když tam jedu na kole, jedu horem po tubusu metra, ale většinou do těch míst jedu autem nebo MHD (právě proto, jak ta cesta vypadá).
Kolik najedu po Praze za rok netuším. Nevidím důvod to sledovat a tachometr mám jen na jednom ze svých kol, navíc na tom, na kterém najezdím po Praze asi nejmíň (a ani u něj neřeším, kolik najedu po Praze, kolik po jiných městech a kolik po venkově). Ale to je právě to, co vy nedokážete pochopit - že to, kolik člověk najede, je pro diskusi o infrastruktuře irelevantní. Dost možná až tak, že postřehy lidí, kteří nejezdí vůbec, protože se do současného provozu bojí, by pro město mohly být z hlediska plánování infrastruktury o poznání užitečnější, než to, co si myslí lidi, kteří jezdí hodně a problémy nevnímají...
Jenda 26. 2. 2023, 15:48
Jinak jestli teda jde o "merit" tak já jezdím 5000 ročně, z toho 4000 po Praze a 1000 výlety okolo, viz https://jenda.hrach.eu/web/k.png a https://jenda.hrach.eu/tilehunt/.
Kupodivu taky jezdím jak Chlumeckou (odhadem ~4x ročně, typicky "výlet" tak že vyjedu přes Hostivař na Český Brod, zahnu na sever Sadská/Přerov nad Labem/Čelákovice a vracím se přes Čerňák a Malešice), tak Na Petřinách (nikoli tedy Patočkovou, ale to je hned vedle) - jezdil jsem z práce v Holešovicích pro HW a moudra ke kolegovi-spolužákovi na kolejích na Větrníku. Bydlím na Pankráci.
V Chlumecké jsem si problémů nevšiml, matně si vzpomínám na opruz s řazením do druhého pruhu pod mostem pod Pražským okruhem nebo s tím že jsem nějak kvůli špatně udělaným čárám musel jet tak že mě nešlo předjet, ale to je spíš problém pro auta (která za mnou musí čekat) než pro cyklisty. Když jsem tam jel naposledy teď na Silvestra, tak jsem tam potkal v 17 hodin cyklistu naprosto bez světel, to se mi vrylo do paměti.
Ale jako osobně se v Praze bojím málokde, nejhorší je asi Průmyslová na takovém tom mostě přes Kyje, tam se tomu vyhýbám. Asi bych nedal K Barrandovu a Kbelskou. Ale třeba po magistrále jezdím furt a přijde mi to bezpečnější než městem.
Zdenek X 26. 2. 2023, 17:32
1
Jenda: veta " ano, to je nový způsob, jak lehce poškodit „cyklodopravu". Udělám opatření pro auta (nové parkování), vedle toho cyklopruh a pak si všichni myslí, že jde o cyklistickou akci..." takrka paranoidni projev je. Mozna ja jsem opakem paranoika a nebo jsem naivni, ale nedokazi si predstavit, ze mestsky radni premysli stylem: "postavim parkovaci pruh, po kterem lide volaji (kladne body), udelam podel pruh po cyklisty a tim nastvu ridice na cyklisty (pro muj dobry pocit) ... zabiju dve mouchy jednou ranou." V mem svete jsou motivace pozitivni, asi v danem miste byla po parkovani poptavka a cyklopruh se jim tam vesel, tak to udelali. Nemeli to udelat? Bylo by pro mestskou cyklistiku lepsi v Chlumecke pruh neudelat vubec?
Kuba: dotaz na nalitane kilometry plyne z toho, ze namitate proti Patockove i Chlumecke (a pomerne ostre, Scheinherr to schytal) na opacnych koncich mesta. Predpokladal jsem proto, ze situaci v obou mistech dobre znate, a jezdite bezne dlouhe streky po meste. Chlumecka je pro me neco, kam se na kole nevydam, protoze je to velmi daleko a to se mi nevyplati. Vlastne tam jezdim nerad cimkoli.
Kuba: prestoze se domnivam, ze najezdene kilometry svedci o tom, ze to jde (a ti, kteri se boji, nemohou tento fakt ignorovat, i ja se plno veci v zivote bal, a diky prikladum z okoli jsem strach prekonal), naprosto souhlasim s tim, ze infra by mohla byt lepsi. Ja proti lepsi infra nebojuji. Jenom nesdilim vas optimismus ohledne vysledneho finalniho podilu cyklodopravy a nedivim se tomu, ze voleni zastupitele se na to divaji podobnou optikou (i Hrib, kteremu jsem to v poslednich volbach hodil, v jeho pripade doufam, ze to s durazem na rozvoj MHD mysli vazne, tomu verim ja).
Kuba 27. 2. 2023, 13:20
Jenda: já u tý Chlumecký právě čekám, že těch pár lidí, kteří si tam na kole troufnou, vůbec nepojede tím cyklopruhem (protože ten je v dveřní zóně parkujících aut), ale pravým pruhem pro auta. Já tam zatím nikoho na kole nepotkal, pokud se tak stane, jízdu v pravém pruhu naprosto pochopím a prostě ho předjedu levým nebo si za ním počkám, až bude v tom levém místo, ale myslím, že někdo jiný z řidičů, kdo to v životě po městě na kole nezkusil, takto uvažovat často nebude.
Zdeněk X: myslím, že se bohužel dostáváte do logického omylu podobného "klamu přeživších" (survivoship bias). Na nedostatky pražské infrastruktury pro lidi na kolech by bylo daleko víc potřeba se ptát těch, kdo nejezdí (co jim vadí, co jim překáží, proč to zamítli nebo o tom ani neuvažují), těch, kdo některé trasy jezdí a některé nikdy (co jim brání jezdit i ty druhé) a nejméně těch, kdo jezdí všude a nevnímají významné problémy (takoví jsou, dobře pro vás, když k nim patříte, ale moc informací o tom, co udělat, aby bylo kolo použitelný dopravní prostředek pro násobně víc lidí, z vás těžko někdo dostane (ne, zatnout zuby a prostě ten strach (jakkoli z vašeho pohledu nelogický - ale to vy jste v tomhle ta výjimka, ne obvyklé případy) překonat, není řešení. Ti lidi prostě na kolo ve městě nesednou, i když by třeba rádi, dokud to nebudou vnímat jako bezpečné a šikovné. Pojedou MHD, v horším případě autem, ale na kole ne. Mám takto v okolí několik lidí, kteří se mnou v pohodě po městě na kole jezdí v některých městech v zahraničí, ale do Prahy prostě nevyjedou, je to pro ně příliš děsivé. A já jim to fakt nedokážu mít za zlé.
Podobně je to u délky cest - u těch dlouhých bude kolo vždycky záležitostí menší skupiny lidí. Pokud město chce, aby lidé používali kola k dopravě po městě (a chtít by to IMO mělo, má to pro město poměrně citelné přínosy), daleko víc práce na tom v součtu udělaj ty krátký cesty. Případně jednoduché kombinování kola na první/poslední míli s veřejnou dopravou. Kdo je nadšenec a chce jezdit i ty dlouhé, tím líp. Ale nedá se na takových stavět komplet cyklodoprava, pokud má mít pro město nějaký význam.
Nemyslím si, že by to tak Adam Scheinherr zamýšlel (udělat cyklopruhy v Chlumecké schválně tak, aby byly kontraproduktivní). To bych také považoval za poněkud paranoidní uvažování. Daleko spíš si myslím (podle rozhovorů s ním), že je obětí stejného omylu jako vy (omylu "když já to riziko nevnímám jako významné, není reálné pro nikoho a ti, kdo říkají, že kvůli němu nejezdí, by stejně nejezdili nikdy") a proto bohužel udělal (respektive město pod jeho vedením udělalo) v Chlumecké cyklopruhy, které dělají cyklodopravě víc škody, než užitku.